واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
حافظان نماز چه کساني هستند؟ آنچه صحيفه نورانيه الهي در سوره معارج بيان مي کند اين است که انسان در مسير تکامل خويش وظايفي دارد که اين وظايف ظاهري دارند و باطني. کساني که ظاهر آن را مي گيرند و باطن را رها مي کنند گر چه عمل به ظاهر آن فعلي پسنديده به نظر مي رسد اما با حقيقت انساني همخواني ندارد چرا که انسان در رتبه خليفه اللهي يک سر در زمان دارد و يک سر در فرا زمان در پي حقيقت خويش قصد سفر به والاترين مقامها را دارد. که در حديث قدسي فرمود: خلقت الأشياء لأجلک و خلقتک لأجلي.تمام اشياء و کائنات در زير احاطه توست اما تو را به خاطر خودم خلق کردم. اين دسته از وظايف که انسان در مسير تکامل حقيقي خويش انجام مي دهد بعنوان عبادت تلقي شده است که حکمت خلقت انسان معرفي شده. ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون أو ليعرفون. اين عبادت مسيري است که تمامي انبياء و رسل و معصومين نيز آمدند و طريقه عبادت کردن را به بندگان آموختند؛ عباداتي که فرمود: العبودية جوهرة کنهها الربوبية. حقيقت اين بندگي ربوبيت است. عبادتي است که تمام وجود و حقيقت انسان را در بر مي گيرد، نيتها و رفتارهاي انسان تحت واژه عبد و بندگي، به عبادت ياد مي شود که نماز يکي از مظاهر اين عبادت است. نماز به عنوان بزرگترين هديه اي است که از جانب خداوند متعال بر بندگانش نازل شده است. اين نماز هديه اي است که پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله فرمودند: حبب الي من دنياکم ثلاث: الطيب، النساء و جعلت قرة عيني في الصلوة: از دنياي شما سه چيز نزد من محبوب است؛ بوي خوش، زن و نور چشم من نماز قرار داده شد.آنچه که باعث مي شود اين فريضه الهي بالا رود و انسان را از فحشاء و منکر نفس خويش رهائي بخشد و از اين ستون دين به اوج و کمال دين برساند، علاوه بر ظاهر آن درک حقيقت و باطن نماز است و آن ميسر نمي شود مگر با معرفت به آداب و شرايط آن. اميرالمؤمنين عليه السلام مي فرمايند:در سوره معارج آيه 22 به بعد درباره نمازگزاران مي فرمايد: نمازگزار کسي است که دائما اين نماز را حفظ مي کند. الذين هم علي صلاتهم دائمون... حفظ نماز در اين آيه و آيات بعد ما را به اين نکته متوجه مي سازد که منظور مداومت برحالت بندگي است چرا که در آيات بعد مي فرمايد: کساني که براي محرومان و مستمندان حقي در اموال خود دارند، ايشان به روز قيامت ايمان دارند و از عذاب قيامت هراسانند، آنان بر امانت ها و عهدهاي خويش پايبندند. (معارج / 22 تا 34) روشن مي گردد که قرآن کريم حافظان نماز و کساني را که دائم در نماز هستند را صرفا در حد ظاهر نمي پندارد و بيان مي کند که کساني بر نماز محافظت مي کنند که تمام اصول و فروع دين و واجبات الهي را رعايت مي کنند اين است حفظ نماز. از طرفي بيان مي دارد که نمازگزار قيامت را فراموش نمي کند و آن را باور دارد و از عذاب جهنم هراسناک است. پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله نيز فرمودند که نمازگزاران در روزي که همه گرفتار ترسند اينان نمي ترسند زيرا صداي آتش جهنم را نمي شنوند. (لا يسمعون حسيسها) (انبياء/ 102). اين حافظان نماز به امانتهاي خود وفا دارند و بر شهادتهاي خود ايستادگي مي کنند، اگر به وحدانيت حق و رسالت شهادت مي دهند بر آن مي ايستند. اينان در حفظ اوقات نماز محافظت مي کنند و آن را پايداري به عهد خويش مي دانند و سعي مي کنند در ادا کردن کامل نماز کوشا باشند و مراتب نماز را به جاي آورند؛ از طهارت که شرط قبولي نماز است همواره محافظت مي کنند و طنين کلام نوراني پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله در گوششان مي باشد که فرمود: اگر توانستي دائما در حال وضو باش چنانچه اگر مرگت فرارسد و با وضو آن را درک کني شهادت نصيب تو شده است.با طهارت کامل اذن مي گيرند و اذان شوق که مظهر لبيک به نداي حق است را سر مي دهند و با قصد کرنش در برابر آن ذات يکتا هفت تکبير مي نوازند و غرق در کبرياي حق، داخل در نماز مي شوند.منبع: مقاله محافظان نماز چه کساني هستند؟/خ
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 245]