محبوبترینها
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
دکتر عرفان فدایی وکیل پایه یک دادگستری
بگ خرید تبلیغاتی راهی نوین برای معرفی برند شما
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1802167167
![archive](https://vazeh.com/images/2archive.jpg)
![نمایش مجدد: از غدير تا ظهور refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
از غدير تا ظهور
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
![از غدير تا ظهور](http://rasekhoon.net/_WebsiteData/Article/ArticleImages/1/1388/farvardin/10/10225.jpg)
از غدير تا ظهور نويسنده: مرتضى مهدوى حضرت امام باقر (علیه السلام) فرمودند: انّما كلّف النّاسف ثلاثة: معرفة الائمة، و التسليم لهم فيما ورد عليهم، و الرّد اليهم فيما اختلفوا فيه. 1مردم تنها به سه چيز تكليف شدهاند: شناخت امامان، تسليم در برابر آنان و رجوع به ايشان هنگام اختلافات.»غدير« و »ظهور«، ابتدا و انتهاى يك راه است. غدير، اجمال و ظهور تفصيل غدير است و بدين روى، انگشت اشارت هر يك به سوى آن ديگرى است .حضرت حق غدير را پديد آورد تا انسان را در بستر تعالى و تكامل قرار دهد؛ و در نهايت، سعادت و فلاح بشريت را در زمان ظهور رقم زند.بدون غدير، اسلام بىمنطق و محتوا خواهد بود.و بدون ظهور، غدير تجليگاه جهانى و آرمانى خويش را نخواهد داشت .و بدون اين دو، نظام تكوين و تشريع هيچ يك هدفمند و معقول نخواهد بود.نگاهى به طراحى خلقت انسان و جهان در نظام حكيمانه و والاى الهى، طراحى آفرينش انسان و جهان، محتوايى متقن و اصيل دارد. در اين طراحى، جهان به منزله »راه« است ؛ انسان »رهرو«؛ رسيدن به مرتبه قرب حق و مقام منيع عبوديت، »مقصد«؛ و دين »برنامه« حركت و سير انسان تلقى مىشود.خداوند متعال بر اين اساس، انسان را آفريده و او را رهرو راه كمال قرار داده است. امكانات، استعدادها ونعمتهاى بيشمارى كه به او عطا فرموده، همه زمينهها و لوازمى است كه براى طى راه تكامل ضرورى است و به همين سبب آنها را مسخر انسان فرموده است .با اين همه هنوز جاى يك عنصر اساسى و عامل اصلى در نقشه الهى باقى است و آن، وجود »رهنما« است. در واقع راهنما حلقه واسطى است كه اضلاع و حلقههاى ديگر اين مجموعه را به يكديگر متصل نموده و آن را كامل مىكند.وجود راهنماى الهى است كه موجب اتصال صحيح و متعالى انسان به جهان و حركت واقعى و جهت دار او به سوى مقصد مىگردد؛ و تنها با وجود راهنماست كه آفرينش جهان و حيات انسان معنا مىيابد، حركت تكاملى او توجيه مىگردد و طراحى حضرت حق نسبت به كل نظام خلقت هدفمند جلوه مىكند.از همين جاست كه ارسال پيامبران و بحث نبوت و امامت به عنوان يك ضرورت جايگاه خود را باز مىيابد و انسجام طرح آفرينش انسان و جهان درك مىگردد. بسيارى از حقايق در اين زمينه كه از زاويه علم كلام و نظام تشريع تاكنون با بحثها و مناظرههاى طولانى همراه بوده است، از اين دريچه به صورتى كاملاً معقول، متين و »ضرورى« فهميده مىشود و در محضر خردمندان و فرزانگان مورد تأييد و تأكيد قرار مىگيرد. برخى از حقايق مذكور عبارتند از: اين كه جانشين پيامبر و امام بعد از او بايد به تعيين الهى باشد؛ اين كه زمين و زمان هيچ گاه خالى از امامت و حجت الهى نبوده و نخواهد شد؛ اين كه امام و راهنماى الهى بايد از علم و عصمت برخوردار باشد؛ اين كه انسانها در صورتى به فلاح و رستگارى نايل شده و به هدف خلقت خويش مىرسد كه: الف - راهنماى راه را »بشناسد« (معرفت) ؛ب - به او »ايمان« آورده و معتقد گردد( ايمان و اعتقاد) ؛ج - از او »اطاعت« كرده و به او مهر ورزد (تبعيت و دوستى) ؛د - هميشه با او باشد و حتى لحظهاى نيز رشته اتصال و اطاعت خدا را از او نگسلد (بيعت، معيت و طى راه).از مجموعه اين مفاهيم و حقايق ما به طور خلاصه به »ولايت« تعبير مىكنيم و مىگوييم رستگارى انسانها تنها در مكتب ولايت تامين مىشود و در روايات تاكيد گرديده است كه: ولايت روح و حقيقت دين است و اسلام منهاى ولايت چون كالبدى بىجان است ؛ ولايت ضامن سعادت انسان در دو عالم است؛ هويت انسان و شخصيت راستين او تنها در گرو پيوند با مكتب ولايت رقم مىخورد؛ حيات واقعى و سيادت و اقتدار امت اسلامى و مجد و عظمت آنان فقط در مكتب ولايت شكوفا و تضمين مىگردد؛ اعمال و عبادات انسان تنها با اعتقاد به ولايت مورد پذيرش درگاه حق قرار مىگيرد. و ... .يك روايت جالب آنچه گذشت خلاصه و عصاره آيات و روايات بسيارى است كه به دليل كمى مجال از ذكر آنها صرف نظر مىكنيم وتنها به ذكر يك روايت جالب در اين زمينه مىپردازيم .حضرت امام باقر (ع) فرمودند: انّما كلّف النّاسف ثلاثة: معرفةف الائمة، و التسليم لهم فيما ورد عليهم، و الرّد اليهم فيما اختلفوا فيه. 1مردم تنها به سه چيز تكليف شدهاند: شناخت امامان، تسليم در برابر آنان و رجوع به ايشان هنگام اختلافات.اين روايت در واقع در مقام تبيين اصول تكاليف و رسالتهاى اساسى انسان است كه با زبان خاص روايى و ادبيات فرهنگ شيعه بيانگر حقايقى است كه ذكر نموديم. در حقيقت تمام تكاليف و وظايف ديگر به اين سه تكليف اساسى باز مىگردد.بر اين اساس، تكليف اول (شناخت و معرفت)، انسان را از حيرت، انحراف، پوچى و بىهويتى نجات مىبخشد.او را به صراط مستقيم الهى وارد مىسازد و در استمرار راه توحيد و نبوت به پيش مىبرد. راهش را از مسير طاغوت جدا مىسازد و به او هويت دينى و انسانى مىبخشد.تكليف دوم (تسليم)، در حقيقت تحقق عملى شناخت و جريان آن در متن زندگى آدمى است. تسليم چنانچه از عمق و اصالت برخوردار گردد، ايمان، اعتقاد، بيعت، معيت و حركت در مسير تكامل را با خود به ارمغان مىآورد.به بيان ديگر، تكليف نخست انسان را به حقيقت متصل كرده و در راه خدا وارد مىكند و تكليف دوم او را در اين مسير به پيش برده و به مقصد نزديك مىگرداند.تكليف سوم نيز همين حقايق را در بعد اجتماعى و سياسى تحقق مىبخشد و از آفات، ابهامها، موانع، بنبستها، توطئهها، انحرافها، اختلافها، زمينه نفوذ و تسلط دشمن و هر آنچه مانع اقتدار، سيادت و پيشرفت جامعه و امت اسلامى است، جلوگيرى مىكند.در مجموع، اين سه تكليف حكايتگر و ترسيم كننده همان خطوط اصلى و جايگاه راستين انسان درنظام تشريع الهى براى رسيدن به سعادت دنيا و آخرت است كه بيان آن گذشت.اصالت غدير با توجه به آنچه گفتيم اصالت و جايگاه بنيادين غدير نيز بخوبى آشكار مىشود .با اين نگاه تحليلى و نگاه جهان شناسانه و انسان شناسانه، غدير در نظام آفرينش يك »ضرورت« شناخته مىشود. بدين ترتيب بعد از ختم نبوت، غدير، »بايد«باشد تا تحقق هدف آفرينش همچنان تا آخر استمرار يابد و خلقت انسان و جهان از معنا و محتواى حكيمانه الهى تهى نشود و ابتر نگردد.بنابراين غدير استمرار حلقه اتصال انسان به خداست و در يك نگاه تمثيلى همچون دست الهى است كه براى گرفتن دست انسانها و هدايت و سعادت آنها از آسمان به سوى زمين دراز شده است .در اين ميان نقش انسانها را نيز نبايد از ياد برد. بىتوجهى وعدم ايفاى اين نقش، موجب عدم تحقق هدايت و رستگارى انسان خواهد گشت. اگر انسان هدايت و ولايت الهى را نپذيرد و دست خود را به دست خدا كه به سويش دراز شده ندهد، قطعاً به سعادت نخواهد رسيد. اين سنت تغييرناپذير خداوند متعال در جهان و لازمه اختيار و انتخاب آدمى است .بر اين مبناست كه آحاد جامعه اسلامى بايد با غدير و امام رهبر الهى »بيعت« كنند و ملتزم شوند كه: همواره به دنبال او حركت و از او تبعيت مىكنند؛ هيچ گاه از او و مكتب ولايت جدا نمىشوند و بيعت و عهد خويش را نمىشكنند؛ براى تحقق آرمانها و اهداف اين مكتب حاضر به فداكارى هستند.متقابلاً مكتب ولايت و امام و رهبر الهى نيز به عهد خود وفا كرده و مردمان را به سعادت دنيا و آخرت رهنمون مىگردد. آيه شريفه »و أوفوا بعهدى أوف بعهدكم؛ به عهد من وفا كنيد،2من هم به عهد شما وفا مىكنم« چنانكه در روايات آمده به همين حقيقت اشاره دارد و عهد را عهد ولايت معرفى مىنمايد.پيام غدير پيام غدير نيز در دو بعد جلوهگر است؛ بعد معنوى وبعد دنيوى. در بعد معنوى مردم را در مراتب ايمان، معنويت، رشد و تكامل روحى و قرب به حضرت حق بالا مىبرد و در بعد دنيوى حكومت دينى تشكيل داده و اقتدار و مجد و عظمت آنان را تضمين مينمايد.3اينها همه در صورتى است كه مردم بيعت و عهد خود با غدير و ولايت نقض نكنند. امام و رهبر نظام اسلامى را تنها نگذارند؛ بر اساس شناخت خويش، همواره به دنبال او حركت كرده و اوامر و منويات او را تحقق بخشند و در يك سخن، به عهد خود وفا نمايند.لزوم بازگشت مردم به سوى غدير حضرت حق در طراحى آفرينش و نقشه سعادت انسانها هيچ كم وكاستى روا نداشته واز هيچ نعمت و عنايتى فروگذار نفرمود. او مكتب غدير را به بشريت عرضه داشت و سلسله امامت را از هنگام رحلت حضرت پيامبر (ص) تا قيامت طرحريزى نمود. امّا مردم از آن اعراض كردند. آنان عهد و بيعت خويش را شكستند و از مكتب ولايت منقطع شدند و البته تنها و تنها خود زيانكار گرديدند و هرگز بر دامان كبريايى حضرت حق و اولياى او گردى ننشست .خط سقيفه و ادامه آن تا امروز كه در لباس استكبار و حاكميت دشمنان اسلام اشكار گشته، چيزى جز به معناى تباهى انسان و انحراف بشريت از صراط مستقيم و هويت راستين آدمى در طول روزگار نبوده است. چنانكه متقابلاً غدير نيز جز ضمانت رستگارى و فلاح بشريت در طول تاريخ نبوده است .در اين نگاه، بشريت و به خصوص مسلمانان براى نيل به خوشبختى و سعادت خويش چارهاى جز رجوع به غدير و ولايت ندارند. اين امر از اصول ثابت و تغييرناپذير طراحى الهى و نظام سنن ربوبى است .البته نقشه و طراحى ربوبى تام و كامل است؛ يعنى براى عاقبت و پايان آن نيز مرحلهاى زيبا و شيرين تعبيه شده است. در نقشه الهى، غدير ابتر نمىماند و حركت انسان و جهان به كاملترين و والاترين مرحله؛ يعنى »ظهور« مىرسد. در عين حال اينجا نيز تحقق ظهور به خواستن و آمادگى مردم بستگى دارد؛ زيرا همواره فيض حق در ظرف آماده جريان مىيابد و هدر نمىرود.بنابراين اگر انسانها و خصوصاً مسلمانان از دنياى پر از ظلم و ستم و تباهى امروز كه نتيجه دورى از مكتب غدير و نقض عهد با صاحب ولايت است، خسته و آزرده شدهاند چارهاى جز حركت به سوى ظهور و امام خود ندارند. آنان بايد به غدير بازگردند و در راه وفا به عهد خويش قدم گذارند. لااقل شيعيان و رهروان مكتب ولايت بايد بدين امر عنايت ورزند و جايگاهى بسيار جدّى و واقعى براى آن در زندگى فردى و جمعى خود قائل شوند. چنانچه اين امر واقع نشود تحقق وعده الهى نيز همچنان انجام نخواهد پذيرفت. البته لطف و عنايت حضرت حق در اين برهه از تاريخ به راستى شامل ايران اسلامى و ملت قهرمان ايران شد و به پاس رجوع آنان به صاحب ولايت فقيه و نايب امام عصر، ارواحنا فداه، جلوهاى از ظهور آن حضرت در اين كشور متجلى گرديد و بدان مقدار كه مردم به عهد ولايت خويش وفا كردند، حضرت منّان نيز به عهد خود وفا فرمود. اين امر نشان مىدهد كه اگرمردم در سطحى وسيعتر و عميقتر به پيمان خويش وفا كنند، خداوند متعال نيز به ميثاق خويش وفا فرموده و ظهور امام عصر(ع) را تحقق خواهد بخشيد. حقيقت مزبور در فرمايش خود امام عصر (عج) صريحاً بيان گشته است .و لو أنّ أشياعنا وَفقهم اللّه لطاعته - على اجتماع من القلوب فى الوفاء بالعهد عليهم لما تأخّر عنهم اليمن بلقائنا و لتعجلت لهم السعادة بمشاهدتنا، على حق المعرفة منهم بنا... 4و اگر شيعيان ما - كه خداوند به طاعت خويش موفقشان فرمايد - در وفا به پيمانى كه با ما دارند يكپارچه و همدل مىشدند، هرگز از ميمنت ملاقات ما محروم نشده [و ظهور ما به تاخير نمىافتاد] و البته سعادت حضور در محضر ما با معرفتى حقيقى هر چه زودتر نصيبشان مىگشت .آرى ظهور، آخرين و شيرينترين مرحله طراحى آفرينش است .ظهور پايان همه ناكامىها و تلخىهاى حيات انسانى است .تنها در زمان ظهور است كه حقيقت غدير براى بشريت جلوهگر خواهد شد و انسانها در خواهند يافت كه چقدر بدان محتاج بودهاند .آنها در آن زمان در مىيابند كه طعم شيرين حيات راستين انسانى در كوثر غدير نهفته بوده و لذت غدير نيز در زمزم زلال و گواراى ظهور تجلى كرده است .تنها در آن زمان وجدان مىكنند كه انسان يعنى چه! و معناى جهان چيست؟ ساكنان باغ سبز و پر طراوت ظهور تازه در خواهند يافت كه شجره طيبه آفرينش به بار نشسته است، گر چه باغبان مهربان از همان آغاز و در بيابانهاى گرم و سوزان سرزمين غدير بشريت را از كوير گرم و مهلك گمراهى و تباهى به سوى اين باغ حياتبخش دعوت كرده بود .پي نوشت : 1. اصول كافى، ج 1، ص 235.2. سوره بقره(2)، آيه 40.3. تفسير صافى، ج 1 ص 85.4. بحارالانوار، ج 53، ص 176. منبع:ماهنامه موعود شماره 30/س
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 298]
صفحات پیشنهادی
از غدير تا ظهور
از غدير تا ظهور نويسنده: مرتضى مهدوى حضرت امام باقر (علیه السلام) فرمودند: انّما كلّف النّاسف ثلاثة: معرفة الائمة، و التسليم لهم فيما ورد عليهم، و الرّد اليهم فيما اختلفوا ...
از غدير تا ظهور نويسنده: مرتضى مهدوى حضرت امام باقر (علیه السلام) فرمودند: انّما كلّف النّاسف ثلاثة: معرفة الائمة، و التسليم لهم فيما ورد عليهم، و الرّد اليهم فيما اختلفوا ...
دانلود کتاب "تجلي غدير در عصر ظهور " مخصوص موبایل
ي مطلب؛ پاسخ اهدنا؛ اصرار بر هدايت؛ اوج درخواست؛ ادامه پيام؛ دو نكته؛ امتحان بزرگ الهي؛ بدعت بنام سنت؛ گل نشگفته؛ غدير آب حيات بشريت؛ جريان غدير تا ظهور؛ غدير ...
ي مطلب؛ پاسخ اهدنا؛ اصرار بر هدايت؛ اوج درخواست؛ ادامه پيام؛ دو نكته؛ امتحان بزرگ الهي؛ بدعت بنام سنت؛ گل نشگفته؛ غدير آب حيات بشريت؛ جريان غدير تا ظهور؛ غدير ...
غدير شناسى (2)
بلكه در روز غدير طرح جامع امامت پس از رسول خدا(ص ) تا ظهور و ولايت حضرت مهدى (عج ) و دوران پس از ظهور و شهادت ، و دوران رجعت تا قيامت ، مطرح بود. كه امامان و جانشينان ...
بلكه در روز غدير طرح جامع امامت پس از رسول خدا(ص ) تا ظهور و ولايت حضرت مهدى (عج ) و دوران پس از ظهور و شهادت ، و دوران رجعت تا قيامت ، مطرح بود. كه امامان و جانشينان ...
عید غدیر متن مجری
10- بیشترین تأكید در خطابه غدیر بر تداوم امامت تا ظهور مهدی آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین است كه چندین بار و به عبارات گوناگون در آن منشور جاوید تكرار شده است در ...
10- بیشترین تأكید در خطابه غدیر بر تداوم امامت تا ظهور مهدی آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین است كه چندین بار و به عبارات گوناگون در آن منشور جاوید تكرار شده است در ...
واقعه غدير استمرار حركت انبيا الهي است
وي ادامه داد: بايد راه انبيا و امامان معصوم (ع) را با زنده نگه داشتن واقعه غدير ، ولايت و امامت و ولايت فقيه را تا ظهور منجي عالم بشريت مهدي معود(عج) حفظ كنند. وي ادامه داد: ...
وي ادامه داد: بايد راه انبيا و امامان معصوم (ع) را با زنده نگه داشتن واقعه غدير ، ولايت و امامت و ولايت فقيه را تا ظهور منجي عالم بشريت مهدي معود(عج) حفظ كنند. وي ادامه داد: ...
از عهد الست تا عهد غدير
از عهد الست تا عهد غدير-از عهد الست تا عهد غدیر اشاره: عید غدیر،بزرگ ترین عید ... داریم بر پیشینه عهد و پیمان بشر با اولیای الهی از ابتدای آفرینش تا عصر ظهور. 1.
از عهد الست تا عهد غدير-از عهد الست تا عهد غدیر اشاره: عید غدیر،بزرگ ترین عید ... داریم بر پیشینه عهد و پیمان بشر با اولیای الهی از ابتدای آفرینش تا عصر ظهور. 1.
از عهد الست تا عهد غدير
از عهد الست تا عهد غدير-از عهد الست تا عهد غدير نويسنده:خليل منتظرقائم اشاره: عيد ... داريم بر پيشينه عهد و پيمان بشر با اولياي الهي از ابتداي آفرينش تا عصر ظهور. 1.
از عهد الست تا عهد غدير-از عهد الست تا عهد غدير نويسنده:خليل منتظرقائم اشاره: عيد ... داريم بر پيشينه عهد و پيمان بشر با اولياي الهي از ابتداي آفرينش تا عصر ظهور. 1.
پيام غدير ضرورت وجود ولايت براي جامعه است
از غدير تا ظهور غدير، اجمال و ظهور تفصيل غدير است و بدين روى، انگشت اشارت هر يك به سوى آن ... زمينهها و لوازمى است كه براى طى راه تكامل ضرورى است و به همين سبب ...
از غدير تا ظهور غدير، اجمال و ظهور تفصيل غدير است و بدين روى، انگشت اشارت هر يك به سوى آن ... زمينهها و لوازمى است كه براى طى راه تكامل ضرورى است و به همين سبب ...
پیامک تبریک عید غدیر
13- غدير اين امانت پيامبر صلياللهعليهوآله را با بيعت امام زمان پاس بداريم. 14- خداوند در غدير اهلبيت را به اعلان ولايت شاد نمود. خدا را اميد که در اين غدير تا اعلان ظهور ...
13- غدير اين امانت پيامبر صلياللهعليهوآله را با بيعت امام زمان پاس بداريم. 14- خداوند در غدير اهلبيت را به اعلان ولايت شاد نمود. خدا را اميد که در اين غدير تا اعلان ظهور ...
وفا به پيمان؛ فلسفه غدير، شرط ظهور
وفا به پيمان؛ فلسفه غدير، شرط ظهور-وفا به پيمان؛ فلسفه غدير، شرط ظهور ... vazeh.com 05:45:31 07:14:40 12:13:30 17:11:00 17:31:27 0:8 مانده تا طلوع خورشید ...
وفا به پيمان؛ فلسفه غدير، شرط ظهور-وفا به پيمان؛ فلسفه غدير، شرط ظهور ... vazeh.com 05:45:31 07:14:40 12:13:30 17:11:00 17:31:27 0:8 مانده تا طلوع خورشید ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها