تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيرت از ايمان است و بى بند و بارى از نفاق.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845865081




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

علم و عالم در مكتب على ( عليه السّلام)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
علم و عالم در مكتب على ( عليه السّلام)
علم و عالم در مكتب على ( عليه السّلام) نويسنده: سيّد مهدى شجاعى از جمله آفات علم كه از همان ابتدا انسان را به مخاطره مى‏افكند، انگيزه جستن و يافتن علم است. بيم آن مى‏رود كه ذره‏اى آتش ناخالصي و بى‏مراعاتى خرمن علم و حتّى ايمان و عمل آدمى را به تباهى بكشد. حضرت سيدالمرسلين صلّى‏الله عليه و آله در وصاياى خويش به ابوذر مى‏فرمايد: من ابتغى العلم ليخدع به الناس لم يجد ريح الجنَّة. [1] هر كه تحصيل علم براى فريب مردم كند، بوى بهشت را استشمام نخواهد كرد. و هم از اوست اين كلام كه: و من طلب علماً ليصرف به وجوه الناس اليه لم يجد ريح الجنه. هر كه علم را براي كسب شهرت و جلب خاطر مردم طلب كند، بوى بهشت را نخواهد شنيد. خداوند به يكى از پيامبرانش مى‏فرمايد: «قل للذين يتفقهون لغير الدين و يتعلمون بغير العمل و يطلبون الدنيا لغير الاخرة. يلبسون للناس ثوب الكباش و قلوبهم كقلوب الذئاب». السنتهم احلى من العسل و اعمالهم امر من الصبر. اياى تخادعون؟ و بى تستهزئون؟ لاتيحن لكم فتنة تذر الحكيم حيراناً. [2] بگو به آنان كه فقه را براى غير دين خدا مى‏آموزند و علم را براى غير عمل تحصيل مى‏كنند و دنيا را جز براى آخرت مى‏خواهند بگو به آنان كه فقه را براى غير دين خدا مى‏آموزند و علم را براى غير عمل تحصيل مى‏كنند و دنيا را جز براى آخرت مى‏خواهند در ميان مردم لباس ميش بر تن دارند امّا دلهايشان دلهاى گرگان است. زبان‏هايشان شيرين‏تر از عسل است و كرداشان تلخ‏تر از صبر. مرا فريب مى‏دهيد؟ و مرا مسخره مى‏كنيد؟ به آن‏چنان فتنه‏اى در اندازمتان كه حكيمان حيران بمانند. و نبايد آدمى از همان ابتداى راه كه به تحصيل علم دست مى‏يازد، انگيزه‏اى غير الهى داشته باشد تا مغضوب خداوند واقع شود. هر مرحله از اين راه پر خطر كه عالم به جز خدا دل به سوئى بكشاند و تمنّاى غير او كند، خداوند راهزنش مى‏خواند و شيرينى مناجاتش را از او دريغ مى‏كند. هم‏چنان كه به حضرت داوود مى‏فرمايد: لاتجعل بينى و بينك عالماً مفتوناً بالدنيا فتصدك عن طريق محبتى. فان اولئك قطاع طريق عبادى المؤمنين ان ادنى ما انا صانع بهم. ان انزع حلاوة مناجاتى من قلوبهم. [3] اى داوود! عالم شيفتة دنيا را بين من و خودت قرار مده كه تو را باز مى‏دارد از دوستى من. چرا كه آنان قطاع طريق بندگان مؤمن منند و كمتركارى كه با آنان مى‏كنم اين است كه شيرينى مناجاتم را از دلهايشان مى‏برم. و هم او جلّ و علا به حضرت داوود مى‏فرمايد: «ان اهون ما انا صانع بعالم غير عامل بعلمه من سبعين عقوبة باطنية ان اخرج من قلبه حلاوة ذكرى. [4] كمترين كارى كه با بندة عالم غير عامل مى‏كنم از هفتاد عقوبت باطنى! آن است كه حلاوت و شيرينى ذكرم را از دلش سلب مى‏كنم. و شايد مهلك‏ترين خطرها در اين راه همان عمل نكردن به دانسته‏هاست، كه حضرت امام صادق عليه السّلام مى‏فرمايد: واعلم ان قليل العلم يحتاج الى كثير العمل لان علم ساعة يلزم صاحبه استعمال طول العمر. [5] بدان كه علم اندك مستدعى و محتاج عمل بسيار است چراكه آن‏چه در يك ساعت از علم اندوخته مى‏شود صاحبش را عمرى ملزم به انجام و عمل آن مى‏كند. حضرت رسول صلّى الله عليه و آله مى‏فرمايد: ان شر الناس منزلة عندالله يوم القيامة عالم لاينتفع بعلمه... [6] بدترين و پست‏ترين مقام در قيامت از آن عالمى است كه از علم خود بهره نگيرد. و بهره گرفتن از علم براي خود جز عمل به آن، چه مى‏تواند باشد؟ چرا كه تعليم دادن، بهره ديگران است و زكات علم و آن‏چه براى آدمى مى‏ماند عمل مخلصانه است آن‏چه را كه دريافته است. حضرت عيسى على نبينا و آله و عليه السلام مى‏فرمايد: ديدم سنگى را بر وى نقش بود كه: مرا برگردان! برگرداندم، در باطن سنگ نوشته بود كه هر كه عمل نكرد به آن‏چه داسته است شوم است بر او آن‏چه ندانسته است. و مردود است بر او طلب كردن آن‏چه دانسته است و عمل نكرده يعنى كيفيت و حلاوت آن‏چه دانسته است هم از او محو مى‏شود. [7] حضرت رسول صلّى الله عليه و آله مى‏فرمايد: نعوذ بالله من علم لا ينفع و هو العلم الذى يضاد العمل بالاخلاص. به خدا پناه مى‏بريم از علمى كه نفع نداشته باشد و آن علمى است كه مقارن عمل نباشد. و از اخلاص تهى باشد. و هم او مى‏فرمايد: العلماء كلهم هلكى الا العاملون و العاملون كلهم هلكى الا المخلصون و المخلصون على خطر. [8] علماء همگى در معرض نيستى‏اند مگر عمل كنندگان، و عمل كنندگان همگى در معرض فنايند مگر مخلصان و مخلصان در معرض خطرند. از حضرت على صلوات الله وسلامه عليه نقل كرده‏اند كه فرموده است: ما يسرنى ان لومت طفلاً و ادخلت الجنة و لم اكبر فلم اعرف ربى فان اعلم الناس بالله اشد هم خشية و اكثرهم عبادة و احسنهم فى الله صحبة. [9] شادمان نمى‏گشتم اگر در كودكى مى‏مردم و به بهشت وارد مى‏شدم و بزرگ نمى‏شدم و خدا را نمى‏شناختم كه عالم‏ترين مردم به خدا ترسنده‏ترين مردم است از وى و بسيار عبادت كننده‏تر و به صحبت با خدا نيكوتر. امام صادق سلام الله عليه صفات عالم، معلم و متعلم را اين گونه تبيين مى‏فرمايد: والعالم حقاّ هو الذى ينطق عنه اعماله الصالحة و اوراده الزاكيه و صدقه تقواه لالسانه و مناظرته و معادلته و تصاوله و دعواه... عالم حقيقى كسى است كه كردار او گواهى دهد به علم او، يعنى عمل‏هاى نيكو و پسنديده از او صادر شود و شغل و كار او محمود باشد. و نيز تقوى مصدق او باشد بر علم. يعنى با وجود عمل صالح بايد متّقى و پرهيزگار هم باشد. نه آن‏كه زباندار باشد و با وجود جهل و نادانى از زور زبان و حرّافى بر اكثر فائق آيد و دعوى دانش و علم كند و از عمل عارى باشد و در تحت آية كريمة «يقولون ما لا يفعلون» مندرج باشد. والمعلم يحتاج الى عقل و رفق و شفقة و نصح و حلم و صبر و بذل. و معلم محتاج اين صفات است: 1- آن‏كه عاقل باشد، يعنى آن‏چه تعليم مى‏دهد، از روى دانش باشد نه از روى شك و وهم. 2- آن‏كه صاحب رفق و ملايمت باشد، كه اگر متعلم در تحقيق مسئله ايستادگى نمايد غيظ و خشم بر او استيلا نيابد. 3- آن‏كه مشفق و مهربان باشد به متعلم. چه به قدر اشفاق معلم، افاضة علوم به متعلم مى‏شود. 4- آن‏كه تعليم او خالص باشد از اغراض فاسده كه بدون اخلاص توفيق به هيچ‏كار ميسر نيست خصوص تحصيل علم. 5- آن‏كه حليم باشد.. 6- آن‏كه صبر و شكيبايى داشته باشد كه در تحقيق مسائل به تأنى و درنگ پيش رود و از سرعت و عجله محترز باشد و با متعلم اگر دركش پست باشد خشونت نكند. 7- آن‏كه بذل علم كند، يعنى هرگاه كسى را قابل تربيت داند و آن كس از او طلب تعلم نمايد مضايقه نكند. والمتعلم يحتاج الى رغبة و ارادة و فراغ و نسك و خشية و حفظ و حزم. و متعلم نيز محتاج اين صفات است، اوّل: آن‏كه رغبت بسيار به تحصيل علم داشته باشد. دوّم: آن‏كه اراده‏اى سخت و محكم در طلب علم داشته باشد. سوّم: آن‏كه فارغ‏البال باشد. چهارم: آن‏كه با عبادت و تقوى باشد. پنجم: آن‏كه ملازم خوف و خشيت الهى باشد. ششم: آن‏كه از هرچه منافى حفظ است، اجتناب كند. هفتم: آن‏كه مقويات تعقل را به كار برد و از منافيات آن احتراز نمايد. [10] و قل رب زدنى علماً. و بگو خدايا بر دانشم بيفزا! پى‏نوشت‏ها: [1]. الاخلاق. [2]. قدسى. [3]. قدسى. [4]. جلد 1. [5]. الشريعه، و مفتاح‏الحقيقه. [6]. الاخلاق. [7]. الشريعة، و مفتاح‏الحقيقه. [8]. اخلاق الاسلاميه. [9]. العابدين. [10]. الشريعه و مفتاح الحقيقة. منبع:سایت بلاغ الف
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 307]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن