تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 24 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دو خصلت است كه هيچ كار خوبى بالاتر از آن دو نيست : ايمان به خدا و سود رساندن به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829382691




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهی گذرا برزندگی حضرت زهرا (1)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
نگاهی گذرا برزندگی حضرت زهرا (1)
نگاهی گذرا برزندگی حضرت زهرا (1) نويسنده: محمدرضا بنایی 1- ازدواج پیامبر با خدیجهپیامبر عظیم و الشأن اسلام در حالی با خدیجه بنت خویلد ازدواج کرد که بیست وپنج و طبق روایتی بیست وشش و طبق روایتی بیست و هشت سال از زندگی مبارکش می گذشت و این در حالی بود که خدیجه چهل سال سن داشت.(فاطمه الزهرا من المهد الی اللحد ص31)پیامبر در مکه به امانت داری و صداقت شهره ی عام و خاص بود و خدیجه یکی از بزرگترین تجار مکه به شمار می رفت پیامبر یتیم و تحت کفالت ابوطالب زندگی می کرد و از مال دنیا چیزی نداشت. (فاطمه الزهرا من المهد الی اللحد ص31)پیامبر در سفری مسئولیت یکی از کاروان های خدیجه را برعهده داشت و مسیر آنها به سمت شام بود، در بین راه راهبی مسیحی که در دیری به عبادت مشغول بود به خدیجه خبر از آینده ی پیامبر داد خدیجه با دیدن صداقت و امانت داری و روحیات و صفات برگزیده ی پیامبر و سخنی که از آن راهب شنیده بود به او علاقمند گشت پیامبر نیز از او خواستگاری کرد. (فاطمه الزهرا من المهد الی اللحد ص32) در بازگشت به مکه صفیه عمه پیامبر و دختر عبدالمطلب از ماجرا آگاه شد ولی باور نمی کرد زیرا این امری شگفت آور بود صفیه به خانه ی خدیجه رفت تا از موضوع آگاهی بیشتری پیدا کند زیرا این شایعه در مکه پیچیده بود و نقل محافل شده بود که یتیم ابوطالب می خواهد با خدیجه ثروتمند و متمکن که دوبار هم شوهر کرده بود ازدواج کند.(فاطمه الزهرا من المهد الی اللحد ص32)2- خدیجه بر درهای سعادت و رستگاریصفیه وقتی از صحت خبر آگاه شد به سراغ عمه ها و عموهای پیامبر آمد و آن ها را از این مطلب با خبر ساخت و آنان در اوج تعجب خوشحال شدند.زنان و اشراف مکه خدیجه را به تمسخر گرفتند و حتی با او قطع رابطه کردند عمه ها و عموهای پیامبر به خانه ی خدیجه رفتند و او را از خویلد پدرش خواستگاری نمودند و چنین بود که آنان ازدواج کردند و چه ازدواج میمون و مبارکی.(فاطمه الزهرا من المهد الی اللحد ص32)موضوع مهريه پيش آمد و اينک بايد مهريه‏اي درخور مقام و موقعيت بانوي بزرگ حجاز از سوي پيامبر تقديم گردد اما از کجا و چکونه؟ و چه کسي مي‏تواند اين مبلغ سنگين و درخور شخصيت و موقعيت «خديجه» را تقديم دارد؟درست در اين لحظات بود که دگرباره بانوي حجاز به کار جالب و شگرفي دست زد و با هديه نمودن چهار هزار دينار به پيامبر، از آن گرانمايه‏ي جهان هستي تقاضا کرد که آن را به عنوان مهريه به پدرش «خويلد» بپردازد، گرچه در يک روايت آمده است که جناب «ابوطالب» مهريه را با سرفرازي و شادماني از اموال خويش تقديم داشت و پيمان زندگي مشترک به امضاء رسيد.( فاطمه الزهرا من المهد الی اللحد ص33)آري، با اينکه بانوي خردمند حجاز به ارزشهاي والاي اخلاقي و انساني بهاء مي‏دهد و در راه بدست آوردن شرافت و کرامت، ارزشهاي مادي را فدا مي‏کند با اين وصف پدرش «خويلد» از اين انديشه‏ي بلند بي‏بهره است و اين اختلاف ديدگاه را تنها ميان اين پدر و دختر نمي‏نگريم بلکه اين ناهماهنگي در انديشه و اين دو طرز تفکر ميان پدران و فرزندان و ميان دو برادر و دو همسر و پدر و فرزند نيز، هم در روزگاران گذشته و هم در جهان معاصر بسيار فراوان است.به هر حال جريان به خوبي پيش رفت اما رخدادي بي‏سابقه و بي‏نظير و بهت‏آور بود. در ميان عرب کسي بخاطر نداشت که زني خود مهريه‏اش را به همتاي زندگي‏اش هديه کند. به همين جهت جاي شگفت ندارد که حس حسادت‏ورزي ابوجهل فوران کند و آتش حسد در دل او زبانه کشد و فرياد زند که: هان اي مردم! ما ديده بوديم که مردان مهريه زنان را مي‏پردازند اما نديده بوديم که زنان مهريه‏ي خويش را به مردان زندگي آينده خويش هديه کنند. و ابوطالب، فرزانه‏ي عرب پرخاشگرانه به او پاسخ داد که: «مردک کم‏خرد و پست چه مي‏گويي؟ به جوانمردي همانند «محمد»، هم دختر مي‏دهند و هم مهريه‏اش را خود هديه مي‏کنند، اما مردک کم‏خردي چون تو، اگر هديه هم تقديم داري، پذيرفته نمي‏شود و پاسخ مثبت نخواهي شنيد.»و بنا به روايتي او را اينگونه سرزنش کرد:«اگر خواستگار همانند برادرزاده‏ي سرفراز من باشد، او را به بالاترين و گرانبهاترين قيمت‏ها مي‏برند و پرشکوه‏ترين مهريه‏ها را به او هديه مي‏دهند. اما اگر بسان تو باشد، با مهريه سنگين هم نمي‏تواند با زني شايسته ازدواج کند.» (فاطمه الزهرا من المهد الی اللحد ص35) .اين پيوند مبارک به بهترين صورت تحقق پذيرفت و پيامبر به تقاضاي «خديجه» به اقامتگاه او گام نهاد.از آن لحظات بيادماندني بود که ديگر «خديجه» همواره احساس مي‏نمود که نيکبختي در کامل‏ترين شکل ممکن به او روي آورده و خورشيد خوشبختي‏اش طلوع نموده است، بانوي بزرگ حجاز در اين زندگي مشترک پسراني بدنيا آورد که همگي آنان در کودکي از دنيا رفتند و دختراني به نامهاي «زينب» و «ام‏کلثوم»و «رقيه» و «فاطمه» به او و پيامبر ارزاني شد که کوچکترين، اما برترين و پرشکوه‏ترين آنان فاطمه عليهاالسلام بود. (بحارالانوارج16ص120)3- تولد فاطمه بحث پيرامون شخصيت بانوي خردمند جهان عرب و برخي ويژگيها و امتيازات و ارزشهاي انساني او دور مي‏زد. ارزشهاي والايي که هر کدام از آنها مي‏تواند براي هر انسان تعالي خواه و کمال‏جو، نمونه‏اي جالب و زيبا باشد و درسهاي انسانسازي بياموزد.اين بانوي ارجمند و دارنده‏ي اين ارزشهاي اخلاقي است که به اراده‏ي خدا، سالار بانوان گيتي فاطمه عليهاالسلام را بدنيا مي‏آورد و از شير سرشار از مواهب و فضايل خويش به او مي‏نوشاند و او را تغذيه مي‏نمايد.فاطمه عليهاالسلام فرزند پدر گرانقدري چون پيامبر و مادر بزرگواري همانند اين بانوي بزرگ است که در صفحات گذشته به برخي از ويژگي‏ها و ارزشهاي برجسته‏ي اخلاقي و انساني آن پدر و مادر نمونه، اشاره رفت.(فاطمه الزهرا من المهد الی اللحد ص39). با اين نگرش سريع و با ترسيم اين تصوير کوچک، از شخصيت آن دو بزرگوار، هم به ميزاني اندک با شخصيت باعظمت فاطمه عليهاالسلام که از اين رويشگاه پاک پاکيزه و از اين درخت تناور و مقدس سر برآورده است، آشنا مي‏گرديم و هم مي‏توانيم به گوشه‏اي از زندگي سراسر افتخار او در پرتو اصل وراثت نظري بيافکنيم.در اين مورد حقايق ثابت و ترديدناپذيري هست که انبوه روايات رسيده از پيامبر و خاندان وحي و رسالت آنها را ترسيم مي‏کند. حقايق ارزشمندي که کشفيات و دانش نوين با همه‏ي وسعت و گستردگي‏اش و با وجود دسترسي به اتم و درون آن و به ستارگان و کهکشانها و فراتر و فروتر از آنها، هنوز از دسترسي به اين حقايق انکارناپذير ناتوان است.اينها واقعت‏هايي هستند که نه با عدسي‏هاي دقيق و پيشرفته‏ي ميکروسکوپها و ابزارهاي پيچيده و منظم صنعتي مي‏توان به آنها دست يافت و نه با دوربين‏ها و ماهواره‏هاي عکس برداري و اطلاعاتي و اشعه‏ي نيرومند بنفش و ماوراي بنفش، چرا که اصولا مقياس‏هاي طبيعي و تجربي از درک و دريافت آنها ناتوانند.اين حقايق فراتر از درک و شناخت و دريافت با مقياس‏هاي تجربي مي‏باشند و به همين دليل هم حواس چندگانه؛ بينايي، شنوايي، چشايي، بويايي، و حس لامسه نمي‏توانند آنها را دريابند، اين حقايق از اسرار خدا در جهان آفرينشند و در صورت تمايل مي‏توان آنها را «امور فوق حسي و ماورايي»، نام نهاد.جبرئیل بر پیامبر نازل شد وبه او گفت که چهل روز از خدیجه دوری کند این مفارقت بر او گران بود ولی چون دستور خداوند بود اطاعت کرد. پیامبر در این چهل روز روزه دار بود و شبها به راز و نیاز و عبادت با پروردگار بی نیاز می پرداخت. او عمار یاسر را به سراغ خدیجه فرستاد تا وی را از نگرانی خلاص سازد و از دستور الهی آگاه کند. (فاطمه الزهرا من المهد الی اللحد ص40). پس از پایان چهل روز جبرئیل بر پیامبر نازل شد و او را به تحفه ای از جانب خداوند آگاه ساخت پیامبر از او پرسید که این تحفه چیست؟ و او به پیامبر گفت طعام بهشتی میکائیل به زمین هبوط کرد و سبدی از غذاهای بهشتی برای پیامبر آورد جبرئیل به او گفت یا محمد از این غذاها افطار کن و بعد سراغ خدیجه برو که این فرمان پروردگار تو می باشد.پیامبر از غذا افطار کرد پس از آن پیامبر برای نماز آماده شد که جبرئیل به او گفت که از نماز در این موقع دوری کن به خانه برو زیرا خداوند در صلب تو فرزندی پاک و پاکیزه قرار داده است. پیامبر به خانه رفت وقتی خدیجه در را باز کرد پیامبر وارد خانه شد خدیجه از پیامبر در مورد چهل روزی که پیشش نبوده پرسید اما پیامبر بازوی او را گرفت و به بستر برد.آنگاه «خديجه» سوگند ياد مي‏کند : به خدايي که آسمان بلند را برافراشت و آب را از زمين جوشانيد و جاري ساخت که آن شب هنوز پيامبر خدا از کنار من دور نشده بود که سنگيني وجود و حضور گرانمايه‏ي دخت سرفرازم «فاطمه» را در سازمان وجود خود حس کردم... (خوارزمی درمقتل الحسین ص63و68) و این گونه بود که نطفه فاطمه منعقد گشت.از اين روايت نکاتي چند دريافت مي‏گردد:1- خدا به پيامبرش دستور مي‏دهد که از بانوي خردمند حجاز براي مدتي جدا شود تا بر اثر دوري از او شور و شوق پيامبر به او بسيار گردد.2- پيامبر در اين چهل شبانه روز بيش از هميشه به عبادت و راز و نياز پرداخته و بر اثر ارتباط هميشه و پيوسته با عالم بالا از روحانيت و معنويت و شرايط رواني و روحي ويژه‏اي بهره‏ور مي‏گردد.3- آن حضرت با ارمغان آسمان افطار مي‏نمايد، با موهبتي که به خاطر لطافت ويژه‏اي به سرعت به نطفه تبديل مي‏شود.4- نطفه از آن ارمغان آسماني و بهشتي که هيچ شباهتي به غذاهاي جهان ماده ندارد، فراهم مي‏آيد.5- و ديگر حرکت فوري پيامبر به اقامتگاه «خديجه» به منظور انتقال دادن نطفه با آن مقدمات و تدابير شگرف و هدف خاص.لازم به يادآوري است که اين روايات را دانشمندان اهل سنت نيز با اندک تغيير آورده‏اند. (فاطمه زهرا از ولادت تاشهادت ص144)4- جنین با مادرش سخن می گویدیکی از مزایای وجود نازنین و مبارک فاطمه زهرا این است که در رحم مادر با او سخن می گفت زیرا در آن روزها تمامی زنان مکه با خدیجه به خاطر ازدواج با نبی مکرم اسلام با وی قطع رابطه کرده بودند.فاطمه در رحم خدیجه او را چنین دلداری می داد: مادر ناراحت و نگران نباش همانا خداوند همراه پدرم است.(بحارالانوار ج43ص10)5- طلوع خورشید تابناک فاطمهفاطمه در سال پنجم بعثت در روز بیستم جمادی آخره به دنیا آمد مورخین گویند که در آن زمان کسی نبود که خدیجه را یاری کند حتی خدیجه به سراغ زنان مکه فرستاد ولی آنان از یاری به خدیجه امتناع ورزیدند در زمان تولد خدیجه در حالی که در خانه تنها بود و از درد زایمان رنج می برد از خداود استمداد جست و در آن زمان چهارزن برگزیده ی الهی آسیه بنت مزاحم، مریم بنت عمران، کلثوم خواهر موسی و حوا همسر آدم ابوالبشر به یاری او شتافتند و او را در ولادت فاطمه یاری کردند فاطمه متولد شد و جهان را با قدم خود نورانی کرد.6- نام گذارینام گذاری که از سنت های برتر الهی است و از زمان آدم و حواء یعنی از روز خلقت و زمانی که زکریا بشارت تولد یحیی را در محراب عبادت از خداوند گرفت و خداوند او را یحیی نهاد تا آن زمان از اهمیت خاصی برخوردار می باشد واین گونه بود که نام این نوزاد مبارک را فاطمه گذاردند.7- القاب حضرت صدیقه طاهره1- فاطمه 2- صدیقه 3- مبارکه 4- طاهره 5- زکیه 6- راضیه 7- مرضیه 8- محدثه 9- زهرا (بحارالانوار ج43ص18) و... که در ادامه معانی القاب خواهد آمد.8- فاطمه علت نام گذاری حضرت صدیقه طاهره به فاطمه را احادیث و روایات متنوع و گوناگونی بیانگر است اما فاطمه از فطم مشتق شده و بمعنای قطع شدن است چنان چه می گویند طناب قطع شد «پاره شد» حال به بعضی از احادیث پیرامون علت نام گذاری اشاره می کنیم.امام صادق از پدرانش و انها از پیامبر نقل کرده اند که حضرت محمد فرمود: جبرئیل گفت او را فاطمه بنام زیرا شیعیان و پیروانش از آتش جهم قطع شده اند(بحارالانوارج43ص14)ب- لان الله فطمها و شیعتها من الناراز امام رضا از پدرانش و آن ها از پیامبر نقل کرده اند که حضرت محمد فرمود: ای فاطمه می دانی چرا تو را به این نام نهادم؟ علی که در آن جمع بود پرسید: چرا ای رسول خدا؟ رسول خدا به علی فرمود زیرا او شیعیانش از آتش جدا گشته اند.(بحارالانوارج43ص12)ج- لان الخلق فطمواعن معرفتهااز امام صادق روایت شده که حضرت فرمود:او را فاطمه نام گذاری کردند زیرا خلق از شناخت او عاجز هستند. (بحارالانوارج43ص15)د- لان الله فطمها بالعلم از امام باقر روایت شده که حضرت فرمود: زمانی که فاطمه متولد شد خداوند به ملائکه وحی فرستاد که بر زبان محمد نام فاطمه را جاری سازید. (الریاض النفذه ج 43ص 22)و احادیث بسیاری که در این مختصر به بیان آنها نمی توانیم بپردازیم.9- صدیقهیکی از اسماء و القاب تحضرت طاهره هل اتی فاطمه زهار صدیقه است صدیقه صفت می باشد یعنی بسیار راستگو.از امام صادق روایت شده است که حضرت فرمود: «درحدیثی که به آن حضرت منتسب است»: و او صدیقه کبری است و بر شناخت او بر خلاق باید زمان و قرن ها بگذرد تا او را بشناسند. (بحارالانوارج43ص22)10- مبارکه این لقب از برکت می آید یعنی سعادت و زیادی زیرا در واقعه کربلا زمانی که حضرت امام حسین را به شهادت رساندند علی بن الحسین زین العابدین زنده ماند و نسل حسین از او ادامه یافت و این برکتی است که تنها از وجود نازنین فاطمه دیده می شود.خوارزمی در مناقب ص 299 از رسول خدا حدیثی آورده که حضرت فرمود همانا خداوند تمام ذریه پیامبر را در صلب علی نهاده است و آن تا قیامت ماندگار است.11- طاهرهاز اسماء و القاب آن حضرت به طاهره نیز می توان اشاره کرد.از امام باقر و او از پدرانش نقل شده که حضرت فرمود: همانا فاطمه را به طاهره نام گذاری کردند زیرا از هرگونه زشتی و پلیدی دور بود عادات ماهانه حیض و نفاس نمی دید.(عوالم العلوم ج11ص 148)و آیه تطهیر نیز در شأن اهل بیت و او نازل گشت در تمام روایتی که بر این آیه وارد شده است همه متفق شده اند که این آیه برای محمد علی فاطمه حسن و حسین نازل شده است و هیچ کس در آن شکی ندارد.که در ذیل به نمونه ای از این احادیث اشاره می کنیم:الخطیب بغدادی در کتاب تاریخش با سندهایی از ابی سعید خدری و از پیامبر حدیثی را آورده که حضرت در مورد قول خداوند فرمود:«انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا»(احزاب آیه33)می گوید: پیامبر علی، فاطمه، حسن، و حسین را بر زیر عبای مبارکش جمع نمود و فرمود اینان اهل بیت من هستند خداوند از آنان پلیدی و زشتی را دور کند و آنان را پاک و طاهر قرار بده ام سلمه در کنار در ایستاده بود به پیامبر عرضه داشت آیا من هم از آنان هستم حضرت فرمود تو خوب هستی ولی از اهل بیت نیستی(.عوالم العلوم ج11ص50)12- زکیهدر قرآن کلماتی که از این کلمه مشتق شده اند بسیار است مانند «قدافلح من زکاها» (شمس آیه 9)«اقتلت نفسا زکیا» (کهف آیه 74)«لاهب لک غلاما زکیا» (مریم آیه19)«ذلک ازکی لکم و أطهر» (بقره آیه 232)این کلمه در پاکیزگی و رشد استفاده می شود آیه اول «قدافلح من زکاها» یعنی پاکیزه کردن اخلاق از عادات و خلقیات بد رفتاری مانند: کذب، بخل، حسد و...اين واژه‏ي مقدس در فرهنگ عرب در مورد پاکيزگي و رشد و نمو به کار مي‏رود. از اين رو معناي آيه نخست اين مي‏شود که:هر کس جان خويش را از ضد ارزشها و صفات نکوهيده‏اي که از شر شکم و زبان و سخن نسنجيده، خشم و حسد، بخل و دوستي جاه و مقام، دنيادوستي و خود بزرگ بيني و خودپسندي سرچشمه مي‏گيرد، پاک و پاکيزه ساخت، رستگار گرديد.اما علت نام گذاری حضرت زهرا و این که این لقب را به او دادند به علت آیه ی چهارم است رشد و تکثیر یافتن همان مطلب پس همان فاطمه مراد زکیه است با این معنا و همان مسائلی که در باب کلمه مبارک مورد بحث خویش قرار دادیم در اینجا نیز صادق است.13- راضیهرضا و راضی بودن به آن چه خدا تقریر بشر می کند یکی از بالاترین درجات ایمان است فاطمه زهرا همواره راضی به تقریر خداوند بودند حتی در زمان هایی که آن حضرت را مصائب بیش از حدی می گرفت مانند قول خداوند «یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیة مرضیة» (فجرآیه26)به تمام مقدرات خداوند راضی بودند.14- مرضیهاما درجه ی مرضیه نزد خداوند از راضیه بیشتر است یعنی او هم راضی شده بود است و این اوج مقام رضاست که در حضرت صدیقه طاهره به وضوح می توان یافت.از حافظ عسقلانی و او از رسول خدا روایت شده که حضرت فرمود: ای محمد همانا پروردگارت فاطمه را دوست میدارد پس سجده شکر کن پس سجده کردم. (لسان المیزان ج 3ص 275) همان طور که ذهبی روایت کرده که جبرئیل بر پیامبر نازل شد «هنگام ولادت فاطمه» پس به او گفت خداوند تو را سلام می دهد و سلام می دهد مولودت را که این احادیث از مقام حضرت زهرا گواهی می دهد.15- محدثه و پاسخ به یک سؤالاما در باب این لقب حضرت زهرا باید اول به دو سؤال پاسخ داد آیا ملائکه با غیر از پیامبر هم حدیث می گفت و وحی می فرستادند؟ آیا غیر از پیامبر هم صدای ملائکه را می شنوند؟1- خداوند در قرآن می گوید «اذ قالت الملائکه یا مریم إن الله اصطفاک و طهرک و اصطفاک علی نساء العالمین یا مریم اقنتی لربک واسجدی وارکعی مع الراکعین»(آل عمران آیه41) در این آیه با صراحت به این مطلب اشاره شده است که ملائکه با حضرت مریم سخن می گفته اند و به او فرمان های الهی را می دادند و حتی می گویند خود جبرئیل شخصا این فرمان الهی را برای حضرت مریم آورده است.
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 536]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن