محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826768240
وحدت و برادري در نهج البلاغه (1)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
وحدت و برادري در نهج البلاغه (1) نويسنده: سيد جوادمصطفوي موضوع «وحدت و برادري» در موارد بسياري از نهج البلاغه مطرح شده و تا آنجا كه من بررسي كرده ام اين موضوع در ده بعد و جهت در نهج البلاغه ذكر شده است كه عبارتند از: 1 ـ بزرگترين نتيجه و دستاورد نبو ت و رسالت پيغمبر(ص) اتحاد بين مردمي كه متفرق و متشتت بوده اند معرفي گشته است. 2 ـ تعيين جانشين براي پيغمبر بخاطر ادامه همان وحدت و الفت بين مسلمين بوده است. 3 ـ خداوند به مردمي كه با يكديگر اختلاف دارند هيچگونه خير و سعادتي نمي دهد. 4 ـ اتحاد با كراهت بهتر از اختلاف با رضايت است. 5 ـ براي توجيه اختلاف نبايد قرآن را توجيه كرد. 6 ـ تنها عامل عز ت و سيادت مردم اتحاد و اتفاق است. 7 ـ كيفر تفرقه انداز چيست. 8 ـ عوامل اتحاد كدامست. 9 ـ عوامل اختلاف چيست. 10 ـ سيره و اخلاق علي (عليه السلام) در زمان حكومتش از بعد اتحاد بين مسلمين چه بوده است .اما «مطلب اول»: امير المومنين عليه السلام در سه مورد از نهج البلاغه بزرگترين دستاورد نبوت را ايجاد اتحاد بيان ميكند. پيغمبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) بيست و سه سال در ميان مردم زندگي ميكند جنگ ميكند تبليغ ميكند زجر و شكنجه مي بيند و سرانجام مكتبي را كه كاملترين مكتب از لحاظ اقتصادي سياسي اجماعي و قضائي و همه ابعاد زندگي انسان تا قيامت است تاسيس ميكند و از بركات اين مكتب يكي اتحاد است كه برقرار مي فرمايد. امير المومنين (عليه السلام) مي فرمايند: «قد صرفت نحوه افئده الابرار و ثنيت اليه ازمه الابصار دفن الله به الضغائن و اطفا به النوائر الف به اخوانا» بعد از اين كه پيغمبر اكرم (ص) دعوت خويش را اظهار كرد دلهاي نيكان و پاكان متوجه او گشت عنان ديده بسوي او كشيده شد و خداوند متعال به بركت وجود او كينه ها را دفن نموده و شعله هاي عداوت را كه در سينه ها بود فرو نشاند و مردم را با اخوت و برادري بهم الفت داد. و نيز مي فرمايد: «فصدع بما امر به و بلغ رسالات ربه فلم الله به الصدع و رتق به الفتق و الف به الشمل بين ذوي الارحام بعد العداوه الواغره في الصدور و الضغائن القادحه في القلوب» پيغمبر براي انجام فرمان خدا قيام كرد رسالت پروردگارش را ابلاغ نمود. خدا بوسيله او گسيختگي ها را التيام داد فاصله ها را پيوستگي بخشيد و بين خودشان يگانگي برقرار ساخت... و نيز به همين مضامين مطالبي را فرموده كه در اينجا متن آنرا نقل ميكنم: «الي ان بعث الله سبحانه محمدا رسول الله (ص) لانجاز عدته و تمام نبوته ماخوذا علي النبيين ميثاقه مشهوره سماته كريما ميلاده و اهل الارض يومئذ ملل متفرقه و اهوا منتشره و طرائق متشتته بين مشبه لله بخلقه او ملحد في اسمه او مشير الي غيره فهداهم به من الضلاله و انقذهم بمكانه من الجهاله» بطور خلاصه حضرت اشاره مي فرمايد كه خداوند به بركت وجود پيغمبر مردم را از آن ضلالتي كه داشتند و مختلف و متشتت بودند رهانيد. مطلب دوم: كه تعيين جانشيني پيامبر هم بخاطر ادامه الفت و محبت بوده است. مي فرمايد: «و اعظم ما افترض «سبحانه» من تلك الحقوق حق الوالي علي الرعيه و حق الرعيه علي الوالي فجعلها نظاما لالفتهم و عزا لدينهم» بين مردم خداوند متعال حقوقي معين فرموده و بزرگترين اين حقوق حقوقي است كه بين والي و رعيت است و اين حقوق بايد رعايت بشود تا رشته الفت باقي بماند. در جاي ديگر مي فرمايد: مردم حاكم مي خواهند. چه نيكوكار باشد و چه فاجر. «لا بدللناس من امير بر او فاجر يعمل في امرته المومن و يستمتع فيها الكافر» مطلب سوم: خداوند به هيچكس در نتيجه اختلاف خير و سعادتي نمي دهد«وان الله سبحانه لم يعط احدا بفرقه خيرا ممن مضي و لا ممن بقي» توضيحا عرض ميكنم: هر انسان عاقلي كاري را كه انجام مي دهد بدون استثنا براي جلب خير است. امير المومنين عليه السلام مي فرمايد: هر كس كه با ديگري رشته محبت و الفتي دارد زماني كه مي خواهد رشته الفت را ببرد پيش خودش خيال ميكند به خير و صلاح اوست اما اشتباه ميكند. حال چه به عنوان بريدن از فاميل يا از دوست باشد چه به عنوان شيعه و سني زيدي و اسماعيلي و... هيچكس با تفرقه چه در گذشته و چه در آينده بجائي نمي رسد. در جاي ديگر مي فرمايد: «و من يقبض يده عن عشيرته فانما تقبض منه عنهم يد واحده و تقبض منهم عنه ايد كثيره» كسي كه در ميان فاميلي است كه مثلا صد نفر ميشوند اگر دست نيكي و تعاون بسوي آنها دراز كند از طرف آنها صد دست بسوي او دراز مي شود. ليكن يكي داده و صدتا گرفته و آن كسي كه از فاميلش ببرد يا مثلا شيعه و سني از هم ببرند خود را از منفعت زيادي كه بايد از طرف مقابل به ايشان برسد محروم كرده اند. مطلب چهارم: اتحاد با كراهت از اختلاف با رضايت بهتر است امير المومنين (ع) مي فرمايد: «فاياكم و التلو ن في دين الله فان جماعه فيما تكرهون من الحق خير من فرقه فيما تحسبون من الباطل» اگر مي خواهي از رفيقت دوستت و همكيشت ببري و خوشحال مي شوي كه از او جدا شوي (روي حسابهاي غلطي كه براي خودت كرده اي) با اين كه راضي نيستي اين كار را نكن و همبستگي و محبت و الفت را ادامه بده. اين كار بهتر است از اين كه از او بريده شوي و خوشدل باشي و بروي كناري بنشيني. مطلب پنجم: براي توجيه اختلاف نبايد قرآن را توجيه كرد «و انه سياتي عليكم من بعدي زمان ليس فيه شي اخفي من الحق و لا اظهر من الباطل... فاجتمع القوم علي الفرقه و افترقوا عن الجماعه كان هم ائمه الكتاب و ليس الكتاب امامهم» از حوادثي كه بعد از من براي مردم پيش مي آيد اينست كه مردم طوري هستند كه حق در بين آن پنهان و باطل آشكار است... (تا به اينجا مي رسد كه) مردم همگي اتحاد ميكنند بر اختلاف بر اين كه از هم جدا بشوند از جماعت ببرند مثل اينست كه اينها پيشواي قرآن هستند نه قرآن پيشواي آنها نكته دقيقي كه حضرت اشاره مي فرمايد اينست كه: شما كه قرآن را قبول داريد و آن را كلام خدا مي دانيد و به آن استناد مي كنيد پس چرا از اين آيات درس نمي گيريد كه: «و اعتصموا بحبل الله جميعا و لا تفرقوا» «و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ريحكم» «انما المومنون اخوه» «ان هذه تكم امه واحده» «و اعتصموا بحبل الله جميعا و» «لو انفقت ما في الارض جميعا ما الفت بين قلوبهم و لكن الله الف بينهم انه عزيز حكيم»... پس چطور شده از همين قرآن كه سند معتبري نزد شماست اختلاف و جدائي و تفرقه به دست مي آوريد ذهنتان را صاف كنيد و در برابر اين آينه مصفي قرار دهيد نه اين كه مثل خوارج محتويات مغزي خودتان را اصل قرار دهيد و بر قرآن تحميل كنيد كه آنها آيه «ان الحكم الا لله» را گرفتند و آن بلوا و آشوب و اختلاف را بين مسلمين راه انداختند. امير المومنين عليه السلام مي فرمايد: «به قرآن بنگريد و متحد باشيد». مطلب ششم: تنها عامل عزت و سيادت اتحاد است مفصل ترين خطبه در اين زمينه «خطبه قاصعه» است و حضرت امير (ع) در آن خطبه به اندازه چهار صفحه صحبت ميكند و مي فرمايد: اي مردم در تاريخ گذشتگان فكر كنيد و ببينيد عامل عزت و سيادت و شكست و زبوني آنها چه بود وقتي فكر كنيد در خواهيد يافت كه آنها زماني عزت سيادت داشتند كه همدل و يگانه و متفق بودند و زماني به خواري و ذلت و سقوط گرائيدند كه تفرق و جدائي و تشتت بين آنها بوجود آمد. سپس آن حضرت از گذشتگان امت پيامبران مثال مي زند: اولا اسماعيل و يعقوب و اسحق زماني عزيز و آقا بودند كه با هم متحد بودند اما بمحض جدائي و تفرقه ذليل شدند و بعد خود عرب را مثال مي زند: قبل از ظهور اسلام ببينيد شما عربها چگونه اسير دست اكاسره و قياصره ابر قدرت آن روز كه با هم متحد شده بودند بوديد و شما را از وطن خودتان بيرون كرده بودند و در كوهسارها و جاهائي كه نه علفي مي رويد جا داده بودند. استراحتي نداشتيد همنشين با شتر بوديد از پشم او براي خودتان لباس مي ساختيد. هم غذايتان بود هم مركبتان. اما وقتي رسول خدا آمد زير لواي اسلام متحد شديد و به چه عزت و سعادتي رسيديد و كساني كه سابقا حاكم بر شما بودند محكوم شما شدند وقتي كه اين خطبه را مطالعه مي كردم دلم مي خواست جمله اي را پيدا كنم كه بگويد عامل عزت تنها اتحاد نيست بلكه دين و عقيده هم در دخالت دارد ولي هر چه فكر كردم ديدم نه امير المومنين (ع) اين گونه مي فرمايد كه: اگر متحد شوند به عزت مي رسند اگر چه كافر و مشرك باشند و اگر متفر ق باشند بدون شك ذليل مي شوند. اكنون چند جمله از اين خطبه شريف را مي خوانيم: «فاذا تفكرتم في تفاوت حاليهم فلزموا كل امر لزمت العزه به شانهم و زاحت الاعدا له عنهم و مدت العافيه فيه عليهم و انقادت النعمه له معهم و وصلت الكرامه عليه حبلهم: من الاجتناب للفرقه و اللزوم للالفه و التحاض عليها و التواصي بها» (نه تنها الفت داشتند بلكه يكديگر را به الفت و مهرباني و اتحاد سفارش مي كردند) «فانظروا كيف كانوا حيث كانت الاملا مجتمعه و الاهوا موتلفه...» تا آنجا كه مي فرمايد: «بنعمه لا يعرف احد من المخلوقين لها قيمه لانها ارجح من كل ثمن و اجل من كل خطر». گمان نميكنم امير المومنين در اينجا مبالغه فرموده باشد (كه احدي از مخلوقين نعمت اتحاد را نمي شناسد و قدرش را نمي داند) و يا عامي باشد كه قابل استثنا باشد بلكه واقعيت را فرموده است.
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 625]
صفحات پیشنهادی
وحدت و برادري در نهج البلاغه (1)
وحدت و برادري در نهج البلاغه (1)-وحدت و برادري در نهج البلاغه (1) نويسنده: سيد جوادمصطفوي موضوع «وحدت و برادري» در موارد بسياري از نهج البلاغه مطرح شده و تا آنجا كه ...
وحدت و برادري در نهج البلاغه (1)-وحدت و برادري در نهج البلاغه (1) نويسنده: سيد جوادمصطفوي موضوع «وحدت و برادري» در موارد بسياري از نهج البلاغه مطرح شده و تا آنجا كه ...
وحدت در سيره پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)
وحدت در سيره پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)-وحدت در سيره پيامبر(صلی الله علیه و ... ب ـ پيمان نامه برادري در مدينه از آن جايي كه مهاجر وانصار پرورش يافته دو محيط مختلف ..... پی نوشتها:[1]ـ نهج البلاغه،خطبه 231، ( فلمّ الله به الصّدع،ورتق به الفتق و .
وحدت در سيره پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)-وحدت در سيره پيامبر(صلی الله علیه و ... ب ـ پيمان نامه برادري در مدينه از آن جايي كه مهاجر وانصار پرورش يافته دو محيط مختلف ..... پی نوشتها:[1]ـ نهج البلاغه،خطبه 231، ( فلمّ الله به الصّدع،ورتق به الفتق و .
براهین وجود شناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه
براهین وجود شناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه- براهین وجود شناختی و جهان ... تمام آن را به دليل وحدت سبك و سياق، «ماء واحد» و «نفس واحد» و «صادر از مصدر عصمت» و «ولايت ناب علوى» مىداند (1) بچرخانيم و جلوههاى درخشان براهين وجود شناختى و جهان ... اگر در مبارزهى با آن ، طرفى بستند، خود را براى رفتن به مصاف برادر بزرگتر، آماده ...
براهین وجود شناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه- براهین وجود شناختی و جهان ... تمام آن را به دليل وحدت سبك و سياق، «ماء واحد» و «نفس واحد» و «صادر از مصدر عصمت» و «ولايت ناب علوى» مىداند (1) بچرخانيم و جلوههاى درخشان براهين وجود شناختى و جهان ... اگر در مبارزهى با آن ، طرفى بستند، خود را براى رفتن به مصاف برادر بزرگتر، آماده ...
پایبندی به اخلاق، بستر تحقق وحدت اسلامی
پایبندی به اخلاق، بستر تحقق وحدت اسلامی-اندیشه - ویژه ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) - هفته ... درایت رسول مکرم اسلام(ص) درگرد آوردن مهاجرین و انصار و بستن پیمان برادری میان آنان با دو فرهنگ متفاوت اما .... فهرست منابع و مآخذ: 1. قرآن کریم2. سیدرضی، نهجالبلاغه ، محمد دشتی ، قم، دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی، 1384ش 3.
پایبندی به اخلاق، بستر تحقق وحدت اسلامی-اندیشه - ویژه ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) - هفته ... درایت رسول مکرم اسلام(ص) درگرد آوردن مهاجرین و انصار و بستن پیمان برادری میان آنان با دو فرهنگ متفاوت اما .... فهرست منابع و مآخذ: 1. قرآن کریم2. سیدرضی، نهجالبلاغه ، محمد دشتی ، قم، دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی، 1384ش 3.
وحدت با محوريت ايمان و عمل صالح
(1)قرآن كريم و عترت بر وحدت بين مردم تأكيد دارند و علماي شيعه و سني در اين ... ظهور داشته است و ديگري وحدت و برادري كه با پذيرش اسلام در ميان همان مردم پيدا شد. .... ج اول، ص 4039- نهج البلاغه، خطبه 127، فراز دوم10- نهج البلاغه، نامه 6211- يونس آيه ...
(1)قرآن كريم و عترت بر وحدت بين مردم تأكيد دارند و علماي شيعه و سني در اين ... ظهور داشته است و ديگري وحدت و برادري كه با پذيرش اسلام در ميان همان مردم پيدا شد. .... ج اول، ص 4039- نهج البلاغه، خطبه 127، فراز دوم10- نهج البلاغه، نامه 6211- يونس آيه ...
استراتژي حفظ وحدت در سيره معصومين (عليهم السلام)
استراتژي حفظ وحدت در سيره معصومين (عليهم السلام)-استراتژي حفظ وحدت در سيره ... (1)و همگي به ريسمان خدا (قرآن، پيامبر و اهل بيت) چنگ زنيد و پراکنده نشويد. ... و انصار - که اهل مدينه بودند - پيوند برادري بست و قرآن مجيد با جمله ي «انما المؤمنون اخوه» ..... مشعل اتحاد، حکيمي و بي آزار شيرازي، ص 21، به نقل از: مستدرک نهج البلاغه، ص ...
استراتژي حفظ وحدت در سيره معصومين (عليهم السلام)-استراتژي حفظ وحدت در سيره ... (1)و همگي به ريسمان خدا (قرآن، پيامبر و اهل بيت) چنگ زنيد و پراکنده نشويد. ... و انصار - که اهل مدينه بودند - پيوند برادري بست و قرآن مجيد با جمله ي «انما المؤمنون اخوه» ..... مشعل اتحاد، حکيمي و بي آزار شيرازي، ص 21، به نقل از: مستدرک نهج البلاغه، ص ...
وحدت حوزه و دانشگاه، عوامل و آثار آن
وحدت حوزه و دانشگاه، عوامل و آثار آن نويسنده:حجةالاسلام سید جواد حسینی ابر و باد و مه و خورشید و فلک ... به یاد آورید که دشمن یکدیگر بودید و او در میان شما الفت ایجاد کرد و به برکت نعمت او برادر شدید. ..... نهجالبلاغه، نامه 78 و فرهنگ آفتاب ج 1، ص 88.7.
وحدت حوزه و دانشگاه، عوامل و آثار آن نويسنده:حجةالاسلام سید جواد حسینی ابر و باد و مه و خورشید و فلک ... به یاد آورید که دشمن یکدیگر بودید و او در میان شما الفت ایجاد کرد و به برکت نعمت او برادر شدید. ..... نهجالبلاغه، نامه 78 و فرهنگ آفتاب ج 1، ص 88.7.
نقش تربيتي اعتدال در قرآن و نهج البلاغه
نقش تربيتي اعتدال در قرآن و نهج البلاغه-نقش تربيتي اعتدال در قرآن و نهج ... اسلام با دعوت به اتحاد و اتفاق و تشکيل يک اجتماع اسلامي بر مبناي وحدت و بهم ... حتي فلسفه عبادات جمعي از قبيل نماز جماعت، نماز جمعه و حج براي ايجاد روح برادري است. ... (رسائل، ج 1، ص 76) حکما اساس اخلاق را در اعتدال در خوي ها و صفات مي دانند و براي نجات ...
نقش تربيتي اعتدال در قرآن و نهج البلاغه-نقش تربيتي اعتدال در قرآن و نهج ... اسلام با دعوت به اتحاد و اتفاق و تشکيل يک اجتماع اسلامي بر مبناي وحدت و بهم ... حتي فلسفه عبادات جمعي از قبيل نماز جماعت، نماز جمعه و حج براي ايجاد روح برادري است. ... (رسائل، ج 1، ص 76) حکما اساس اخلاق را در اعتدال در خوي ها و صفات مي دانند و براي نجات ...
وحدت از منظر قرآن و سنّت
وحدت از منظر قرآن و سنّت نويسنده: دكتر حسيني قزويني شايد به ذهن بعضى خطور كند كه طرح .... از مسلكهاى برادر و دعوت ساير برادران هم جبهه به مسلك خود به هيچ وجه منافات ندارد. .... لكنّا على غير ما كنّا لهم عليه» (( شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد ج 1 ص 307 ...
وحدت از منظر قرآن و سنّت نويسنده: دكتر حسيني قزويني شايد به ذهن بعضى خطور كند كه طرح .... از مسلكهاى برادر و دعوت ساير برادران هم جبهه به مسلك خود به هيچ وجه منافات ندارد. .... لكنّا على غير ما كنّا لهم عليه» (( شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد ج 1 ص 307 ...
قرآن و عترت دو محور وحدت و حركت
قرآن و عترت دو محور وحدت و حركت نويسنده: آيت الله جوادي آملي خداي سبحان همهي مؤمنان ... مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْها»[1] يعني همگي به ريسمان خدا چنگ زنيد و به راههاي متفرّق نرويد و به ... و به لطف خداوند برادر ديني يكديگر شديد و در پرتگاه آتش بوديد كه شما را نجات داد. ... [4] ـ نهج البلاغه، خطبة 3؛ به خدا سوگند و (ابوبكر) رداي خلافت را بر تن كرد در ...
قرآن و عترت دو محور وحدت و حركت نويسنده: آيت الله جوادي آملي خداي سبحان همهي مؤمنان ... مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْها»[1] يعني همگي به ريسمان خدا چنگ زنيد و به راههاي متفرّق نرويد و به ... و به لطف خداوند برادر ديني يكديگر شديد و در پرتگاه آتش بوديد كه شما را نجات داد. ... [4] ـ نهج البلاغه، خطبة 3؛ به خدا سوگند و (ابوبكر) رداي خلافت را بر تن كرد در ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها