محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832824396
عصر عزتمندی دین ، امام راحل و انقلاب اسلامی
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
عصر عزتمندی دین ، امام راحل و انقلاب اسلامی نويسنده:سید امیرحسین کامرانی رادمنبع: راسخون عصر امام خمینی (رحمت الله علیه) و رويكرد ديني ومعنوي انسان معاصر 1- ازديدگاه غريبان بااوج گرفتن رويكرد ديني ومعنوي انسان معاصر، تلاش روزافزون وحساسيت چشم گيري از سوي صاحبنظران غربي در جهت شناخت وتحليل اين پديدة جهاني به وجود آمده است.كارشناسان غربي درفرصت هاي گوناگون به بيان نظرات وارائه تحليلهاي خود دراين زمينه ميپردازند. «بيل مايزر» روزنامهنگار ومحقق آمريكايي طي ده برنامه متوالي كه از شبكة تلويزيوني PBC پخش شد باارائه نتايج تحقيقات خود در اين زمنيه اظهار داشت : «مردم در سارسر جهان از ماديگرايي وماترياليسم خسته شدهاند و به سرعت سوي معنويت باز ميگردند واين بازگشت چندي است كه آغاز شدهاست.» وي افزود :«دين وپيروي و محض از اصول آن بار ديگر مورد توجه قرار گرفته است. » متفكراني چون جورج ويگل – انديشمند غربي - «غير مادي {مذهبي} شدن جهان را از واقعيتهاي برجستة زندگي اواخر قرن بيستم »ميدانند. » دكتر «پنتي كايين»ا زمحققان و اساتيد دانشگاه فنلاند نيز معتقد است : «{در جهان امروز} تمايل براي پذيرش دين به وجود آمده و اين تمايل رو به افزايش است. » «پيتر شولاتر» نويسنده مفسر سياسي مشهور كشور آلمان، طي،سخنراني در سمينار اسلام واختلافات فرهنگ جهاني اظهار ميدارد : «اكنون نهضت بازگشت به دين ومدينه فاضله آغاز شده است » «جرج متالينوس»استاد سياسي كليسا و دانشكدة الهيات اتن (يونان) هم تصريح ميكند: «...در اين عصر، مذهب و بازگشت به ديانت رونق گرفته است »چنانكه، پروفسورخوزه ماريا انديشمند اسپانيايي هم ميگويد : «الآن در دنيا رويكرد به مذهب چشم گير است. » «گوستاو ينبور» خبرنگار روزنامة آمريكايي نيويورك تايمز نيز طي گزارشي از اجتماع گسترده اي كه در آن سخنرانان آمريكايي بر لزوم بازگشت به دين تأكيد نمودند، اعلام نمود: «نه تنها در آمريكا كه همة نقاط جهان توجه مردم به مذهب وخدا رو به افزايش چشم گير است. » بن بست نظرية افول مذهب بسياري از تحليلگران غربي جريان رويكرد ديني رابسيار قويتراز حد متصور دانسته و با بيان اين مطلب كه : «در شرايط حاضر هيچ قدرت اجتماعي قويتر ازدين (درجهان)وجود ندارد. » و با تأكيد براين كه :«مردم دنيا به طور روز افزون چه در شرق و چه درغرب به طرف خداوند، مذهب ومعنويت سوق پيدا ميكنند.» اعتقاد خود را اين گونه ابراز ميدارند كه : «جريان بازگشت ملتها به دين باوري همانند يك سيل خروشان به راه افتاده است واين تصور كه سكولاريسم همة جهان رادر بر ميگيرد به پايان رسيده است. » وتصريح مينمايند: «همه به اشتباه دراين انديشه بودند كه دنياگرايي درحال به تحليل بردن مذهب است وهيچ چيز نميتواند مانع آن شود. » قرن بيست و يكم : قرن بسط نفوذ فوق العادة مذهب بسياري از صاحبنظران غربي بااعتقاد به تجديد حيات ديني بشر معاصر وشتاب فزايندة آن اكنون از افقهاي روشن پيش روي اين پديدة در قرن بيست و يكم سخن ميگويند، آنان «قرن بيست و يكم را قرن بسط نفوذ فوق العادة مذهب درابعاد مختلف زندگي بشر «ميدانند. «رابرت ماكواند»نويسندة آمريكايي باتوصيف قرن بيست و يكم (ميلادي)به قرن كنجكاوي ومعنوي بشر با ارائه امار وارقام و شواهد موجود پيشبيني مينمايد كه «سدة جديد،دورةجديد هيجانات مذهبي خواهد بود، وانتظارات مردم در اين زمينه به شدت افزايش خواهد يافت. » هفته نامة فرانسوي آبزرواتور در تأييد همين واقعيت ضمن طرح پيشبيني آندره مالرو، نويسندة بزرگ فرانسوي و وزير فرهنگ اسبق فرانسه، از قول وي مينويسد: «قرن 21 ميلادي يا اصلا وجود نخواهد داشت و ياقرن مذهب خواهد بود. »اين هفته نامه افزود : «پيشبيني مالرو به حقيقت پيوسته ودرهمه جا بازگشت به مذهب به چشم ميخورد. » 2- رويكرد ديني ومعنوي شهروندان جوامع غربي جريان بازگشت دوبارةانسان عصر امام خميني (رحمت الله علیه) به سوي ارزشهاي معنوي واعتقادهاي ديني به سرعت درحال رشد وگسترش در عرصة جهاني ميباشد. اما آنچه دراين ميان كنجكاوي هر محققي را بر ميانگيزد ظهور ونفوذ گستردة جريان مذكور دركانون غفلتزدگي و ماديگرايي افراطي در جهان معاصر يعني جوامع غربي ميباشد. بر اساس نتيجة يك تحقيقات آماري كه توسط مؤسسة «برند فيو چرزگروپ» تهيه شده است: توجه وگرايش به مسائل وموضوعات مذهبي درميان شهروندان كشورهاي غربي خصوصا قشر نوگرا و مدرن پسند، روندي رو به افزايش دارد. » كارشناسان غربي با تاييد اين مطلب كه «الآن در غرب كليساها پر جمعيتتر از سابق هستند» اظهار ميدارند :« اين روزها در امريكا وانگليس و فرانسه واسپانيا بازگشت ديني آن قدر قوي است كه هم چيز را تحت شعاع خود قرار داده است. » پديدة خداجويي انسان غربي موجب تحولات عظيميدر مركز ثقل تمدن غرب يعني ايالات متحدة آمريكا گشته است. كارشناسان معتقدند :«به سبب خداجويي درميان مردم آمريكا بر ميزان توجه آنان به مسائل مذهبي چه به صورت فردي وچه از لحاظ اجتماعي افزوده شده است و اين امر بدون شك مهمترين ومنحصرترين رويداد دهة هفتاد و هشتاد در آمريكاست، واگر بگوييم اين جريان ميرود تا همة جامعة آمريكا و رفتار مردم وفرهنگ كشور را در سالهاي آيندة اين قرن تحت تأثير قرار دهد حرف باطلي نگفته ايم. » «رابرت ووتنا »استاد جامعه شناسي دانشگاه بريستون، و «دانلاتين»گزارشگر مذهبي هم در كتابهاي جديد الانتشارشان باعنوان «بعد از بهشت »و«به دنبال خريدايمان »بر اساس مصاحبههاي پي در پي و دادههاي تحقيقاتي متفقا معتقدند: «هم اكنون هجوم مردم امريكا به زندگيهاي مذهبي به صورت بي سابقه اي درحال افزايش است. » اين دو كارشناس دردو تحقيق جداگانه در شرق وغرب ايالات متحدة آمريكا به اين نتيجه رسيدهاند كه : «اعتقاد به خداوندو رفتن به عبادتگاهها در ميان مردم بيش از هردورة ديگر مرسوم گرديده است. » يكي ديگر از صاحبنظران غربي در اين باره مينويسد: «مذهب در اشكال گوناگون خود را در جامعة امريكا متجلي ساخته وهم اكنون در حال شكل دادن به فرهنگ مردم آمريكا ميباشد. » رويكرد ديني ومعنوي غرب در آيينة اطلاعات گسترش دامنة جريان معنويت خواهي و خداجويي به كشورهاي غربي يكي از شگفتآورترين تحولات چند قرن اخير را پديد آورده است كه به لحاظ اهميت موضوع به طرح برخي از گزارشهاي موجود در اين زمينه ميپردازيم: «امروزه بخش مهمي از جنوب آمريكا از جنوب شرقي تاغرب را كمربند مذهبي (Religius Beit) ميگوبند،زيرا در اين منطقه فعاليت ديني دردو دهة اخير، رو به رشد بوده است، اين مطلب را تعدا دشركت كنندگان دركليسا وپاسخ دهندگان به پرسشنامهها ونظر سنجي ها تأييد ميكند، اكنون بيش از 80 % مردم آمريكا خود را افراد ديني معرفي ميكنند، 90% مردم آمريكا اظهار ميدارند :خدا وجود دارد. » دراين نظر سنجيها 60-65% مردم انگلستان و 70 % مردم ايتاليا به چنين نظري قائل بودهاند.» بر اساس گزارش مؤسسة نظر سنجي «پيو» (درواشنگتن ):« مردم آمريكا روز به روز بيشتر به مذهب روي ميآوردند واعتقاد مردم آمريكا به خداوند ومعجزات الهي در دهة جاري به مراتب بيش از بيش از دهة گذشته ميباشد.» ادارة امار كانادا در يك گزارش رسمياعلام نمود:«تعداد افراد مذهبي دركانادا رو به افزايش است.» هم چنين مركز آمار اجتماعي بين المللي (بر اساس نظر خواهي از 19 هزار نفر در بيش از 21 كشور جهان ) اعلام نمود: «تعداد جوانان كشورهاي شرق اروپا كه معتقد به زندگي پس از مرگ هستند رو به افزايش ميباشد.» روزنامة آمريكايي يو اس تودي باارائة گزارشي به بيان نمونه اي محسوس ازافزايش علايق مذهبي مردم آمريكا پرداخته مينويسد :« «اكنون 29% آمريكايي ها معتقدند از آزادي بسيار كميبراي آموزش ديني خود برخوردارند و اين در حالي است كه اين رقم نسبت به نظر خواهي سال گذشته درباره همين موضوع 3%و نسبت به ,سال 1997، 8% افزايش يافته است. تقريبا 48% از مردم آمريكا هم معتقدندمسئولان بايد اجازه نيايش در مدارس را به دانش آموزان بدهند و 64% شهروندان آمريكايي نيز به ممنوعيت دعا در مراكز ورزشي اعتراض دارند و با آن مخالفند. » اين روزنامه ميافزايد : « تعداد بي شماري از مردم آمريكا از تصميم دادگاه اين كشور در رابطه با ممنوعيت دانش آموزان از خواندن دعا در مراكز ورزشي، به شدت شكايت داشته و آن را محكوم كرده اند. » پيامدهاي افزايش علايق ديني و معنوي غربي ها تحولات اجتماعي ناشي از جنبش معنويت گرايي در مغرب زمين اكنون به خوبي محسوس است.هم اكنون به وضوح ميتوان روند رو به رشد تجمعات گسترده و عظيم مردميدر كشورهاي غربي را كه با پا فشاري بر مطالبات ديني و معنوي از دولت هاي خود و اعلام وفاداري نسبت به عقايد مذهبي تشكيل ميگردد، مشاهده كرد. « در مرداد 1376 به مناسبت سالگرد روز جهاني جوانان كاتوليگ، گرد همايي عظيميبا حضور پاپ پل ژان دوم برگزار گرديد كه در آن بيش از يك ميليون نفر به نيايش پرداختند، در اين مراسم جوانان كاتوليك 140كشور جهان حضور داشتند.»« هم چنين شركت كنندگان ميليوني در اجتماع زنان سياه پوست آمريكايي در فيلادلفيا اعلام نمودند اكنون زمان تقويت پيوند روحاني و معنوي در خانواده و جامعه سياه پوستان فرا رسيده است.» چنانكه « صدها هزار نفر از مردم از ايالات متحده كه در اجتماع ميليوني مقدس، به دعوت سازمان ميثاق گردهم آمدند به دعا نشسته و خواستار بازگشت معنويت به جامعه خود شدند.» «در مراسم ديگري كه در شهر لسآنجلس برپا گرديد، 43 هزار نفر از جوانان آمريكايي با عنوان طرفداران مسيح گردهم آمدند، و هدف از اين همايش را آشنايي با ارزشهاي معنوي و تجديدنظر در مورد ايمان شخصي ذكر كردند.» «پانزده هزار زن آمريكايي نيز با اجتماعي در سالن اجتماعات شهر اوهايو، ضمن فراخواندن مردم آمريكا به يكتاپرستي، يگانه راه حل خروج از بن بست فعلي جامعه خود را گرايش به ارزشهاي معنوي و مذهب اعلام كردند» البته به اين نكته اشاره شود كه تجمعات روزافزوني كه در كشورهاي غربي، به ويژه ايالات متحده، به همراه اصرار بر خواستههاي فرامادي و مذهبي شكل ميگيرد تنها بخشي از آثار مشهود تغييرات عميق ذائقه معنوي بشر غربي است. با مروري بر اخبار و گزارشهاي موجود درباره تحولات جاري در جوامع غربي به خوبي مي توان با وسعت و گستردگي آثار رويكرد ديني و معنوي جوامع غربي آشنا گرديد كه در اين جا تنها به ذكر بخشي كوچكي از اين آثار ميپردازيم. براساس اخبار موجود: «كارشناسان مؤسسه هاي تحقيقاتي در غرب به طراحان بازاريابي مؤسسات بازرگاني و ... اكيداَ توصيه مينمايند كه در برنامهريزيهاي خود به افزايش جهاني گرايش افراد به مذهب توجه داشته و آن را مدنظر بگيرند.» با افزايش گرايش شهروندان غربي به ويژه در آمريكا به دين و مذهب «هماكنون ايستگاههاي راديويي در آمريكا كه برنامههاي مذهبي پخش مي كنند ميليونها شنونده را به خود جذب نمودهاند.» و «براساس گزارش شبكه خبري رويتر 4/1 كاربران بزرگسال اينترنت در آمريكا (كه حدود 28 ميليون نفر هستند) به دنبال اطلاعات مذهبي و يا معنوي در اين شبكهاند كه اين رقم روزانه بالغ بر سه ميليون نفر ميشود.» هماكنون كتابهاي مذهبي در صدر ليست پرفروشترين كتابها در غرب قرار گرفتهاند.» براساس گزارش مؤسسه تحقيقات گالوپ (Galiup): در آمريكا حدود 2000 عنوان كتاب در بازار وجوددارد كه به موضوعاتي پيرامون عبادت پرداختهاند، اين تعداد سه برابر تعداد عناويني است كه در موضوعات جنبي چاپ شده است.» اقبال عمومي جوامع غربي به مسائل ديني و ... فضايي را به وجود آورده كه: «... امروزه (حتي) براي فيزيكدانان، كيهانشناسان، منجمانغربي سودآور شده كه در عنوان كتابهايشان اسم خدا را بگنجانند، گرچه در داخل كتاب كاري به خداي سنتي نداشته باشند، لذا عناويني نظير The Mihd of God و God and the New Physics و غيره رايج شده است!» شبكة تلويزيوني سي.ان.ان نيز با ارائه آماري در اين زمينه اعلام كرد: «طي سال 1995 انتشار كتابهاي عمومي از رشد نزديك به 6% برخوردار بودهاند، در حالي كه انتشار كتابهاي مذهبي نرخ رشدي برابر 20% در همين مدت داشتهاند.» افزايش تمايلات معنوي و مذهبي مردم در كشورهاي غربي تحولات مهمي را نيز در صحنه سياسي و خصوصاً رقابت هاي انتخاباتي پديده آورده است. طي سالهاي اخير، بهرهگيري از تبليغات مذهبي در برخي از كشورهاي غربي از سوي كانديداهاي نمايندگي مجلس و نخستوزيري و رياستجموري، به جهت جلب رضايت و آراي مردم، رشد چشمگيري داشته است، چنانكه: «نامزدهاي نخستوزيري در انگلستان از دو حزب كارگر و محافظهكار هر كدام به نحوي كمسابقه به توصيف اعتقادات مذهبي خود پرداختند.» «در انتخابات پيشين رياست جمهوري آمريكا كلينتون (از حزب دموكرات) و باب دال (از حزب جمهوريخواه) نيز به طرح شعارهاي مذهبي پرداختند.» «در جريان انتخابات اخير رياست جمهوري آمريكا نيز جورجبوش و مككين، دو نامزد حزب جمهوريخواه در برنامههاي تبليغي خود از تأثيراتي كه توصيههاي حضرت عيسي(ع) بر شخصيت آنان داشته است و از عقايد دروني خود درباره دين سخن به ميان آوردهاند و «الگور» و «بيل برادلي» دو نامزد حزب دموكرات با بيان اينكه «براي اصلاح جامعه بايد ارزشهاي مذهبي را تقويت كرد» بر مذهبي بودن خود و خانوادههايشان تأكيد نمودهاند.» اصالت جریان دین گرایی و معنویت خواهی جوامع غربیقبل از مرور برخي از گزارشهاي تفصيلي مربوط جريان رو به رشد گرايشهاي ديني و معنوي در كشورهاي غربي، تذكر يك نكته ضروري به نظر ميرسد و آنها اينكه: گرچه در بدو نظر ممكن است برخي تحليلگران با اين توجيه كه «غرب حقيقتي جز اراده معطوف به قدرت و تصرف تكنيكي به قوه عقل و تفكر حسابگر نميشناسد و اگر از تفكر معنوي سخن ميگويد صرفاً براي تقويت نفس خويش است» جنبش دينخواهي و معنويتجويي جوامع غربي را جرياني در راستاي تنوعطلبي و لذتجويي و خودنسياني انسان غربي تحليل نموده و در مجموع آن را بيش از ارضاي سطحي نيازهاي عميق و اصيل انساني تلقي ننمايند. اما واقعيتهاي موجود و تعمق در باطن تحولات ديني و معنوي جوامع مدرن، بيشك ما را بر اين باور ميدارد كه: شوق و شور معنوي انسان غربي در عصر امامخميني (ره) برآمده از شعور معنوي و بخشي از آثار «عطش معنوي و گرايش ملتها به ارزشهاي وحي» ميباشد كه امام آن را از جمله ويژگيهاي عصر جديد ذكر نمودند. گرايشهاي چشمگير معنوي و مذهبي جوامع پيشرفته صنعتي نه در خود نسياني بشر، كه در خودآگاهي و تجديد عهد فطري انسان با خداوند ريشه دارد، و بشارت طلوع خورشيدي است كه از مغرب ارزشهاي حياتي و معنوي در غرب سر برخواهد آورد. آري، ما بر اين باوريم كه: «گرايشهاي جسته و گريختهاي كه امروزه در جوامع مدرن به سمت مذهب در شرف ظهور و شكلگيري است طليعهاي اميدوار كننده از نوعي بيداري و خودآگاهي ملتهاي آنان است، (چنانكه) بيشك اجتماع عظيم سياهپوستان مسلمان ايالات متحده آمريكا در سال 1995 در واشنگتن و برخواستن طنين پرصلابت «الله اكبر» در مقابل كاخ سفيد، مقر رياست جمهوري آمريكا نشانة ميموني از يك «خيزش معنوي و اخلاقي در كانون يك جامعه مدرن است.»اعتراف هاي غريبانبا آگاهي از اعترافات تحليل گران و شخصيت هاي سياسي و فرهنگي غرب در زمينه جامعيت و توان مندي اسلام, مي توان به بخشي از علل رويكرد گسترده جوامع غربي به اسلام دست يافت و آن را مورد تحليل دقيق تري قرار داد. 1) كلاوس كينكل وزير اسبق امور خارجه آلمان اخيراً طي مقاله اي كه در مطبوعات اين كشور به چاپ رسيده است با تصريح به اين واقعيت كه: موضوعاتي از قبيل جدايي دولت از جامعه و جدايي دين از سياست كه در عنصر روشنگري قرن 18 در اروپا مطرح شد در مورد اسلام صدق نمي كند مي نويسد: اسلام پاسخ هاي روشني به مسائل مختلف داده و اين دين از يك سيستم فكري عملي منسجمي برخوردار است, اسلام نه تنها ديني است كه مداوم قلمرو و دامنه خود را توسعه مي دهد بلكه توانايي حضور اجتماعي اين دين در جوامع بشري روبه افزايش است. 2) پرفسور برنارد لوئيس از دانشگاه برينستون آمريكا نيز طي سخنراني در همايش اسلام در اروپاي غربي اظهار داشت: آن گونه كه امروز در غرب فهميده مي شود اسلام تنها يك رشته اعتقادات فردي نيست بلكه يك نظام قوانين متنوع است. 3) پرفسور خوزه مارتينز رئيس دانشكده تاريخ باستان دانشگاه كمبلوتنسه و عضو هيئت علمي آكادمي تاريخ رئال مادريد با تذكر اين مطلب كه گرچه من اروپايي هستم اما بي طرف صحبت مي كنم اظهار داشت: اسلام ديني كامل است و جامع با تمام قوانين صحيح زندگاني, من شخصاً قرآن را پنج بار مطالعه كرده ام در سطر سطر آن قانون و ثبات ديده مي شود و از آن گذشته به نظر من اسلام ديني بسيار آسان و فهميدني است و... ولي شما مي بينيد در مسيحيت به اندازه اي روايات گيج كننده است كه گاهي يك كشيش هم سرنخ تثليث را از دست مي دهد. وي افزود: در نهايت در مسيحيت به يك مذهب مي رسيد ولي در اسلام مجموعه قوانين خواهي رسيد. 4) تحليلگر روزنامه اسپانيايي ا.ب.ت در اين زمينه مي نويسد: اسلام ديني اجتماعي است كه حتي مي تواند مانند ايران تبديل به حكومت شود مفاهيم اسلام واضح و روان است. 5) هربرت هيل رينگ هاوس نويسنده غربي هم در مقاله اي تحت عنوان شكوفايي اسلام با بيان اينكه: قرآن كتاب دستورالعمل هاي فردي و فقط براي آخرت نيست مي نويسد: قرآن زندگي جمعي انسان ها را در اين جهان نيز براساس دستورالعمل هاي خدايي سروسامان مي دهد. 6) هري سيناين (Harryscnein): سياست مدار سرشناس سوئد, طي مقاله اي در روزنامه dn با عنوان مذهب و سياست ضمن طرح اين واقعيت كه: اسلام كه در قرون اخير براي غربي ها ناآشنا شده بود با درگيري اسرائيل با مسلمانان و انقلاب اسلامي ايران سرزبان ها افتاده است مي نويسد: اسلام تنها يك مذهب نيست بلكه يك جنبش سياسي است و حضرت محمد(ص) تنها يك پيامبر نبود يك سياست مدار و يك سردار نظامي نيز بود. 7)پرفسور دانل هول سينگر، سخنران كنفرانس بررسي تاثيرات اسلام در شمال آفريقا, نتيجه تحقيقات خود را پيرامون اسلام اين گونه ابراز مي دارد: اسلام تنها يك مذهب نمي باشد بلكه يك اسلوب زندگاني است, دين اسلام و حكومت با هم توام و مخلوط هستند. 8) مورهود كندي, متخصص با سابقه مركز مطالعات عربي و خارجي ايالات متحده آمريكا (كه مديران و تجار را در رابطه با فرهنگ هاي ساير ملل تعليم مي دهد) و رئيس بنياد كندي در نيويورك, با پيش بيني اين امر كه اسلام به زودي به عنوان مهم ترين گروه مذهبي در آمريكا بعد از مسيحيت ظهور خواهد كرد , در تشريح علل و عوامل رويكرد گسترده بين المللي به اسلام و جذابيت هاي اين دين جهاني گفت: ما بايد بپذيريم كه اسلام مانند مسيحيت تنها يك دين و اعتقاد نيست بلكه علاوه بر آن يك سيستم سياسي نيز بوده و حقوق خاص خود را دارد, ضمناً دين اسلام طريقه اي است براي زندگي كردن. وي اضافه نمود: من به عنوان يك دانشجوي دانشگاه هاروارد قوانين وراثت در اسلام را با قوانين ايالت خود مقايسه نمودم و از اينكه قوانين اسلام بسيار انساني تر بوده و روابط خانوادگي را در نظر گرفته است در شگفت ماندم! 9) تحليلگر و نويسنده روزنامه كريستين مانيتور با بيان تلقي غالبي كه از اسلام در دهه هاي اخير خصوصاً پس از قيام امام خميني در اذهان عمومي پديد آمده مي نويسد: اسلام به عنوان دارويي براي دردهاي روحي و كيميايي براي رفع مشكلات سياسي و اقتصادي است, اسلام از آغاز ظهور برخوردي جامع و كامل با همه وجوه ابعاد زندگي در پيش گرفت و با زندگي شخصي افراد به همان اندازه سروكار دارد كه با حيات اجتماعي آنان دارد. 10)در عصر با بركت امام خميني(رحمت الله علیه) به نحو روزافزوني اين باور در ميان انديشمندان و صاحب نظران بين المللي- و به ويژه غربي- رسوخ مي نمايد كه: جوهره اسلام با شرايط و احوال (مختلف) انساني قابل انطباق است و ايمان و اطمينان خلل ناپذيري كه به آدميان مي دهد آنان را از سرگشتگي و پوچي تمدن امروز مصون مي دارد سید حسن عباس فطرت 65 ساله از روحانیون کشور هندوستان و مدیر مسؤول هفتهنامه صداقت در کشور هندوستان و مدرس حوزه علمیه در آن کشور است. حسن عباس فطرت با وجود این که تحصیلات دینی را در قم و هند به پایان رسانده، اما لیسانس زبان انگلیسی هم دارد، با او در هتل آزادی به گفتگو نشستیم، او در پاسخ سؤال ما گفت: من کتابی نوشتم تحت همین عنوان «امام خمینی، قدسسره». ببینید امام در عرصه عملی اسلام را بنیان کرد و من به عنوان شاگرد کوچکی از مکتب او همواره شارح اندیشههای او بودهام. چندین مقاله هم در این زمینه نوشتهام. افکار امام تاثیر زیادی در من و مردم هندوستان داشته است، نظرات ایشان در باب حکومت، در باب زنان، در باب سیاست همه و همه باعثشده که ما بیشتر به او بپردازیم. بطور کلی خمینی چیزی دیگر و جدای از همه علمای دیگر بود. دومین فردی که سراغ او رفتیم، سید محمدسلمان نقوی فرزند شهید دکتر سید محمدعلی نقوی از دانشجویان دانشگاه امامیه پاکستان است، پدر او از فعالین دانشگاه امامیه پاکستان و از بنیانگذازان سازمان دانشجویان امامیه پاکستان و از فعالین دانشگاه امامیه بوده که مظلومانه به شهادت رسیده است. او نیز پاسخ ما را چنین داد: این که امام در عمل و گفتار تفاوتی نداشته یعنی آنچه را که میگفتند آن را عمل میکردند همین باعثشده که من بشدت متاثر از امام خمینی باشم و افکار امام را در پاکستان نشر بدهم. فرد دیگری که سراغ او رفتیم شیخ محمدحسن نجفی ذاکری معروف به ذاکری از علمای پاکستان بود که تحصیلات خود را در نجف به پایان رسانده و هم اکنون مشغول تبلیغ در کویته پاکستان است و همچنین امام جمعه شهری از توابع کویته به نام «ماچ» میباشد که شهری است که وهابیان حضور جدی در آن شهر دارند و شیعیان بشدت در ضعف هستند. شیخ محمدحسن ذاکری در پاسخ پرسش ما گفت: البته این سؤال شما بسیار سخت است و من باید مطالب مفصلی را بگویم اما به اجمال این که یکی از کارهای مهم امام این بود که مسایل فقهی را به روز مطرح کرد، یعنی جزییترین مسایل دینی را با زبان مردم و به زبان روز مطرح کرد که همان بحث فقه پویا و سنتی است که بحث مفید است که که مجال آن در اینجا نیست. سید طفیل حسین شیرازی از کشور پاکستان فرد دیگری بود که به سؤال ما پاسخ داد. او تحصیلات خود را در انگلستان به پایان رسانده و سپس به پاکستان بازگشته است. نامبرده سؤال ما را اینگونه پاسخ داد: من پیش از انقلاب، امام خمینی، قدسسره، را میشناختم. از روزی که به پاریس (نوفل لوشاتو) تبعید شدند، اخبار زندگی ایشان را بدقت دنبال میکردم سخنرانیها و کتابهای ایشان را بدقت مطالعه میکردم. و وقتی میدیدم که یک نفر بخاطر خدا خانه و زندگی را رها کرده استبسیار در من تاثیر گذاشت. این نکته از زندگی امام برای من جالب بود که ایشان چقدر در راه و هدف خود پایدار و بااخلاص است و این همیشه برای من سرمشق بوده است. فرد دیگری که سراغ او رفتیم احمد یوسف از نویسندگان سوریه و از نویسندگان روزنامه الشراع لبنانی است که در سوریه منتشر میشود. او در پاسخ پرسش ما گفت: انسان امروز با این تمدن جدید، و ابزار تکنولوژی که مواجه میشود، در واقع چیزی به دست میآورد و چیزی از دست میدهد، چیزی که به دست میآورد یک چیز مادی است. اما چیزی که از دست میدهد یک چیز روحی است. و از این لحاظ شخصیت و روح انسان در عصر امروزی با ابزار مدرنیته جدید زیر فشار تمدن غربی جدید است. راه رهایی از این شرایط چیزی نیست جز بازگشتبه معنویت و این میسر نمیشود جز از راه بازگشتبه اسلام، که پناه بیاوریم به دامن گشاده این دین روحانی که ارزشهای انسانی ما و کرامت ما حفظ شود. و این درست همان راهی است که امام خمینی به روی ما گشود. الشیخ محمد ابوالخیر شکری از روحانیون بزرگ و معروف سوریه و امام جمعه مسجد بزرگ امام شافعی دمشق و مدیر التحفیظ القرآن الکریم دمشق، فرد دیگری بود که با او به گفتگو نشستیم. از او پرسیدیم چه چیزی شما را مجذوب امام خمینی، قدسسره، کرد؟ او پاسخ داد: ببینید یک نویسنده آمریکایی استبه نام مایکل هارد، که کتابی نوشته استبه نام «الاوایل» یعنی «اولینها در تاریخ»، در این کتاب بررسی کرده است چه کسانی در تاریخ بشریت اثر گذاشتهاند چه خیر چه شر، مهم این است که چه کسانی اثر گذاشتهاند. مایکل هارد شخص اول که انتخاب کرده شخصیت پیامبر اکرم، صلیاللهعلیهوآله، است چون این شخص توانست هم از لحاظ دنیوی به پیروزی کامل برسد و هم از لحاظ اخروی و معنوی دنیا را تحت تاثیر قرار دهد در واقع جمع بین دنیا و آخرت را خوب انجام داده است، من میخواهم بگویم امام خمینی هم این گونه بود از طرفی یک فقیه، یک رهبر علمی، یک انسان فیلسوف، از طرفی زاهد و عابد و از طرفی یک رهبر سیاسی بود، که همه اینها از او وجودی ساخته بود که جمع اضداد بود که من روز به روز بیشتر با ابعاد وجودی این شخصیت آشنا میشوم و از شخصیت و افکار ایشان استفاده میکنم. استاد حسن الباش مدرس علوم اسلامی کشور فلسطین است و اکنون در سوریه زندگی میکند، استاد حسن الباش عضو اتحادیه نویسندگان و متفکران فلسطینی است. او 23 کتاب در زمینه مباحث فرهنگی و اسلامی و مباحثی که در مواجهه با غرب و صهیونیست است، به رشته تحریر درآورده است. و مقالات او در مجلات سوری و عربی و ایرانی، از جمله در مجله قرآنی «بینات» که در قم منتشر میشود، به چاپ میرسد. او درباره امام خمینی گفت: آنچه شخصیت امام خمینی را متمایز میسازد، شخصیت فراگیر اوست و این که او فکر عرفانی و فلسفی و سیاسی را با هم جمع کرده بود، شخصیتی که در عین این که کتابی عرفانی به نام شرح دعای سحر مینویسند در عین حال رهبری سیاسی یک اجتماع را بر عهده دارد، او جمع اضداد بود لذا چنین شخصیتی در عصر ما نادر است و او عالم مادی و روحانی را با هم جمع کرده بود. چرا غرب و آمریکا از امام خمینی میترسند؟پروفسور اوتوفمحقق و پژوهشگر بلغارستانی درباره امام خمینی(رحمت الله علیه) می گوید: میخواهم یک سؤالی مطرح کنم که چرا غرب و آمریکا از امام خمینی میترسند؟ واقعیت این است که خیلیها از او میترسند، ولی چرا؟ زیرا امام خمینی زنده است و در میان ما با کلمات و کارهای خود به زندگی ادامه میدهد. بشریت شاهد انقلابهای زیادی است که بعضی از آنها موفق بوده و متأسفانه بعد از به هدف رسیدن این انقلابها اندیشه و نظریه خود را کاملاً عوض میکنند و جامعه را از راه درست منحرف میسازند. سرنوشت انقلابهای بزرگ فرانسه در سال 1789 / م و انقلاب روسیه در سال 1918 / م نظر ما را اثبات میکند.امام خمینی با استفاده از دانش عمیق خود در علوم اسلامی، فلسفه و اقتصاد، علل عوض کردن اندیشه انقلاب را به ما معرفی کردند. هدف همة انقلابهای قبلی مادیت بود، مادیت یا داشتن چیزی. البته داشتن اشیا امر خوبی است، اما خطرناک هم هست و اگر هدف زندگی ما صرفاً داشتن باشد، به راحتی بنده ثروتمندان و حاکمان دنیا میگردیم. امام خمینی اولین شخصیتی است که حکومت سالم میسازد و میفرمایند: هدف ما آزاد کردن روح است و ما باید ثروت را در اختیار مردم بگذاریم تا دینشان را فراموش نکنند.این حرفهای امام خمینی ظالمان و حاکمان عالم را ترساند و آنها شکایتشان را از امام خمینی شروع کردند و پیشبینی این بود که ایران و مردم آن مخصوصاً انقلاب اسلامی ایران و اندیشههای آن بزودی نابود شود، ولی این پیشبینی به واقعیت نرسید و ایران فرهنگ قدیمیش را از دست نداد، بلکه امروزه به دومین قله اوج آن رسیده است.ایران در هر جشنواره فیلم جایزه میگیرد، در ایران کتابهای زیادی از مؤلفان معاصر چاپ و ترجمه میشود. نمایشگاههای متعددی نیز تشکیل می شود و میخواهم به دوستان ایرانیم توصیه کنم که بیشتر از این نمایشگاهها در اروپا برگزار کنند، چون اروپا هنوز زنده است.امام خمینی فرمودند: نوجوانان ما باید به بهترین دانشگاههای دنیا بروند و بالاترین پدیدههای علم دنیا را یاد بگیرند تا هیچ وقت بنده ظالمان دنیا نشوند. نظریه امام خمینی درباره انقلاب همین است و ما باید سعی کنیم نصیحتهای امام را گوش دهیم و آرزوهایش را تحقق ببخشیم.نگرش استراتژيك امام در مطبوعات جهانهفته نامه ميدل ايست: دقيقا محاسبه نشده است كه عملكرد امام خمينى در ده سال گذشته تا چه حد در جهان اسلام اثر گذاشته است. ولى شكى نيست كه ترس از همين مساله باعثشد تا صدام به ايران حمله كند و جنگى 8 ساله آغاز شود. اشپيگل: حمايتسراسرى از امام خمينى بيشتر به دليل زندگى بى تجمل او بود. فقط امام خمينى بوده است كه به اعتراف حتى دشمنانش در تمامى عمرش يك زندگى همراه با تواضع و محقر و دور از هرگونه تمايلات و تجملات دنيوى داشته و كوچكترين لكه سياهى در شرح حال زندگىاش ديده نمىشود. آيت الله خمينى در ده سال قدرتش توانست همه چيز را به تحرك وادارد و با وجودى كه بنيادگرايى اسلامى قبل از او نيز وجود داشت، وى توانست آن را از مراكش تا اندونزى به يك نيروى سياسى انقلابى تبديل كند كه رژيمهاى مادى گرا و غير روحانى را در فشار قرار دهد و حكام نفتى و رياكار در خليج فارس را به لرزه در آورد. نگاهى به رويدادهاى گذشته نشان مىدهد تا به روشنى دريابيم كه آيت الله خمينى اهميت استراتژيكى ايران را در معادله خاورميانه بهتر از پرزيدنت كارتر ارزيابى كرده است. امريكا توجه نكرد كه ايران بالقوه، نقطه ضعيف سيستم منيتبين المللى اوست، ولى آيت الله خمينى اين معنى را به روشنى ديده است. پيروزى او در تهران، فقط مرحله آغازين موجبى انقلابى بوده است كه وى اميد دارد به سراسر منطقه كشيده شود. كارتر و مشاورانش پديده خمينى را فقط دريافت ملى آن در نظر گرفتند. از اين پس مسلم است كه ممالكى، از مصر و اسرائيل گرفته تا عربستان سعودى و عراق و امارات خليج فارس، بايد پى آمدهاى انقلاب ايران را تحمل كنند. ويليام لوئيس - مايكل لدين شكست رسواى امريكا بنوشته اين روزنامه، اقدامات مداوم وى او را به دشمن شماره يك امريكا تبديل كرد و به امريكاييان اين درس را داد كه نمىتوان رهبران جهان سوم را فقط به دست راستى يا دستچپى تقسيم كرد. (امام) خمينى همچنين ثابت كرد رهبرانى مىتوانند پيدا شوند كه در فراسوى آنچه امريكا به عنوان كانالهاى فشار بر حكومتهاى جهان مىشناسد، بايستند. روزنامه ميانه رو "لاسويس" چاپ ژنو: در سرمقالهاى نوشت ميليونها مسلمان شيعه در مرگ آيتالله خمينى به سوگ نشستند. اما غرب بيش از آنكه متاثر و متاسف باشد احساس آسودگى مىكند. بى. بى. سى: آيت الله خمينى يكى از قدرتمندترين رهبران خاورميانه در قرن اخير بود او از سوى بنيادگرايان در سراسر جهان اسلامى به عنوان رهبر معنوى انقلاب اسلامى مورد احترام و تحسين بود. اما بسيار كسان در غرب به او به چشم يك عارف خطرناك كه در آرزوى گسترش جهانى اسلام است مىنگريستند. بى. بى. سى: صرف نظر از اندوهى كه ممكن است از مرگ هر انسانى پيدا شود و يا احترامى كه ما در غرب براى مردممان قائليم اين را نبايد ناگفته گذاشت كه در مغرب زمين كسان بسيارى هستند كه پس از درگذشت آيتالله نفس راحتى خواهند كشيد و خوشحال خواهند شد كه آيتالله ديگر زنده نيست. راديو امريكا: برخى از ايرانيان تبعيدى اميدوارند و پيشبينى مىكنند كه رژيم ايران به زودى زير فشار جدال درونى بر سر تصاحب قدرت از يكسو و فشار مشكلات اقتصادى مملكت و نارضاييهاى اجتماعى كه از نتايج جنگ با عراق است، سقوط خواهد كرد. خبرگزارى آلمان غربى: مرگ (امام) خمينى ايران را در آستانه يك جنگ قدرت قرار داده است. تهران - خبرگزارى آلمان - 14/3/1368 آيتالله روحالله خمينى رهبر مذهبى ايران شنبه شب درگذشت و كشورش را در معرض يك جنگ قدرت فاجعهآميز قرار داد. راديو امريكا: بسيارى از شخصيتهاى سياسى ايرانى در تبعيد گفتند كه درگذشت آيتالله بدون ترديد به بى ثباتى بيشتر در ايران منجر خواهد شد و بعضيها پيشبينى كردند كه ممكن است اين امر به جنگ داخلى بيانجامد. روزنامه "الاخبار" نوشت كه امريكا انتظار بروز يك جنگ داخلى را در ايران دارد. واشنگتن - خبرگزارى جمهورى اسلامى - 17/3/1368 مقامات و كارمندان امريكايى در يك اقدام احتمالا حساب شده در اظهار نظرات خود پيرامون رحلت رهبر كبير انقلاب اسلامى، "جنگ قدرت داخلى و دوران ناآرام و شلوغى" را براى ايران پيشبينى نمودهاند. پاريس - خبرگزارى آلمان - 16/3/1368 جانشينان آيتالله خمينى با سرعتى كه خيلى از ناظران را متعجب كرده در صدد برآمدهاند تا اختلافات خود را كنار گذارند و در برابر آنچه كه بعضى كارشناسان آن را به عنوان يك آينده نامطمئن براى جمهورى اسلامى توصيف مىكنند مشتركا تلاش كنند. روزنامه انگليسى اينديپندنت: به ندرت اتفاق مىافتد كه يك مرد به تنهايى بتواند مسير تاريخ را عوض كند لكن اين درست همان كارى بود كه آيتالله خمينى از عهده آن برآمد. روزنامه ترك زبان گارته: به نوشته اين روزنامه "امام خمنى با حركت انقلابى خود در دل دنياى غرب خوف و وحشت آفريد اما در ميان ملتخود مظهر آنچنان عشق و مهرى بود كه امروز پنجاه ميليون ايرانى در غم رحلت او در ماتم فرو رفته است. تلويزيون نروژ: دوشنبه شب در مشروح اخبار خود ضمن نشان دادن صحنههايى از ميليونها عزادار ايرانى در تهران گفت تعداد عزاداران و سوگواران رحلت امام خمينى بيش از جمعيت مراسم عاشورا و تاسوعاى سال 1357 تهران و لحظات ورود امام است. اكونوميست: مراسم تدفين امام را سوگوارى بى سابقه تودههاى ايرانى در غم رحلت رهبرشان خوانده است. ارگان اتحاديه سوسياليستهاى يوگسلاوى: در شمارههاى قبلى خود در يك سلسله مقالات از حضور توده عظيم مردم در مراسم تشييع پيكر مطهر امام خمينى شديدا ابراز تعجب كرد و غم فراوان مردم و راههاى ابراز آن را در اين مراسم مرتجعانه توصيف نمود. نويسنده مقاله حتى حضور هليكوپتر در مراسم تشييع را محل تلاقى دنياى مدرن و كهنه دانست و آن را بسيار تعجب برانگيز توصيف كرد. تانيوگ خبرگزارى دولتى يوگسلاوى: اوضاع تهران پس از انتشار خبر رحلت امام خمينى را آرام توصيف كرد اما نوشت در شمال تهران زنان و مردان عزادار و سياهپوش فراوانى به چشم مىخورند. نيويورك تايمز: در مقالهاى تحت عنوان دوران بعد از جذبه در ايران نوشته است: در صفحه تلويزيون در گذشته هيچگاه سابقه نداشته بود كه انبوهى از مردم تا اين حد هيجان زده شده باشند كه در عمل حتى قسمتى از كفن آيتالله را پاره كنند اين تصويرى بود كه انسان را به ياد عزاداريهاى دوران ايمان مىانداخت. نيويورك پست: صحنههاى عزادارى تهران نشانهاى استبر اينكه نفوذ خمينى از ايران به اين زوديها رختبرنمىبندد. سفير سابق اسرائيل در ايران: " (امام) خمينى معرف افراطيگرى شيعه بود كه اسلام متعصبانه را به مرزهاى ما آورد. اما اين به اين معنى نيست كه اين تلقى از اسلام به زودى محو خواهد شد. " "بى نظير بوتو" نخست وزير سابق پاكستان "جمهورى اسلامى ايران براى ما از اهميتبسيارى برخوردار است. پيامهاى امام خمينى در آينده نيز چراغ هدايت مسلمانان است و ملتهاى مسلمان در آينده نيز از پرتو نورانى افكار و انديشههاى والاى حضرت امام استفاده خواهند كرد. من ايران را كشور خودم مىدانم، همانگونه كه پاكستان مسلمان نيز كشور ايرانيها است. هيچ چيز بيشتر از اين ما را خوشحال نمىكند كه ايران به عنوان يك كشور موفق قدرتمند در منطقه مطرح باشد. " منابع: عصر امام خمینی (رحمت الله علیه)، میر احمد رضا حاجتیماهنامه موعودفصلنامه حضورپایگاه فرهنگی اطلاع رسانی راسخون
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 631]
صفحات پیشنهادی
عصر عزتمندی دین ، امام راحل و انقلاب اسلامی
عصر عزتمندی دین ، امام راحل و انقلاب اسلامی نويسنده:سید امیرحسین کامرانی رادمنبع: راسخون عصر امام خمینی (رحمت الله علیه) و رويكرد ديني ومعنوي انسان معاصر 1- ...
عصر عزتمندی دین ، امام راحل و انقلاب اسلامی نويسنده:سید امیرحسین کامرانی رادمنبع: راسخون عصر امام خمینی (رحمت الله علیه) و رويكرد ديني ومعنوي انسان معاصر 1- ...
انقلاب اسلامي ايران مهمترين رويداد عصر مدرن است
دي پالما گفت: امام خميني (ره ) يقينا از ابتدا مي خواست انقلاب ا. ... عصر عزتمندی دین ، امام راحل و انقلاب اسلامی-عصر عزتمندی دین ، امام راحل و انقلاب ... مسائل وموضوعات ...
دي پالما گفت: امام خميني (ره ) يقينا از ابتدا مي خواست انقلاب ا. ... عصر عزتمندی دین ، امام راحل و انقلاب اسلامی-عصر عزتمندی دین ، امام راحل و انقلاب ... مسائل وموضوعات ...
انقلاب اسلامی ایران جهان را به سوی معنویت هدایت كرد
عصر عزتمندی دین ، امام راحل و انقلاب اسلامی-عصر عزتمندی دین ، امام راحل و ... جهان از ماديگرايي وماترياليسم خسته شدهاند و به سرعت سوي معنويت باز ميگردند .
عصر عزتمندی دین ، امام راحل و انقلاب اسلامی-عصر عزتمندی دین ، امام راحل و ... جهان از ماديگرايي وماترياليسم خسته شدهاند و به سرعت سوي معنويت باز ميگردند .
مقاله دانش آموز آمریکایی درباره امام خمینی
عصر عزتمندی دین ، امام راحل و انقلاب اسلامی-عصر عزتمندی دین ، امام راحل و انقلاب اسلامی نويسنده:سید امیرحسین کامرانی رادمنبع: راسخون عصر امام خمینی (رحمت .
عصر عزتمندی دین ، امام راحل و انقلاب اسلامی-عصر عزتمندی دین ، امام راحل و انقلاب اسلامی نويسنده:سید امیرحسین کامرانی رادمنبع: راسخون عصر امام خمینی (رحمت .
اجتماع عظيم شب هاي قدر به بركت انقلاب اسلامي برپا شده است
عصر عزتمندی دین ، امام راحل و انقلاب اسلامی-عصر عزتمندی دین ، امام راحل و انقلاب ... كارشناسان غربي درفرصت هاي گوناگون به بيان نظرات وارائه تحليلهاي خود دراين ...
عصر عزتمندی دین ، امام راحل و انقلاب اسلامی-عصر عزتمندی دین ، امام راحل و انقلاب ... كارشناسان غربي درفرصت هاي گوناگون به بيان نظرات وارائه تحليلهاي خود دراين ...
لحظه ورود امام را فراموش نمی کنم
عصر عزتمندی دین ، امام راحل و انقلاب اسلامی عصر عزتمندی دین ، امام راحل و انقلاب اسلامی-عصر عزتمندی دین ، امام راحل و انقلاب ... شد در مورد اسلام صدق نمي كند مي نويسد: ...
عصر عزتمندی دین ، امام راحل و انقلاب اسلامی عصر عزتمندی دین ، امام راحل و انقلاب اسلامی-عصر عزتمندی دین ، امام راحل و انقلاب ... شد در مورد اسلام صدق نمي كند مي نويسد: ...
بيداري و تحول ملل اسلامي در زمان حاضر در تاريخ اسلام بي نظير ...
احيا گرايي اسلام در عصر حاضر، همچون شهيد مطهري در طي دوران مجاهدتهاي فرهنگي و ... عصر عزتمندی دین ، امام راحل و انقلاب اسلامی عصر عزتمندی دین ، امام راحل و انقلاب ...
احيا گرايي اسلام در عصر حاضر، همچون شهيد مطهري در طي دوران مجاهدتهاي فرهنگي و ... عصر عزتمندی دین ، امام راحل و انقلاب اسلامی عصر عزتمندی دین ، امام راحل و انقلاب ...
ادامه اعتراض به امام جمعه شدن یك زن در نیویورك
عصر عزتمندی دین ، امام راحل و انقلاب اسلامی-عصر عزتمندی دین ، امام راحل و انقلاب ... متفكراني چون جورج ويگل – انديشمند غربي - «غير مادي {مذهبي} شدن جهان را از .
عصر عزتمندی دین ، امام راحل و انقلاب اسلامی-عصر عزتمندی دین ، امام راحل و انقلاب ... متفكراني چون جورج ويگل – انديشمند غربي - «غير مادي {مذهبي} شدن جهان را از .
خيزش هاي منطقه اهميت مراسم سالگرد امام(ره) را بيشتر كرده است
من فكر مي كنم سوره حمد به امام خميني (ره ) خيلي توان و نيرو مي داده است . عصر عزتمندی دین ، امام راحل و انقلاب اسلامی عصر عزتمندی دین ، امام راحل و انقلاب اسلامی-عصر ...
من فكر مي كنم سوره حمد به امام خميني (ره ) خيلي توان و نيرو مي داده است . عصر عزتمندی دین ، امام راحل و انقلاب اسلامی عصر عزتمندی دین ، امام راحل و انقلاب اسلامی-عصر ...
ترساندن مردم از دين، از طرحهاي دشمنان اسلام است
عصر عزتمندی دین ، امام راحل و انقلاب اسلامی-عصر عزتمندی دین ، امام راحل و انقلاب ... و با تأكيد براين كه :«مردم دنيا به طور روز افزون چه در شرق و چه درغرب به طرف خداوند، .
عصر عزتمندی دین ، امام راحل و انقلاب اسلامی-عصر عزتمندی دین ، امام راحل و انقلاب ... و با تأكيد براين كه :«مردم دنيا به طور روز افزون چه در شرق و چه درغرب به طرف خداوند، .
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها