تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هیچکس تا زبانش را نگه ندارد از گناهان در امان نیست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803906453




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

امام زمان (عج) از نگاه مقام معظم رهبری(2)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) از نگاه مقام معظم رهبری(2)
امام زمان(عج) از نگاه مقام معظم رهبری(2) نويسنده:مرتضی نائینی میراث بر همه پیامبران جامعه «مهدوی‏» ، (یعنی، آن دنیایی که امام زمان (عج) می‏آید تا آن دنیا را بسازد)، همان جامعه‏ای است که همه پیامبران برای تامین آن در عالم ظهور کردند. یعنی همه پیغمبران مقدمه بودند تا آن جامعه ایده آل انسانی - که بالاخره به وسیله ولی عصر و مهدی موعود (عج) در این عالم پدید خواهد آمد و پایه گذاری خواهد شد - به وجود بیاید . مانند یک بنای مرتفعی که کسی می‏آید، زمین آن را تسطیح می‏کند و خار و خاشاک را از آن می‏کند. کس دیگری پس از او می‏آید و زمین را برای پایه ریزی، می‏کند و گود می‏کند. کس دیگری پس از او می‏آید، تا پایه‏ها را شالوده ریزی کند و بلند کند و کس دیگری پس از او می‏آید تا دیوارها را بچیند و یکی پس از دیگری، ماموران و مسؤولان می‏آیند تا این کاخ مرتفع، این بنیان رفیع، به تدریج در طول زمان ساخته و پرداخته بشود. انبیای الهی علیهم السلام، از آغاز تاریخ بشریت، یکی پس از دیگری آمدند تا جامعه را و بشریت را قدم به قدم به آن جامعه آرمانی و آن هدف نهایی، نزدیک کنند. انبیا همه موفق شدند .حتی یک نفر از رسولان الهی هم در این راه و در این مسیر ناکام نماند. باری بود که بر دوش این ماموران عالی مقام، نهاده شده بود. هر کدام قدمی آن بار را به مقصد و سر منزل نزدیک کردند; کوشش کردند; هرچه توان داشتند، به کار برند. آن وقتی که عمر آنان سر آمد; این بار را دیگری از دست آنان گرفت و همچنان قدمی و مسافتی آن را به مقصد نزدیک تر کرد. ولی عصر - صلوات الله علیه - میراث بر همه پیامبران الهی است که می‏آید و گام آخر را در ایجاد آن جامعه الهی بر می‏دارد. (52) آن جامعه‏ای که در دوران ظهور حضرت ولی عصر (عج) به وجود خواهد آمد; همان جامعه‏ای است که همه پیغمبران الهی برای تهیه مقدمات آن از جانب الهی مبعوث شدند; یعنی، ایجاد یک جامعه‏ای که بشریت در آن جامعه بتواند به رشد و کمال متناسب خود برسد. اگر این آیه قرآن که درباره بعثت پیامبران می‏فرماید: «لیقوم الناس بالقسط‏» ; یعنی، پیغمبران مبعوث شدند تا قسط و عدل در جامعه بشری استوار بشود ، اشاره به هدف بعثت می‏کند. پس حکومت مهدی (عج) و جامعه مهدوی، همان جامعه‏ای است که این هدف را به طور کامل تامین می‏کند. (53) آنچه مسلم است ، همه پیغمبران و اولیا برای این آمدند که پرچم توحید را در عالم، گسترش بدهند; پرچم توحید را به اهتزاز در آورند و روح توحید را در زندگی انسان‏ها زنده کنند. بدون عدالت، بدون استقرار عدل و انصاف، توحید معنایی ندارد. یکی از نشانه‏ها یا ارکان توحید، نبودن ظلم و نبودن بی‏عدالتی است; لذا شما می‏بینید که پیام استقرار عدالت، پیام پیغمبران است. تلاش برای عدالت، کار بزرگ پیغمبران است. انسان‏های والا در طول تاریخ، در این راه تلاش کرده‏اند و بشریت را روز به روز به سمت فهمیدن این حقیقت که عدالت، سرآمد همه خواسته‏های انسانی است، نزدیک کرده‏اند. سلسله انبیا، پاک‏ترین و مقدس‏ترین، نورانی‏ترین انسان‏های تمام تاریخ بوده‏اند، در میان انسان‏های پاک و انسان‏های والا - که دارای روح عرشی و خدایی هستند - وجود مقدس خاتم الانبیاء محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم سرآمد همه، و خاندان پاک و اهل بیت مطهر او - که قرآن ، ناطق به این طهارت و پاکیزگی و آراستگی است - در شمار برترین و بالاترین انسان‏های پاک و مطهر و نورانی در همه تاریخ است. زنی مثل فاطمه زهرا علیها السلام در همه تاریخ، کیست؟ ! انسانی مثل علی مرتضی در سرتاسر تاریخ بشریت، کجا نشان داده می‏شود؟ ! سلسله اهل بیت نبی اکرم علیهم السلام در طول تاریخ، خورشیدهای فروزانی بوده‏اند که در معنا توانسته‏اند بشریت روی زمین را با عالم غیب و با عرش الهی، متصل کنند: «السبب المتصل بین الارض و السماء» . خاندان پیامبر، معدن علم، معدن اخلاق نیکو، معدن ایثار و فداکاری، معدن صدق و صفا و راستی، منبع همه نیکی‏ها و زیبایی‏ها و درخشندگی‏های وجود آدمی در هر عصر و عهدی بوده‏اند. هریک چنین خورشید فروزانی بوده‏اند. ... یکی از آن خورشیدهای فروزان، به فضل و کمک پروردگار و به اراده الهی، امروز در زمان ما به عنوان «بقیة الله فی ارضه‏» ، به عنوان «حجة الله علی عباده‏» ، به عنوان «صاحب زمان‏» و «ولی مطلق الهی‏» در روی زمین وجود دارد. برکات وجود او، انوار ساطعه از وجود او، امروز هم به بشر می‏رسد. (54) بشارت «الیس الصبح بقریب‏» امروز ، هم بشریت‏بیش از بسیاری از دوران های تاریخ ، دچار ظلم و جور است. از هر پیشرفتی که امروز بشریت کرده است ، معرفت پیشرفته‏تر است. ما به زمان ظهور امام زمان - ارواحنا فداه - این محبوب حقیقی انسان‏ها نزدیک شده‏ایم; زیرا معرفت‏ها پیشرفت کرده است. امروز ذهنیت‏بشر، آماده آن است که بفهمد، بداند و یقین کند که انسان والایی خواهد آمد و بشریت را از زیر بارهای ظلم و ستم نجات خواهد داد. همان چیزی که همه پیغمبران برای آن تلاش کرده‏اند. همان چیزی که پیغمبر اسلام در آیه قرآن، وعده آن را به مردم داده است: «و یضع عنهم اصرهم و الاغلال التی کانت علیهم‏» . دست قدرت الهی، به وسیله یک انسان عرشی، یک انسان خدایی، یک انسان متصل به عالم‏های غیبی، معنوی و عوالمی که برای انسان‏های کوته نگری مثل ما قابل درک و تشخیص نیست; می‏تواند این آرزو را برای بشریت‏برآورده کند. لذا دل‏ها، شوق‏ها و عشق‏ها به سمت آن نقطه، متوجه و روز به روز متوجه‏تر است. (55) یاران مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) برای تحقق ظهور امام زمان (عج)، وجود ظلم و جور، شرط کافی نیست و وجود انسان‏های صالح، انگیزه‏های قوی، ایمان‏های راسخ، گام‏های استوار و دل‏های روشن نیز لازم و ضروری است. (56) امام زمان (عج)، کسانی را لازم دارد که در مقابل پدیده‏های تلخ و دشوار، مردد و متزلزل نشوند و عقب ننشینند تا بتواند با اینها وارد کار عظیمی بشود که قرار است دنیا را متحول کند. ... ایشان باید در مقابل همه مشکلات بایستند، یک سیستم قوی لازم است که افراد آن غیر متزلزل باشند. بصیرت نافذ و راسخ داشته باشند که هیچ مشکلی آنان را مردد نکند و امام عزیز ما این‏گونه بود... امام زمان (عج) افرادی را لازم دارد آگاه، بصیر، خبیر، متوکل به خدای متعال، توجه کننده به جزئیات و آن‏گاه فداکار، کاردان در اداره جامعه و رزمجو با دشمن. شما هستید که باید خودتان را بسازید تا ان‏شاءالله آن عده و نصاب لازم در اختیار اراده خالصی قرار بگیرد. (57) تقوا ، تواضع ، فروتنی و گذشت در برابر ضعفا و مقاومت در برابر زورمندان و ستمگران از صفات سربازان امام عصر (عج) می‏باشد. (58) زمینه‏های ظهور برای ظهور مهدی موعود - ارواحنافداه - زمینه باید آماده بشود و آن عبارت از عمل کردن به احکام اسلامی و حاکمیت قرآن و اسلام است. (59) ... پس می‏شود زمینه‏ها را فراهم کرد. وقتی یک چنین زمینه هایی - ان‏شاءالله - گسترش پیدا کند، زمینه ظهور حضرت بقیة‏الله - ارواحنا فداه - نیز پدید می‏آید و مساله مهدویت - آن آرزوی دیرین بشر و مسلمین - تحقق پیدا می‏کند. (60) شما مردم عزیز - به خصوص شما جوان‏ها - هرچه که در صلاح خود، در معرفت و اخلاق و رفتار و کسب صلاحیت‏ها در وجود خودتان بیشتر تلاش کنید، این آینده را نزدیک‏تر خواهید کرد، اینها دست‏خود ما است. اگر ما خودمان را به صلاح نزدیک کنیم، آن روز نزدیک خواهد شد، همچنان که شهدای ما با فدا کردن جان خودشان، آن روز را نزدیک‏تر کردند. آن نسلی که برای انقلاب، آن فداکاری‏ها را کردند; با فداکاری‏های خودشان آن آینده را نزدیک‏تر کردند. هرچه ما کار خیر و اصلاح درونی خود و تلاش برای اصلاح جامعه انجام بدهیم، آن عاقبت را دائما نزدیک‏تر می‏کنیم. (61) ما باید بدانیم که ظهور ولی عصر - صلوات الله علیه - همان طوری که با این انقلاب ما، یک قدم نزدیک شد; با همین انقلاب ما، باز هم می‏تواند نزدیک‏تر بشود; یعنی، همین مردمی که انقلاب کردند و خود را یک قدم به امام زمانشان نزدیک کردند; می‏توانند باز هم یک قدم و یک قدم دیگر و یک قدم دیگر، همین مردم خودشان را به امام زمان (عج) نزدیک‏تر کنند. چطور؟ هرچه شما بتوانید دایره این مقدار از اسلامی که من و شما در ایران داریم (مبالغه نمی‏کنیم، اسلام کامل البته نیست; اما بخشی از اسلام را این ملت توانسته در ایران پیدا کند)، همین مقدار از اسلام را هرچه شما بتوانید در آفاق دیگر عالم ، در کشورهای دیگر ، در نقاط تاریک و مظلم دیگر، گسترش و اشاعه بدهید; همان مقدار به ظهور ولی امر و حجت عصر (عج)، کمک کردید و نزدیک شدید. (62) ... نزدیک شدن ما به امام زمان (عج) یک نزدیک شدن معنوی است; یعنی، شما در هر زمانی تا پنج‏سال دیگر، تا ده سال دیگر، تا صد سال دیگر که بتوانید کیفیت و کمیت جامعه اسلامی را افزایش بدهید، امام زمان - صلوات الله علیه - ظهور خواهد کرد. اگر بتوانید در درون خود، جامعه‏تان - همان جامعه انقلابی - تقوا، فضیلت، اخلاق، دین‏داری، زهد، نزدیکی معنوی به خدا را در خود و دیگران تامین کنید; پایه و قاعده ظهور ولی عصر - صلوات الله و سلامه علیه - را مستحکم‏تر کردید و هرچه بتوانید از لحاظ کمیت و مقدار، تعداد مسلمانان مؤمن و مخلص را افزایش بدهید، باز به امام زمان و زمان ظهور ولی عصر (عج) نزدیک‏تر شدید. پس ما می‏توانیم قدم به قدم جامعه خود و زمان و تاریخ خود را به تاریخ ظهور ولی عصر - صلوات الله و سلامه علیه - نزدیک کنیم. نکته دوم این است که ما امروز در انقلاب خودمان، حرکت‏ها و روش هایی داریم. این روش‏ها باید به کدام سمت‏حرکت کند؟ این نکته بسیار شایان توجه است. ما یک محصلی را در نظر می‏گیریم که این محصل مثلا می‏خواهد در دانش ریاضی استاد بشود; حالا مقدمات کار او را چگونه باید فراهم کنیم. باید جهت تعلیماتی که به او می‏دهیم، جهت ریاضی باشد. معنا ندارد که ما یک نفری را که می‏خواهیم ریاضی دان بشود ، بیاییم درس فقه - مثلا - به او یاد بدهیم. یا آن کسی که می‏خواهد فقیه بشود، بیاییم درس طبیعی - مثلا - به او بدهیم. باید مقدمات متناسب با نتیجه و غایت‏باشد . غایت ، جامعه آرمانی مهدوی است. پس ما هم باید مقدمات را همان جور فراهم بکنیم . ما باید با ظلم نسازیم و باید علیه ظلم، حرکت قاطع بکنیم. هر گونه ظلمی و از هر کسی. ما ما باید جهت‏خودمان را، جهت اقامه حدود اسلامی قرار بدهیم. در جامعه خودمان، هیچ مجالی به گسترش اندیشه غیر اسلامی و ضد اسلامی ندهیم. نمی‏گویم با زور; نمی‏گویم با قهر و غلبه - که می‏دانیم با اندیشه و فکر، جز از راه اندیشه و فکر نمی‏شود مبارزه کرد - بلکه می‏گویم از راه‏های درست و منطقی و معقول، باید اندیشه اسلامی گسترش پیدا کند. باید تمام قوانین ما، مقررات مملکتی، ادارات دولتی، نهادهای اجرایی و همه و همه، از لحاظ ظاهر و از لحاظ محتوا، اسلامی بشود و به اسلامی شدن روز به روز نزدیک‏تر بشود. این جهتی است که انتظار ولی عصر (عج) به ما و به حرکت ما می‏دهد. امام زمان (عج) - در دعای «ندبه‏» می‏خوانید که - در مقابل فسوق، عدوان، طغیان، نفاق مقابله می‏کند و نفاق و طغیان و عصیان و شقاق و دو دستگی را ریشه کن می‏کند و ازاله می‏کند. ما هم باید در جامعه‏مان، امروز در آن جهت‏حرکت کنیم و پیش برویم. این است آن چیزی که ما را به امام زمان - صلوات الله علیه - از لحاظ معنوی نزدیک خواهد کرد و جامعه ما را به جامعه ولی عصر - صلوات الله و سلامه علیه - آن جامعه مهدوی علوی توحیدی، نزدیک‏تر و نزدیک‏تر خواهد کرد. (63) ... وقتی نتوانستند این عقیده را از مردم بگیرند; سعی می‏کنند آن را در ذهن‏های مردم خراب کنند. خراب کردن این عقیده چگونه است؟ به این صورت است که بگویند: خب آقا می‏آید، همه کارها را درست می‏کند! این، خراب کردن عقیده است. این، تبدیل کردن موتور متحرکی، به یک چوب لای چرخ است. تبدیل کردن یک داروی مقوی، به یک داروی مخدر و خواب‏آور است. خود آقا می‏آید، انجام می‏دهد; یعنی چه؟ ! امروز تکلیف شما چیست؟ شما امروز باید چه بکنی؟ شما باید زمینه را آماده کنی، تا آن بزرگوار بتواند بیاید و در آن زمینه آماده، اقدام بکند. از صفر که نمی‏شود شروع کرد! جامعه‏ای می‏تواند پذیرای مهدی موعود - ارواحنا فداه - باشد که در او آمادگی و قابلیت‏باشد; و الا مثل انبیا و اولیای طول تاریخ می‏شود . چه علتی داشت که بسیاری از انبیای بزرگ اولی العزم، آمدند و نتوانستند دنیا را از بدی‏ها ، پاک و پیراسته کنند؟ چرا؟ چون زمینه‏ها آماده نبود. چرا امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام در زمان خودش - با آن قدرت الهی، با آن علم متصل به معدن الهی ، با آن نیروی اراده ، با آن زیبایی‏ها و درخشندگی‏هایی که در شخصیت آن بزرگوار وجود داشت، با آن توصیه‏های پیامبر اکرم علیهم السلام درباره او - در همین مدت کوتاه، نتوانست ریشه بدی را بخشکاند؟ خود آن بزرگوار را از سر راه برداشتند: «قتل فی محراب عبادته لشدة عدله‏» . تاوان عدالت امیرالمؤمنین علیه السلام، جان امیرالمؤمنین بود که از دست رفت ! چرا ؟ چون زمینه ، زمینه نا مساعد بود. زمینه را نا مساعد کرده بودند. زمینه را زمینه دنیاطلبی کرده بودند! آن کسانی که در مقابل امیرالمؤمنین علیه السلام، صف‏آرایی کرده بودند - در اواخر حکومت این بزرگوار، یا در اواسط - کسانی بودند که زمینه‏های دینی آنها، زمینه‏های مستحکم و ماده غلیظ متناسب دینی نبود . عدم آمادگی، این طور فاجعه به بار می‏آورد! آن وقت اگر امام زمان (عج) در یک دنیای بدون آمادگی تشریف بیاورند، همان خواهد شد! باید آمادگی باشد. این آمادگی چگونه است؟ این، همانی است که شما نمونه هایی از آن را در جامعه خودتان مشاهده می‏کنید. امروز در ایران اسلامی، چیزهایی از درخشندگیهای معنوی وجود دارد که در هیچ جای دنیا نیست - تا آن‏جایی که ما خبر و گزارش و اطلاع داریم، از قضایای دنیا بی خبر هم نیستیم - امروز در کجای دنیا، جوان‏هایی پیدا می‏شوند که روی شهوات نفس و روی مادی‏گری پا بگذارند و سراغ معنویات بروند؟ البته گاهی یک جوان، دو جوان، یا یک آدم استثنایی گوشه‏ای هست، همه جای دنیا پیدا می‏شود; اما این که عده عظیمی از یک نسل، این طور باشند، کجای دنیا هست؟ (64) مهدویت وانقلاب اسلامی ایران ... اولین قدم برای حاکمیت اسلام و برای نزدیک شدن ملت‏های مسلمان به عهد ظهور مهدی موعود - ارواحنا فداه و عجل الله فرجه - به وسیله ملت ایران برداشته شده است و آن، ایجاد حاکمیت قرآن است. (65) شعارهایی که امام زمان - علیه الصلوة والسلام و عجل الله تعالی فرجه - بر سر دست‏خواهد گرفت و عمل خواهد کرد; امروز شعارهای مردم ما است، شعارهای یک کشور و یک دولت است. این خودش یک گام بسیار بلندی، به سوی اهداف امام زمان (عج) است. یک روزی شعار توحید ، شعار معنویت ، شعار دین داری ، در دنیا منسوخ شده بود. سعی کرده بودند به طور کلی، آن را به دست فراموشی بسپارند; اما امروز در این منطقه عالم، این شعارها، شعارهای رسمی حکومت است، شعارهای رسمی اداره کشور و آحاد ملت است. علاوه بر این، این شعارها، آرزوی ملت‏های مسلمان در بسیاری از کشورهای دنیا است، و این شعارها، یک روز تحقق پیدا خواهد کرد. این زمینه‏ها وقتی آماده شد - آن وقتی که معلوم شد در مقابل قدرت مادی مستکبران عالم، زمینه این وجود دارد که آحاد بشر، بتوانند بر روی حرف حق خود بایستند - آن روز، روز ظهور امام زمان (عج) است. آن روز، روزی است که منجی عالم بشریت، به فضل پروردگار ظهور کند و پیام او، همه دل‏های مستعد را - که در همه جای جهان هستند - به خود جذب کند و آن وقت دیگر قدرت‏های ستمگر ، قدرت‏های زورگو ، قدرتهای متکی به زر و زور، نتوانند حقیقت را - آن‏چنانی که قبل از آن همیشه کرده‏اند - با فشار زر و زور خود، به عقب بنشانند یا مکتوم نگه‏دارند. (66) انقلاب ما در راه آن هدفی که امام زمان (عج)، برای تامین آن هدف مبعوث می‏شود و ظاهر می‏شود، یک مقدمه لازم و یک گام بزرگ بوده [است] . ما اگر این گام بزرگ را بر نمی‏داشتیم، یقینا ظهور ولی عصر - صلوات الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف - به عقب می‏افتاد. شما مردم ایران و شما مادران شهید داده و پدران داغدار و افرادی که در طول این مبارزه زحمت کشیدید، بدانید و شما ای امام بزرگوار امت! بدانید - که بهتر از ما می‏دانید - شما موجب پیشرفت‏حرکت نسانیت‏به سوی سر منزل تاریخ و موجب تسریع در ظهور ولی عصر - صلوات الله علیه - شدید. شما یک قدم، این بار را به منزل نزدیک‏تر کردید. با این انقلاب که مانع را - که همان دستگاه و نظام پلید ظلم در این گوشه دنیا بود و سرطان بسیار خطرناک و موذی و آزار دهنده‏ای بود - این را کندید و قلع و قمع کردید. خوب، حالا بعد از این چه کنیم؟ بعد از این تکلیف ما روشن است. ما باید بدانیم که ظهور ولی عصر - صلوات الله علیه - همان طوری که با این انقلاب ما یک قدم نزدیک شد; با همین انقلاب ما باز هم می‏تواند نزدیک‏تر بشود; یعنی، همین مردمی که انقلاب کردند و خود را یک قدم به امام زمانشان نزدیک کردند، می‏توانند باز هم یک قدم و یک قدم دیگر و یک قدم دیگر، همین مردم خودشان را به امام زمان (عج) نزدیک‏تر کنند. (67) همه خصوصیاتی که در ظهور مهدی (عج) هست ، در یک مقیاس کوچک در انقلاب اسلامی ملت ایران هم هست. در آن‏جا هم مخاطب حضرت بقیة الله همه مردم عالم‏اند، یعنی، در آن لحظه‏ای که به خانه کعبه پشت می‏دهد و تکیه می‏کند و دعوت خود را با صدای بلند فریاد می‏کند، صدا می‏زند: «یا اهل العالم‏» . انقلاب اسلامی ما هم از آغاز، اعلام کرد که مخصوص یک ملت و یک قوم و یک کشور نیست. همچنانی که آن بزرگوار با همه قدرت‏های بزرگ جهان، ستیزه می‏کند و در می‏افتد، انقلاب ما هم با دست‏خالی و فقط با تکیه به نیروی ایمان با همه قدرت‏های عظیم جهانی مقابل شد. همان طوری که ظهور حضرت مهدی (عج) همه حساب‏های مادی و معمولی را به هم می‏ریزد; انقلاب ما هم همه حساب‏ها را به هم ریخت. امروز با انقلاب اسلامی ما - که در خط ایجاد عدالت در سطح جهان است - انقلاب حضرت مهدی (عج) یک گام بزرگ به هدف خود نزدیک شد. نه فقط به وجود آمدن حکومت اسلامی، آن عاقبت موعود را به عقب نمی‏اندازد; بلکه آن را تسریع هم می‏کند و این است معنای انتظار. (68) امام زمان (عج)، امانت و گوهر درخشنده عظیم آفرینش در میان ما، امروز بی‏گمان بیش از هر زمان، متوجه و مراقب این ملت است. (69) ایمان و اعتقاد به امام زمان (عج) مانع از تسلیم شدن است و ملت های با ایمانی که حضور قطب عالم امکان را در میان خود احساس می‏کنند; از حضور او امید و نشاط می‏گیرند و برای مجد و عظمت اسلام، مبارزه و مجاهدت می‏کنند. با تکیه بر همین امید درخشان بود که ملت‏بزرگ ایران، پرچم اسلام را به اهتزاز در آورد و افتخار طول تاریخ بشر و تاریخ اسلام شد. (70) ملت منتظر ایران، با تکیه بر امید به پیشرفت و موفقیت، دست‏به اقدام ، تلاش و انقلاب زد و پیروز شد; لذا مردم ما باید روح انتظار را به تمام معنا، در زندگی خود زنده کنند. (71) اعتقاد به مهدی موعود (عج)، شیعه را تا امروز از آن همه پیچ و خم‏های عجیب و غریبی که در سر راهش قرار داده بودند، عبور داده است و امروز بحمدالله عزت و پرچم سربلندی اسلام و قرآن، در دست‏شما ملت مسلمان و شیعه ایران است. هرجا که چنین اعتقادی باشد، همین امید و مبارزه وجود دارد. (72) جامعه مهدوی ...دورانی خواهد رسید که قدرت قاهره حق، همه قله‏های فساد وظلم را از بین خواهد برد وچشم انداز زندگی بشر را، با نور عدالت منور خواهد کرد. (73) ...دنیای سرشار از عدالت، پاکی، راستی، معرفت و محبت، دنیای دوران امام زمان (عج) است، که زندگی بشر هم از آن جا به بعد است. زندگی حقیقی انسان در این عالم، مربوط به دوران بعد از ظهور امام زمان (عج) است که خدا می‏داند، بشر در آن‏جا به چه عظمت‏هایی نایل خواهد شد. (74) انتظار اسلامی; یعنی، انتظار دنیایی سرشار از عدالت، راستی، صمیمیت، انسانیت، معنویت، فضیلت و اخلاق انسانی صحیح که در آن حاکمیت زر و زور و تبلیغات مزورانه و خبیثانه رسانه‏های جمعی شرق و غرب، راهی ندارد. ... حکومت الهی حضرت بقیة الله - ارواحنافداه - حکومتی است که در آن مقررات حاکم بر مردم، خواست آمریکا ودیگر قدرت‏های زورگوی شرق و غرب نیست، بلکه حکومت عدالت، مواسات و مساوات، حکومت معنویت و فضیلت است و امروز هر کسی که برای عدالت، در راه دین وخدمت‏به محرومان حرکت می‏کند، باید خوشحال و امیدوار باشد; زیرا آینده متعلق به او است. (75) ظهور حضرت بقیه الله امام زمان (عج) و ایجاد محیطی آکنده از عدل واقعی - عدل کامل الهی و اسلامی - بالاترین شرایط زندگی مادی ومعنوی انسان است. اگر فطرت انسانی، تحت فشار قدرت‏های استکباری مسخ و لگدمال نشود; دل‏ها به طور فطری و طبیعی، منتظر چنان آینده‏ای است و بدون تردید آن قدرت متکی بر عدل مطلق الهی، پرچم خواهد برافراشت. (76) حرکت جوامع اسلامی و حرکت همه جوامع بشری، به سوی خیر وصلاح است، به سوی حکومت‏حق وعدالت است; به سوی نابودی خواست‏های استبداد است; به سوی روی کار آمدن مستضعفان است که در شکل عادل‏ترینش در دوران ظهور ولی عصر (عج) تامین می‏شود. (77) ... در حقیقت آن جامعه‏ای که در دوران ظهور حضرت ولی عصر (عج) به وجود خواهد آمد; همان جامعه‏ای است که همه پیغمبران الهی، برای تهیه مقدمات آن از جانب الهی مبعوث شدند; یعنی، ایجاد یک جامعه‏ای که بشریت در آن جامعه، بتواند به رشد وکمال متناسب خود برسد. اگر این آیه قرآن که درباره بعثت پیامبران می‏فرماید «لیقوم الناس بالقسط‏» ; یعنی; پیغمبران مبعوث شدند تا قسط و عدل در جامعه بشری استوار بشود، اشاره به هدف بعثت می‏کند پس حکومت مهدی (عج) و جامعه مهدوی، همان جامعه‏ای است که این هدف را، به طور کامل تامین می‏کند. (78) ... ولی عصر - صلوات الله علیه - میراث بر همه پیامبران الهی است که می‏آید و گام آخر را در ایجاد آن جامعه الهی بر می‏دارد. مقداری درباره اوصاف آن جامعه من حرف بزنم. البته اگر شما در کتب اسلامی، در متون اصلی اسلامی دقت کنید، همه خصوصیات آن جامعه به دست می‏آید. همین دعای ندبه‏ای که در روزهای جمعه، ان‏شاءالله موفق باشید و بخوانید و می‏خوانید; خصوصیات آن جامعه ذکر شده است. آن‏جایی که می‏گوید: «این معز الاولیاء و مذل الاعداء» ; مثلا آن جامعه، جامعه‏ای است که اولیای خدا در آن عزیزاند و دشمنان خدا در آن ذلیل و خواراند; یعنی، ارزش‏ها و معیارها در آن جامعه، چنین است: «این المؤمل لاحیاء الکتاب و حدوده‏» . آن جامعه، جامعه‏ای است که حدود الهی در آن اقامه می‏شود; یعنی، همه حد و مرزهایی که خدا معین کرده است واسلام معین کرده است، در جامعه زمان امام زمان (عج)، آن حد و مرزها مراعات می‏شود. امام زمان وقتی که ظهور می‏کند، جامعه‏ای می‏سازد که به طور خلاصه، دارای این چند خصوصیت است که من آن را می‏گویم و شما برادران و خواهران عزیز دقت کنید. در آیات و در ادعیه که وارد شده است; وقتی می‏خوانید، ذهن خود را در این مورد بازتر و بازتر کنید. فقط خواندن دعای «ندبه‏» کافی نیست; درس گرفتن و فهمیدن آن لازم است. امام زمان (عج)، جامعه‏اش را بر این چند پایه بنا می‏کند: اول بر نابود کردن و قلع و قمع کردن ریشه‏های ظلم و طغیان; یعنی، در جامعه‏ای که در زمان ولی عصر - صلوات الله علیه - ساخته می‏شود، باید ظلم و جور نباشد; نه این‏که فقط در ایران نباشد ، یا در جوامع مسلمان نشین نباشد، در همه دنیا نباشد. نه ظلم اقتصادی و نه ظلم سیاسی و نه ظلم فرهنگی و نه هیچ گونه ستمی در آن جامعه دیگر وجود نخواهد داشت. باید استثمار و اختلاف طبقاتی و تبعیض و نابرابری و زورگویی و گردن کلفتی و قلدری از عالم ریشه کن بشود (این خصوصیت اول) دوم: خصوصیت جامعه ایده آلی که امام زمان - صلوات الله علیه - آن را می‏سازد، بالا رفتن سطح اندیشه انسان است; هم اندیشه علمی انسان و هم اندیشه اسلامی انسان; یعنی، در دوران ولی عصر (عج) شما باید نشانی از جهل و بی سوادی و فقر فکری و فرهنگی در عالم پیدا نکنید. آن‏جا مردم می‏توانند دین را به درستی بشناسند و این همچنانی که همه می‏دانید، یکی از هدف‏های بزرگ پیامبران بود که امیرالمؤمنین - صلوات الله و سلامه علیه - این را در خطبه نهج البلاغه شریف بیان کرده است: «و یثیروا لهم دفائن العقول‏» . در روایات ما وارد شده است که وقتی ولی عصر (عج) ظهور می‏کند، زنی در خانه می‏نشیند و قرآن را باز می‏کند و از متن قرآن، حقایق دین را استخراج می‏کند و می‏فهمد; یعنی چه؟ یعنی آن‏قدر سطح فرهنگ اسلامی و دینی، بالا می‏رود که همه افراد انسان و همه افراد جامعه و زنانی که در میدان اجتماع هم بر فرض شرکت نمی‏کنند و در خانه می‏نشینند; آنها هم می‏توانند فقیه باشند، دین شناس باشند. می‏توانند قرآن را باز کنند و خودشان حقایق دین را از قرآن بفهمند و شما ببینید که در جامعه‏ای که همه مردان و زنان در سطوح مختلف، قدرت فهم دین و استنباط از کتاب الهی را دارند، این جامعه چقدر نورانی است و هیچ نقطه‏ای از ظلمت در این جامعه دیگر نیست. این همه اختلاف رویه، دیگر در آن جامعه معنایی ندارد. خصوصیت‏سومی که جامعه امام زمان (عج)، جامعه مهدوی دارا هست، این است که در آن روز، همه نیروهای طبیعت و همه نیروهای انسانی، استخراج می‏شود. چیزی در بطن زمین نمی‏ماند که بشر از آن استفاده نکند. این همه نیروهای معطل طبیعی، این همه زمین هایی که می‏تواند انسان را تغذیه کند; این همه قوای کشف نشده (مانند نیروهایی که قرن‏ها در تاریخ بود; مثلا نیروی اتم، نیروی برق و الکتریسیته، قرن‏ها بر عمر جهان می‏گذشت و این نیروها در بطن طبیعت‏بود; اما بشر آنها را نمی‏شناخت، بعد یک روزی به تدریج استخراج شد) همه نیروهای بی شماری که از این قبیل در بطن طبیعت هست، در زمان امام زمان (عج) استخراج می‏شود. جمله دیگر و خصوصیت دیگر این است که محور در دوران امام زمان (عج)، محور «فضیلت و اخلاق‏» است. هر کس دارای فضیلت اخلاقی بیشتر است، او مقدم تر و جلوتر است . حالا اگر به آیات وروایات مراجعه بکنید - که البته محققین و متتبعین مراجعه‏کرده‏اند - خصوصیات بیش‏تری را هم پیدا می‏کنید. حالا همین چهار خصوصیت: «جامعه‏ای که در آن نشانی از ظلم و طغیان و عدوان و ستم نیست‏» ; «جامعه‏ای که در آن اندیشه دینی واندیشه علمی انسان‏ها در سطح بالا است‏» ، «جامعه‏ای که در آن همه برکات و همه نعم و همه نیکی‏ها و زیبایی‏های عالم بروز می‏کند و در اختیار انسان قرار می‏گیرد» وبالاخره «جامعه‏ای که در آن تقوا و فضیلت و گذشت و ایثار و برادری و مهربانی و یک رنگی اصل و محور است‏» ، یک چنین جامعه‏ای را شما در نظر بگیرید. این همان جامعه‏ای است که مهدی موعود ما و امام زمان ما و محبوب تاریخی دیرین ما - که هم اکنون در زیر همین آسمان و بر روی همین زمین زندگی می‏کند و در میان انسان‏ها هست - به وجود خواهد آورد و تامین خواهد کرد. (79) زیارت خیلی از بزرگان ما در همین دوران غیبت ، آن عزیز ومحبوب دل‏های عاشقان و مشتاقان را از نزدیک، زیارت کرده‏اند; بسیاری از نزدیک با او بیعت کرده‏اند; بسیاری از او سخن دلگرم کننده شنیده‏اند; بسیاری از او نوازش دیده‏اند وبسیاری دیگر بدون این‏که او را بشناسند، از او لطف و نوازش و محبت دیده و او را نشناخته‏اند. در همین جبهه جنگ تحمیلی، جوان‏هایی که در لحظه‏های حساس، احساس نورانیت و معنویت کرده‏اند، لطفی از غیب به سوی دل‏های خودشان، حس و لمس کردند و نشناختند و نفهمیدند; بسیارند. امروز هم همان جور است. بسیجیان، ارتباط خاصی با این نقطه اساسی عواطف دل‏های شیعیان و مسلمانان دارند. پیوند میان بسیجیان عزیز و حضرت ولی عصر ارواحنا فداه - مهدی موعود عزیز - یک پیوند ناگسستنی و همیشگی است. (80) ما همیشه - مخصوصا در روزهای جمعه - توسل و توجه‏مان را به ولی‏عصر - صلوات الله علیه - فراموش نکنیم. امام زمان (عج) امانت وگوهر درخشنده عظیم آفرینش در میان ما، امروز بی گمان بیش از هر زمان، متوجه و مراقب این ملت است. این تجربه تعیین کننده زمان ما، در طول زندگی پربرکت ولی عصر - صلوات الله علیه - تا امروز یک تجربه بی نظیر بوده است. من در همین روزهای اخیر، احساسی در دلم بود که این احساس را به بعضی از دوستان هم گفتم وبه شما هم می‏گویم. در روز پانزدهم دی (سال 1359)، من این احساس را در خود ناگهان وجدان کردم که صاحب این میدان، صاحب این بیابان‏ها، صاحب این صحنه پر شور و عظیم (اشاره به جبهه‏های جنگ تحمیلی)، ولی عصر امام زمان (عج) است و بی گمان امام زمان (عج)، هم اکنون با جسم و حضور جسمی و بدنی‏اش، یا با توجه‏اش در میان این جنگاوران و جنگجویان است. امروز در این جمع عظیم پر معنویت و پر احساس، در میان جمع شما نمازگزاران (نماز جمعه تهران) - برادران و خواهران - از امام زمان (عج) از صاحب اصلی این ملت; از کسی که دل‏های این امت متوجه او است; از کسی که رحمتش ولطفش و عنایتش شامل حال این ملت و این انقلاب بوده است و خواهد بود; در حضور شما از این بنده برگزیده خدا، می‏خواهم که توجه و عنایتش را به این امتی که برای دین او و برای آرمان او، این همه تلاش و فداکاری می‏کند، منصرف و منعطف نکند و از خدای بزرگ می‏خواهم که این خواسته ما و سلام ما و توجه و احساس عمیق ما را به امام زمانمان ابلاغ کند. (81) ای سید و مولای ما! ای امام زمان! ای مهدی موعود! [ای] محبوب این ملت! ای سلاله پاک پیامبران و ای میراث بر همه انقلاب‏های توحیدی و جهانی! این ملت ما با یاد تو و با نام تو، از آغاز خو گرفته است و لطف تو را در زندگی خود و در وجود خود آزموده است . ای بنده شایسته صالح خدا! ما امروز محتاج دعایی هستیم که تو از آن دل پاک الهی و ربانی و از آن روح قدسی، برای پیروزی این ملت و پیروزی این انقلاب بکنی و به دست قدرتی که خدا در آستین تو قرار داده است، به این ملت وراه این امت کمک بفرمایی. «عزیز علینا ان نری الخلق و لا تری‏» ای امام زمان! برای ما خیلی سخت است که در این جهان، در این طبیعت‏بی پایان - که متعلق به صالحان است - متعلق به بندگان خدا است، دشمنان خدا را ببینیم، آثار وجود دشمنان خدا را لمس بکنیم; اما تو را نبینیم و از نزدیک از فیض حضور تو بهره نگیریم! (82) آخرین جمله را به امام و مقتدای خودمان ولی عصر (عج) عرض کنیم : ای سید و مولای ما! پیش خدای متعال گواهی بده ، که ما در راه خدا تا آخرین نفس ایستادیم. بزرگترین آرزو و افتخار بنده این است که در این راه پر افتخار ، پر فیض، پر بهجت، جان خودم را تقدیم کنم. (83) دعا ان شاءالله همه شما و همه ما، هم این توفیق را پیدا کنیم که روزی در رکاب آن بزرگوار باشیم; برای خدا تلاش و مجاهدت کنیم; در مقابل چشم آن بزرگوار، در راه خدا جانمان را از دست‏بدهیم وبه فیض شهادت برسیم (بزرگترین شرف و افتخار است) . هم تا قبل از ظهورشان، در زمان غیبت، خدای متعال توفیق بدهد که ما سربازان آن بزرگوار، متوسل و متذکر آن بزرگوار باشیم و انس و رابطه قلبی و روحی با آن بزرگوار داشته باشیم. اگر شما از این طرف انس داشتید ، از آن طرف هم جلب توجه، جلب تذکر و جلب لطف و محبت‏خواهد شد. امیدوارم ان‏شاءالله همه مشکلات، همه موانع، همه سختی‏ها و رنج‏ها، به برکت این ارتباط طرفینی، با فضل الهی و با دست قدرت پروردگار از بین برود. (84) امیدواریم خدای متعال، ادعیه زاکیه و توجهات حضرت ولی عصر (عج) را در حق ملت ایران، در حق شما عزیزان، همیشگی قرار بدهد. دعاهای آن بزرگوار را در حق همه ما مستجاب کند. دیدار آن بزرگوار را نصیب این دل ها و چشم‏ها بفرماید. ما را جزو یاران و همراهان و دوستداران و شیعیان واقعی آن بزرگوار قرار بدهد. ما را در دنیا با آل محمد و در آخرت با آن بزرگواران محشور فرماید. ما را مسلمان ومؤمن واقعی زنده بدارد و بمیراند (85) . پروردگارا! به محمد وآل محمد تو را سوگند می‏دهیم، دلهای ما را با یاد امام زمان همواره با طراوت بدار. پروردگارا! چشم‏های ما را به جمال ولی عصر (عج) منور بگردان. پروردگارا! این جنود الله، این انسان‏هایی را که در راه تو مبارزه کرده‏اند، سربازان و جانبازان امام زمان (عج) قرار بده (86) . عاشقانه‏ها خورشید من بر آی دل را ز بیخودی سر از خود رمیدن استجان را هوای زقفس تن پریدن استاز بیم مرگ نیست که سر داده‏ام فغان بانگ جرس به شوق به منزل رسیدن استدستم نمی‏رسد که دل از سینه برکنم باری علاج شکر گریبان دریدن استشامم سیه ترست زگیسوی سرکشتخورشید من بر آی که وقت دمیدن استسوی تو ای خلاصه گلزار زندگی مرغ نگه در آرزوی پرکشیدن استبگرفته آب و رنگ زفیض حضور تو هر گل در این چمن که سزاوار دیدن استبا اهل درد شرح غم خود نمی‏کنم تقدیر غصه دل من ناشنیدن استآن را که لب به دام هوس گشت آشنا روزی «امین‏» (87) سزا لب حسرت گزیدن استمحراب جمکران دلم قرار نمی‏گیرد از فغان بی تو سپند وار ز کف داده‏ام عنان بی تو ز تلخ کامی دوران نشد دلم فارغ ز جام عشق لبی‏تر نکرد، جان بی تو چو آسمان مه آلوده‏ام ز تنگ دلی پر است‏سینه‏ام از اندوه گران بی تو نسیم صبح نمی‏آورد ترانه شوق سر بهار ندارند بلبلان بی تو لب از حکایت‏شبهای تار می‏بندم اگر امان دهدم چشم خون فشان بی تو چو شمع کشته ندارم شراره‏ای به زبان نمی‏زند سخنم آتشی به جان بی تو ز بی دلی و خموشی چو نقش تصویرم نمی‏گشایدم از بی خودی زبان بی تو عقیق سرد به زیر زبان تشنه نهم چو یادم آید از آن شکرین دهان بی تو گزارش غم دل را مگر کنم چو «امین‏» پی‏نوشت‏ها: 52) خطبه نماز جمعه 6/4/59. 53) خطبه نماز جمعه 29/3/60. 54) جمهوری اسلامی 4/9/78. 55) همان. 56) کیهان 8/10/75. 57) رسالت 7/2/65. 58) پیام به مناسبت هفته بسیج 4/9/62. 59) سخنرانی قم 30/11/70. 60) سخنرانی 25/9/76. 61) جمهوری اسلامی 23/8/79. 62) خطبه نماز جمعه 6/4/59. 63) همان. 64) رسالت 26/9/76. 65) سخنرانی قم 30/11/70. 66) جمهوری اسلامی 23/8/79. 67) خطبه نماز جمعه 6/4/59. 68) خطبه نماز جمعه 29/3/60. 69) خطبه نماز جمعه 19/10/59. 70) رسالت 16/10/74. 71) کیهان 12/12/69. 72) جمهوری اسلامی 19/10/74. 73) سخنرانی قم، 30 / 11 / 70. 74) خطبه نماز جمعه 26/1/79. 75) کیهان 28/10/73. 76) کیهان 8/10/75. 77) نیمه شعبان مشهد 7/3/62. 78) خطبه نماز جمعه 29/3/60. 79) خطبه نماز جمعه 6/4/59. 80) جمهوری اسلامی 4/9/78. 81) خطبه نماز جمعه 19/10/59. 82) خطبه نماز جمعه 6/4/59. 83) سخنرانی در مورد وقایع کوی دانشگاه تهران 20/4/78. 84) سخنرانی 25/9/76. 85) جمهوری اسلامی 23/8/79. 86) خطبه نماز جمعه 6/4/59. 87) تخلص شعری مقام معظم رهبری. منبع: فصلنامه انتظار
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 384]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن