محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844389329
پائینتر از عصمت، بالاتر از عدالت
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
پائینتر از عصمت، بالاتر از عدالت نويسنده: دكتر احمد بهشتى اگر امامت و ولایت از آن معصوم باشد، قطعا در كار او اشتباه و خطائى وجود ندارد و براى مردمى كه تشنه عدالت و تقوایند و چوب بىعدالتیها و بىتقوائیها بسیار خوردهاند، جاى هیچگونه نگرانى نیست و نه تنها جاى نگرانى نیست، كه جاى امیدوارى هم هست. در چنین وضعیتى همه مىتوانند در امنیت و آسایش و آرامش كامل زندگى كنند و نیروهاى سرشار خود را در راه خدمت به مكتب و جامعه و میهن به كار اندازند. خواه در عصر غیبت و خواه در عصر حضور معصوم، كسانى هستند كه در حكم كارگزاران اویند و در استمرار امامت و ولایت او نقش دارند. معصوم، در عصرحضور افرادى را انتخاب و به او سمت كارگزارى و ماموریت مىدهد. او خود مىداند كه از چه نیروها و از چه كسانى استفاده كند. البته فراموش نكنیم كه ممكن است عصمت معصوم در هاله جهالتها یا اغراض، مستورو مكتوم بماند و مردم جاهل یا مغرض با مقام عصمت، چنان رفتار كنند كه نگذارند آثار و بركات آن در جامعه و در میان امت، بروز و ظهور پیدا كند. اینجاست كه مىبینیم عصمت معصوم به اعتصام جامعه یا امت مربوط مىشود و اگرامت، به خاطر جهالتها یا غرض ورزیها به درجه والاى اعتصام نرسیده باشد، ازعصمت معصوم بهرهاى نمىگیرد. راز این كه حكومت معصوم در آخرالزمان تحققمىیابد، این است كه باید مردم به گونهاى رشد و تكامل پیدا كنند كه اعتصام یاعصمت پذیرى در نهاد آنها به درجه فعلیت رسیده باشد. تاریخ نشان داده است كه در دوران پنجساله خلافت امیرالمومنین(ع) كه حكومتمعصوم تحقق یافته بود، دو نیروى فشار، بهطور مدام در راه خنثىسازى آثار وبركات معصوم، فعالیت مىكردند: یكى نیروى جهالتها و دیگرى نیروى غرضورزیها.اصحاب جمل - یا ناكثین- و اصحاب صفین -یا قاسطین-، غرضورزى مىكردند و اصحابابوموسى -یا خوارج و مارقین- علمدار جهالتها و تعصبات خشك بودند.اگر اینها نبودند، حكومت معصوم آثار و بركات خود را به بروز و ظهور مىرسانیدو چهبسا معصومان دیگر هم توفیق پیدا مىكردند كه با اجراى اسلام ناب و اعمالمدیریت كاملا موفق، براى همیشه مردم را از فشارهاى روحى و جسمى ناشى از حق كشیها و بىعدالتیها نجات بخشند و جهانى یكپارچه و منسجم و آباد در زیر پرچم عدالت و وحدت، به وجود آورند. داستان مجفن بن ابى مجفن ضبىوى بر معاویه داخل شد و گفت: از نزد پستترین و عاجزترین و ترسوترین و بخیلترین عرب آمدهام. معاویه گفت: اى برادر تمیمى، اوكیست؟ گفت: على بن ابیطالب(نعوذ بالله(. معاویه گفت: اى اهل شام، سخن برادر عراقى خود را بشنوید. بعد از آن كه مردم متفرق شدند، به او گفت: واى بر تو! چرا گفتى او پستترین عرب است; حال آن كه پدرش ابوطالب و جدش عبدالمطلب و همسرش فاطمه دختر پیامبر خداست؟! چهطور او بخیلترین عرب است؟! به خدا اگر دو خانه -یكى پر از كاه و دیگرى پر از طلا- داشته باشد، نخست طلا، سپس كاه را مىبخشد؟! چگونه او ترسوترین عرب است؟! به خدا هرگاه دو سپاه در مقابل یكدیگر قرار گیرند، او یكتا سوار آنهاست و نیازى ندارد كه كسى از او دفاع كند. چرا او عاجزترین عرب است؟! به خدا هیچكس جز او آئین بلاغت را براى قریش تاسیس و استوار نكرده است. خدایت لعنت كند. مبادا دیگر از این حرفها بر زبان آورى. مجفن گفت: به خدا تو ستمكارتر از منى. چرا با او جنگیدى; با این كه مقام و منزلت او را مىدانى؟! گفت: براى این كه به مقاصد خود دستیابم. مجفن گفت : آیا در عوض خشم و غضب و عذاب دردناك خدا، آنچه به دست مىآورى، تو را بساست؟! گفت: نه . ولى من چیزى مىدانم كه تو نمىدانى. خداوند مىفرماید: ورحمتى وسعت كل شیى (1) رحمت من همهچیز را فرا گرفته است (2) همین حقكشیها بود كه خورشید امامت و عصمت را در هاله تاریك ابهام فرو مىبرد و مردم ساده لوح را در شرائطى قرار مىداد كه نتوانند حق و باطل را از یكدیگر تفكیك كنند. هنگامى كه معصوم بر مسند حاكمیت و رهبرى جامعه قرار گیرد، خود بهتر مىداندكه از چگونه مدیران و كارگزارانى استفاده كند و پستهاى كلیدى را به دست چهافرادى بسپارد . بهطور طبیعى، او به سراغ افرادى مىرود كه مقامى دون عصمت وفوق عدالت داشته باشند و اگر از این مرتبه تنزل كند، از باب ضرورت و كمبودنیروهاى مخلص و كارآمد است. در حكومت امیرالمومنین(ع) افرادى همچون "مالكاشتر" و "عمار یاسر"، از موقعیت والائى برخوردارند. بدون این كه قدرتظاهرى، ذرهاى از تواضع و سادهزیستى آنها كاسته باشد. روزى ما لك از بازار كوفه مىگذشت و كرباس خامى در بر و پارهاى از همان را بهجاى عمامه بر سر داشت. یكى از بازاریان به عنوان استهزاء، شاخه سبزى به جانب او انداخت. مالك، بدون این كه خم به ابرو بیاورد، از آنجا گذشت. یكى ازبازاریان كه مالك را مىشناخت، به او گفت : مىدانى به چه كسى اهانت كردى؟ گفت:نه. گفت: او مالك اشتر، یكى از یاران و دوستان امیرالمومنین(ع) بود. بازارى از كردار خود نادم و مضطرب شد. از پى او به راه افتاد. تا از او عذرخواهىكند. سرانجام او را در مسجدى مشغول نماز یافت. صبر كرد تا نمازش تمام شد.خود را به پاى او افكند و پایش را بوسه داد. مالك او را بلند كرد و گفت: چهكار مىكنى؟ گفت: تو را نشناخته بودم. مىخواهم خطاى خودم را جبران كنم.مالك گفت : بر تو گناهى نیست. من به مسجد آمدم كه براى تو طلب آمرزش كنم (3) . او كسى بود كه امیرالمومنین(ع) دربارهاش فرمود: "لقد كان لى مثل ما كنتلرسولالله(ص). او براى من همانگونه بود كه من براى پیامبر خدا بودم" (4) آرى مالك، اگر معصوم نیست، معصوم گونه است. پس مقامش فوق عدالت و دون عصمت است. اگر تواضع و ساده زیستى مالك نبود، هرگز آن بازارى، گرفتار چنان اشتباهى نمىشد. هرچند كه كار او از اصل غلط بود. مگر هر كه لباس ساده به تن دارد،باید مورد اهانت قرار گیرد؟! در دورانى كه مردم -به خاطر عدم لیاقت و عدماعتصام- از فیض حضور معصوم -كه وجودش یك لطف و تصرفش لطف دیگرى و عدم حضورشبه خاطر بىلیاقتى خود آنها است (5)- محرومند، باز هم باید كسانى مسوولیت ادارهجامعه را بر عهده گیرند كه مقامى فوق عدالت و دون عصمت داشته باشند، تابتوانند به طور دقیق مجرى حق و عدالتباشند و به آن جذب و انجذاب و تعاملى كهباید میان امت و امام برقرار باشد، تداوم بخشند. سخنى از شیخ الرئیسشیخ الرئیس درباره وظیفه حساس ولایت و خلافت، سخن زیبائىدارد. او مىگوید: "یجب ان یفرض السان طاعه من یخلفه و ان لا یكون الاستخلاف الا من جهته اوباجماع من اهل السابقه على من یصححون علانیته عند الجمهور انه مستقلبالسیاسه و انه اصیل العقل حاصل عنده الاخلاق الشریفه من الشجاعه و العفه وحسن التدبیر و انه عارف بالشریعه حتى لا اعرف من" (6) "باید پیامبر اطاعت كسى را كه جانشین خود قرار مىدهد، واجب كند و باید انتخاب خلیفه از جانب خود او باشد یا به اجماع و اتفاق سابقه دارها بر كسى كه صلاحیت او را نزد جمهور مردم به لحاظ استقلال در سیاست و اصالت عقل و دارا بودن اخلاق شریفه، از قبیل شجاعت و عفت و حسن تدبیر و معرفت به شریعت، تا آنجا كه كسى اعرف و اعلم از او نباشد، تضمین كنند". شیخ الرئیس در بیان فوق به دو مرحله نظر دارد: یكى مرحله حضور معصوم و دیگرى مرحله غیبت. در دوره حضور معصوم، او از جانب پیامبر منصوب است و مردم باید رهبرى او را بپذیرند و اطاعت او را پیشه خود سازند. در دوره غیبت، افراد سابقهدار و خبیر و بصیر، وظیفه دارند كه با اجماع و اتفاق، اصلح افراد را به لحاظ علم و سیاست و درایت و اخلاق به مردم معرفىكنند، تا مردم از راه بیعت یا انتخابات -كه امروز معمول است- رهبرى و زعامت او را بپذیرند و از او اطاعت كنند و مخالفانش را سرجاى خود بنشانند. چه آنها كافر و معصیتكارند و خونشان مباح است (7). نگاهى به روایاتدر روایت آمده است كه: "و اما من كان من الفقهاء صائنا لنفسه حافظا لدینه مخالفا لهواه مطیعا لامر مولاه فللعوام ان یقلدوه" (8) . "توده مردم باید از كسى اطاعت و تقلید كنند كه فقیهى خویشتندار، نگهبان دین، مخالف هواى نفس و مطیع فرمان خدا باشد". ویژگیهایى كه در بالا ذكر شده، بالاتر از عدالت یا حسن ظاهرى است كه در امورى مانند شهادت و امامت جماعت و... كافى است. صاحب ویژگیهاى فوق، اگر معصوم نباشد، یك درجه پائینتر از معصوم و درجاتى بالاتر از عدالت است. عالم بىعمل و فقیه بىتقوا را در اسلام ارزشى نیست. خداوند به یكى از انبیاء خود وحى كرد كه به آنهائى كه براى غیر دین، تفقه مىكنند و براى غیر عمل، یاد مىگیرند و دنیا را براى غیر آخرت مىجویند و در پوست میشند و دل گرگ دارند . و زبانشان شیرینتر از عسل و اعمالشان تلختر از صبر است، بگوید كه: با من نیرنگ مىكنند و مرا به استهزاء گرفتهاند. آنها را چنان گرفتار فتنهاى كنم كه خردمند را حیران كند (9) . و اما عدالت معمولى همان است كه رهبر عالیقدر اسلام دربارهاش مىفرماید: "من عامل الناس فلم یظلمهم و حدثهم فلم یكذبهم و وعدهم فلم یخلفهم فهو ممن كملت مروته و ظهرت عدالته و وجبت اخوته و حرمت غیبته" (10) "هركس با مردم معامله كند و به آنها ستم روا ندارد و براى آنها حدیث كند وبه آنها دروغ نگوید و آنها را وعده دهد و خلف وعده نكند، از كسانى است كه مروتش كامل و عدالتش ظاهر و برادریش واجب و غیبتش حرام است". دورنماى حكومت معصومما نمىخواهیم و نباید براى معصوم تعیین وظیفه كنیم. قطعا او در اعمال سیاست و مدیریتخود، افراد همسنخ را جذب و غیر همسنخ را دفع مىكند. او هم جاذبه دارد و هم دافعه. خوبان و پرهیزكاران در حوزه جذب و انجذاب او قرار مىگیرند و بدان و بىتقواها از او دفع مىشوند. ولى در برابر قانون همگان یكسانند و هرگز تبعیضى اعمال نمىشود. و نااهلى بر مسند اهلىنمىنشیند. معصوم، نیكوكاران را تشویق و بدكاران را ملامت مىكند. اما هرگز حقىرا از صاحب حقى سلب نمىكند و به غیر صاحب حقى نمىدهد. هرچند گرفتن پوست جوى از دهان مورچهاى باشد(11) . دنیا در نظرش خوارتر از برگ نیم جویدهاى است كه دردهان ملخى باشد(12) فلسفه حكومتش همه اعتقادات و اخلاقیات و احكام شریعت است. او كسى را شایسته زمامدارى مىداند كه بخیل و جاهل و جفاكار و ترسو ورشوهخوار و تعطیل كننده سنت نباشد. چرا كه او بر ناموس و جان و مال و قوانین و پیشوائى مردم ولایت دارد و اگر بخیل باشد، بر جمع مال حریص است و اگر جاهلباشد، مردم را گمراه كند و اگر جفاكار باشد، مردم را مستاصل و پریشان سازد و اگر ترسو باشد، بر توانگران تكیه كند و مستمندان را مورد بىاعتنائى قراردهد و اگر رشوهخوار باشد، حقوق مردم را پایمال سازد و اگر تعطیل كننده سنتباشد، مردم را به بىدینى سوق دهد (13) . بهترین الگوى جذب و انجذاب و تعامل، در نظام امامت امیرالمومنین(ع) بود كه خود اسلام مجسم و نمونه كامل مسلمانى بود.در گفتار قواعد آن را به زیبائى بیان مىكرد و در كردار، بعد از پیامبرخدا(ص) از همه كاملتر بود. این مساله مهم بود كه او علیرغم همه مشكلات و نامساعد بودن شرائط و اوضاع و احوال و در وضعیت عصمت ناپذیرى جامعه، چند صباحى حكومت ظاهرى را بر عهده گرفت -گو این كه در باطن، قائد و پیشواى ابدى امتبود- تا شیوه صحیح و خداپسندانه حكمرانى را به نمایش گذارد. زان به ظاهر كوشد اندر راه حكم تا امیران را نماید راه و حكم تا بیاراید به هر تن جامهاى تا نویسد او به هركس نامهاى تا امیرى را دهد جان دگر تا دهد نخل خلافت را ثمر میرى او بینى اندر آن جهان فكرت پنهانیت گردد عیان حكومت او میزان و معیار است. بشریت به هر درجه و مرتبهاى كه از لحاظ علمى و صنعتى نائل گردد، راهى جز پیروى از او در زمامدارى و حكومت ندارد. حكومتى كهدر عمل، گفتار و كردار او را سرمشق قرار دهد، حكومت صالحه و دولت كریمه است. اگر پنج سال حكومت عدل على نبود، شاید بعضى فكر مىكردند كه آنچه دینخواسته، عملى نیست. یا این كه دین برنامهاى عملى براى حكومت ندارد. پي نوشت : 1. الاعراف: 156. 2. سفینهالبحار: (عوى) ج2، ص292. 3. فیض الاسلام، سید على نقى، ترجمه و شرح نهجالبلاغه، ص981. 4. همان مدرك. 5. خواجه طوسى مىفرماید: وجوده لطف و تصرفه آخر و عدمه منا" این سخندرباره امام زمان(ع) است. (كشف المراد، المقصد 5، المساله 1). 6. الشفاء، الالهیات، المقاله 10، الفصل 5. 7. همان مدرك، عبارت چنین است: "فعلى الكافه من اهل المدینه قتاله وقتله". 8. سفینهالبحار: فقه. 9. همان. 10. على(ع) به مالك فرمود: "لا یكونن المحسن و المسى عندك بمنزله سواء ..."(نهجالبلاغه فیض الاسلام، ص 991). 11. والله لو اعطیت الاقالیم السبعه بما تحت افلاكها على ان اعصى الله فىنمله اسلبها جلب شعیره ما فعلته" (نهجالبلاغه فیض الاسلام، ص 705، خطبه 215. 12. و ان دنیاكم عندى لاهون من ورقه فى فم جراده تفضمها (همان) 13. وقد علمتم انه لا ینبغى ان یكون الوالى على الفروج و الدماء والمغانم والاحكام و امامه المسلمین، البخیل... (همان، ص 398، خطبه 131). منبع: ماهنامه مكتب اسلام
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 191]
صفحات پیشنهادی
دو خطابه اخلاقی از شهید آیت الله مدنی (ره)
خودم را بیشتر از همه به موعظه محتاج میبینم، لکن به عنوان اجابت . ... صورتی که هر کس خود را بهتر میشناسد، با اعتقاد مردم به عدالتبنده، من که عادل نمیشوم . ... در زنده و زنده کننده اهل بیت عصمت (علیهم السّلام) حدیثی وارد شده است - اعتقاد ما این است ... است که به ذلت مبتلا شود، خوار شود و به جای این که به مقام بالایی برسد، پایینتر رود!
خودم را بیشتر از همه به موعظه محتاج میبینم، لکن به عنوان اجابت . ... صورتی که هر کس خود را بهتر میشناسد، با اعتقاد مردم به عدالتبنده، من که عادل نمیشوم . ... در زنده و زنده کننده اهل بیت عصمت (علیهم السّلام) حدیثی وارد شده است - اعتقاد ما این است ... است که به ذلت مبتلا شود، خوار شود و به جای این که به مقام بالایی برسد، پایینتر رود!
انتظار بشراز دین (5)
6ـ از همه مهم تر، علوم تجربی آن گونه که گالیله می پندارد، قطعی و یقین آور نیست; زیرا ... از مفاهیمی همچون تقوا، دعا، امر به معروف و نهی از منكر، عدالت، صبر، زهد، ایمان، انتظار ... به ویژگیهای پیامبران از جمله اعجاز، عصمت، رهبری، خلوص نیّت، سازندگی، مبارزه و .... متوجه مسائلی بالاتری بكند تا مصالح اجتماعیاش هم بر همین اساس تنظیم بشود.
6ـ از همه مهم تر، علوم تجربی آن گونه که گالیله می پندارد، قطعی و یقین آور نیست; زیرا ... از مفاهیمی همچون تقوا، دعا، امر به معروف و نهی از منكر، عدالت، صبر، زهد، ایمان، انتظار ... به ویژگیهای پیامبران از جمله اعجاز، عصمت، رهبری، خلوص نیّت، سازندگی، مبارزه و .... متوجه مسائلی بالاتری بكند تا مصالح اجتماعیاش هم بر همین اساس تنظیم بشود.
الهام: احمدینژاد هزینه زیادی برای باز کردن حلقه مدیران داده است
الهام با بیان اینکه قدرت را برای عدالت خواستن، مکتب علوی است، اظهار داشت: حکومت و .... وزیر دادگستری همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر پایین بودن حقوق قضات، با بیان ..... وی با بیان اینکه نباید از رئیسجمهور انتظار عصمت داشته باشید افزود: ... دانشجویان به خاطر ابراز عقیده هزینه میپردازند گفت: پرسش و پاسخی تیز تر از جلسه ...
الهام با بیان اینکه قدرت را برای عدالت خواستن، مکتب علوی است، اظهار داشت: حکومت و .... وزیر دادگستری همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر پایین بودن حقوق قضات، با بیان ..... وی با بیان اینکه نباید از رئیسجمهور انتظار عصمت داشته باشید افزود: ... دانشجویان به خاطر ابراز عقیده هزینه میپردازند گفت: پرسش و پاسخی تیز تر از جلسه ...
مبعث و ویژگی های آن
دل ها وسعت یافت و چشم ها چشمه سار سرور شد و عشق و ایمان شفاف تر شد. ... پرچمدار عدالت ابر سیاه فساد و گناه، بر آسمان جهان، سایه افکنده بود. ... دلکش داوود، عظمت سلیمان، محبت دانیال، عصمت یحیی، کردار خلیل، قول اسماعیل، صورت یوسف، شکیب ... را تا سرحد کمال عقلی آدمیان به مردم آموخت، چنانچه بالاتر از آن ناممکن بود و به تصوّر نمی آمد.
دل ها وسعت یافت و چشم ها چشمه سار سرور شد و عشق و ایمان شفاف تر شد. ... پرچمدار عدالت ابر سیاه فساد و گناه، بر آسمان جهان، سایه افکنده بود. ... دلکش داوود، عظمت سلیمان، محبت دانیال، عصمت یحیی، کردار خلیل، قول اسماعیل، صورت یوسف، شکیب ... را تا سرحد کمال عقلی آدمیان به مردم آموخت، چنانچه بالاتر از آن ناممکن بود و به تصوّر نمی آمد.
آسیای میانه
زندگی در زیر سلطه ی شوروی سابق و اینک در سایه برادر بزرگ تر (روسیه) و کشمکش ... (8)رئیس جمهور ازبکستان از افراد بالاتر از 35 سال، مسلط بر زبان ازبکی، با ... در این کشور سه حزب دمکراتیک خلق، حزب وطن و عدالت به طور رسمی فعالیت دارند، و .... بی سوادی در ترکمنستان ریشه کن شده، ولی سطح فرهنگ عمومی جامعه پائین و از رنگ و ...
زندگی در زیر سلطه ی شوروی سابق و اینک در سایه برادر بزرگ تر (روسیه) و کشمکش ... (8)رئیس جمهور ازبکستان از افراد بالاتر از 35 سال، مسلط بر زبان ازبکی، با ... در این کشور سه حزب دمکراتیک خلق، حزب وطن و عدالت به طور رسمی فعالیت دارند، و .... بی سوادی در ترکمنستان ریشه کن شده، ولی سطح فرهنگ عمومی جامعه پائین و از رنگ و ...
رابطه انسان و خدا در دعای عرفه امام حسین و امام سجاد(علیه السلام)
... مبر و رغبت مرا به خودت بالاتر از رغبت همه راغبین فرما، که من تسلیم تو بوده، میدانم که حجت ..... فقر قرآنی، خود را بزرگتر از عالم دیدن و همه چیز را پایینتر از آدم دیدن است. .... مرتکب عصیان میشود و پرده عصمت میدرد، از مرتع شیطان میچرد و مصالح ابلیس ... آنچه خدا به انسان داده، لطف و کرم خودش اقتضا کرده و آنچه نداده مشیت و عدالت او ...
... مبر و رغبت مرا به خودت بالاتر از رغبت همه راغبین فرما، که من تسلیم تو بوده، میدانم که حجت ..... فقر قرآنی، خود را بزرگتر از عالم دیدن و همه چیز را پایینتر از آدم دیدن است. .... مرتکب عصیان میشود و پرده عصمت میدرد، از مرتع شیطان میچرد و مصالح ابلیس ... آنچه خدا به انسان داده، لطف و کرم خودش اقتضا کرده و آنچه نداده مشیت و عدالت او ...
جامعه ما بايد براي نجات جهان بسيج شود
موسوی افزود: ما این ترس را از دهک های پایین جامعه تا سطوح بالاتر و دانشگاهیان می . ... وزير ارشاد: جشنواره بين المللي امام رضا (ع) مردمي تر از هميشه برگزارميشود ...
موسوی افزود: ما این ترس را از دهک های پایین جامعه تا سطوح بالاتر و دانشگاهیان می . ... وزير ارشاد: جشنواره بين المللي امام رضا (ع) مردمي تر از هميشه برگزارميشود ...
شرحی بر شعر (ها علی بشر کیف) (ملا مهر علی خوئی)(2)
... ضربت بود: اگر قامت او از دشمن بلندتر بود او را از فرق به پایین دو نیم می کرد و ... و گفته شده که ضرت او در سختیها سخت تر بود و شجاعی تا کنون چنین ضربتهایی .... با، والا گهر تاج نبوت و دردانه ی یکدانه عصمت یعنی زهراء سلام الله علیها و نیز داشتن .... و نمونه هایی چون: (ایمان، بندگی، توکل، عشق به خدا، مبارزه با ظلم، عدالت، شجاعت، ...
... ضربت بود: اگر قامت او از دشمن بلندتر بود او را از فرق به پایین دو نیم می کرد و ... و گفته شده که ضرت او در سختیها سخت تر بود و شجاعی تا کنون چنین ضربتهایی .... با، والا گهر تاج نبوت و دردانه ی یکدانه عصمت یعنی زهراء سلام الله علیها و نیز داشتن .... و نمونه هایی چون: (ایمان، بندگی، توکل، عشق به خدا، مبارزه با ظلم، عدالت، شجاعت، ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها