واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
الگوی اخلاق نويسنده: محسن حسينزاده آثار هر كس نمودار دارايى اوست بهترين معرف آن جناب، سير و سلوك انسانى و آثار علمى، از تدريس و تأليف اوست . افاضل حوزه علميه قم كه شاغل كرسى تدريس اصول معارف حقه جعفريهاند، از تلامذه اويند، و تفسير عظيم الشأن الميزان كه عالم علم را مايه فخر و مباهات است، يكى از آثار نفيس قلمى و أم الكتاب مؤلفات اوست . (ص 17) جايگاه علامه طباطبائى در عرفان عملى موقعيت جناب علامه طباطبائى (رضوان الله عليه) در عرفان عملى اين بود كه دريافته بود و به اين باور رسيده بود كه: «إن هذا القرآن يهدي للتي هي أقوم» . (1) راه اين است و جز اين نيست . و دقيقا بدين جهت، رفتار او، گفتار او، سكوت او، قلم او و مطلقا آثار وجودى او، حكايت كننده وارستگى و عظمت ذخاير علمى و عملى او بود . انسان وقتى حضرت علامه طباطبائى را زيارت مىكرد، به ياد اين حديث شريف مىافتاد كه جناب كلينى در كتاب فضل العلم كافى به اسنادش از حضرت امام صادق (علیه السلام) نقل مىكند و فرموده است: من تعلم العلم و عمل به و علم لله، دعي في ملكوت السماوات عظيما: فقيل تعلم لله و عمل لله و علم لله . (2) آن كسى كه دانش تحصيل كند و بدان عمل كند و به ديگران براى خدا تعليم بنمايد، در ملكوت سماوات و عالم اله ـ كه خودش عالم عظيم است ـ او را به عظيم صدا مىكنند: اى بزرگ، اى آقا، اى كسى كه براى خدا تحصيل علم كردهاى، براى خدا بدان عمل كردهاى، براى خدا به ديگران تعليم دادهاى، تو آقا و بزرگ و عظيمى . بنده هفده سال در محضر شريف او با ايشان انس داشتم و از ايشان كار لغوى نديدم . حرف لغوى نشنيدم . بسيار مواظب كلام خود بود . (ص 49 ـ 51) علامه طباطبائى و مراقبت از نفس به حقيقت، دل اين مرد بزرگوار معدن تقوا بود؛ زيرا بسيار مواظب خود بود . همواره اهتمامش بر اين بود و مىگفت در شب و روز زمانى را براى حسابرسى خود قرار بدهيد و ببينيد كه اين 24 ساعت چگونه بر شما گذشته . اهل محاسبه باشيد . همان طور كه يك بازرگان و يك كاسب دخل و خرج خود و صادرات و وارداتش را حساب مىكند، شما ببينيد در اين شب و روز كه بر شما گذشت، چه چيزى اندوختهايد . چه گفتهايد . يكيك رفتار و گفتارتان را حسابرسى كنيد . از نادرستىها استغفار كنيد و سعى كنيد تكرار نشود، و براى آنچه شايسته و صالح و به فرمان حاكم عقل بود، خدا را شاكر باشيد، تا بتدريج براى شما تخلق به اخلاق ربوبى ملكه بشود . «و لاتكونوا كالذين نسوا الله فأنساهم أنفسهم» . (3) حضرت علامه همواره مراقب نفس خويش بود و از خدا غافل نمىشد و اين امر در صورت و رفتار و حرفشان پيدا بود كه ايشان در پيشگاه ديگرى قرار گرفته . هر چند به صورت ظاهر، جسمش با ديگران بود، پيدا بود كه در محضر ديگرى نشسته است . در اين باره، مصباح الشريعة مىفرمايد كه: «العارف شخصه مع الخلق و قلبه مع الله» ؛ عارف بدنش با خلق و دلش با خداست؛ «و لامونس له سوى الله، و هو في رياض قدسه متردد و من لطائف فضله متزود» ؛ توشهاش آن سويى است . قلبى كه او دارد در پيشگاه ملكوت عالم آمد و شد دارد . مونسش ملكوت عالم است . چنين كسى مراقبت دارد و انسان بر اثر اين مراقبت، يواش يواش به صفات ملكوتى متصف مىشود و بدان خو مىگيرد . (ص 54 ـ 55) از خاطرم نمىرود كه مرحوم علامه طباطبائى وقتى به من فرمود: «آقا، من هر روز مراقبتم قوىتر است . شب، مشاهدات من، مكاشفات من زلالتر است» . هر چه روز مراقبت شديدتر باشد، شب مكاشفات زلالتر و صافىتر است . (4) پي نوشت : 1) سوره اسراء (17): . 92) اصول كافى، تعريب حضرت استاد حسنزاده آملى، ج 1 ، ص . 273) سوره حشر (59): . 194) براى اطلاع از شرح حال و آثار حضرت علامه طباطبائى (قده) ر ك: «نجوم امت: زندگانى آيةالله علامه سيد محمد حسين طباطبائى، ناصر باقرى بيدهندى، نور علم، ش 33، آذر 1368 ؛ ص 44 ـ . 87 تازهترين كتاب در باره علامه طباطبائى، كتابشناسى علامه طباطبائى است كه در آن تمام منابع شرح حال و آثار علامه به دست داده شده است . منبع: پيام حوزهمعرفي سايت مرتبط با اين مقاله تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 267]