محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845563035
حجاب
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
حجاب نويسنده:حسين مهدي زاده مفهوم و ابعاد حجاب حجاب در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است[1]. استعمال این كلمه، بیشتر به معنی پرده است[2]. این كلمه از آن جهت مفهوم پوشش میدهد كه پرده، وسیلهی پوشش است، ولی هر پوششی حجاب نیست؛ بلكه آن پوششی حجاب نامیده میشود كه از طریق پشت پرده واقع شدن صورت گیرد[3]. در این نوشتار مراد ما از حجاب، پوشش اسلامی است، و مراد از پوشش اسلامی زن، به عنوان یكی از احكام وجوبی اسلام، این است كه زن، هنگام معاشرت با مردان، بدن خود را بپوشاند و به جلوهگری و خودنمایی نپردازد. بنابراین، حجاب، به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بُعد ایجابی و سلبی است. بُعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است؛ و این دو بُعد باید در كنار یكدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود؛ گاهی ممكن است بُعد اول باشد، ولی بُعد دوم نباشد، در این صورت نمیتوان گفت كه حجاب اسلامی محقق شده است. گاهی مشاهده میكنیم كه بسیاری از زنان محجبه در پوشش خود از رنگهای شاد و زیبا و تحریك برانگیز استفاده میكنند كه به اندامشان زیبایی خاصی میبخشد و در عین پوشیده بودن بدن زن، زیباییاش آشكار است، گویی كه اصلاً لباس نپوشیده است[4]؛ و این دور از روح حجاب است. اگر به معنای عام، هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بنامیم، حجاب میتواند اقسام و انواع متفاوتی داشته باشد. یك نوع آن حجاب ذهنی، فكری و روحی است؛ مثلاً اعتقاد به معارف اسلامی، مانند توحید و نبوت، از مصادیق حجاب ذهنی، فكری و روحی صحیح است كه میتواند از لغزشها و گناههای روحی و فكری، مثل كفر و شرك جلوگیری نماید. علاوه بر این، در قرآن از انواع دیگر حجاب كه در رفتار خارجی انسان تجلی میكند، نام برده شده است؛ مثل حجاب و پوشش در نگاه كه مردان و زنان در مواجهه با نامحرم به آن توصیه شدهاند: قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ[5]؛ ای رسول ما به مردان مؤمن بگو تا چشمها را از نگاه ناروا بپوشند. قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ[6]؛ ای رسول به زنان مؤمن بگو تا چشمها را از نگاه ناروا بپوشند. نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب گفتاری زنان در مقابل نامحرم است: فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ[7]؛ پس زنهار نازك و نرم با مردان سخن نگویید؛ مبادا آن كه دلش بیمار (هوا و هوس) است به طمع افتد. نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب رفتاری زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونهای راه نروند كه با نشان دادن زینتهای خود باعث جلب توجه نامحرم شوند: وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ[8]؛ و آن طور پای به زمین نزنند كه خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود. از مجموع مباحث طرح شده به روشنی استفاده میشود كه مراد از حجاب اسلامی، پوشش و حریم قایل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم در انحای مختلف رفتار، مثل نحوهی پوشش، نگاه، حرف زدن و راه رفتن است. رابطه حجاب و عفاف چشم و دل را پرده میبایست امّا از عفاف چادر پوسیده بنیاد مسلمانی نبود[9] شبهه: بعضی با تمسك به شعر فوق، ادعا نمودهاند كه بین حجاب و عفاف رابطهای نیست؛ عفاف لازم است، اما حجاب لازم نیست. گاه همین مطلب با تمسك به حجاب و پوشش زنان روستایی و زنان شالیزار شمال كشور توجیه میشود كه آنها حجاب كامل ندارند، ولی عفیف هستند.[10] آیا ادعای مذكور صحیح است؟ پاسخ: قبلاً ذكر شد كه حجاب در كتابهای لغت به معنای پوشش، پرده و مانع آمده است. به نگهبان، حاجب میگویند؛ چون مانع ورود اغیار و بیگانگان در یك حریم و محیط خاص میگردد. بنابراین، حجاب و پوشش زن نیز به منزلهی یك حاجب و مانع در مقابل افراد نامحرم است كه قصد نفوذ و تصرف در حریم ناموس دیگران را دارند. همین مفهوم منع و امتناع در ریشهی لغوی عفت نیز وجود دارد[11]؛ بنابراین، دو واژهی «حجاب» و «عفت» در اصل معنای منع و امتناع مشتركاند. تفاوتی كه بین منع و بازداری حجاب و عفت است، تفاوت بین ظاهر و باطن است؛ یعنی منع و بازداری در حجاب مربوط به ظاهر است، ولی منع و بازداری در عفت، مربوط به باطن و درون است؛ چون عفت یك حالت درونی است، ولی با توجه به این كه تأثیر ظاهر بر باطن و تأثیر باطن بر ظاهر، یكی از ویژگیهای عمومی انسان است؛[12] بنابراین، بین حجاب و پوشش ظاهری و عفت و بازداری باطنی انسان، تأثیر و تأثّر متقابل است؛ بدین ترتیب كه هرچه حجاب و پوشش ظاهری بیشتر و بهتر باشد، این نوع حجاب در تقویت و پرورش روحیهی باطنی و درونی عفت، تأثیر بیشتری دارد؛ و بالعكس هر چه عفت درونی و باطنی بیشتر باشد باعث حجاب و پوشش ظاهری بیشتر و بهتر در مواجهه با نامحرم میگردد. قرآن مجید به شكل ظریفی به این تأثیر و تأثّر اشاره فرموده است. نخست به زنان سالمند اجازه میدهد كه بدون قصد تبرّج و خودنمایی، لباسهای رویی خود، مثل چادر را در مقابل نامحرم بردارند، ولی در نهایت میگوید: اگر عفت بورزند، یعنی حتی لباسهایی مثل چادر را نیز بر ندارند، بهتر است. وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللاَّتِی لا یَرْجُونَ نِكاحاً فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُناحٌ أَنْ یَضَعْنَ ثِیابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزِینَهٍ وَ أَنْ یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَهُنَّ وَ اللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ.[13] علاوه بر رابطهی قبل، بین پوشش ظاهری و عفت باطنی، رابطهی علامت و صاحب علامت نیز هست؛ به این معنا كه مقدار حجاب ظاهری، نشانهای از مرحلهی خاصی از عفت باطنی صاحب حجاب است. البته این مطلب به این معنا نیست كه هر زنی كه حجاب و پوشش ظاهری داشت، لزوماً از همهی مراتب عفت و پاكدامنی نیز برخوردار است. با توجه به همین نكته، پاسخ این اشكال و شبههی افرادی كه برای ناكارآمد جلوه دادن حجاب و پوشش ظاهری، تخلفات بعضی از زنان با حجاب را بهانه قرار میدهند آشكار میگردد؛ زیرا مشكل این عده از زنان، ضعف در حجاب باطنی و فقدان ایمان و اعتقاد قوی به آثار مثبت حجاب و پوشش ظاهری است و قبلاً گذشت كه حجاب اسلامی ابعادی گسترده دارد و یكی از مهمترین و اساسیترین ابعاد آن، حجاب درونی و باطنی و ذهنی است كه فرد را در مواجهه با گناه و فساد، از عقاید و ایمان راسخ درونی برخوردار میكند؛ و اساساً این حجاب ذهنی و عقیدتی، به منزلهی سنگ بنای دیگر حجابها، از جمله حجاب و پوشش ظاهری است؛ زیرا افكار و عقاید انسان، شكل دهندهی رفتارهای اوست. البته، همانگونه كه حجاب و پوشش ظاهری، لزوماً به معنای برخورداری از همهی مراتب عفاف نیست، عفاف بدون رعایت پوشش ظاهری نیز قابل تصور نیست. نمیتوان زن یا مردی را كه عریان یا نیمه عریان در انظار عمومی ظاهر میشود عفیف دانست؛ زیرا گفتیم كه پوشش ظاهری یكی از علامتها و نشانههای عفاف است، و بین مقدار عفاف و حجاب، رابطهی تأثیر و تأثّر متقابل وجود دارد.[14] بعضی نیز رابطهی عفاف و حجاب را از نوع رابطهی ریشه و میوه دانستهاند؛ با این تعبیر كه حجاب، میوهی عفاف، و عفاف، ریشهی حجاب است. برخی افراد ممكن است حجاب ظاهری داشته باشند، ولی عفاف و طهارت باطنی را در خویش ایجاد نكرده باشند. این حجاب، تنها پوسته و ظاهری است. از سوی دیگر، افرادی ادعای عفاف كرده و با تعابیری، مثل «من قلب پاك دارم، خدا با قلبها كار دارد»، خود را سرگرم میكنند؛ چنین انسانهایی باید در قاموس اندیشهی خود این نكتهی اساسی را بنگارند كه درون پاك، بیرونی پاك میپروراند و هرگز قلب پاك، موجب بارور شدن میوهی ناپاكِ بیحجابی نخواهد شد.[15] وَ الْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ الَّذِی خَبُثَ لا یَخْرُجُ إِلاَّ نَكِداًً؛[16] زمین پاك نیكو گیاهش به اذان خدا نیكو برآید و زمین خشن ناپاك بیرون نیاورد، جز گیاه اندك و كم ثمر. هدف و فلسفه حجاب هدف اصلی تشریع احكام در اسلام، قرب به خداوند است كه به وسیلهی تزكیهی نفس و تقوا به دست میآید: إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ؛[17] بزرگوار و با افتخارترین شما نزد خدا با تقواترین شماست. هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَكِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَهَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ؛ اوست خدایی كه میان عرب امّی (قومی كه خواندن و نوشتن هم نمیدانستند) پیغمبری بزرگوار از همان قوم برانگیخت، تا بر آنان وحی خدا را تلاوت كند و آنها را (از لوث جهل و اخلاق زشت) پاك سازد و كتاب سماوی و حكمت الهی بیاموزد؛ با آن كه پیش از این، همه در ورطهی جهالت و گمراهی بودند. از قرآن كریم استفاده میشود كه هدف از تشریع حكم الهی، وجوب حجاب اسلامی، دستیابی به تزكیهی نفس، طهارت، عفت و پاكدامنی است. آیاتی همچون: قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكى لَهُمْ؛[18] ای رسول ما مردان مؤمن را بگو تا چشمها از نگاه ناروا بپوشند و فروج و اندامشان را محفوظ دارند، كه این بر پاكیزگی جسم و جان ایشان اصلح است. وَ إِذا سَأَلُْتمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ؛[19] و هرگاه از زنان رسول متاعی میطلبید از پس پرده بطلبید، كه حجاب برای آن كه دلهای شما و آنها پاك و پاكیزه بماند بهتر است. وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللاَّتِی لا یَرْجُونَ نِكاحاً فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُناحٌ أَنْ یَضَعْنَ ثِیابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزِینَهٍ وَ أَنْ یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَهُنَّ وَ اللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ؛[20] و زنان سالخورده كه از ولادت و عادت بازنشستهاند و امید ازدواج و نكاح ندارند، بر آنان باكی نیست كه اگر اظهار تجملات و زینت خود نكنند، نزد نامحرمان جامههای خود را از تن برگیرند و اگر بازهم عفت و تقوای بیشتر گزینند، بر آنان بهتر است و خدا به سخنان خلق شنوا و آگاه است. یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً؛[21] ای پیغمبر با زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو كه خویشتن را به چادرهای خود فروپوشند كه این كار برای این كه آنها به عفت و حریت شناخته شوند تا از تعرض و جسارت (هوسرانان) آزار نكشند بر آنان بسیار بهتر است و خدا در حق خلق، آمرزنده و مهربان است. چون نگاه به نامحرم توسط مردان، باعث تحریك و تهییج جنسی آنان و در نتیجه منجر به فساد میشود، خداوند در كنار دستور حجاب و پوشش بدن به بانوان، به مردان نیز دستور به حجاب و پوشش چشم داده و نگاه به نامحرم را بر آنان حرام كرده است؛ چنانكه از امام رضا(ع) نقل شده است: حُرّم النظر الی شعور النساء المحجوبات بالازواج و غیرهنّ من النساء لما فیه من تهییج الرجال و ما یدعوا التهییج الی الفساد و الدخول فیما لا یحلّ و لا یجمل؛[22] نگاه به موهای زنان با حجاب ازدواج كرده و بانوان دیگر، از آن جهت حرام شده است كه نگاه، مردان را برمیانگیزد و آنان را به فساد فرا میخواند در آنچه كه ورود در آن نه حلال است و نه شایسته. از مجموع آیات و حدیث فوق به خوبی استفاده میشود كه هدف و فلسفهی وجوب حجاب اسلامی، ایجاد تزكیهی نفس، طهارت و عفت و پاكدامنی در بین افراد جامعه، و ایجاد صلاح و پیشگیری از فساد است. آثار و فواید حجاب در ابعاد مختلف آثار و فواید حجاب و پوشش حجاب و پوشش، در ابعاد مختلف، دارای آثار و فواید زیادی است كه بعضی از مهمترین فواید آن عبارتاند از: الف) فایدهی حجاب در بُعد فردی یكی از فواید و آثار مهم حجاب در بُعد فردی، ایجاد آرامش روانی بین افراد جامعه است كه یكی از عوامل ایجاد آن عدم تهییج و تحریك جنسی است؛ در مقابل، فقدان حجاب و آزادی معاشرتهای بیبندوبار میان زن و مرد، هیجانها و التهابهای جنسی را فزونی میبخشد و تقاضای سكس را به صورت عطش روحی و یك خواست اشباع نشدنی درمیآورد. غریزهی جنسی، غریزهای نیرومند، عمیق و دریا صفت است كه هرچه بیشتر اطاعت شود بیشتر سركش میگردد؛ همچون آتشی كه هرچه هیزم آن زیادتر شود شعلهورتر میگردد. بهترین شاهد بر این مطلب این است كه در جهان غرب كه با رواج بیحیایی و برهنگی، اطاعت از غریزهی جنسی بیشتر شده است، هجوم مردم به مسئلهی سكس نیز زیادتر شده و تیراژ مجلات و كتب سكسی بالاتر رفته است. این مطلب پاسخ روشن و قاطع به افرادی است كه قایلاند همهی گرفتاریهایی كه در كشورهای اسلامی و شرقی بر سر غریزهی جنسی وجود دارد، ناشی از محدودیتهاست؛ و اگر به كلی هرگونه محدودیتی برداشته شود و روابط جنسی آزاد شود، این حرص و ولعی كه وجود دارد، از بین میرود. البته از این افراد باید پرسید؛ آیا غرب كه محدودیت روابط زن و مرد و دختر و پسر را برداشته است، حرص و ولع جنسی در بین آنان فروكش كرده است یا افزایش یافته است؟![23] پاسخ هر انسان واقعبین و منصفی به این سؤال این است كه نه تنها حرص و ولع جنسی در غرب افزایش یافته است، بلكه هر روز شكلهای جدیدتری از تمتّعات و بهرهبرداریهای جنسی در آنها رواج و رسمیت مییابد. یكی از زنان غربی منصف، وضعیت جامعهی غرب را در مواجهه با غریزهی جنسی اینگونه توصیف كرده است: كسانی میگویند مسئلهی غریزهی جنسی و مشكل زن و حجاب در جوامع غربی حل شده است؛ آری، اگر از زن رویگرداندن و به بچه و سگ و یا همجنس روی آوردن حل مسئله است، البته مدتی است این راه حل صورت گرفته است!![24] ب) فایدهی حجاب در بُعد خانوادگی یكی از فواید مهم حجاب در بُعد خانوادگی، اختصاص یافتن التذاذهای جنسی، به محیط خانواده و در كادر ازدواج مشروع است. اختصاص مذكور، باعث پیوند و اتصال قویتر زن و شوهر، و در نتیجه استحكام بیشتر كانون خانواده میگردد؛ و برعكس، فقدان حجاب باعث انهدام نهاد خانواده است. یكی از نویسندگان، تأثیر برهنگی را در اضمحلال و خشكیدن درخت تنومند خانواده، این گونه بیان كرده است: در جامعهای كه برهنگی بر آن حاكم است، هر زن و مردی، همواره در حال مقایسه است؛ مقایسهی آنچه دارد با آنچه ندارد؛ و آنچه ریشهی خانوده را میسوزاند این است كه این مقایسه آتش هوس را در زن و شوهر و مخصوصاً در وجود شوهر دامن میزند. زنی كه بیست یا سی سال در كنار شوهر خود زندگی كرده و با مشكلات زندگی جنگیده و در غم و شادی او شریك بوده است، پیداست كه اندك اندك بهار چهرهاش شكفتگی خود را از دست میدهد و روی در خزان میگذارد. در چنین حالی كه سخت محتاج عشق و مهربانی و وفاداری همسر خویش است، ناگهان زن جوانتری از راه میرسد و در كوچه و بازار، اداره و مدرسه، با پوشش نامناسب خود، به همسر او فرصت مقایسهای میدهد؛ و این مقدمهای میشود برای ویرانی اساس خانواده و بر باد رفتن امید زَنی كه جوانی خود را نیز بر باد داده است؛ و همهی خواهران جوان لابد میدانند كه هیچ جوانی نیست كه به میانسالی و پیری نرسد و لابد میدانند كه اگر امروز آنان جوان و با طراوتاند در فردای بیطراوتی آنان، باز هم جوانانی هستند كه بتوانند برای خانوادهی فردای آنها، همان خطری را ایجاد كنند كه خود آنان امروز برای خانوادهها ایجاد میكنند.[25] ج) فایدهی حجاب در بُعد اجتماعی یكی از فواید مهم حجاب در بُعد اجتماعی، حفظ و استیفای نیروی كار در سطح جامعه است. در مقابل، بیحجابی و بدحجابی باعث كشاندن لذتهای جنسی از محیط و كادر خانواده به اجتماع، و در نتیجه، تضعیف نیروی كار افراد جامعه میگردد. بدون تردید، مردی كه در خیابان، بازار، اداره، كارخانه و ... همواره با قیافههای محرّك و مهیّج زنان بدحجاب و آرایش كرده مواجه باشد، تمركز نیروی كار او كاهش مییابد. برخلاف نظامها و كشورهای غربی، كه میدان كار و فعالیتهای اجتماعی را با لذتجوییهای جنسی درهم میآمیزند،[26] اسلام میخواهد با رعایت حجاب و پوشش، محیط اجتماع از اینگونه لذتها پاك شده، و لذتهای جنسی، فقط در كادر خانواده و با ازدواج مشروع انجام شود[27]. د) فایدهی حجاب در بُعد اقتصادی استفاده از حجاب و پوشش، به ویژه در شكل چادر مشكی، به دلیل سادگی و ایجاد یكدستی در پوشش بانوان در بیرون منزل، میتواند از بُعد اقتصادی نیز تأثیر مثبت در كاهش تقاضاهای مدپرستی بانوان داشته باشد؛ البته به شرط اینكه خود چادر مشكی دستخوشِ این تقاضاها نگردد. متأسفانه بعضاً مظاهر مدپرستی در چادرهای مشكی نیز مشاهده میگردد، به گونهای كه برخی از بانوان به جای استفاده از چادرهای مشكی متین و باوقار، به چادرهای مشكی، توری، نازك و دارای طرحهای جِلف و سبك كه با هدف و فلسفه حجاب و پوشش تناسبی ندارند روی میآورند. یكی از دانشجویان محجبه درباره رواج فرهنگ مدگرایی در خاطرات قبل از انقلاب خود گفته است: یادم میآید آن وقتها كه حجاب نداشتم، اگر دو روز پشت سر هم قرار بود كه به خانهی كسی بروم، لباسی را كه امروز پوشیده بودم، حاضر نمیشدم فردا بپوشم! احساس میكردم مسخره است و سعی داشتم حتی اگر شده، لباس دیگران را به عاریه بگیرم و بپوشم، تا من هم با لباس جدیدی رفته باشم. این كارها واقعاً رفاه حال و راحتی را از خانمها سلب كرده بود.[28] علاوه بر فواید یاد شده، به طور فهرستوار فواید و آثار دیگری نیز برای حجاب و پوشش میتوان نام برد، كه مهمترین آنها عبارتند از: ـ حفظ ارزشهای انسانی؛ مانند عفت، حیا و متانت در جامعه و كاهش مفاسد اجتماعی. ـ هدایت،كنترل و بهرهمندی صحیح و مطلوب از امیال وغرایز انسانی. ـ تأمین و تضمین سلامت و پاكی نسل افراد جامعه.[29] پی نوشت:[1] . جوهری، صحاح اللغه، الحجاب: الستر؛ فیومی، المصباح المنیر، حجبه حجباً من باب قتل: منعه و منه قیل للستر الحجاب لانه یمنع المشاهده. [2] . در قرآن این كلمه در هشت مورد به كار رفته كه بیشتر به معنای حاجز، مانع، حایل و پرده است. [3] . استاد مطهری، مسئلهی حجاب، ص 78. [4] . علامه سیدمحمدحسین فضل الله، مجلهی پیام زن، «جوانان، ورزش و حجاب» شمارهی 74، ص 19. [5] . سورهی نور (24)، آیهی 30. [6] . سورهی نور (24)، آیهی 31. [7] . سورهی احزاب (33)، آیهی 32. [8] . سورهی نور (24)، آیهی 31. [9] . پروین اعتصامی، دیوان شعر، ص 154. [10] . كیهان لندن، 11/3/1374. [11] . الف) العفه: الكفِّ عما لا یحلّ و لا یجمل؛ ابن منظور، لسان العرب، واژهی عفّت. ب) العفه: حصول حاله للنفس تمتنع بها عن غلبه الشهوه، راغب اصفهانی، معجم مفردات الفاظ القرآن، واژهی عفّت. ج) عفّ عن الشیء: امتنع عنه؛ فیومی، المصباح المنیر، واژهی عفّت. [12] . ر. ك: خسرو باقری، «نگاهی دوباره به تربیت اسلامی»، بحث ویژگیهای عمومی انسان، ص66 - 73. [13] . سورهی نور، آیهی 60؛ این كه ثیاب در آیهی شریفه را به چادر معنا كردیم، به علت روایات متعددی است كه آن را به جلباب تفسیر كرده است. و در مباحث آینده آشكار خواهد شد كه جلباب به معنای چادر است. برای آشنایی با روایاتی كه ثیاب در آیهی شریفه را به جلباب تفسیر كردهاند، ر.ك: وسائل الشیعه، ج 14، ابواب مقدمات نكاح، باب 110، باب القواعد من النساء. [14] . ر.ك: مهریزی، حجاب؛ سیدعلی سادات فخر «حجاب ارزش یا روش»، كتاب نقد، ش 17 (فمینیزم) و ناهید طیبی، «حجاب و عفاف، مروری دوباره» مجلهی پیام زن، ش 95 و 96. مؤسسه فرهنگی دارالحدیث، مجلهی حدیث زندگی، ویژهی عفاف. شمارهی 6، مرداد و شهریور 1381. [15]. ناهید طیبی، «حجاب و عفاف مروری دوباره»، مجلهی پیام زن، شمارهی 95، ص 75 (با كمی دخل و تصرف.) [16] . سورهی اعراف (7)، آیهی 58. [17]. سورهی حجرات (49)، آیهی 13. [18] . سورهی نور (24)، آیهی 30. [19] . سورهی احزاب (33)، آیهی 53. [20] . سورهی نور (24)، آیهی 60. [21] . سورهی احزاب (33)، آیهی 59. [22] . مجلسی، بحارالانوار، ج 104، ص 34. [23]. برای آگاهی از ابعاد گسترش این حرص و ولع ر.ك: جلال رفیع، یادداشتها و رهآوردهای سفر نیویورك، در بهشت شدّاد آمریكای متمدن، آمریكای متوحش. [24]. احمد صبوری اردوباری، آیین بهزیستی اسلام، ج 3، ص 302. [25] . غلامعلی حداد عادل، فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، ص 69ـ70. [26]. برای آگاهی از گسترهی كشانده شدن لذتهای جنسی به محیطهای كاری و اجتماع، و اعترافات صریح بعضی از زنان كشورهای غربی دربارهی مزاحمتهای جنسی نسبت به زنان و كودكان، ر.ك: احمد صبوری اردوباری، بهایِ یك نگاه؛ محمدتقی فلسفی، كودك از نظر وراثت و تربیت، ج 2، و روحالله حسینیان، حریم عفاف. [27] . سه بُعد قبل، از كتاب مسئلهی حجاب، استاد مطهری، ص 84ـ94، (با دخل و تصرف) اقتباس شده است. [28]. ر.ك: احمد اردوباری، آیین بهزیستی اسلام، ج 3، ص 222. [29]. برای آگاهی بیشتر دربارهی آثار و فواید حجاب و پوشش ر.ك: مجموعه مقالات پوشش و عفاف، دومین نمایشگاه تشخص و منزلت زن در نظام اسلامی؛ همچنین دربارهی ضررهای بدحجابی ر.ك: اسدالله محمدینیا، آنچه باید یك زن بداند، بخشهای 3، 4 و 5. منبع: مركز مطالعات و پژوهشهاي فرهنگي حوزه علميه
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 357]
صفحات پیشنهادی
وظایف حکومت در برابر مسئله حجاب (3)
وظایف حکومت در برابر مسئله حجاب (3) نویسنده : احمد حیدرناممنبع : راسخون فصل سوم: مبانى فقهى و حقوقى حجابمبانى فقهى و حقوقى اختيارات نظام اسلامى در زمينه ...
وظایف حکومت در برابر مسئله حجاب (3) نویسنده : احمد حیدرناممنبع : راسخون فصل سوم: مبانى فقهى و حقوقى حجابمبانى فقهى و حقوقى اختيارات نظام اسلامى در زمينه ...
حجاب از ديدگاه قرآن و سنت تجديد چاپ ميشود
حجاب از ديدگاه قرآن و سنت تجديد چاپ ميشود كتاب حجاب از ديدگاه قرآن و سنت نوشته فتحيه فتاحيزاده از سوي بوستان كتاب قم براي ششمين بار منتشر ميشود .
حجاب از ديدگاه قرآن و سنت تجديد چاپ ميشود كتاب حجاب از ديدگاه قرآن و سنت نوشته فتحيه فتاحيزاده از سوي بوستان كتاب قم براي ششمين بار منتشر ميشود .
یه طرح ناب برای حجاب! -
یه طرح ناب برای حجاب! Mehdi_Naissipour 08 آبان 1387, 03:52سلام به همه! چند وقت پیش دوست خوبمون عبد عباس، یه تاپیک زده بود با یه همچین عنوانی. میخواستم این ...
یه طرح ناب برای حجاب! Mehdi_Naissipour 08 آبان 1387, 03:52سلام به همه! چند وقت پیش دوست خوبمون عبد عباس، یه تاپیک زده بود با یه همچین عنوانی. میخواستم این ...
ابعاد حجاب و عفاف در قرآن
ابعاد حجاب و عفاف در قرآن-حجاب و حرمت نگاه به نامحرم در قرآن مفهوم حجابحجاب در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است. استعمال این کلمه بیشتر به معنی پرده است.
ابعاد حجاب و عفاف در قرآن-حجاب و حرمت نگاه به نامحرم در قرآن مفهوم حجابحجاب در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است. استعمال این کلمه بیشتر به معنی پرده است.
كار جدي براي زيبايي شناسي حجاب
كار جدي براي زيبايي شناسي حجاب-، خبرگزاري جمهوري اسلامي مديركل امور بانوان و جوانان استانداري تهران گفت:در زيبايي شناسي حجاب هنوز كار مهم و درخور توجهي صورت ...
كار جدي براي زيبايي شناسي حجاب-، خبرگزاري جمهوري اسلامي مديركل امور بانوان و جوانان استانداري تهران گفت:در زيبايي شناسي حجاب هنوز كار مهم و درخور توجهي صورت ...
کوتاهی دولت درطرح حجاب و عفاف!
کوتاهی دولت درطرح حجاب و عفاف!-اظهارات عضو فراکسیون زنان مجلس کوتاهی دولت درطرح حجاب و عفاف! عضو فراکسیون زنان مجلس با تاکید براینکه تمامی ارگانها در ...
کوتاهی دولت درطرح حجاب و عفاف!-اظهارات عضو فراکسیون زنان مجلس کوتاهی دولت درطرح حجاب و عفاف! عضو فراکسیون زنان مجلس با تاکید براینکه تمامی ارگانها در ...
حجاب، همچنان مسأله مهم تركيه
حجاب، همچنان مسأله مهم تركيه در پى لغو مصوبه آزادى حجاب در دانشگاه هاى تركيه از سوى دادگاه قانون اساسى اين كشور و اعتراض گسترده مردم تركيه به اين اقدام بار ديگر ...
حجاب، همچنان مسأله مهم تركيه در پى لغو مصوبه آزادى حجاب در دانشگاه هاى تركيه از سوى دادگاه قانون اساسى اين كشور و اعتراض گسترده مردم تركيه به اين اقدام بار ديگر ...
حدادعادل: حجاب پرچم مسلمانی در دنیاست
حدادعادل: حجاب پرچم مسلمانی در دنیاست وی با اشاره به مسئله بدحجابی بعد از اغتشاشات حادثه پس از انتخابات گفت : دوباره می خواهند کشف حجاب اتفاق بیافتد و برای ...
حدادعادل: حجاب پرچم مسلمانی در دنیاست وی با اشاره به مسئله بدحجابی بعد از اغتشاشات حادثه پس از انتخابات گفت : دوباره می خواهند کشف حجاب اتفاق بیافتد و برای ...
ستاد عفاف و حجاب در دانشگاه پيام نور گيلان راه اندازي شد
ستاد عفاف و حجاب در دانشگاه پيام نور گيلان راه اندازي شد-مرتضي رضايي صوفي صبح روز شنبه گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود: اين ستاد به منظور ترويج و اشاعه ...
ستاد عفاف و حجاب در دانشگاه پيام نور گيلان راه اندازي شد-مرتضي رضايي صوفي صبح روز شنبه گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود: اين ستاد به منظور ترويج و اشاعه ...
همايش عفاف و حجاب در شهرستان گلپايگان برگزار شد
همايش عفاف و حجاب در شهرستان گلپايگان برگزار شد-به گزارش خبرنگار ايرنا، سرهنگ يدالله سلسله فرمانده سپاه ناحيه گلپايگان هدف برگزاري اين همايش را فرهنگ ...
همايش عفاف و حجاب در شهرستان گلپايگان برگزار شد-به گزارش خبرنگار ايرنا، سرهنگ يدالله سلسله فرمانده سپاه ناحيه گلپايگان هدف برگزاري اين همايش را فرهنگ ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها