واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
ترسيمى از حكومت جهانى حضرت مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) با ظهور حضرت مهدى (عج ) مسير تاريخ دگرگون شده و فصل نوينى در زندگى انسان ها گشوده مى شود. آن روز اوج اقتدار مستضعفان مؤ من و خوارىِ ستمگران است . با تحقق ظهور، صلح و صفا، امنيت و عدالت ، رشد و شكوفايى ، توحيد و يكتاپرستى با جنگ و خونريزى ، ظلم و ستم و شرك و خرافه پرستى مبادله مى شوند و ثمره تلاش تمام پيامبران ، اوليا و اوصيا در آن روز آشكار مى گردد.در اين جا به بررسى بخشى از ابعاد حكومت جهانى حضرت مهدى (عج ) از ديدگاه روايات مى پردازيم .پاك شدن زمين از ستمگرانبا ظهور حضرت مهدى (عج ) دوران ستمگران به سر رسيده و زمين از لوث وجودشان پاكسازى مى شود.امام جواد(ع ) در اين باره فرمود:وقتى شمار لشكر مهدى (عج ) به ده هزار نفر رسيد، به فرمان خدا خروج مى كند و پيوسته دشمنان خدا را از دم تيغ مى گذراند تا آن كه خداوند از او خشنود شود. (1) حاكميت مطلق بر جهانتمام نقاط زمين در سيطره حكومت امام مهدى (عج ) قرار مى گيرد و عدالتش بر همه جا سايه مى افكند.امام باقر(ع ) در مورد آيه (اَلَّذِينَ اِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِى الاَْرْضِ اَقَامُوا الصَّلوةَ وَ ءَاتَوُا الزَّكوةَ وَ اَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الاُْمُورِ) (2) فرمود:اين آيه درباره خاندان محمد(ص ) است ؛ در مورد مهدى (عج ) و يارانش مى باشد، خداوند آنان را فرمانرواى شرق و غرب زمين قرار مى دهد و دين آشكار مى گردد، خداوند به وسيله مهدى (عج ) و يارانش بدعت ها و باطل را مى ميراند، همان گونه كه سفيهان حق را ميرانده بودند تا اين كه نشانه اى از ستم باقى نماند. آنان به معروف ، فرمان داده ، از زشتى باز مى دارند و پايان امور از آن خداست .(3) برقرارى امنيت از ضرورى ترين نيازهاى انسان ، برقرارى امنيت و صلح و صفا در جامعه است . زندگى در محيط نا امن ، تلخ و دشوار است . با استقرار حكومت امام مهدى (عج ) و سركوبى اشرار و تبهكاران ، امنيت در حد عالى در سراسر گيتى برقرار مى شود و ثبات و آرامش روانى ، جاى اضطراب حاصل از ناامنى مى نشيند.امام باقر(ع ) فرمود:قائم (عج ) و يارانش مى جنگند تا همه به توحيد و يكتاپرستى رو آورند و چيزى را شريك خدا قرار ندهند. پيرزن ناتوان از شرق زمين به غرب آن مسافرت مى كند، بدون اين كه از ناحيه كسى آسيب ببيند... (4)پيشرفت برق آساى علمعلم و دانش بشرى با تمام دستاوردها و مظاهر شگفت انگيزش ، هنوز دوران كودكى خود را سپرى مى كند و با تحقق ظهور امام مهدى (عج ) به بلوغ كامل مى رسد.امام صادق (ع ) فرمود:علم و دانش 27 حرف (شعبه و شاخه ) است و مجموع آنچه پيامبران آورده اند، دو حرف است . مردم تا روز ظهور بيش از آن دو حرف را نمى دانند، وقتى قائم (عج ) قيام كند، 25 حرف بقيه را بيرون آورده و در ميان مردم منتشر مى سازد و بدين سان مجموع 27 جزء دانش را نشر مى دهد (5)امام باقر(ع ) مى فرمايد:... مردم در زمان قائم (عج ) از حكمت برخوردار مى شوند تا آن جا كه زن در خانه اش به كتاب خدا و سنت پيامبر(ص ) قضاوت مى كند.(6) و نيز فرمود:هنگامى كه قائم ما قيام كند، دستش را بر سر بندگان مى نهد و به آن ، عقل هاشان جمع شده و افكار و انديشه شان كامل مى شود. (7)به طور خلاصه ، در پرتو هدايت امام مهدى (عج ) مردم با افكارى باز، همتى والا و بينشى وسيع پرورش مى يابند و يك انقلاب فكرى و علمى با امواجى گسترده در همه قشرهاى جامعه به وقوع مى پيوندد.رشد مواد غذايى و گياهىهم اكنون رشد جمعيت كره زمين ، زمزمه كمبود مواد غذايى در آينده را به وجود آورده است ، در زمان امام مهدى (عج ) خداوند بركات آسمان و زمين را به روى مردم مى گشايد و هيچ نوع قحطى در هيچ نقطه اى از زمين مشاهده نمى شود.حذيفه از پيامبر(ص ) اين گونه نقل مى كند:آب ها در دوران حكومت مهدى (عج ) فراوان مى شود، نهرها پر آب مى گردد، زمين خوراكى هاى خود را چند برابر مى كند و گنج هاى خود را بيرون مى دهد.(8)و نيز فرموده است :زمين گنج هايش را براى او (مهدى (عج ) خارج مى كند و وى مال و سرمايه بى شمار بين مردم پخش مى كند.(9)هم چنين از آن حضرت نقل شده است كه فرمود:باران به طور فراوان فرود مى آيد و زمين انواع گياهان خود را مى روياند.(10)آبادانى شهرها و گسترش مساجددر عصر حكومت امام مهدى (عج ) شهرهاى وسيع و آباد، جاده هاى پهن و مساجد بزرگ امّا ساده و بدون زرق و برق ساخته مى شود.امام باقر(ع ) فرمود:گنج هاى زمين براى قائم (عج ) آشكارمى شود، سلطنت و حكومتش شرق و غرب زمين را فرا مى گيرد، خداوند به وسيله او دينش را بر تمام اديان چيره مى گرداند، گرچه براى مشركان ناپسند باشد و همه خرابى هاى زمين آباد مى گردد... .(11) مفضل مى گويد: از امام صادق (ع ) شنيدم كه فرمود:وقتى قائم آل محمد(عج ) قيام كند، در پشت كوفه مسجدى بنا مى كند كه داراى هزار در است و خانه هاى كوفه به رودخانه كربلا مى پيوندند.(12) ابو بصير از امام باقر(ع ) چنين نقل كرده است :هنگامى كه قائم قيام كند... مساجد در عصر او همگى داراى ديوارهاى كوتاه و بدون كنگره خواهد بود، همان گونه كه در عصر رسول خدا(ص ) بود. او جاده هاى بزرگ و اصلى را توسعه مى دهد و به شصت ذراع مى رساند و تمام مساجدى را كه در مسير راه قرارگيرند، خراب مى كند... .(13) از اين روايات استفاده مى شود كه در زمان قائم (عج )؛ در كنار آبادانى شهرها و راه ها، مساجد نيز توسعه يافته و آباد مى گردد؛ چرا كه با رهبرى آن حضرت ، مردم در مسير بندگى كه هدف آفرينش انسان است ، قرار مى گيرند و رفاه و آبادانى در خدمت فضايل و كمالات انسانى درمى آيد.شكوفايى روحيه برادرى و مساوات در پرتو ارشاد و تربيت امام مهدى (عج )، نفوس انسانى رشد و تكامل پيدا كرده و ارزش هاى اخلاقى به اوج خود مى رسد.شيعيان به امام باقر(ع ) عرض كردند: ما در كوفه گروه بسيارى هستيم . اگر شما فرمان دهى ، همه فرمان برند و از شما پشتيبانى و حمايت خواهند كرد. آن حضرت در پاسخ فرمود:آيا چنين هست كه يكى از اين گروه بيايد و آنچه نياز دارد، از جيب برادرش بردارد؟گفتند: نه . فرمود:پس اين گروه (كه در راه دادن مال به يكديگر اين گونه بخل مى ورزند) براى دادن خون خويش (در راه اصلاح جامعه ) بخيل تر خواهند بود. مردم هم اكنون در صلح و زندگى مسالمت آميزند؛ از مردم همسر مى گيريم و به آنان همسر مى دهيم ، از يكديگر ارث مى بريم ، حدود را بر آنان اقامه مى كنيم ؛ امانتشان را بازمى گردانيم (يعنى زندگى مردم در همين حد است و نه كاملاً اسلامى ) امّا با قيام قائم (عج ) آنچه هست ، دوستى و يگانگى است تا آن جا كه هر كس هر چه نياز دارد، از جيب برادرش بدون هيچ ممانعتى برمى دارد (14)اسحاق بن عمار مى گويد: نزد امام صادق (ع ) بودم كه درباره تساوى مردم با ديگر برادرانشان و حقى كه هر كس بر ديگرى دارد، سخن مى گفت : من سخت در شگفت شدم و برايم وظيفه خطيرى جلوه كرد. آن حضرت فرمود:اين ، در وقت قيام قائم ماست كه در آن روزگار بر هر كس واجب است برادران مؤمنش را تقويت و يارى كند و وسائل لازم را در اختيار آنان قرار دهد.(15) راوى گويد: از امام صادق (ع ) پرسيدم كه اين روايت : (سود گرفتن مؤمن ، از مؤمن رباست .) معنايش چيست ؟ فرمود:اين ، به هنگام قيام قائم اهل بيت و ظهور حق است ، اما اكنون اگر كالايى بفروشيد و سود بگيريد، اشكالى ندارد. (16) گفتارى از على (ع )امير مؤ منان (ع ) زمان پس از ظهور را در گفتارى چنين ترسيم كرده ، مى فرمايد:حضرت مهدى (عج ) اميرانش را به تمام كشورها مى فرستد تا عدالت را پياده كنند. [در آن زمان :]گوسفند در كنار گرگ مى چرد.كودكان با مارها و عقرب ها بازى مى كنند و هيچ آسيبى به آن ها نمى رسد.شر برداشته شده و خير مى ماند.انسان يك مدّ (كمتر از يك كيلو) مى كارد و هفتصد مدّ محصول برداشت مى كند، همان گونه كه قرآن مى فرمايد: (همانند يك دانه كه از آن هفت سنبل برويد و در هر سنبلى صد دانه باشد.)ربا و زنا برداشته مى شود و اثرى از شراب خوارى و ريا و خودنمايى باقى نمى ماند.مردم به اطاعت و عبادت و نماز جماعت رو مى آورند.عمرها طولانى مى شود.امانت ها رعايت مى شود.درختان پرثمر و بركات افزون مى گردد.اشرار هلاك شده و نيكان مى مانند.از دشمنان اهل بيت (ع ) كسى باقى نمى ماند. (17) گفتنى است ، همان قدر كه ترسيم چنين جهانى در افق خيال آسان است ، از نظر عمل فوق العاده مشكل و طاقت فرساست ، امّا حضرت مهدى (عج ) به عنوان معمار اين جامعه نوين ، به قدرى از توانايى هاى روحى و معنوى برخوردار است كه مى تواند جهانى را كه از ظلم و جور پر شده است ، از عدل و داد پر كند و فراتر از مدينه فاضله اى كه فلاسفه و دانشمندان ترسيم كرده اند، به وجود آورد.پىنوشت: 1- بحارالانوار، ج 51، ص 157.2- حج (22)، آيه 41. (آن ها كه اگر در زمين استقرارشان بخشيم (به حاكميت برسند)، نماز را به پا مى دارند و زكات مى دهند، به معروف امر كرده و از زشتى باز مى دارند و پايان امور از آنِ خداوند است 3- منتخب الاثر، ص 470.4- همان ، ص 308.5- بحارالانوار، ج 52، ص 336.6- غيبت نعمانى ، ص 158.7- بحارالانوار، ج 52، ص 328.8- منتخب الاثر، ص 472.9- بحارالانوار، ج 51، ص 68.10- عقدالدرر فى اخبار المنتظر، ص 60.11- كمال الدين و تمام النعمه ، ج 2 1، ص 331.12- بحارالانوار، ج 52، ص 337.13- كتاب الغيبه ، شيخ طوسى ، ص 283.14- بحارالانوار، ج 52، ص 37215-وسائل الشيعه ، ج 8، ص 415.16- همان ، ج 12، ص 294.17- عقد الدرر فى اخبار المنتظر، ص 159.
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 325]