تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شيعيان ما كسانى‏اند كه در راه ولايت ما بذل و بخشش مى‏كنند، در راه دوستى ما به يكديگر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831254462




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«توقيع‏» روزنه‏اى به آفتاب


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
«توقيع‏» روزنه‏اى به آفتاب
«توقيع‏» روزنه‏اى به آفتاب نويسنده:خدامراد سليميان «توقيع‏» به معنى امضا كردن نامه و فرمان و نشان كردن برنامه و منشور مى‏باشد، و نيز پاسخ هايى است كه بزرگان و دولتمردان، زير سؤال‏ها و درخواست‏هاى كتبى كه از ايشان مى‏شود، مى‏نويسند . (1) » توقيع نويسى از زمان‏هاى دور، بين حاكمان و فرمانروايان رواج داشته، و موارد فراوانى از توقيعات آن‏ها در متون تاريخى ثبت و ضبط شده است كه امروزه قابل دسترسى است . همچنين در كتاب‏هاى روايى، فقهى و تاريخى شيعه، توقيع به قسمتى از نوشته‏هاى ائمه اطهار عليهم السلام اطلاق شده است و البته عمده آن‏ها - چه از لحاظ مقدار و حجم و چه از نظر تعداد توقيعاتى است كه از سوى قلب عالم امكان، ولى عصر، صاحب الزمان عليه السلام صادر گرديده است . امروزه نيز وقتى سخن از توقيع به ميان مى‏آيد، ذهن به توقيعات حضرت مهدى عليه السلام منصرف مى‏گردد، گرچه از ديگر ائمه عليهم السلام نيز نوشته هايى تحت عنوان توقيع صادر شده است . توقيعات ائمه عليهم السلام چنانكه اشاره شد توقيعات فراوانى از سوى امامان صادر شده است كه براى نمونه ابتدا به برخى از توقيعات ائمه اطهار عليهم السلام قبل از حضرت مهدى عليه السلام و سپس به بعضى از توقيعات آن حضرت اشاره مى‏كنيم: توقيعات امامان قبل از حضرت مهدى عليه السلام الف: امام موسى بن جعفر عليه السلام در كتاب كشف الغمه آمده است كه: وشاء از حسن بن على نقل مى‏كند كه من به همراه دائى خودم اسماعيل بن الياس به قصد مناسك حج‏حركت كرديم، پس او نامه‏اى به سوى موسى بن جعفر عليهما السلام به اين مضمون نوشت كه: من داراى دخترانى هستم، در حالى كه هيچ فرزند پسر ندارم . از آن رو كه مردان ما نيز كشته شده‏اند، پس دعا كنيد همسرم كه آبستن است پسر بياورد و خودتان نيز نام او را معين فرماييد . پس توقيعى وارد شد كه «قد قضى الله حاجتك فسمه محمدا; خداوند حاجتت را برآورده ساخت . او را محمد بنام .» چون ما به كوفه رسيديم، فرزند پسرى به دنيا آمده بود (2) . ب: حضرت هادى عليه السلام مرحوم كلينى با ذكر سند از ايوب بن نوح نقل مى‏كند كه به ابوالحسن عليه السلام نوشت: آيا خداى عزوجل به هر چيزى پيش از آنكه آن‏ها را بيافريند و پديد آورد آگاه بود يا آنكه نمى‏دانست تا آن‏ها را اراده كرد و علم پيدا كرد به مخلوق هنگامى كه خلق كرد و به موجود هنگامى كه موجود كرد؟ پس آن حضرت به خط خود مرقوم فرمود: «لم يزل الله عالما بالاشياء قبل ان يخلق الاشياء كعلمه بالاشياء بعد ما خلق الاشياء (3) ; خدا هميشه پيش از خلقت اشياء به آن‏ها علم دارد، مانند علم داشتنش به آن‏ها بعد از خلقشان .» ج: امام عسكرى عليه السلام سهل گويد: درسال 255 به حضرت عسكرى عليه السلام نوشتم كه اصحاب ما شيعيان در توحيد اختلاف دارند; بعضى گويند كه او (خدا) جسم است و بعضى گويند او صورت است . اگر صلاح بدانيد به چاكر خود لطف كنيد و به من بياموزيد آنچه را كه بر آن بايستم و از آن تجاوز نكنم . حضرت به خط خود مرقوم فرمودند: «سالت عن التوحيد و هذا عنكم معزول، الله واحد احد، لم يلد و لم يولد ولم يكن له كفوا احد، خالق وليس بمخلوق، يخلق تبارك و تعالى ما يشاء من الاجسام و غير ذلك وليس بجسم ويصور ما يشاء وليس بصورة، جل ثناؤه وتقدست اسماءه ان يكون له شبه هو لا غيره، ليس كمثله شى‏ء وهو السميع البصير (4) ; از توحيد پرسيدى، در صورتى كه از شما بر كنار است [وظيفه شما نيست]، خدا يگانه و يكتاست، نزاده و زاده نشده و چيزى همتاى او نيست . او خالق است و مخلوق نيست . خداى تبارك و تعالى هر چه خواهد از جسم و غير جسم بيافريند و خودش جسم نيست، آنچه خواهد صورتگرى كند و خودش صورت نيست، سپاسش بزرگست و نام هايش مقدس‏تر از آنكه برايش مانندى جز خود او باشد، چيزى مانندش نيست و او شنوا و بيناست .» توقيعات حضرت مهدى عليه السلام همانطور كه اشاره شد، آنچه از توقيعات امروزه قصد مى‏شود، نوشته‏هايى است كه از ناحيه مقدسه آخرين ذخيره الهى، وجود مقدس صاحب الامر عليه السلام صادر شده است، اگرچه اطلاق توقيع بر نوشته هايى كه تا كنون به آن‏ها اشاره شد به معناى عام بدون اشكال است . آنچه مى‏توان در مورد توقيعات حضرت مهدى عليه السلام به بحث نشست عبارتند از: 1- اعجاز در توقيعات اگرچه چگونگى ارتباط نواب خاص امام زمان عليه السلام با مقام شامخ امامت و صدور توقيعات روشن نيست، اما بدون شك بسيارى از اين توقيعات به گونه‏اى معجزه آسا صادر شده است، به نحوى كه به طور قطع مى‏توان گفت صدور آن‏ها به نحو عادى و از شخص معمولى صورت نگرفته است . مثلا نقل شده است كه «محمد بن فضل موصلى‏» شيعه بود ولى نيابت «حسين بن روح‏» را قبول نداشت . روزى هنگام بحث‏با يكى از دوستانش به نام «حسن بن على وجنا» و بنا به پيشنهاد او، براى آزمودن نائب امام مطلبى را كاملا محرمانه با هم توافق كردند و «حسن بن على وجنا» كاغذى از دفتر موصلى جدا كرد و قلمى تراشيد و با آن بدون مركب مطالبى بر روى آن ورقه نوشت، سپس آن را مهر كرد و توسط خدمتكار نزد حسين بن روح فرستاد . ظهر همان روز در حالى كه محمد بن فضل مشغول غذا خوردن بود، جواب نامه وارد شد كه فصل به فصل در همان ورقه ارسالى آمده و با مركب نوشته شده بود . محمد بن فضل در حالى كه سخت تحت تاثير قرار گرفته بود همراه حسن بن وجنا محضر حسين بن روح وارد شدند و از ايشان عذر خواهى كردند (5) . اين معجزه در مرحله صدور توقيع بود . در متن توقيعات نيز موارد فراوانى از معجزات به چشم مى‏خورد كه بيشتر به صورت اخبار غيبى از حوادث آينده، اتفاقات پنهانى، شفاى بيماران و مانند آن مى‏باشد . يك نمونه از اين توقيعات زمانى صادر شد كه در مورد وكلا و نمايندگان حضرت، نزد خليفه غاصب وقت‏سعايت‏شده بود . خليفه براى شناسايى و دستگيرى آنان دستور داد افراد ناشناسى را همراه با پول نزد آن‏ها به جاسوسى بفرستيد و اگر كسى از آن‏ها چيزى پذيرفت، او را دستگير كنيد . حضرت ولى عصر عليه السلام در اين توقيع شريف خود خطاب به كليه وكلا فرمانى صادر فرمودند مبنى بر اينكه از هيچ كس و تحت هيچ شرايطى چيزى نپذيرند و از گرفتن هر گونه چيزى خوددارى نمايند و خود را بى‏اطلاع نشان دهند . اين واقعه را مرحوم كلينى در كتاب شريف كافى اين گونه بيان كرده است: حسن بن حسن علوى گويد: مردى از نديمان روز حسنى و مرد ديگرى كه همراه او بود به او گفتند: اينك او (يعنى صاحب الزمان عليه السلام) اموال مردم را (به عنوان سهم امام عليه السلام) جمع مى‏كند و وكلايى دارد و وكلاء آن حضرت را كه در اطراف پراكنده بودند نام بردند . اين خبر به گوش عبيدالله بن سليمان وزير رسيد، وزير همت گماشت كه وكلا را بگيرد . سلطان گفت: جست و جو كنيد و ببينيد خود اين مرد كجاست، زيرا اين كار سختى است . عبيدالله بن سليمان گفت: وكلا را مى‏گيريم . سليمان گفت: نه، بلكه اشخاصى را كه نمى‏شناسند به عنوان جاسوس با پول نزد آن‏ها مى‏فرستيم، هر كس از آن‏ها پولى قبول كرد، او را مى‏گيريم . از حضرت نامه رسيد كه به همه وكلا دستور داده شود: از هيچ كس چيزى نگيرند و از گرفتن سهم امام خوددارى نمايند و خود رابه نادانى زنند . مردى ناشناس به عنوان جاسوس نزد محمد بن احمد آمد و در خلوت به او گفت: مالى همراه دارم كه مى‏خواهم آن را برسانم . محمد گفت: اشتباه كردى، من از اين موضوع خبرى ندارم . او همواره مهربانى و حيله گرى مى‏كرد و محمد خود را به نادانى مى‏زد (6) . در ماجراى ديگرى از سوى حضرت ولى عصر عليه السلام دستورى صادرشد كه در آن از زيارت كاظمين و كربلا نهى كرده بودند . پس از چند ماه معلوم شد خليفه در آن موقع دستور داده بود كه هر كس به زيارت رود در كمينش باشند و او را دستگير كنند (7) . 2- كتابت‏برخى از توقيعات به خط مبارك حضرت مهدى عليه السلام به تصريح عده‏اى از راويان و ناقلان توقيعات، برخى از اين نوشته‏ها به خط شريف آن حضرت به رشته تحرير در آمده است . در ذيل به نمونه‏هايى از اين تصريح‏ها اشاره مى‏شود: الف) شيخ طوسى به نقل از راوى يك توقيع، اين جمله را در كتاب خود نقل كرده است كه: «فورد جواب كتابهم بخطه عليه وعلى آبائه السلام: بسم الله الرحمن الرحيم، عافانا الله واياكم من الضلالة والفتن، ووهب لنا ولكم روح اليقين، واجارنا واياكم من سوء المنقلب .. . (8) ; جواب نوشته آنان به خط امام زمان عليه السلام وارد شد كه: به نام خداوند بخشنده مهربان . خداوند، ما و شما را از گمراهى و فتنه‏ها سلامت‏بخشد و به ما و شما روح يقين عطا كند و ما و شما را از عاقبت‏بد پناه دهد . . . .» ب) در كمال الدين شيخ صدوق آمده است: «محمد بن عثمان العمرى قدس الله روحه يقول: خرج توقيع بخط نعرفه: من سمانى فى مجمع من الناس باسمى فعليه لعنة الله (9) ; محمد بن عثمان عمرى‏قدس سره مى‏گويد: توقيعى به خطى كه ما آن را مى‏شناختيم خارج شد [و مشتمل بر اين مساله بود كه ] هر كس مرا در ميان جمعى از مردم به اسم خودم نام ببرد، پس لعنت الهى بر او باد . (10) » ج) همچنين در كتاب كمال الدين شيخ صدوق آمده است: «اسحق بن يعقوب قال سالت محمد بن عثمان العمرى رحمه الله ان يوصل الى كتابا قد سالت فيه عن مسائل اشكلت على، فورد فى التوقيع وبخط مولانا صاحب الزمان عليه السلام: اما ما سالت عنه ارشدك الله وثبتك من امر المنكرين لى من اهل بيتنا وبنى عمنا فاعلم انه ليس بين الله عزوجل وبين احد قرابة ومن انكرنى فليس منى وسبيله سبيل ابن نوح عليه السلام واما سبيل عمى جعفر وولده فسبيل اخوة يوسف عليه السلام ... (11) ; اسحاق بن يعقوب گويد: از محمد بن عثمان عمرى خواهش كردم نامه‏اى را كه در آن از مسائل مشكلى پرسش كرده بودم، به من برساند، پس در توقيع و به خط مولايمان صاحب الزمان عليه السلام وارد شده بود كه: اما آنچه درباره آن پرسيدى - كه خدايت هدايت كند و پايدارت بدارد - راجع به امر منكران من از خاندان و عموزادگان خودم، بدان كه ميان خدا و كسى خويشاوندى نيست و هر كس مرا منكر باشد از من نيست و راه او راه فرزند نوح عليه السلام است . و اما راه عمويم جعفر و فرزندانش، راه برادران يوسف عليه السلام است . . . .» عبارات فوق گوياى اين مطلب است كه بزرگان محدثين اطمينان داشته‏اند كه توقيعات به خط خود حضرت حجت عليه السلام است . با توجه به اينكه در طول مدت نيابت‏سفيران چهارگانه، اين توقيعات به طور يكنواخت صادر مى‏شد، شيوه‏اى كاملا مطمئن براى يقين به صدور آن‏ها از شخص امام عليه السلام بود و راه رابه كلى براى افراد فرصت طلب و مغرض مى‏بست كه هرگز نتوانند نامه‏هاى جعلى به نام آن حضرت فراهم آورند و مردم را فريب دهند . البته قابل ذكر است كه تنها افراد خاص و مورد اعتمادى توقيعات را به خط امام مشاهده مى‏كردند، سپس از روى آن‏ها نسخه بردارى و رونويسى كرده يا مضمون آن‏ها را به ذهن مى‏سپردند . اگر چه برخى از اين توقيعات نيز بنابر اقتضاى مصلحت در بين عموم شيعيان منتشر مى‏شد . همه توقيعات حضرت مهدى عليه السلام توسط نواب خاص آن حضرت در طول غيبت صغرى براى افراد ظاهر مى‏شد و ارتباط كتبى با حضرتش منحصرا از طريق ايشان انجام پذير بود به صورتى كه حتى وكلاى آن حضرت نامه‏هاى خود و ديگران را نزد نائب امام مى‏فرستادند و از او پاسخ دريافت مى‏كردند و اساسا فلسفه نيابت‏خاصه نيز همين است و گرنه اگر هر كسى بتواند به شرف گرفتن توقيع نائل آيد، ديگر چه نيازى به نائب خاص بود؟ 3- توقيعات در دوران غيبت كبرى برخى از علماء، توقيعات را منحصر به زمان غيبت صغرى و نواب خاص ندانسته‏اند و نامه‏هايى را به آن حضرت نسبت داده‏اند كه قبول يا رد آن تامل بيشترى مى‏طلبد . از جمله مرحوم طبرسى نامه هايى از حضرت مهدى عليه السلام به شيخ مفيد رحمه الله را نقل كرده است . اين نامه‏ها توسط شخص مورد اعتمادى به شيخ مفيد رحمه الله رسيده، ولى نام آن شخص ذكر نشده است . يكى از اين نامه‏ها اين گونه آغاز مى‏شود: «للاخ السديد، والولى الرشيد، الشيخ المفيد، ابى عبد الله محمد بن النعمان ادام الله اعزازه من مستودع العهد الماخوذ على العباد . بسم الله الرحمن الرحيم . اما بعد سلام عليك ايها الولى المخلص فى الدين المخصوص فينا باليقين، فانا نحمد اليك الله ... (12) ; نامه‏اى به برادر با ايمان و دوست رشيد، ابو عبد الله محمد بن نعمان - شيخ مفيد - كه خداوند عزت وى را از محل وديعه نهادن عهدى كه بر بندگان گرفته شده است، مستدام بدارد . به نام خداوند بخشنده مهربان، اما بعد، سلام بر تو اى دوستى كه در دين مخلص و در مورد ما به يقين مخصوص گشته‏اى . ما در مورد [نعمت وجود] تو، خداوند را سپاسگذاريم . . . .» همچنين برخى از معاصرين، پيامى را كه از سوى آن حضرت براى مرحوم آيت الله سيد ابوالحسن اصفهانى توسط مرحوم شيخ محمد كوفى شوشترى نقل شده است، در شمار توقيعات ذكر كرده‏اند . در اين نامه چنين مى‏خوانيم: «ارخص نفسك واجعل مجلسك فى الدهليز واقض حوائج الناس، نحن ننصرك (13) ; خودت را در اختيار [مردم بگذار و محل نشستن خويش را در محل در ورودى خانه قرار بده [تامردم سريعتر بتوانند با تو ارتباط پيدا كنند] و حوايج مردم را برآور . ما تو را يارى مى‏كنيم .» 4- چگونگى صدور توقيعات در عصر غيبت صغرى، سفيران حضرت مهدى عليه السلام سؤالات و درخواست‏هاى مراجعه كنندگان را در يك ورقه به نوبت مى‏نوشتند، آنگاه جواب آن‏ها - كه حداكثر ظرف سه روز صادر مى‏شد - يكجا مى‏آمد (14) . گاهى نيز جواب پرسش‏ها به صورت شفاهى به نواب خاص گفته شده و ايشان به قلم خود آن را نگاشته و يا به صورت حضورى به سؤال كننده پاسخ مى‏دادند . در پاره‏اى از موارد نيز - به جهت مصلحتى كه حضرت مى‏دانستند - اصلا پاسخى صادر نمى‏شد . برخى از توقيعات نيز ابتداءا و بدون اينكه در جواب پرسشى باشد صادر شده است . 5- موضوعات توقيعات موضوعات مندرج در توقيعات گستره وسيعى را در بر مى‏گرفت; از معارف و حقايق دينى گرفته تا امور تربيتى و برنامه‏هاى زندگى فردى و اجتماعى و موضوعات ديگر كه فهرست اجمالى آن‏ها بدين قرار است: الف: مباحث عقيدتى; در زمينه‏هاى مختلف توحيد، نبوت، امامت، معاد و امثال آن (15) ب: مباحث اجتماعى; شامل مسائل اخلاقى، تربيتى، شؤون اقتصادى و مشكلات مالى (16) ج: وظايف و تكاليف شيعيان در عصر غيبت; مانند توجه به خداوند متعال، ايجاد زمينه‏هاى خودسازى، ارتباط با حضرت مهدى عليه السلام، پيروى از آن حضرت، آمادگى براى برپايى حكومت عدل و قسط توسط حضرت مهدى عليه السلام و ... (17) . د: احكام و مسائل فقهى; مانند نماز، روزه، حج، نذر، خمس، ازدواج و مانند آن (18) ه: امور شخصى كسانى كه از آن حضرت درخواست پاسخ مى‏كردند; از قبيل نامگذارى فرزند، انتخاب دوست، اجازه مسافرت و مانند آن (19) و: نصب و تاييد نواب و وكلا و امور مربوط به آن‏ها، افشا كردن تزوير مدعيان دروغين و طرد منحرفين و غلات . در عصر غيبت صغرى افرادى به عناوين مختلف و با مقاصد گوناگونى به دروغ ادعاهايى مى‏كردند و سعى داشتند دوستان و پيروان ائمه رابه سوى خود جلب كرده، فريب دهند و گمراه سازند . با توجه به اينكه اين قبيل افراد كم و بيش در بين شيعيان آن زمان شهرت و احترامى داشتند و غالبا زير پوشش ادعاى نيابت و سفارت حضرت مهدى عليه السلام دام‏هاى خود را مى‏گسترانيدند، خطر آن‏ها براى شيعيان و مسلمانان از خطر ديگر دشمنان اسلام كمتر نبود و افشاى تزوير و برداشتن نقاب از چهره آن‏ها و طردشان از جوامع شيعى، ضرورت داشت . از اين رو توقيعات مهمى درباره اين افراد و بيزارى حضرت ولى عصر عليه السلام از آن‏ها از سوى آن جناب صادر شده و مايه رسوايى و انزواى مدعيان دروغگو را فراهم مى‏نمود . گاهى مى‏شد كه توقيعات صادر شده از حضرت مهدى عليه السلام بر هيچ يك از موارد ذكر شده مشتمل نمى‏شد، بلكه تنها به خاطر دفع خطر از شيعيان صادر مى‏گرديد، بويژه در عصرى كه حاكمان ستمگر، براى شناسايى، آزار و نابودى شيعيان و پيروان اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام كمر بسته، تمام‏همت‏خويش را به كار مى‏گرفتند و چه بسا نقشه‏هاى زيركانه‏اى طرح مى‏كردند تا بلكه بتوانند تمامى آن‏ها را از بين ببرند . تنها راه نجات از دام بدخواهان و كينه توزان، همين توقيعات بود كه آن حضرت به وسيله آن‏ها و با الهام‏هاى الهى شيعه را نجات مى‏بخشيد . نمونه‏اى از اين گونه توقيعات را در بحث «اعجاز در توقيعات‏» مطالعه كرديد . پى‏نوشت: 1) لغتنامه دهخدا، ج‏5، ص‏7145 . 2) كشف الغمه، ابوالحسن اربلى، ج‏3، ص‏36 . 3) اصول كافى، كلينى، ج‏1، ص‏145، ح‏4 . 4) همان، ص‏138، ح‏10 . 5) كتاب الغيبة، شيخ طوسى، ص‏315، ح‏264 . 6) كافى، ج‏2، ص‏467، ح‏30 . 7) همان، ص‏467، ح‏31 . 8) همان، ص‏285، ج‏245 . 9) كمال الدين، شيخ صدوق، ج‏2، ص‏160، ج‏3 . 10) برخى از علماى شيعه حرمت تسميه حضرت مهدى عليه السلام با نام را مخصوص مواردى كه خوف خطر باشد مى‏دانند . 11) كمال الدين، شيخ صدوق، ج‏2، ص‏160، ح‏4 . 12) الاحتجاج، ص‏497 . 13) - مجموعه فرمايشات حضرت بقية الله، محمد خادمى شيرازى، ص‏170 . 14) ر . ك: كتاب الغيبة، ص‏370 و الخرايج والجرايح، ج‏1، ص‏479 . 15) ر . ك: الاحتجاج، ص‏467 به بعد . 16) همان . 17) ر . ك: الخرايج و الجرائح، قطب راوندى، ح‏2، ص‏902; كتاب الغيبه، ص‏285; كمال الدين، ج‏2، ص‏160 . 18) ر . ك: الاحتجاج، ص‏481، توقيع به محمد بن عبدالله حميرى . 19) ر . ك: كتاب الغيبه، ص‏308، حديث 261 و 266; كافى، ج‏2، ص‏457، ح‏10، 11، 12 .
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 169]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن