محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845729825
اعتدال و میانه روی
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
اعتدال و میانه روی نويسنده:علي اصغر الهامي نيا اعتدال از ریشه عدل، به معنی میانه گیری ما بین دو حالتِ یك چیز از نظر كمّی و كیفی و تناسب برقرار كردن میان آن دو است، چنانكه به روزها و شب های بهاری و پاییزی كه اندازه یكدیگرند، «اعتدال بهاری و پاییزی» گفته می شود.[1] برگردان فارسی اعتدال «میانه روی» است كه بر پرهیز از افراط و تفریط در هر كاری اطلاق می شود و واژه معادل عربی آن «اقتصاد» است كه در فرهنگ اسلامی كاربرد بیشتری دارد. ضرورت اعتدال نظام عالم بر اساس هندسه ای دقیق پی ریزی گشته است. جهان چون چشم و گوش و خدو ابروست كه هر چیزی به جای خویش نیكوست همه پدیده های عالم از بزرگترین كهكشان گرفته تا كوچكترین ذرات اتم، از قانون عادلانه خلقت كه «حقیقت» نامیده می شود ـ پیروی می كنند، به تعبیر امام علی ـ علیه السلام ـ : «...بِالحَق قاَمَتِ السَّمواتُ وَ الارْضُ فیما بَیْنَ العِبادِ»[2] آسمانها و زمین در میان بندگان، به حق برپا شده است. آفریننده حكیم «عالم تكوین» فرمانده توانای «عالم تشریع» نیز هست؛ «وَ هُوَ الَّذی فِی السَّماءِ اِلهٌ وَ فِی الْاَرضِ اِلهٌ وَ هُوَ الْحَكیمُ الْعَظیمُ»[3] و او كسی است كه در آسمان خداست و در زمین نیز خداست و او بسیار با حكمت و دانش است. آفرینش انسان نیز از چنین قانونی پیروی می كند و هرگز نارسایی و نوسان در اصل خلقت او وجود ندارد از او نیز خواسته شده كه هماهنگ با عالم آفرینش در صراط مستقیم «عدال ش:9658 2622 م ت و اعتدال» گام نهد و هیچ گاه به افراط و تفریط نگراید. امیرمؤمنان ـ علیه السلام ـ می فرماید: «عَلیكَ بِالْقَصدِ فِی الاُموُرِ فَمَنْ عَدَلَ عَنِ الْقَصدِ جارَ وَ مَنْ اَخَذَ بِهِ عَدَلَ»[4] بر تو باد به میانه روی در كارها؛ هر كس از میانه روی روی گرداند، ستم می كند و هر كس به آن چنگ زند، عدالت ورزد. نمونه های كاربردی اصل اعتدال، باید به شكل كلّی و فراگیر بر سراسر زندگی فردی و اجتماعی انسان حاكم باشد و همیشه و همه جا افكار، كردار و گفتار او را در برگیرد. در این جا در حدّ گنجایش این مقاله، سه محور یاد شده را توضیح می دهیم. الف ـ افكار «مَنْ فَكَّرَ قَبْلَ الْعَمَلِ كَثُرَ صَوابُهُ»[5] هر كس پیش از اقدام اندیشه كند، درستی عملش افزون می گردد. و در سخنی نغز و حكیمانه، به سنجش راستگرایی و چپگرایی با اعتدال اندیشه پرداخته، می فرماید: «الْیَمینُ وَ الشّمالُ مَضَلَّهٌ وَ الطَّریقُ الْوُسطی هِیَ الجادَّهُ»[6] راست روی و چپ روی، گمراهی است و راه میانه، جاده زندگی است. این راهِ میانه، همان تفكّرناب توحیدی است كه در میان كلافهای سردرگم، اندیشه های خرافی كفر، شرك، دوگانه پرستی، تثلیث رهبانیّت، جبروتفویض، تناسخ، تجسم، مادّیگری، گزافه پرستی و ... با عنوان «صراط مستقیم» خودنمایی می كند و همه موحّدان حقجو را در خویش جای می دهد و به سر منزل مقصود ـ یعنی قرب الهی ـ می رساند. تندروهای افراطی، به كلی منكر آفریدگار جهان و نظم و حكمت حاكم بر آن می شوند، حتی واقعیت های محسوس را منكر می شوند و به تعبیر قرآن: «وَ اِذا قیلَ لَهُمْ ماذا اَنْزَلَ رَبُّكُمْ قالُُوا اَساطیرُ الْاَوَّلینَ»[7] و هنگامی كه از آنان پرسش شود: پروردگارتان، چه فرو فرستاده؟ پاسخ دهند: )اینها( افسانه گذشتگان است! ولی همین پرسش اگر از صاحبان اندیشه معتدل و مستقیم پرسیده شود، چنین پاسخ می دهند: «وَ قَیلَ لِلَّذینَ اتَّقَوا ماذا اَنْزَلَ رَبُّكُم قالُوا خَیْراً لِلَّذینَ أًحْسَنوا فِی هذِهِ الدُّنیا حَسَنَهٌ وَلَدارُ الاخِرَهِ خَیرٌ...»[8] از متقیان می پرسند: پروردگار شما چه چیز نازل كرده؟ پاسخ دهند: خیروخوبی؛ برای كسانی كه نیكی كردند، در این دنیا نیكی است و سرای آخرت از آن هم بهتر است. تفریط گرایان كندرو نیز هر موجود ناتوان و ناقصی را به خدایی می گیرند و از كهكشان گرفته تا سنگ و چوب را می پرستند و افراد بی سروپا را برابر خدا فرمان می برند و تا آنجا پیش می روند كه مانند یهودیان نابكار معتقد می شوند كه خدا در صحنه آفرینش بیكاره و دست بسته در گوشه ای نشسته ناظر كاركرد دیگران در ملك خویش است؛ «وَ قالَتْ الْیَهودُ یَدُ اللهِ مَغْلوُلَهٌ غُلَّتْ اَیدیهِمْ وَ لُعِنوُا بِما قالوُا بَلْ یَداهُ مَبْسوُطَتانِ...»[9] یهودیان گفتند: دست خدا بسته است، دستهای خودشان بسته باد و به سبب آنچه گفتند لعنت شدند! بلكه دستهای خدا باز است. امام صادق ـ علیه السلام ـ در تفسیر این آیه فرمود: یهود گفتند: خداوند (با آفرینش نخستین) دست از آفرینش كشید و فزونی و كاستی ایجاد نمی كند ولی خداوند با این آیه اظهارات آنان را تكذیب كرد.»[10] جمله نغز و گرانمایه «لا جَبْرَ وَ لا تَفْویضَ بَلْ اَمْرٌ بَیْنَ اَمْرَیْنِِ»[11] نیز نشان دهنده تفكر اصولی و مستقیم اعتدال در فرهنگ اسلام اصیل و ناب است. ب ـ كردار رفتار عادلانه، نتیجه اندیشه معتدل است و مؤمنان با تصحیح افكار و عقاید خویش، به تعدیل كردار خود می پردازند و در هیچ كاری به افراط و تفریط نمی گرایند. رهنمود كلی قرآن مجید در این مورد چنین است: «وَ لا تُطیعُوا اَمْرَ الْمُسرِفینَ (151) اَلَّذینَ یُفْسِدونَ فِی الاَرضِ وَ لا یُصلِحوُنَ»[12] فرمان مسرفان را اجرا نكنید، همانها كه در زمین فساد می كنند و اصلاح نمی كنند. امیرمؤمنان علی ـ علیه السلام ـ نیز در این باره می فرماید: «وَ لْیَكَنْ اَحَبُّ الْاُموُرِ اِلَیكَ اَوْسَطَها فِی الْحَقِّ وَ اَعْمَّها فِی الْعَدْلِ»[13] باید دوست داشتنی ترین كارها نزد تو، میانه ترین آنها در حق و گسترده ترین آنها در عدالت باشد. آیات و روایات و احكام و مقررات اسلامی نیز به طور گسترده و پیگیر درصدد تنظیم همه امور فردی و اجتماعی مسلمانان بر محور حق و اعتدال و پیشگیری از نامیزانی و افراط و تفریط اند گاه نیز به خاطر اهمیت موضوع با شاخص بودن آن به تعیین مصداق می پردازد كه چند نمونه را در زیر عنوان می كنیم: 1 . خواب و خوراك: خرد آدمی حكم می كند كه هر موجود زنده ای باید به اندازه نیاز خویش از منابع غذایی بهره ببرد و در عین حال هر گونه افراط و تفریط در خورد و خوراك، زیان آور و نامعقول است. قرآن مجید در این زمینه می فرماید: «... كُلُوا وَاشْرَبوُا وَ لاتُسْرِفُوا إنه لایُحِبُّ الْمُسرِفینَ»[14] بخورید و بیاشامید ولی اسراف نكیند كه خداوند اسرافكاران را دوست ندارد. خوردن و آشامیدن بیش از حد و گنجایش، سبب ویرانی جسم و روح آدمی می شود. امام صادق ـ علیه السلام ـ درباره پرخوری می فرماید: «لَیسَ شَیْءٌ اَضَرَّ عَلی قَلْبِ المُؤمِنِ مِنْ كَثْرَهِ الاكْلِ وَ هِیَ مُورِثَهٌ لِشَیْئَیْنِ قَسْوَهِ القَلْبِ وَ هَیْجانِ الشَّهوَهِ»[15] برای قلب مؤمن، چیزی زیانبارتر از پرخوری نیست، چنین كاری سبب سنگدلی و تحریك شهوت می شود. این دو پدیده شوم سنگدلی و شهوترانی منشأ بسیاری از مفاسد فردی و اجتماعی می شود كه به طور یقین قابل مهار و كنترل نیستند. همین طور خواب بیش از اندازه و یا كم خوابی مذموم و زیان آور است. 2 . كار و عبادت: انسان، موجودی دو بعدی است و بایستی نیازمندیهای جسمی و روحی خود را از راههای مشروع و معقول تأمین كند؛ هم به جسم و نیازهای مادی آن توجه كند و هم در پرورش روح و تهذیب آن بكوشد هم آخرت خود را مدّنظر داشته باشد و هم دنیای خویش را ضایع نسازد. برای تأمین نیازمندیهای زندگی و مشاركت در رفع نیازهای اجتماعی باید به كار و تلاش بپردازد و برای خودسازی و تأمین سعادت اخروی به دریافت معارف دینی و پرستش و نیایش با پروردگار همت گمارد. قرآن مجید، در این باره می فرماید: «وَ ابْتَغِ فیما اتیكَ اللهُ الدّارَ الاخِرَهَ وَلاتَنْسَ نَصیبَكَ مِنَ الدُّنیا...»[16] در آنچه كه خدا به تو داده، سرای آخرت را بطلب و بهره دنیای ات را فراموش نكن. مؤمنان واقعی، عمر خود را میان دنیا و آخرت تقسیم می كنند و برای هر یك به اندازه لازم وقت می گذارند، هم زندگی دنیایی خود را به شكلی ساده و آبرومند اداره می كنند و هم با عشق و علاقه، به عبادت و آمادگی برای سرای آخرت می پردازند و هیچ یك را فدای دیگری نمی كنند، چنان كه امام كاظم ـ علیه السلام ـ فرمود: «لَیْسَ مِنّا مَنْ تَرَكَ دُنیاهُ لِدینِهِ وَدینَهُ لِدنیاهُ»[17] كسی كه دنیایش را برای دینش و دینش را برای دنیایش ترك كند، از ما نیست. 3 . مصرف و هزینه: مؤمن موظف است در حد توان و نیروی خویش به گردش چرخ اقتصادی جامعه مدد رساند و علاوه بر تأمین هزینه های زندگی در رونق و سازندگی میهن اسلامی سهیم شود. در اسلام، راههای درآمد حلال و مجاز، از راههای حرام و ممنوع مشخص شده و هر كس درآمد مشروعی به دست آورد، مالك آن می شود و مجاز است طبق نظر عقل و شرع آن را به مصرف برساند در این میان افراط و تفریط در مصرف و هزینه، امری نامعقول است، قرآن مجید در این باره چنین رهنمود می دهد: «وَ لاتَجْعَلْ یَدَكَ مَغْلُولهٌ اِلی عُنُقِكَ وَ لا تَبْسُطها كُلُّ البَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلوُماً مَحْسوراً»[18] دستت را به گردنت زنجیر كن (انفاق و بخشش را ترك منما) و به طور كامل آن را مگشا تا سرزنش شده و حسرت زده، در گوشه ای بنشینی! سیاست اقتصادی فردی واجتماعی مسلمانان باید براساس این آیه تنظیم گردد و در هر برنامه ای از خسّت و تنگ نظری از یك سو و تبذیر و زیاده روی از سوی دیگر، باید اجتناب كنند و با برنامه ریزی دقیق و حساب شده، حد اعتدال و میانه را برگزینند كه به طور قطع موفقتر خواهد بود. رهنمود حضرت امام صادق ـ علیه السلام ـ در این باره چنین است: «اِنَّ الْقَصْدَ اَمْرٌ یُحِبُّهُ اللهُ عَزَّوَجَلَّ وَ اِنَّ السَّرَفَ یُبْغِضُهُ حَتّی طَرْحِكَ النَّواهَ فَاِنَّها تَصْلَحُ لِشَیءٍ وَ حَتّی صَبِّكَ فَضْلَ شَرابِكَ»19میانه روی امری است كه خدای بزرگ آن را دوست دارد ولی از اسراف بدش می آید. حتی دور انداختن هسته خرما را، زیرا آن هم به كاری می آید همچنین باقیمانده آب آشامیدنی ات را. این روایت حكیمانه تكلیف را روشن كرده، بسیاری از ریخت و پاش ها و تجمّل پرستی ها را نهی می كند و راهكار استفاده بهینه از هزینه ها و كالاهای اضافی را نشان می دهد و اگر مردم به این گونه رهنمودها عمل كنند و برنامه های مصرفی خویش را اصلاح نمایند، روزی جمعیت بسیاری از گرسنگی نمی میرند و بیشتر جمعیت شش میلیاردی جهان به سوء تغذیه و عوارض ناشی از آن گرفتار نمی شوند. به دقّت نظر حضرت امام رضا ـ علیه السلام ـ در این زمینه توجه كنید: آن حضرت بردگانی را دید كه مشغول میوه خوردن هستند ولی آن را نیم خور كرده بقیه را به دور می ریزند. امام به آنان فرمود: «سبحان الله! اگر شما بی نیاز هستید، عده ای هستند كه به این میوه ها نیاز دارند، (اضافه را) به كسانی كه احتیاج دارند، بدهید!20ج ـ گفتار زبان یكی از فعّالترین اعضای بدن آدمی است و به نمایندگی از همه اعضا با دیگران ارتباط برقرار می كند، پیمان می بندد، خرید و فروش می كند، می بخشد، جنگ و صلح راه می اندازد. ایمان و كفر او را برملا می سازد و ... به همین دلیل باید به دقت كنترل شده، تربیت گردد تا به میانه روی و اعتدال عادت كند به این معنی كه جز در مواقع ضروری سخن نگوید و سخن حق را صواب بگوید، ذكر بگوید، نصیحت كند، تعلیم دهد و تعلیم ببیند، از سوی دیگر، یاوه نبافد، دروغ نگوید، تهمت نزند، فتنه گری نكند، فحش و ناسزا نگوید، سخنان كفرآمیز و شرك آلود بر لب نیاورد و ... به تعبیر امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ : «العاقِلُ مَنْ عَقَلَ لِسانَهُ»21خردمند آن است كه زبانش را دربند كشد. زیرا: «اللِّسانُ سَبُعٌ اِنْ اَطلقْتَهُ عَقَرَ»22زبان، درنده ای است كه اگر رهایش سازی، بگزد. مهمترین امر در سخن گفتن نیز رعایت اعتدال و نیز به جا سخن گفتن است به این معنا كه باید حكیمانه توأم با فصاحت و بلاغت سخن گفت تا مؤثر و كارآمد واقع شود. به قول سعدی: سخن كم گوی تا در كار گیرند كه در بسیار، بد بسیار گیرند امام متقیان علی ـ علیه السلام ـ در این باره می فرماید: «اَلْاِكْثارُ یُزِلُّ الْحَكیمَ وَ یُمِلُّ الْحَلیمَ فَلا تُكْثِرْ فَتُضْجِرْ وَ لا تُفَرَّطْ فُتُهَنْ»23زیاده گویی، حكیم را می لغزاند و حلیم را ملول می سازد، پس بسیار مگو كه (دیگران را) دلگیر كنی و تفریط نكن كه خوار شوی. همچنین نباید موقع سخن گفتن بر سر دیگران فریاد كشید یا آنقدر آهسته سخن گفت كه شنونده به زحمت بیفتند. در قرآن مجید می خوانیم كه لقمان حكیم به فرزندش چنین نصیحت كرد: «وَ اغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ اِنَّ اَنْكَرَ الْاَصواتِ لَصَوْتُ الْحَمیرِِِ»24ز صدایت بكاه چرا كه زشت ترین آهنگها صدای الاغ است. صدای گوشخراش و نعره های دیوانه وار و فریادهای بیجا بیش از آنچه به صدای انسان شبیه باشد، شبیه صدای الاغ است كه بی هدف، بی موقع و آزاردهنده است. پی نوشت:[1] . اقرب الموارد، ج 2، ص 753. [2] . بحارالانوار، ج 33، ص 493. [3] . زخرف (43)، آیه 83. [4] . شرح غررالحكم، ج 4، ص 291. [5] . همان، ج 5، ص 276. [6] . نهجالبلاغه، خطبه 16، ص 69. [7] . نحل (16)، آیه 24. [8] . همان،آیه 30. [9] . مائده (5)، آیه 64. [10] . البرهان، ج 1، ص 286. [11] . بحارالانوار، ج 4، ص 197. [12] . شعرا (16)، آیات 151 ـ 152. [13] . نهجالبلاغه، نامه 53، ص 996. [14] . اعراف (7)، آیه 31. [15] . مصباح الشریعه، باب 34. [16] . قصص (28)، آیه 77. [17] . تحف العقول، ص 433، اسلامیّه. [18] . اسراء/29 19سفینه البحار (دو جلدی)، ج 1، ص 615. 20 محاس، برقی، ص 441. 21 شرح غررالحكم، ج 1، ص 135. 22مان، ص 320. 23شرح غررالحكم ، ج 2، ص 109. 24لقمان (31)، آیه 19.منبع:اخلاق اسلامي
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 665]
صفحات پیشنهادی
اعتدال و میانه روی
اعتدال و میانه روی نويسنده:علي اصغر الهامي نيا اعتدال از ریشه عدل، به معنی میانه گیری ما بین دو حالتِ یك چیز از نظر كمّی و كیفی و تناسب برقرار كردن میان آن دو است، ...
اعتدال و میانه روی نويسنده:علي اصغر الهامي نيا اعتدال از ریشه عدل، به معنی میانه گیری ما بین دو حالتِ یك چیز از نظر كمّی و كیفی و تناسب برقرار كردن میان آن دو است، ...
میانهروی و اعتدال
میانهروی و اعتدال-میانهروی و اعتدالامام علی علیه السلام در توصیف حق طلبی و حقگویی آن انسان كامل پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله میفرماید: در (بیان و اجرای) حق ...
میانهروی و اعتدال-میانهروی و اعتدالامام علی علیه السلام در توصیف حق طلبی و حقگویی آن انسان كامل پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله میفرماید: در (بیان و اجرای) حق ...
اعتدال و میانه روی
اعتدال و میانه روی نویسنده : مجید مرتضوی منبع : سایت راسخون چکیده «اعتدال و میانه روی» روشی است برای زندگی انسانها که مورد اهتمام دین اسلام میباشد. این اعتدال در ...
اعتدال و میانه روی نویسنده : مجید مرتضوی منبع : سایت راسخون چکیده «اعتدال و میانه روی» روشی است برای زندگی انسانها که مورد اهتمام دین اسلام میباشد. این اعتدال در ...
رعایت اصول میانه روی در مصرف
رعایت اصول میانه روی در مصرف نويسنده: زهرا رضاييان در اين مقاله نويسنده کوشیده نگاهي گذرا به لزوم رعايت اعتدال و دوري از اسراف و بخل داشته باشد و الگوی مصرف را ...
رعایت اصول میانه روی در مصرف نويسنده: زهرا رضاييان در اين مقاله نويسنده کوشیده نگاهي گذرا به لزوم رعايت اعتدال و دوري از اسراف و بخل داشته باشد و الگوی مصرف را ...
اعتدال در زندگی امام باقر علیه السلام
اعتدال به معنی میانه روی و میانه است و در مقابل، انحراف از اعتدال گرایش به فزونتر است كه افراط یا اسراف گفته میشود و گرایش به كمتر كه تفریط خوانده میشود.(1)گر ...
اعتدال به معنی میانه روی و میانه است و در مقابل، انحراف از اعتدال گرایش به فزونتر است كه افراط یا اسراف گفته میشود و گرایش به كمتر كه تفریط خوانده میشود.(1)گر ...
میانه روى و احسان
اندیشه - دین اسلام، دین اعتدال، میانه روی و دوری از افراط و تفریط است. ... لم یقتروا و کان بین ذلک قواما» در این آیه نیز زیاده روی در احسان را روشی ناپسند بر شمرده است.
اندیشه - دین اسلام، دین اعتدال، میانه روی و دوری از افراط و تفریط است. ... لم یقتروا و کان بین ذلک قواما» در این آیه نیز زیاده روی در احسان را روشی ناپسند بر شمرده است.
رئیس جمهور میانه رو خواهم بود
عصر ایران- «مهدی کروبی» نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در صورت پیروزی در انتخابات سیاست «اعتدال و میانه روی» را برای اجرای اصلاحات موردنظر خود در پیش ...
عصر ایران- «مهدی کروبی» نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در صورت پیروزی در انتخابات سیاست «اعتدال و میانه روی» را برای اجرای اصلاحات موردنظر خود در پیش ...
اعتدال در انفاق و مصرف
اعتدال،یعنى میانهروى و حدفاصل بین افراط و تفریط، كه چنینكارى از نظر اسلام در همه چیز ..... خداوند نیز در جواب می فرماید: آیا به تو دستور میانه روی و اعتدال در مصرف .
اعتدال،یعنى میانهروى و حدفاصل بین افراط و تفریط، كه چنینكارى از نظر اسلام در همه چیز ..... خداوند نیز در جواب می فرماید: آیا به تو دستور میانه روی و اعتدال در مصرف .
جلوی فقر را با رفتارمان بگیریم !
اعتدال و میانه روی ، همان گونه که از نامش پیداست، به معنای پیمودن و گزینش راه میانه و وسط و عدم تمایل به دو طرف افراط و تفریط می باشد . این واژه در منابع اسلامی، با ...
اعتدال و میانه روی ، همان گونه که از نامش پیداست، به معنای پیمودن و گزینش راه میانه و وسط و عدم تمایل به دو طرف افراط و تفریط می باشد . این واژه در منابع اسلامی، با ...
همایش بین المللی میانه روی, شیوه زندگی و بررسی آن از دیدگاه ...
از جمله موضوعات مورد بحث در این اجلاس " میانه روی و اعتدال از دیدگاه آیات و احادیث "، تنوع فكری در جامعه اسلامی"," نقش علما در گسترش اندیشه اعتدال اسلامی" است كه طی ...
از جمله موضوعات مورد بحث در این اجلاس " میانه روی و اعتدال از دیدگاه آیات و احادیث "، تنوع فكری در جامعه اسلامی"," نقش علما در گسترش اندیشه اعتدال اسلامی" است كه طی ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها