محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1846444114
آيه سوم،آيه ي 55 از سوره ي مباركه نور
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
آيه سوم،آيه ي 55 از سوره ي مباركه نور نويسنده:خدامرلد سلیمیانمنبع:درسنامه مهدویت1-ص37تاص42 وَعَدَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْض كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيمَكِّنَنَّ لَهُمْ دينَهُمُ الَّذِي ارْتَضي لَهُمْ وَ لَيبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً يعْبُدُونَني لا يشْرِكُونَ بي شَيئاً وَ مَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ؛1 «خدا به كساني از شما كه ايمان آورده و كارهاي شايسته كردهاند، وعده داده است كه حتماً آنان را در اين سرزمين، جانشين [خود] قرار دهد؛ همان گونه كه كساني را كه پيش از آنان بودند، جانشين [خود] قرار داد. و آن ديني را كه برايشان پسنديده است، به سودشان مستقر كند و بيمشان را به ايمني مبدل گرداند، [تا] مرا عبادت كنند و چيزي را با من شريك نگردانند و هر كس پس از آن به كفر گرايد؛ آنانند كه نافرمانند».در آيات پيش از اين آيه، سخن از اطاعت و تسليم در برابر فرمان خدا و پيامبر(صلي الله عليه و آله وسلم) است و در اين آيه، بحث ادامه يافته و نتيجه اين اطاعت ـ كه همان حكومت جهاني است ـ بيان شده است. بر اساس آن، خداوند به كساني كه از شما ايمان آورده و اعمال صالح انجام دادهاند، وعده ميدهد كه آنان را قطعاً خليفة روي زمين خواهد كرد؛ همان گونه كه پيشينيان را خلافت روي زمين بخشيد و دين و آييني را كه براي آنان پسنديده، به طور ريشهدار و پا بر جا در صفحه زمين مستقر خواهد ساخت و خوف و ترس آنها را، به امنيت و آرامش مبدّل خواهد كرد. مردم تنها خدا را پرستيده و چيزي را شريك او قرار نخواهند داد. بعد از اين برتري و فراگيري حكومت توحيد و استقرار آيين الهي و از ميان رفتن هر گونه اضطراب، ناامني و شرك، كساني كه بعد از آن كفر بورزند، به يقين فاسق واقعي خواهند بود!به هر حال مجموع آيه نشانگر اين است كه خداوند به گروهي از مسلمانان صالح و مؤمن، سه نويد داده است: 1. جانشيني و حكومت روي زمين؛ 2. نشر آيين حق به طور اساسي و ريشهاي در جهان؛3. از ميان رفتن اسباب ترس و ناامني . نتيجه آنکه مردم در اين دوران با نهايت آزادي، خدا را مي¬پرستند، فرمان¬هاي او را گردن مي¬نهند، هيچ شريك و شبيهي براي او قائل نمي¬شوند و توحيد خالص را در همه جا مي¬گسترانند.نكتهها 1. بر اساس اين آيه، افرادي قبل از مسلمانان داراي خلافت روي زمين بودند؛ حال اينان چه کساني¬اند؟ برخي از مفسران آن را اشاره به آدم و داود و سليمان دانستهاند؛ چرا كه قرآن دربارة آدم ميفرمايد: إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَة؛2 «من در زمين خليفهاي قرار مي-دهم». درباره داود فرموده است: يا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْض؛3 «اي داود ما تو را خليفه در روي زمين قرار داديم». سليمان نيز به مقتضاي آيه شانزده سوره «نمل» وارث حكومت داود بود و خليفه در روي زمين شد . اما برخي ديگرـ مانند علامه طباطبائي(ره) ـ اين معنا را بعيد شمرده¬اند؛ زيرا تعبير الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ را متناسب انبيا ندانسته¬اند. به نظر ايشان در قرآن، اين تعبير در مورد پيامبران به كار نرفته است؛ از اين رو اشاره به امت¬هاي پيشين است كه داراي ايمان و عمل صالح بوده، در روي زمين حکومت يافتند.جمعي ديگر معتقدند: اين آيه اشاره به «بني اسرائيل» است؛ زيرا آنها با ظهور موسي(عليه السلام) و در هم شكسته شدن قدرت فرعون، مالك حكومت روي زمين شدند؛ چنان كه در آيه¬اي آمده است: وَ أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذينَ كانُوا يسْتَضْعَفُونَ مَشارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغارِبَهَا الَّتي بارَكْنا فيها؛4 «ما آن جمعيت مستضعف (مؤمنان بني اسرائيل) را وارث مشارق و مغارب ـ زميني را كه پر بركت كرديم ـ قرار داديم».و نيز درباره همان¬ها ميفرمايد: ؛ «ما اراده كردهايم كه قوم مستضعف ( مؤمنان بني اسرائيل) را در روي زمين تمكين دهيم ( و صاحب نفوذ و مسلّط سازيموَ نُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الْأَرْض )». 2. اين وعده الهي از آن كيست ؟ در اين آيه خداوند وعده حكومت روي زمين، برتري دين و آيين و امنيت كامل را به گروهي از مؤمنان و صالحان داده است. اما در اينكه منظور از اين گروه چه کساني-اند؛ ميان مفسران گفت و گو است.برخي آن را اشاره به حكومت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) ميدانند كه شرق و غرب جهان، در زير لواي حكومت آن حضرت قرار ميگيرد، آيين حق در همه جا نفوذ ميكند، ناامني و خوف و جنگ از صفحه زمين بر چيده ميشود و عبادت خالي از شرك، براي جهانيان تحقق مييابد.5بدون شك آيه، هم شامل مسلمانان نخستين و هم حكومت حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) مي¬شود. طبق عقيده عموم مسلمانان ـ اعم از شيعه و اهل تسنن ـ آن حضرت سراسر زمين را پر از عدل و داد ميكند و او مصداق كامل اين آيه است؛ ولي با اين حال منعي از عموميت و گستردگي مفهوم آن نيست. اينكه برخي ميگويند: كلمه «ارض» مطلق است و تمام روي زمين را شامل ميشود و اين منحصراً مربوط به حكومت امام مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) است، با جمله «كما استخلف...» سازگار نيست؛ زيرا خلافت و حكومت پيشينيان به يقين در تمام پهنه زمين نبود.به علاوه شأن نزول آيه نيز نشان ميدهد كه حداقل نمونهاي از اين حكومت در عصر پيامبر(صلي الله عليه و آله وسلم) براي مسلمانان (هر چند در اواخر عمر آن حضرت)، حاصل شده است.گفتني است ثمرة تمامي کوششهاي پيامبران و تبليغات مستمر و پيگير آنان و نمونه کامل حاكميت توحيد و امنيت كامل و عبادت، در زماني تحقق مييابد كه حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) ظهور مي¬کند6همان¬گونه كه گفته شد اين تفسيرها، به معناي انحصار مصداق آيه نيست؛ بلكه بيان مصداق كامل است. ابو بصير از امام صادق(عليه السلام) روايت كرده است: آن حضرت ذيل آيه شريفه چنين فرمود: «نزلت في الْقَائِم وَ أَصْحَابه»؛7 «[اين آيه] در باره قائم(عجل الله تعالي فرجه الشريف) و اصحاب ايشان نازل شده است».علامه طباطبايي(ره) در اين باره مي¬نويسد: «... اين مجتمع طيّب و طاهر با صفاتي كه از فضيلت و قداست دارد، هرگز تاكنون در دنيا منعقد نشده و دنيا از روزی كه پيامبر(صلي الله عليه و آله وسلم) مبعوث به رسالت گشته، تاكنون، چنين جامعهاي به خود نديده است. ناگزير اگر مصداقي پيدا كند، در روزگار حضرت مهدی(عجل الله تعالي فرجه الشريف) خواهد بود؛ چون اخبار متواتری كه از رسول خدا (صلي الله عليه و آله وسلم) و ائمه اهل بيت(عليهم السلام) در خصوصيات آن حضرت وارد شده، از تشکيل چنين جامعهای خبر می¬دهد. البته اين در صورتی است كه روی سخن در آيه را متوجه مجتمع صالح بدانيم، نه تنها حضرت مهدی (عجل الله تعالي فرجه الشريف)». آن گاه ايشان ادامه مي¬دهد: «خواهيد گفت: طبق اين نظريه چه معنا دارد كه روی سخن را در زمان نزول آيه به الذين آمنوا و عملوا الصالحات كند، در حالی كه مهدی(عجل الله تعالي فرجه الشريف) آن روز نبود (نه خودش بود و نه يكی از اهل زمانش)؟ در پاسخ ميگوييم: اين سؤال ناشی از اين است كه پرسش كننده، ميان خطاب¬های فردی با خطاب¬های اجتماعی خلط كرده است؛ چون خطاب ممكن است دو جور متوجه اشخاص شود: يكی اينكه اشخاصی را مورد خطابی قرار دهند؛ بدين جهت كه خصوصيات خودِ آنان مورد نظر است. به طور ديگر اينکه همان اشخاص را مورد خطاب قرار دهند ـ نه از اين جهت که شخصِ خود آنان مورد نظر باشد، بلکه ـ از اين جهت که جمعيتي هستند داراي صفاتي معين. در صورت اول، خطاب از مخاطبان به غير مخاطبان متوجه نمي شود و شامل آنها نمي گردد ـ نه وعده¬اش، نه وعيدش ونه هيچ چيز ديگرش ـ و در قسم دوم اصلاً اشخاص دخالتي ندارند و خطاب متوجه دارندگان صفات کذايي است که در اين صورت به ديگران نيز متوجه ميشود. در آيه شريفه، خطاب از قبيل خطاب¬هاي دوم است که بيانش گذشت و اغلب خطاب¬هاي قرآني ـ که يا مؤمنان را مخاطب کرده و يا کفار را ـ از اين قبيل است».8 در مجمع البيان در ذيل آيه وَعَدَ اللهُ الذينَ آمنوا مِنكُم ... آمده است: مفسران در اينكه الذينَ آمَنوا مِنكُم چه كساني¬اند، اختلاف دارند و از اهل بيت(عجل الله تعالي فرجه الشريف) روايت شده كه منظور، مهدي از آل محمد(صلي الله عليه و آله وسلم) است. عياشی به سند خود از علی بن الحسين(عليه السلام) روايت كرده است: وقتی اين آيه را تلاوت كرد، فرمود: به خدا سوگند! ايشان شيعيان ما اهلبيت¬اند كه خدا اين وعدة خود را در حق ايشان، به وسيله مردی از ما تحقّق می¬بخشد و او مهدی اين امت است. او كسی است كه رسول¬خدا(صلي الله عليه و آله وسلم) دربارهاش فرمود: اگر از دنيا نماند مگر يك روز، خدا آن روز را آن قدر طولانی میكند تا مردی از عترتم قيام كند كه هم نام من است. او زمين را پر از عدل و داد میكند، آن چنان كه از ظلم و جور آکنده شده باشد. نظير اين روايت از ابی جعفر و ابی عبد الله(عليهما السلام) نقل شده است.علامه طباطبايي در جمع بندي مباحث مينويسد: «از ائمه اهل بيت(عليهم السلام) در اين باره اخباری روايت شده است. در گذشته هم بيان انطباق آيه بر مضمون اين روايات گذشت و نيز در مجمع البيان بعد از نقل روايت بالا آمده است: بنابر اين مراد از الذينَ آمَنوا وَ عَمِلُوا الصالحات رسول خدا(صلي الله عليه و آله وسلم) و اهل بيت او(عليهم السلام) است».9 پي نوشت ها:1. نور (24)، آيه 55.2. بقره (2)، آيه 30.3. ص (37)، آيه 26.4. اعراف (7)، آيه 137.5. ر.ک: محمد حسين طباطبايي، تفسير الميزان، ج15، ص218.6. ناصر مکارم شيرازي و ديگران، تفسير نمونه، ج 14، صص530 ـ 532.7. محمد بن حسن طوسي(ره) ، كتاب الغيبة، ص 173؛ نعماني(ره)، الغيبة، ص240، ح35.8. محمد حسين طباطبايي، ترجمه الميزان، ج 15، ص 220.9. همان، ج 15، ص225.
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 981]
صفحات پیشنهادی
آيه سوم،آيه ي 55 از سوره ي مباركه نور
آيه سوم،آيه ي 55 از سوره ي مباركه نور نويسنده:خدامرلد سلیمیانمنبع:درسنامه مهدویت1-ص37تاص42 وَعَدَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْض كَمَا ...
آيه سوم،آيه ي 55 از سوره ي مباركه نور نويسنده:خدامرلد سلیمیانمنبع:درسنامه مهدویت1-ص37تاص42 وَعَدَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْض كَمَا ...
فرجام نيکوي زمان
سوره ي نور، آيه ي 55: «وعدالله الذين آمنوا منکم و عملوالصالحات ليستخلفنهم في الارض کما استخلف ... از مجموع روايات متواتر اسلامي برمي آيد که اين آيه ي مبارکه، مربوط به زمان ظهور امام عصر (عج) .... ويژگي سوم، گسترش و اجراي عدالت در سرتاسر جهان است.
سوره ي نور، آيه ي 55: «وعدالله الذين آمنوا منکم و عملوالصالحات ليستخلفنهم في الارض کما استخلف ... از مجموع روايات متواتر اسلامي برمي آيد که اين آيه ي مبارکه، مربوط به زمان ظهور امام عصر (عج) .... ويژگي سوم، گسترش و اجراي عدالت در سرتاسر جهان است.
نکاتی در باره ایات کلام الله مجید : داروخانه ی معنوی ، ارتباط با خدا
22)نور:بيمه شدن جان و دارايي و زنان –آمريزيده شدن-اعطاي حسنات-محتلم نشدن عدم .... آيه سوم : يخرج من بطونها شراب مختلف الوانه فيه شفاء للناس آيه چهارم : قل هو للذين آمنوا هدى .... در هر روز بخوانيد ايه ي مباركه(و من يتق الله)تا( اخر سوره ي طلاق) را 3 مرتبه بعد از .... در وقت افطار سه آیه از سوره یوسف (آیات 54 و 55 و 56 ) از وقال الملک ائتونی به .
22)نور:بيمه شدن جان و دارايي و زنان –آمريزيده شدن-اعطاي حسنات-محتلم نشدن عدم .... آيه سوم : يخرج من بطونها شراب مختلف الوانه فيه شفاء للناس آيه چهارم : قل هو للذين آمنوا هدى .... در هر روز بخوانيد ايه ي مباركه(و من يتق الله)تا( اخر سوره ي طلاق) را 3 مرتبه بعد از .... در وقت افطار سه آیه از سوره یوسف (آیات 54 و 55 و 56 ) از وقال الملک ائتونی به .
زهره ي زهرا ( سلام الله عليها )
نکته ي ديگر اين که بسياري از آيه هاي قرآني علاوه بر معنا و منطوق تنزيلي در مناسبت ... (2)فاطمه، دخت محمد مصطفي ( ص) را زهرا ناميدند زيرا نور او آسمان ها را روشن کرد. .... بينهما برزخ لا يبغيان ( الرحمن ، 55 / 19-20)؛ دو دريا را به هم آويخت و آنها به هم رسيدند. ... (16)و سوره ي مبارکه « هل اتي » در شأن اهل بيت نزول يافته و در آن انواع نعمت هاي ...
نکته ي ديگر اين که بسياري از آيه هاي قرآني علاوه بر معنا و منطوق تنزيلي در مناسبت ... (2)فاطمه، دخت محمد مصطفي ( ص) را زهرا ناميدند زيرا نور او آسمان ها را روشن کرد. .... بينهما برزخ لا يبغيان ( الرحمن ، 55 / 19-20)؛ دو دريا را به هم آويخت و آنها به هم رسيدند. ... (16)و سوره ي مبارکه « هل اتي » در شأن اهل بيت نزول يافته و در آن انواع نعمت هاي ...
گلگشتي در تفسير روض الجنان (2)
(12)ابوالفتوح در ذيل آيه ي مزبور مي نويسد: و اما برگزيده زنان جهان به اتفاق، ... ي زنان عالم است از اولينان و آخرينان و او پاره ي من است و نور چشم من است و ميوه ي دل ... (16)پديده ي رفض تفکري است که جوانه هاي آن در قرن اول ق زده شد و در طي قرن دوم و سوم (17) ... و آيه ي والنجم (37) اذ هوي و آيه ي 55 سوره مائده (38) و مائده (39) و آيه ي 43 سوره ي رعد ...
(12)ابوالفتوح در ذيل آيه ي مزبور مي نويسد: و اما برگزيده زنان جهان به اتفاق، ... ي زنان عالم است از اولينان و آخرينان و او پاره ي من است و نور چشم من است و ميوه ي دل ... (16)پديده ي رفض تفکري است که جوانه هاي آن در قرن اول ق زده شد و در طي قرن دوم و سوم (17) ... و آيه ي والنجم (37) اذ هوي و آيه ي 55 سوره مائده (38) و مائده (39) و آيه ي 43 سوره ي رعد ...
عمل صالح از منظر قرآن کريم
عمل صالح از منظر قرآن کريم نويسنده:دکترکامران ايزدي مبارکه** چکيده عمل صالح ... در اين مبحث با طرح 8 آيه سعي مي شود ديدگاه قرآن کريم درباره ي عمل صالح تبيين گردد. .... (ابن کثير، 1401ق، ج 3، ص 140) طبرسي درتفسير آيه 42 از سوره ي اعراف مي ..... (نور، 55) دراين آيه خداوند متعال به مؤمنان که اعمال صالح انجام مي دهند وعده داده است که ...
عمل صالح از منظر قرآن کريم نويسنده:دکترکامران ايزدي مبارکه** چکيده عمل صالح ... در اين مبحث با طرح 8 آيه سعي مي شود ديدگاه قرآن کريم درباره ي عمل صالح تبيين گردد. .... (ابن کثير، 1401ق، ج 3، ص 140) طبرسي درتفسير آيه 42 از سوره ي اعراف مي ..... (نور، 55) دراين آيه خداوند متعال به مؤمنان که اعمال صالح انجام مي دهند وعده داده است که ...
امنيت فردي ـ اجتماعي و سياسي ـ نظامي در قرآن کريم
اين امنيت ريشه ي تمامي امنيت ها و آرامش هاست و برهمين مبناست که قرآن کريم امنيت را .... از کشورها تمايزميان فرهنگ و سياست ـ به خصوص در جهان سوم ـ به لحاظ دگرگوني در معناي .... فإذا دخلتم بيوتاً فسلموا علي أنفسکم تحيّه من عندالله مبارکه طيبهً. ... همانطور که پيش از اين گفته شد قرآن در آيه 55 سوره ي نور يکي از اهداف استقرار حاکميت ...
اين امنيت ريشه ي تمامي امنيت ها و آرامش هاست و برهمين مبناست که قرآن کريم امنيت را .... از کشورها تمايزميان فرهنگ و سياست ـ به خصوص در جهان سوم ـ به لحاظ دگرگوني در معناي .... فإذا دخلتم بيوتاً فسلموا علي أنفسکم تحيّه من عندالله مبارکه طيبهً. ... همانطور که پيش از اين گفته شد قرآن در آيه 55 سوره ي نور يکي از اهداف استقرار حاکميت ...
خانواده و راهبردهاي کاربردي:رهنمودي براي دستگاه هاي فرهنگي(1)
با توجه به دستور الهي (در آيه 32 سوره ي مبارکه نور) همه افراد در سن طبيعي تأهل، بايد ... از اين رو، اشتغال اجتماعي زنان، شغل سوم آنان خواهد بود، نه شغل اولشان، بر خلاف ...
با توجه به دستور الهي (در آيه 32 سوره ي مبارکه نور) همه افراد در سن طبيعي تأهل، بايد ... از اين رو، اشتغال اجتماعي زنان، شغل سوم آنان خواهد بود، نه شغل اولشان، بر خلاف ...
نصيحت؛ حق دولت و ملت (1)
همه ي مسلمانان بايد با توجه به اين اصل، روابط گوناگون و حرکت هاي اصلاحي خود را پي. ... براي نمونه: قرطبي در سوره ي مبارکه توبه ذيل آيه ي شريفه: «ليس علي الضعفاء. .... آورده است:(25) «ابوذر در گفت و گويي با عثمان، خليفه سوم، برخوردش با معاويه و خود ..... (55) 4. پيامبر خدا فرمود: «من ولي من أمر المسلمين شيئا فلم يحطهم بنصيحة کما ...
همه ي مسلمانان بايد با توجه به اين اصل، روابط گوناگون و حرکت هاي اصلاحي خود را پي. ... براي نمونه: قرطبي در سوره ي مبارکه توبه ذيل آيه ي شريفه: «ليس علي الضعفاء. .... آورده است:(25) «ابوذر در گفت و گويي با عثمان، خليفه سوم، برخوردش با معاويه و خود ..... (55) 4. پيامبر خدا فرمود: «من ولي من أمر المسلمين شيئا فلم يحطهم بنصيحة کما ...
اقتصاد در خانواده(1)
(1)از اين جرقه ي نخستين معلوم مي شود ميل به جنس مخالف که در درون انسان ها نهاده شده ميلي است .... آنها استفاده نمود.3_راه سوم:سرمايه گذاري و پس اندازراه ديگر کسب درآمد، سرمايه گذاري اقتصادي است که در خانواده انجام مي شود. ... در اين روش گرچه به صورت ظاهري اصل پول ثابت مانده ولي با ايمان و عمل به آيه شريف ..... سوره مبارکه يس آيات 58-55.
(1)از اين جرقه ي نخستين معلوم مي شود ميل به جنس مخالف که در درون انسان ها نهاده شده ميلي است .... آنها استفاده نمود.3_راه سوم:سرمايه گذاري و پس اندازراه ديگر کسب درآمد، سرمايه گذاري اقتصادي است که در خانواده انجام مي شود. ... در اين روش گرچه به صورت ظاهري اصل پول ثابت مانده ولي با ايمان و عمل به آيه شريف ..... سوره مبارکه يس آيات 58-55.
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها