واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
ماه خودسازي منبع:ماهنامه ي ديدار آشنا براي ليله القدر مهيا بشويد• امام خميني (رحمت الله عليه)ماه مبارك رمضان نزديك شد و در اين ماه مبارك خودتان را تقويت كنيد به قوت هاي روحاني، در يك حديث است كه پيغمبر اكرم فرمودند:كه ماه رمضان آمد، اقبال كرد آمد، در ضمنش مي فرمايند كه: « دعيتم الي ضيافه الله» ضيافت هاي خدا با ضيافت هاي مردم اين است فرقش كه وقتي شما را يك اشخاصي دعوت بكنند به يك مهماني وقتي برويد در آن مهماني به حسب فراخور حال يك چيزهايي براي خوردني و يك چيزهايي براي تفريح و اين چيزهاست، ضيافت خدا در ماه رمضان يك شعبه اش روزه است ، آن ضيافت خداست، يك شعبه اش روزه است و يك كار مهمش كه مائده غيبي و آسماني است قرآن است شما دعوت شده ايد به مهماني خدا و شما در ماه رمضان مهمان خدا هستيد.مهماندار شما، شما را وادار كرده است به اين كه روزه بگيريد . اين راه هايي كه به دنيا باز است و شهوات هست... اين ها را سدش كنيد تا مهيا بشويد براي ليله القدر.ماه رمضان فرصتي براي دوري از غفلت• مقام معظم رهبري (مدظله العالي)دعا در ماه مبارك رمضان و همه خصوصيات اين ماه مبارك اين است كه ما را متذكر مي كند؛ از غفلت بيرون مي آورد؛ آلودگي- هاي ما را به ما نشان مي دهد و در بين دعا و نماز و توجه، فرصتي به ما دست مي دهد كه اشتباهاتي را با آن ها انس و خو گرفتيم، بازنگري كنيم و آن ها را بشناسيم؛ چون گاهي انسان گناهي را عادت كرده كه انجام بدهد و توجه ندارد كه اين گناه است. البته تنبلي، سستي و بقيه نواقصي را هم كه داريم، مي توانيم بازنگري كنيم.اين فصل يك ماهه ، فصل بسيار باازش و قيمتي است. در اين سي روز يا بيست و نه روز، خدا ليله القدر را قرار داده و ليله القدر يك فرصت استثنايي در طول سال براي انسان است. كه اگر انسان توانسته باشد آن شب را درك بكند ، خير زيادي گيرش آمده، در دعاي وداع ماه رمضان – نه اين دعاي وداعي كه در صحيفه سجاديه است – بلكه دعايي كه در مفاتيح الجنان است، مي گويد: « و ان تجعلني برحمتك ممّن خرت له ليله القدر و جعلتها له خيرا من الف شهر». خدايا! من را از كساني قرار بده كه توفيق درك ليله القدر را به دست آوردند و ليله القدر براي آنها از هزار ماه بهتر و باارزش تر شده، ليله القدر براي همه اين گونه نيست. آن كسي كه براي او شب بيست و سوم يا شب بيست و يكم ماه رمضان، با شب بيست و سوم هر ماه ديگري فرق ندارد – نه ذكري، نه توجهي ، نه حالي ، نه گريه اي، نه تضرّعي ؛ با غفلت مي گيرد مي خوابد، يا اصلاً يادش نمي آيد كه ليله القدر است، يا خداي نكرده آلوده به گناه و هواي نفس هم مي شود – براي چنين انساني ليله القدر بهتر از هزار شب نيست؛ يك شب است، آن هم يك شب خسران بار كه براي او خيري ندارد. ليله القدر براي آن كسي از هزار ماه بهتر است كه ساعات و دقايق آن شب را قدر بداند؛ از دقايق آن شب استفاده بكند. در آن دعا مي خوانيم كه خدايا ما را از آن كساني قرار بده كه شب قدرشان پوچ نمي شود؛ از دست نمي رود.برنامه انسان سازي ماه مبارك رمضان • استاد شهيد مرتضي مطهرياساساً برنامه ماه مبارك رمضان ، رمضان براي انسان سازي است يعني برنامه اين است كه انسان هاي معيوب در اين ماه خود را تبديل به انسان هاي سالم، و انسان هاي سالم خود را تبديل به انسان هاي كامل كنند. برنامه ماه مبارك رمضان برنامه تزكيه نفس است، برنامه اصلاح معايب و رفع نواقص است، برنامه تسلط عقل و ايمان و اراده، بر شهوات نفساني است. برنامه دعاست، برنامه پرستش حق است، برنامه پرواز به سوي خداست، برنامه ترقي دادن روح است، برنامه رقاء دادن روح است. اگر بنا باشد كه ماه مبارك بيايد و انسان سي روز گرسنگي و تشنگي و بي خوابي بكشد و مثلاً شب ها تا ديروقت بيدار باشد و به اين مجلس و آن مجلس برود و بعد هم عيد فطر بيايد، و با روز آخر شعبان يك ذره هم فرق نكرده باشد، چنين روزه اي براي انسان اثر ندارد. اسلام كه نمي خواهد همين طور مردم دهانشان را ببندند، دهانشان را ببندند يا نبندند [ براي اسلام فرقي نمي كند] ، نه، با روزه گرفتن قرار است كه انسان ها اصلاح شوند، چرا در رويات ماه آمده است كه بسياري از روزه داران هستند كه حظ و بهره آن ها از روزه، جز گرسنگي چيزي نيست . بستن دهان از غذاي حلال براي اين است كه انسان همراه آن سي روز تمرين كند كه زبان خود را از گفتار حرام ببندد، غيبت نكند، دروغ نگويد، فحش ندهد.حقيقت دعا چيست؟• استاد مصباح يزدي (دام عزه)زندگي دنيا به گونه اي است كه خواه نا خواه توجه انسان را تا حدودي به امور مادي جلب مي كند؛ اما واقعيت اين است كه انسان براي تقرب به خدا آفريده شده است و بايد از تمام جوانب زندگي براي نيل به اين مقصود بهره گيرد . يكي از بهترين راه ها براي اين منظور آن است كه هر روز لحظاتي از عمر خود را صرف توجه خالص به بارگاه الهي كند. اين توجه بيش تر در نماز جلوه گر مي شود؛ در نماز دعاهايي در حال قنوت و ساير حالات خوانده مي شود گذشته از آن كه در روايات براي قبل و بعد از نماز نيز دعاهاي ديگري وارد شده است. حتي مي توان خود نماز را نوعي دعا دانست...حقيقت دعا توجه به بارگاه حضرت معبود است و براي مومنان نوعي معراج روحي و معنوي به حساب مي آيد. دعا فقط تلفظ پاره اي كلمات و مراعات برخي آداب خاص نيست، حقيقت و روح دعا توجه قلبي انسان به خداوند عالم است و قوت اين توجه به ميزان معرفت و محبت انسان به خداوند بستگي دارد. از اين رو بايد پيش از دعا وهنگام دعا به صفات خداوند توجه داشت.
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 343]