تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نصيحت و خيرخواهى از حسود محال است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803869800




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

القاب حضرت مهدي عليه السلام،راهي براي شناخت بيشتر (مضطر،منتقم،منصور،مهدي)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
القاب حضرت مهدي عليه السلام،راهي براي شناخت بيشتر (مضطر،منتقم،منصور،مهدي)
القاب حضرت مهدي عليه السلام،راهي براي شناخت بيشتر (مضطر،منتقم،منصور،مهدي) نويسنده:خدامراد سلیمیانمنبع: درسنامه مهدویت1-ص222تا ص236 14. مُضْطَر«مضطر» در لغت به معناي كسي است كه بيماري، فقر و يا سختي‌هاي روزگار، او را ناگزير به تضرّع در درگاه خداوند کرده است.1 در برخي روايات از اين لقب، به عنوان يكي از القاب حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) ياد شده و در قرآن مجيد نيز مورد اشاره قرار گرفته است: اَمََّنْ يجِيبُ المُضْطَرَّ اِذا دَعاهُ وَيكْشِفُ السُوءَ؛2 «اي كسي كه دعاي مضطر را اجابت مي‌‏كند و گرفتاري را بر طرف مي‏سازد».در برخي از روايات، اين آيه تفسير به حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) و قيام ايشان شده است. امام صادق(عليه السلام) مي‏فرمايد: «اين آيه درمورد مهدي از آل‏محمد(عليهم السلام) نازل شده است؛ به ‏خدا سوگند! مضطر او است؛ هنگامي كه در مقام ابراهيم دو ركعت نماز به ‏جا مي‏آورد و دست به درگاه خداوند متعال بر مي‏دارد؛ خداوند دعاي او را اجابت مي‏كند، ناراحتي‏ها را بر طرف مي‏سازد و او را خليفه روي زمين قرار مي‏دهد».3بدون شك منظور از اين تفسير، منحصر ساختن مفهوم آيه، به وجود مبارك حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) نيست؛ بلكه آيه معناي گسترده‏اي دارد كه يكي از مصداق‏هاي روشن آن، وجود حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) است. پس زمانی که همه جا را فساد می‌گيرد، درها بسته مي‏شود، كارد به استخوان مي‏رسد، بشريّت در بن‏بست سختي قرار مي‏گيرد و حالت اضطرار در كل عالم نمايان مي‏شود؛ در اين هنگام حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) در مقدس‏ترين نقطه روي زمين، دست به دعا بر مي‏دارد و تقاضاي كشف سوء مي‏كند. خداوند نيز اين دعا را سرآغاز انقلاب مقدس جهاني او قرار مي‏دهد و به مصداق يجْعلكم خلفاء الارض او و يارانش را جانشينان روي زمين مي‏كند».415. منتَظَريكي از القاب حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) ، «منتظَر» است كه در روايات فراواني به آن اشاره شده است. حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) خود نيز همانند ديگر انسان‏ها، منتظر است تا روزي فرا رسد و ارادة خداوند متعال، به برپايي حاكميت جهاني عدل و قسط تعلق گيرد. اما تنها كسي است كه انتظار ظهورش كشيده مي‏شود؛ از اين رو «منتظَر» نيز ناميده شده است.از امام جواد(عليه السلام) پرسيده شد:‌اي فرزند رسول خدا! مهدي، به چه دليل منتَظَر ناميده شده است؟ فرمود: «لاَنَّ لَهُ غَيبَةً يكْثُرُ اَيامُها وَيطُولُ اَمَدُها فَينتَظِرُ خُرُوجَهُ المُخلِصُونَ وَينكِرُهُ المُرْتابُونَ...»؛5 «به اين علت كه براي او غيبتي است كه روزهايش زياد مي‏شود و مدتش بسيار طول مي‏كشد. پس مخلصان، انتظار ظهورش را مي‏كشند و اهل ترديد او را نكار خواهند کرد...».زرارة بن اعين نيز مي‏گويد: از امام صادق(عليه السلام) شنيدم كه مي‏فرمود: «اِنَّ لِلْقائِمِ غَيبَةً قَبْلَ اَنْ يقُومَ»؛ قُلتُ لَهُ: وَ لِمَ؟ قالَ: «يخافُ»؛ _ و اَوْمأَ بِيدِهِ اِلي بَطْنِهِ _ ثُمّ قالَ: يا زُرارَةُ وَهُوَ المُنتَظَرُ الَّذي يشُكُّ النَّاسُ فِي وِلادَتِهِ...»؛6 «به درستي كه براي قائم پيش از آنكه قيام كند، غيبتي است. عرض كردم: قربانت شوم! براي چه؟ فرمود: مي‏ترسد ـ و به شكم خود اشاره كرد ـ سپس فرمود: او است منتظري كه مردم در تولدش شك كنند...».16. مُنتقم«منتقم»، به معناي انتقام گيرنده و يكي از القاب حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) است. آن حضرت مي‏فرمايد: «اَنَا بَقِيةُ اللَّهِ فِي اَرْضِهِ وَالمُنتَقِمُ مِنْ اَعْدائِهِ»؛7 «من باقي‏مانده خدا در روي زمين و انتقام گيرنده از دشمنان او هستم».امام صادق(عليه السلام) نيز فرمود: «چون حسين ‏بن علي(عليهما السلام) به شهادت رسيد، فرشتگان الهي ضجه سردادند و گفتند: پروردگارا! با حسين چنين‏ شد؛ درحالي كه او صفيّ تو و فرزند پيامبرت است!؟ پس خداوند نور قائم(عليه السلام) را به آنان نشان داد و فرمود: به وسيله اين ]شخص [ انتقام او را خواهم گرفت».8 البته در پاره‏اي از روايات نيز گفته شده است: «آن حضرت انتقام گيرنده خون تمامي امامان(عليهم السلام) و مظلومان است».917. منصور در احاديث فراواني رسيده است كه حضرت مهدي(عليه السلام) ، «مَنْصُورٌ بِالرُّعْب» وَ «مُؤَيدٌ بِالنَّصْر» است؛ يعني، به هنگام ظهور، رعب او در دل‏هاي قدرت مندان مي‏افتد و نيروهاي غيبي و نامرئي، به كمك او و ياران او مي‏شتابند. البته آنچه درباره ياري آن حضرت به وسيله نيروهاي غيبي گفته شده، منافاتي با لزوم حضور مردم در صحنه ندارد و بايسته است كه مردم، آن حضرت را تا رسيدن به اهداف متعالي اش ياري رسانند.امام صادق(عليه السلام) فرمود: «انقلاب مهدي را سه سپاه ياري مي‏كنند و در پيروزي او شركت دارند: سپاهي از فرشتگان، سپاهي از مؤمنان و سپاهي از رعب و وحشت».10محمد بن مسلم ثقفي از امام باقر(عليه السلام) نقل مي‏كند كه فرمود: «اَلْقائِمُ مِنَّا مَنْصُورٌ بِالرُّعْبِ»؛11 «قائم ما به ]افتادن[ ترس در دل دشمنان، ياري شده است».18. مهدي يكي از مشهور‌ترين القاب قائم آل محمد(عجل الله تعالي فرجه الشريف) ، مهدي است. «مهدي»، اسم مفعول و به معناي هدايت شده است. کلمه «مهدويّت» نيز بر گرفته از همين ريشه است. اين واژه در بين اهل سنّت، از شهرت بيشتري برخوردار است؛ به گونه‌اي كه آن حضرت بيشتر با اين واژه نزد آنها شناخته می‌شود.البته گاهي نيز در معناي فاعلي به معناي «هدايت كننده» به كار رفته است. محمدبن عجلان از امام صادق(عليه السلام) نقل كرده است: «... و قائم(عجل الله تعالي فرجه الشريف) را از آن جهت مهدي گفته‏اند كه مردم را به آييني كه از دست داده‏اند، هدايت مي‏كند...».12اما آنچه بيشتر در روايات آمده، همان معناي نخست است. امام باقر(عليه السلام) در اين باره فرمود: «به درستي كه مهدي ناميده شد؛ به جهت اينكه به امر مخفي هدايت مي‏شود. او تورات و ساير كتاب‏هاي الهي را از غاري در انطاكيه بيرون خواهد آورد».13امام صادق(عليه السلام) نيز در پاسخ پرسشی فرمود: «لانَّهُ يهْدي اِلي كُلِّ اَمْرٍ خَفي»؛14«به جهت اينكه به تمامي امور پنهان هدايت مي‏شود».گفتنی است لقب «مهدي»، بيشتر دربارة آن حضرت بعد از ظهور و قيام و لقب «قائم»، قبل از ظهور و قيام استفاده ‏شده است. امام صادق(عليه السلام) درباره برخي از وقايع پس از ظهور می¬فرمايد: «... ثُمَّ يأمُرُ مُنادِياً فَينادِي: هَذا المَهْدِي...»؛15 «به منادي دستور داده خواهد شد؛ پس ندا در مي‏دهد كه اين است مهدي».پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله وسلم) نيز فرمود: «پس از ظهور كسي نزد او آمده، مي‏گويد:‌اي مهدي! به من عطا كن! و آن حضرت مي‏فرمايد: بگير».16لقب مهدي، اگرچه اختصاص به آخرين امام ندارد و بقيه امامان(عليهم السلام) نيز مهدي هستند؛ ولي تنها از پيشوای دوازدهم، به عنوان «مهدي» ياد شده است.اين لقب از همان آغاز شكل‏گيري بحث «مهدويّت»، بر زبان معصومين(عليهم السلام) رايج بوده و در روايات فراواني از پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله وسلم) ، اين لقب بيان شده است. بنابراين در كتاب‏هاي اهل سنّت نيز فراوان اين لقب آمده است.17امام حسين(عليه السلام) فرمود: «دوازده مهدي از ما است: نخستين ايشان اميرمؤمنان علي(عليه السلام) بود و آخرين ايشان نهمين فرزند از نسل من است...».18محمدبن عمران گفت: من از امام ششم(عليه السلام) شنيدم كه مي‏فرمود: «ما دوازده مهدي هستيم».19پي نوشت ها:1. مجمع‏البحرين، ج 3، ص 373.2. نمل (27)، آيه 62.3. تفسير نورالثقلين، ج 4، ص 94؛ ر.ك: الغيبة، ص 181، ح 30.4. تفسير نمونه، ج 15، ص 521 و 522.5. كمال‏الدين و تمام النعمة، ج 2، ص 378، ح 3.6. همان، ج 2، ص 342، ح 24.7. همان، ج 2، ص 384، ح 1.8. كافي، ج 1، ص 465، ح 6؛ شيخ طوسي، امالي، ج 2، ص 33.9. ر.ك: الغيبة، ص 140، ح 1؛ كافي، ج 2، ص 8، ح 1.10. الغيبة، ص 198، ح 9، ص 243، ح 43؛ بحارالانوار، ج 52، ص 139.11. كمال‏الدين و تمام النعمة، ج 1، ص 330، ح 16.12. الارشاد، ج 2، ص 383، ح 2.13. علل الشرايع، ج 1، ص 161، ح 3؛ الغيبة، ص 237، ح 26.14. كتاب الغيبة، ص 471؛ الغيبة، ص 237.15. الغيبة، ص 313، ح 5.16. همان، ص 92.17. ر.ك: الصنعاني، المصنف، ج 11، ح 20773؛ سنن ابن ماجه، ج 2، ص 30، ح 4085، 4086، 4087، 4088؛ سنن ابوداود، ج 4، ص 107، ح 2485.18. عيون اخبار الرضا(عليه السلام)، ج 1، ص 68، ح 36.19. كمال‏الدين و تمام النعمة، ج 2، ص 4.
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 263]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن