تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 30 بهمن 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفی...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

بانک کتاب

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

ایونا

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

کشتی تفریحی کیش

تور نوروز خارجی

خرید اسکرابر صنعتی

طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وب‌سایت

کاشت ابرو با خواب طبیعی

هدایای تبلیغاتی

زومکشت

فرش آشپزخانه

خرید عسل

قرص بلک اسلیم پلاس

کاشت تخصصی ابرو در مشهد

صندوق سهامی

تزریق ژل

خرید زعفران مرغوب

تحصیل آنلاین آمریکا

سوالات آیین نامه

سمپاشی سوسک فاضلاب

مبل کلاسیک

بهترین دکتر پروتز سینه در تهران

صندلی گیمینگ

کفش ایمنی و کار

دفترچه تبلیغاتی

خرید سی پی

قالیشویی کرج

سررسید 1404

تقویم رومیزی 1404

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1860793201




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

منابع تفسير (قسمت اول)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
منابع تفسير (قسمت اول)
منابع تفسير (قسمت اول) نويسنده:محمد على رضايى اصفهانىدرامدى بر تفسير علمى قران،ص 89 - 74 اول: الفاظ و عبارتهاى هر آيه كه مورد تفسير قرار مى‏گيرد:از لحاظ بيان مقصود ممكن است چند صورت داشته باشد: الف - ممكن است آيه، نص در بيان مقصود باشد، يعنى مطلب و هدف گوينده را به طور صريح و قاطع بيان كند. چنانچه در وجوب اصل نماز، روزه و حج اين گونه است. (هر چند گاهى شرايط و جزئيات مورد نظر قرار نگرفته و كاملاً بيان نشده است). ب - ممكن است يك آيه، ظهور در مطالبى داشته باشد، هر چند تصريح به آن ندارد، لكن عموم مردم (كه آشنا به لغت باشند) يك مطلب را از آن، مى‏فهمند. ج - گاهى يك آيه قرآن به طور مجمل و مبهم، مطلبى را بيان مى‏كند كه مقصود گوينده سخن، روشن نيست، مگر آنكه به آيات واضح ديگر مراجعه شود، اين گونه آيات را متشابه، گوينده و آيات صريح و اصول اساسى كه به طور واضح بيان شده را، آيات محكم گويند، براى مثال: چند آيه را در نظر مى‏گيريم: قال الله تعالى: (ليس كمثله شى) 1، (هيچ چيزى مثل و مانند خداوند نيست) و قال تعالى: (الرحمن على العرش استوى) 2، (به درستى خداوند، بر عرش استوار، قرار گرفته است) و قال تعالى: (يد الله فوق ايديهم)3، (دست خدا بالا دستهاى آنان است). اگر ظاهر آيه دوم و سوم را در نظر بگيريم، ممكن است كسى بگويد كه خداوند، دست دارد و بر كرسى و عرش خود مى‏نشيند و قرار مى‏گيرد. پس خداوند جسم است ؛ ولى با مراجعه به آيه اول كه هرگونه مثل و مانند را، در مورد خدا نفى مى‏كند، متوجه مى‏شويم كه او مكان ندارد و جسم نيست (و گرنه مانند ديگر موجودات مادى بود) پس آيه دوم و سوم متشابه بود و آيه اول محكم است؛ چون آيات متشابه، مجمل و مبهم است و احتياج به بيان كننده (يعنى آيات محكم) دارد. آيات قرآن اگر نص يا ظاهر باشد، براى شنونده و تفسير كننده حجت است؛ چون بناى عقلا بر حجيت ظاهر و نص است و اگر كسى، خلاف آن را بپذيرد و عمل كند از او قبول نمى‏كنند و حتى او را سرزنش مى‏نمايند (مگر آنكه قرينه‏اى عقلى يا نقلى بر خلاف ظاهر آيه وجود داشته باشد). اما نوع سوم آيات (يعنى آيات متشابه) قابل پيروى نيست؛ چون ظهور ندارد و هدف گوينده روشن نيست، مگر آنكه در پرتو آيات محكم، عقل و روايات معتبر، تفسير شده و مقصود گوينده روشن شود و اين مورد، يكى از مصاديق بارز تقسير است كه آيات احتياج به متخصص در تفسير دارد، تا مقصود خداوند بر مردم روشن گردد. پس يكى از منابع تفسير، همان نصوص و ظواهر الفاظ آيات قرآن است كه با توجه به آن، هر آيه مورد تفسير قرار مى‏گيرد. بلى آيات متشابه بعد از رفع تشابه، مى‏تواند منبع تفسير آيات ديگر، قرار گيرد همان طور كه قضاياى نظرى، پس از اثبات خود مبناى اثبات قضاياى ديگر مى‏شود . دوم: عقل سالم و فطرى انسان: (همان طور كه شيخ طوسى «ره» در تفسير تبيان تصريح مى‏كند) 4. وقتى عقل از هواهاى نفسانى و تأثير افكار و عقايد و سليقه‏هاى شخصى، به دور باشد مى‏تواند در مسير تفسير قرآن، يكى از منابع قرار گيرد؛ چون عقل حجت درونى انسان است، همانطورى كه پيامبران حجت برونى هستند و نقش هر دو، راهنمايى انسان است. پس در تفسير قرآن (كه آن هم كتاب هدايت است) بايد از دو هادى و راهنما يعنى عقل الهى كمك گرفت. 5. اگر در تفسير قرآن، به عقل و دلايل عقلى و قضاياى قطعى آن توجه نشود، ممكن است مفسر، به تناقض گويى دچار شود و در تفسير كلام خداوند دچار انحراف شود. عقل است كه بين نص و ظاهر و محكم و متشابه و... فرق مى‏گذارد و عام را از خاص جدا مى‏كند و هر كدام را در محدوده خود به كار مى‏برد . البته منظور ما از عقل، اعم از دلايل عقلى و عقلايى است كه در تفسير قرآن راه گشاست و اگر عقل و قراين عقلى و دلايل قطعى عقلى را كنار بگذاريم، در تفسير بسيارى از آيات، دچار مشكل خواهيم شد و در بحث تفسير معتبر، بيان كرديم كه در قرآن چيزى كه مخالف عقل و حكم قطعى عقل باشد وجود ندارد. سوم: روايات متواتر و قطعى: پيامبر اسلام (ص) به عنوان اولين مفسر وحى، شناخته مى‏شود او كه كلماتش، ريشه در وحى الهى دارد؛ در بسيارى از موارد با سخنان خود مقصود خداوند كريم را، روشن كرده است . اما بعد از او هم، خاندان رسالت و ائمه معصومين (ع) مفسران اصلى قرآن هستند؛ چون معصوم از خطا بوده و سخن آنان، از پيامبر (ص) سرچشمه گرفته و ريشه در وحى دارد و همچنين به دليل حديث ثقلين، هميشه همراه قرآن هستند. پس سخنان آنها بر ما حجت است و براى تفسير قرآن راه‏گشاست. اما سخنان پيامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) به چند صورت به ما رسيده است: الف - اخبار متواتر: يعنى رواياتى كه به صورت متعدد و از طريقهاى گوناگون براى ما نقل شده است، بطورى كه ما علم يا اطمينان پيدا مى‏كنيم كه آن خبر، دروغ نيست . ب - اخبارى كه به صورت واحد به ما رسيده است، يعنى فقط يك طريق معتبر دارد، ولى ما قراين و شواهدى در دست داريم كه آن خبر را، صادق مى‏دانيم و اطمينان پيدا مى‏كنيم كه از پيامبر (ص) يا ائمه اطهار (ع) صادر شده است . ج - رواياتى كه به طور واحد به ما رسيده و طريق آن هم معتبر است، ولى شواهد و قراين صدق به همراه ندارد. د - رواياتى كه به صورت واحد، به ما رسيده است، ولى طريق آن معتبر نيست . در مورد روايات نوع اول و دوم، هيچ ترديدى نيست كه مبين قرآن است همان طور كه در مورد روايات نوع چهارم هم شكى وجود ندارد كه نمى‏تواند مفسر قرآن شود. (پژوهش‏گران مى‏توانند به كتاب شريف الميزان،ذيل آيه شريفه 44 سوره نحل، مراجعه كنند). نقش خبر واحد در تفسير: اما در مورد روايات واحد ظنى معتبر (روايات نوع سوم) نظرات متفاوتى وجود دارد كه ما به طور اجمال، به دلايل موافقان و مخالفان اشاره مى‏كنيم . دلايل موافقان: تفسير قرآن با روايات آحاد ظنى معتبر: اين قول موافق بعضى كلمات اهل سنت (مثل زركشى در البرهان 6 و...) و بعضى از متأخران شيعه (مثل مؤلفان كتاب شناخت قرآن 7...) است . 1- در علم اصول ثابت شده كه اعتبار امارات ظنى، به اين نحو است كه شرعاً مى‏تواند به جاى دلايل علمى و يقين آور به كار رود و خبر واحد معتبر، اماره است كه در تمام موارد، مى‏توان به جاى يك دليل علمى از آن استفاده كرده چون علم تعبدى است و قول به غير علم نيست. 8 2- روش جارى و دائمى عقلا اين است كه از دلايل ظنى معتبر، پيروى مى‏كنند همان طور كه از دلايل علمى پيروى مى‏نمايند، مثل قاعده «يد» كه در نظر خردمندان، نشانه مالكيت است و شارع هم، آن را امضا كرده است. 9 بررسى: 1- اعتبار خبر واحد ظنى، به خاطر بناى عقلا است و بناى عقلا يك دليل لبى است و آن قدر متيقن دارد كه همان دايره احكام شرعيه است، پس شامل عقايد و تفسير قرآن نمى‏شود (اما در موارد احكام شرعى قرآن، مى‏توان از آن استفاه كرد از اين رو علماى اصول تخصيص قرآن، با خبر واحد را جايز مى‏دانند) . 2- قاعده «يد» در مورد احكام است و بحث ما تفسير است . دلايل مخالفان:تفسير قرآن با خبر واحد: شيخ طوسى «ره» در تبيان 10 و محمد عبده 11 و علامه طباطبايى «ره» در الميزان 12 از مخالفان تفسير قرآن با خبر واحد هستند و دلايل آنان به اين شرح است: 1- از نظر اينان، دليل اعتبار خبر واحد ظنى، همان بناى عقلا است و آن دليل است كه خبر واحد را در احكام شرعى، حجت سازد؛ چون در آن دايره است كه انسان، وقتى علم نداشته باشد، به ظن و حكم ظاهرى معتبر هم، اكتفا مى‏كند. پس بايد مضمون خبر، حكم شرعى يا موضوعى كه داراى حكم شرعى است باشد (تا بتوان به حكم ظاهرى به جاى حكم واقعى اكتفا كرد) و دليل اين حصر هم، روشن است، چون بناى عقلا يك دليل لبى است و در موارد شك، قدر متيقن آن را مى‏گيرند و در اينجا ما وقتى شك كرديم كه آيا خبر واحد ظنى در مورد تفسير هم معتبر است يا نه؟ حداقل دلالت دليل را (كه همان احكام شرعى است) اخذ مى‏كنيم و با توجه به اينكه بيشتر روايات تفسيرى، مربوط به تاريخ اقوام و ملل گذشته و يا عقايد است، روايات آحاد ظنى، در آنها معتبر نيست؛ زيرا تفسير بيان مقصود الهى است و نسبت دادن چيزى به خدا به طور ظنى حرام است. علاوه بر اين در مورد عقايد، احتياج به علم داريم و ظن كفايت نمى‏كند. تعجب دارد كه بعضى از بزرگان، در مبانى علم اصول، اكتفا به ظن معتبر را، در اصول اعتقادى (مثل توحيد و معاد جسمانى) حجت نمى‏داند، اما در البيان خويش، خبر واحد معتبر را در تفسير، كافى مى‏داند، با توجه به اينكه بسيارى از اخبار تفسيرى، مربوط به اصول اعتقادى است .13 2- علامه طباطبايى «ره» ذيل آيه شريفه...(و انزلنا اليك الذكر لتبين للناس ما نزل اليهم و لعلهم يتفكرون) 14 (و ما قرآن را بر تو نازل كرديم، تا براى مردم بيان كنى آنچه بر آنها نازل شده است...) مى‏فرمايد: «اين آيه دلالت بر حجيت قول پيامبر (ص) در بيان آيات قرآن مى‏كند و بيان اهل البيت عليهم السلام هم، ملحق به بيان پيامبر (ص) است و دليل آن حديث ثقلين مى‏باشد كه به طور متواتر نقل شده است و اما بقيه امت مثل صحابه، تابعين و علما حجيتى براى بيان آنها، نسبت به قرآن كريم وجود ندارد؛ چون آيه شامل بيان آنها نمى‏شود و دليل منصوصى (مثل خبر ثقلين) در مورد حجيت قول آنان در دست نداريم... اما اين حجيت بيان پيامبر (ص) و ائمه (ع)، فقط در مورد بيان شفاهى (رو در رو) است. اما اخبارى كه كلام آنها را نقل مى‏كند اگر متواتر يا محفوف به قرينه قطعيه، يا مانند آن باشد، حجت است، ولى اگر متواتر يا محفوف به قرينه قطعى نبوده، چه موافق و چه مخالف كتاب الله باشد، حجيت ندارد؛ زيرا خبر واحد ظنى مخالف كتاب، بيان نيست و خبر واحد ظنى موافق كتاب هم، احراز بيان بودن، برايش نمى‏شود». 15 3- مرحم علامه شعرانى در مقدمه تفسير منهج الصادقين، مى‏گويد: چنانكه در الفاظ قرآن، اخبار آحاد حجت نيست و قرائت به آن ثابت نمى‏شود، در معناى قرآن هم اخبار آحاد حجت نيست. 16 بررسى: در اينجا مى‏توان گفت كه صحيح است كه بيشتر روايات تفسيرى، مربوط به تاريخ و عقايد، ولى بعضى از آنها هم، مربوط به احكام (آيات الاحكام) است و در اين مورد، نمى‏توان ادعا كرد كه دليل حجيت خبر واحد (بناى عقلا) شامل آن نمى‏شود (البته اين مطلب بر مبناى سخن كسانى است كه در اصول الفقه، حجيت خبر واحد در احكام را پذيرفته باشند و اين مسئله خود خلافى است و بحث مفصل مى‏طلبد كه جاى آن اينجا نيست) 17. جمع بندى و نتيجه‏گيرى: پس در مورد خبر واحد ظنى معتبر، قائل به تفصيل مى‏شويم، به اين معنا كه اگر خبر واحد ظنى معتبر، در مورد آيات الاحكام باشد، پذيرفته مى‏شود و اگر در مورد عقايد، يا موارد ديگر باشد مورد قبول نيست و دليل آن هم، قصور دليل حجيت خبر واحد ظنى است (البته اين مطلب بنابراين است كه تخصيص و تقييد آيات را هم، نوعى تفسير بدانيم). متواتر تفسير قرآن با آن بلامانع است قطعىواحد محفوف به قراين تفسير قرآن با آن بلامانع است روايات واحد ضعيف تفسير قرآن با آن صحيح نيست غير قطعىواحد معتبر در آيات الاحكام تفسير با آن صحيح است در غير آيات الاحكام تفسير با آن صحيح نيست تذكر: اينكه روايات به عنوان يك منبع در تفسير قرآن، مورد استفاده قرار مى‏گيرد بدان معنا نيست كه تفسير حتماً، بايد با روايات مطابقت كند و اگر در مورد آيه‏اى روايتى وارد شده، تفسير كنيم، اگر نه سكوت نماييم، بلكه معيار، عدم مخالفت تفسير قرآن با روايات قطعى مى‏باشد. پس روايات تنها منبع تفسير قرآن نيست بلكه يكى از منابع مهم تفسير است . چهارم: آيات ديگرقرآن ، مى‏تواند منعبى براى تفسير يك آيه قرار گيرد كه اين مطلب را تفسير قرآن به قرآن مى‏نامند و ما آن را ذيل روشهاى تفسير، روشن خواهيم كرد، به اين معنا كه با توجه به سياق آيات، هماهنگى آنها و يا آيات ديگرى كه در موضوع آيه مورد تفسير وارد شده است، مى‏تواند مفهوم آيه را روشن كند و اين مطلب در آيات متشابه، اگر تنها طريق نباشد، يكى از مؤثرترين راهها براى تبيين مقصود آيات مى‏باشد . پنجم: تفاسير گذشتگانو علماى سلف از شيعه و سنى (مثل تفسير مجمع البيان و طبرى). تفسيرهاى قديمى بعد از تفكر و تدبر شخص مفسر، در آيه مى‏تواند يك منبع خوب و راه‏گشا باشد؛ چون ممكن است مفسرين سلف، مطالب و قراينى را ذكر كرده باشند كه در فهم آيه، مفيد واقع شود، بويژه كه آنان به زمان پيامبر (ص) و معصومين (ع) نزديكتر بوده‏اند. احتمال دارد آنان قراين و رواياتى در اختيار داشته‏اند كه به دست ما نرسيده است، هر چند اين مطلب نبايد به تقليد از مفسرين سلف، منجر شود؛ همان طور كه در شرايط مفسر بيان كرديم كه نبايد مقلد مفسرين ديگر باشد؛ چون تقليد در تفسير حرام است. پی نوشت:1- سوره فتح، 10. 2- التبيان، ج 1، ص 4. 3- البيان آيت الله خوئى، ص 422. 4- در مورد مأخذ تفسير قرآن مى‏گويد: الاول النقل عن النبى (ص) هذا هو الطراز المعلم لكن يجب الحذر من الضعيف منه و الموضوع (ج 2، ص 156.) 5- شناخت قرآن، نوشته آقايان هريسى و نجمى، ص 311. 6- البيان آيت الله خوئى«ره»، ص 423. 7- البيان آيت الله خوئى«ره»، ص 423. 8- ايشان در تبيان ص 4 جلد اول مى‏فرمايد: بل ينبغى ان يرجع الى الادلة الصحيحية، اما العقلية و الشرعية من اجماع عليه او نقل متواتر به عمن يجب اتباع قوله و لا يقبل فى ذلك خبر واحد، خاصة اذا كان مما طريقه العلم . 9- اضواء على الشنة المحمدية، ص 391، محمود ابوريه (به نقل از تاريخ الاستاذ الامام، ج 2، ص 643). 10- الميزان، ج 12، ص 262، چاپ بيروت. 11- مصباح الاصول، ج 2، ص 236 و البيان، ص 422 از آيت الله خوئى «ره». 12- سوره نحل، 44. 13- الميزان، ج 12، ص 261 - 262، چاپ بيروت. 14- تفسير منهج الصادقين، ج 1، ص 31، چاپ اسلاميه تهران، 1346. 15- شيخ طوسى«ره» ادعاى اجماع بر حجيت خبر واحد كرده و بيشتر علماى متأخر با او همراهند، در حالى كه سيد مرتضى «ره» هم، ادعاى اجماع بر عدم حجيت آن كرده است. براى اطلاع بيشتر به كتابهاى معالم الدين، تأليف شهيد ثانى (1011) چاپ اسلاميه، صج188 و اصول الفقه، تأليف مظفرج«ره»، ص 85 و كفاية الاصول آخوند خراسانى «ره» مراجعه كنيد. 16- در اين مورد، به تفاسير مثل الميزان و نمونه مراجعه شود كه در ذيل آيه، متعرض شده‏اند، ولى اخيراً كتاب به نام «آيه التطهير» توسط آقاى موحد ابطحى، منتشر شده كه تمام روايات مربوط به آيه را، جمع آورى كرده است . 17- سوره احزاب، 33. محمد على رضايى اصفهانى ، درامدى بر تفسير علمى قران ، ص 89 - 74
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 274]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن