واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
مهدویت و آخرالزمان نويسنده:خدامراد سلیمیانمنبع:مجله پرسمان آخرالزمان چیست و چه ارتباطی با ظهور حضرت مهدی (عج) دارد؟ شكی نیست هر آغازی را انجام و هر شروعی را پایانی است جز ذات بیپایان خداوندی كه هم آغاز است و هم انجام . زمان نیز مانند تمام مخلوقات الاهی از این قاعده مستثنا نیست . روزگاری بر دنیا سپری شده كه دیباچه زندگی دنیایی به شمار میآید و زمانی نیز خواهد گذشت كه پایان این كتاب خواهد بود . برگههای پایانی كتاب زندگی انسان در زمین «آخرالزمان» خوانده میشود . «آخرالزمان» اصطلاحی است كه در فرهنگ اغلب ادیان بزرگ دنیا به چشم میخورد و به ویژه در ادیان ابراهیمی از برجستگی و اهمیتخاص برخوردار است . این اصطلاح معمولا به روزگار پایانی دنیا و رویدادهایی كه ممكن است در این بخش از زندگی دنیوی به وقوع پیوندد گفته میشود و ادیان بزرگ درباره آن پیشگوییهایی كردهاند; برای مثال در «انجیل» چنین آمده ست: «. . . و این را بدان كه اوقات صعب در زمان آخر خواهد رسید× زیرا كه خواهند بود مردم خود دوست و زر پرست و مغرور و متكبر و كفر گو و نافرمان والدین و حق ناشناس و بیدین× و بیالفت و بیوفا و خبث كننده و بیپرهیز و بیحلم و با خوبان بیاعتنا× و خائن و كم حوصله و عبوس كننده و عیش را بر خدا ترجیح میدهند .» (1) قرآن مجید نیز در آیات فراوان به دوران آخرالزمان اشاره كرده است . در معارف ارزشمند اسلامی این اصطلاح در دومعنای كلی به كار رفته است: 1 . مدت زمانی طولانی كه با ولادت پیامبر اسلام (ص) آغاز و با شروع رستاخیز بزرگ پایان مییابد . از این رو آن پیامبر الاهی را پیامبر آخرالزمان نیز نامیدهاند . 2 . مدت زمانی كه باولادت واپسین جانشین پیامبر اسلام (ص) حضرت مهدی (ع) آغاز میشود، زمان غیبت و ظهور را در برگرفته، با شروع قیامتبه انجام میرسد . روایات اهل بیت (ع) نشان میدهد:الف) با سپری شدن این دوران بساط زندگی دنیوی برچیده میشود و مرحلهای جدید در نظام آفرینش آغاز میگردد . ب) آخرالزمان خود به دو مرحله كاملا متفاوت تقسیم میشود: دوران نخست كه انسان به مراحل پایانی انحطاط اخلاقی رسیده، فساد اخلاقی و ستم همه جوامع بشری را فرا میگیرد و واپسین امیدهای بشری به ناامیدی میگراید; و دوران دوم كه عصر تحقق وعدههای الاهی به پیامبران و اولیای خدا است و با قیام مصلح جهانی آغاز میشود . كلیات عقاید مربوط به آخرالزمان تقریبا از سوی همه فرقههای بزرگ اسلام پذیرفته شده است; ولی در خصوص وابستگی این تحولات به ظهور مهدی موعود و نیز هویت مهدی موعود اختلاف نظر وجود دارد . شیعیان دوازده امامی حضرت مهدی (ع) و حكومت جهانی او را حسن ختام حیات بشر در كره زمین و او را همان موعود امتها میدانند . در نظر آنان، با ظهور حضرت مهدی (ع) برخی از ائمه و نیكان و صالحان و نیز بدان و تبهكاران تحت عنوان «رجعت» به دنیا باز میگردند و زندگی دنیایی پایان مییابد . با گلگشتی در كلمات نورانی معصومان (ع) میتوان واژههایی را كه بیانگر پیوند مهدویت و آخرالزمان است، یافت . این واژهها عبارت است از: 1 . آخرالزمان (پایان زمان) امام صادق (ع)، پیشوای ششم راستگویان، فرمود: «رسول گرامی اسلام (ص) به علی (ع) فرمود: آیا تو را بشارت ندهم؟ آیا تو را خبر ندهم؟ عرض كرد: بله، یا رسول الله . آن حضرت فرمود: هم اینك جبرئیل نزد من بود و مرا خبر داد قائمی كه در آخرالزمان ظهور میكند و زمین را پر از عدل و داد میسازد - همان گونه كه از ظلم و جور آكنده شده - از نسل تو و از فرزندان حسین (ع) است .» (2) 2 . «لا تذهب الدنیا» (دنیا به پایان نرسد) این تعبیر بیانگر حتمی بودن تحقق حوادثی است كه پس از آن ذكر میشود . عبدالله بن مسعود میگوید: رسول گرامی اسلام (ص) فرمود: «دنیا به پایان نرسد مگر این كه امت مرا مردی رهبری كند كه از اهل بیت من است و به او مهدی گفته میشود .» و روشن است دنیا به پایان نمیرسد مگر این كه بخش پایانیاش (آخرالزمان) را پشتسرگذارد . 3 . «لا تقوم الساعة» (قیامتبرپا نمیشود) پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود: «قیامتبرپا نمیشود تا این كه قیام كنندهای به حق از خاندان ما قیام كند; و این هنگامی است كه خداوند به او اجازه فرماید; و هر كس از او پیروی كند، نجات یابد و هر كس از او سرپیچد، هلاك خواهد شد . . . .» (4) 4 . «لا تنقضی الایام» (روزها منقضی نگردد) رسول خدا (ص) فرمود: «روزها منقضی نگردد تا این كه مردی از اهل بیت من بر زمین حكومت كند كه همنام من است .» (5) 5 . «لو لم یبق من الدنیا الا یوم واحد» (اگر از دنیا بیش از یك روز باقی نماند) امیرمؤمنان (ع) برفراز منبر در شهر كوفه چنین فرمود: «اگر از دنیا بیش از یك روز باقی نماند، خداوند آن روز را چنان طولانی خواهد كرد كه مردی از خاندانم برانگیخته شود .» (6) 6 . «عند انقطاع من الزمان» (در بخش پایانی زمان) پیامبر اكرم (ص) فرمود: هنگام پایان زمان و آشكار شدن فتنهها، مردی هست كه به او مهدی گفته میشود و بخشش بسیار دارد . » (7) نشانههای آخر الزمان این محدوده زمانی نشانههایی دارد كه اصطلاحا «علائم آخرالزمان» خوانده میشود . علاوه بر اصطلاح رایج «علائم آخرالزمان» در فرهنگ مسلمانان اصطلاح مشابه دیگری به نام «اشراط الساعه» وجود دارد . این اصطلاح كه بیشتر نزد اهل سنت رایج است، به نشانههای وقوع قیامت اختصاص دارد; ولی روایاتی كه ذیل این عنوان ذكر شده نشان میدهد بسیاری از نشانههای آن چون نشانههای آخرالزمان است و میتوان بسیاری از نشانههای آخرالزمان را نشانههای قیامت دانست . همان گونه كه اشاره شد آخرالزمان به دو بخش متفاوت تقسیم میشود . بر اساس روایات، بخش اول بسیار دشوار خواهد بود . بخشی از مشخصههای این عصر عبارت است از: 1 . گریز از دینپیامبر گرامی اسلام (ص) ویژگیهای انسانهای این دوران را این گونه برشمرده است: «زمانی بر مردم خواهد آمد كه درهمهای آنها دینشان خواهد بود و همتشان شكمشان و قبلههاشان زنانشان . برای طلا و نقره ركوع و سجود به جای میآورند . آنها همواره در حیرت و مستی خواهند بود; نه بر مذهب مسلمانیاند و نه بر مسلك نصرانی .» (8) 2 . دنیا پرستیرسول خدا فرمود: «زمانی بر امت من میآید كه در آن زمان درونهای مردم پلید میشود ولی ظواهرشان به طمع مال دنیا آراسته میگردد; به آنچه در پیشگاه خداوند است دل نمیبندند; كارشان ریا و تظاهر است; خوف از خدا به دلشان راه نیابد و خداوند آنها را به عذابی فراگیر دچار سازد . آنها چون غریق خداوند را میخوانند; ولی خداوند دعایشان را مستجاب نمیكند .» (9) 3 . آزمایشهای بزرگیكی دیگر از ویژگیهای دوران آخرالزمان امتحاناتی است كه انسانها در این دوران پشتسر میگذارند . با این آزمونها، مردم به دو گروه تقسیم میشوند: موفقها و ناموفقها . پیامبر اكرم (ص)، وقتی از چهرههای موفق این دوران یاد میكند، با شگفتی به علی (ع) چنین میفرماید: «ای علی، بدان شگفت آورترین مردم درایمان و بزرگترین آنان در یقین مردمی هستند كه درآخرالزمان [با آن] كه پیامبر خود را ندیدند و از امام خود محجوبند، به نوشته كه خطی سیاه بر صفحهای سپید است، ایمان میآورند .» (10) امیرمؤمنان علی (ع) نیز درباره نجات یافتگان این دوران میفرماید: «و آن زمانی است كه از فتنهها نجات نمییابد مگر مؤمنانی كه بینام و نشانند . اگر در حضور باشند، شناخته نشوند; و اگر غایب گردند، كسی سراغ آنها را نمیگیرد . آنها برای سیركنندگان در شب ظلمانی جامعهها چراغهای هدایت و نشانههای روشنند . نه مفسده جو هستند و نه فتنهانگیز . نه در پی اشاعه [فحشایند] و نه مردمی سفیه و لغو گو! اینانند كه خداوند درهای رحمتش را به سویشان باز میكند و سختیها و مشكلاتی را از آنها برطرف میسازد .» (11)
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 377]