تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):راست ترين سخن، رساترين پند و زيباترين حكايت، كتاب خدا (قرآن) است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798616151




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معرفت امام عصر (علیه السلام) از نگاه شيخ صدوق-4


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
معرفت مام عصر (علیه السلام) از نگاه شيخ صدوق-4
معرفت امام عصر (علیه السلام) از نگاه شيخ صدوق-4 نويسنده:ابراهيم شفيعي سروستانيمنبع:ماهنامه موعود عصمت امام اشاره: گفتيم كه شيخ صدوق(ره) در «باب الامامة» از كتاب الهدايه خود پس از بيان مباني امامت و اصول اعتقاد شيعه در اين زمينه، به موضوع معرفت امامان پرداخته و در ذيل بابي با عنوان «باب شناخت اماماني كه پس از پيامبر خدا(ص) حجت‌هاي الهي بر مردم هستند» به تفصيل در اين زمينه سخن گفته است. در قسمت‌هاي پيشين به شش ويژگي امام معصوم(ع) كه هر مسلمان بايد بدان‌ها معتقد باشد، اشاره كرديم، در اين قسمت از مقاله به بررسي دو ويژگي ديگر مي‌پردازيم. 7. اعتقاد به اركان توحيد بودن امامان(ع)اعتقاد به اينكه امامان معصوم(ع)، اركان و پايه‌هاي توحيد هستند، يكي ديگر از موضوعاتي است كه شيخ صدوق(ره) در بحث معرفت امام(ع) بدان توجه و با عبارت زير از آن ياد كرده است:واجب است كه معتقد باشد آنها... پايه‌هاي توحيدند.1اين موضوع نيز چون ديگر موضوعات پيشين در روايت‌ها، زيارت‌ها و دعاهاي نقل شده از حضرات معصومين(ع) مورد تأكيد قرار گرفته و از آن به عنوان يكي از ويژگي‌هاي امامان معصوم(ع) ياد شده است، كه از آن جمله مي‌توان به اين موارد اشاره كرد:در روايتي كه از سيدالعابدين علي‌بن‌الحسين، امام چهارم شيعيان(ع) نقل شده، در اين زمينه چنين آمده است:بين خداوند و حجتش هيچ حجابي نيست و خداوند در برابر حجتش هيچ پوششي ندارد. ما دروازه‌هاي خدا، صراط مستقيم، مخزن علم او، ترجمان وحي او، پايه‌هاي توحيد او و جايگاه سرّ او هستيم. 2در زيارت جامعة كبيره نيز از ائمة معصومين(ع) با اين عنوان ياد شده است:و خداوند شما را پسنديد به اينكه ... پايه‌هاي توحيد او باشيد.3در يكي از دعاي ماه رجب نيز كه منسوب به امام عصر(ع) است، امامان معصوم(ع) با اين ويژگي توصيف شده‌اند:پس خداوند شما را معادن كلمات خود و پايه‌هاي توحيد خود قرار داد.4براي روشن شدن مفهوم اين ويژگي امامان، لازم است كه ابتدا نكاتي را در باب توحيد و جهان‌بيني توحيدي يادآور شويم:جهان‌بيني توحيدي، اساس جهان‌بيني اسلامي را تشكيل مي‌دهد. بر اساس اين جهان‌بيني، مبدأ و منتهاي جهان يكي است و جز خداي يگانه كسي سزاوار پرستش نيست.استاد شهيد مرتضي مطهري در اين باره مي‌فرمايد:جهان‌بيني توحيدي، يعني جهان «يك قطبي» و «تك محوري» است. جهان‌بيني توحيدي يعني جهان ماهيت «از اويي» (إنّا للّه) و «به سوي اويي» (إنّا إليه راجعون)5 دارد.6توحيد، درجات و مراتب دارد، همچنان كه شرك نيز كه مقابل توحيد است، مراتب و درجات دارد. تا انسان همة مراحل توحيد را طي نكند، موحد واقعي نيست.7ايشان در ادامة سخنان خود با تقسيم مراتب توحيد به «توحيد نظري» و «توحيد عملي» مراتب سه گانة توحيد نظري را اين گونه بر مي‌شمارد:«توحيد ذاتي» يعني شناختن ذات حق به وحدت و يگانگي ... «توحيد صفاتي، يعني درك و شناسايي ذات حق به يگانگي عيني با صفات و يگانگي صفات با يكديگر... «توحيد افعالي» يعني درك و شناختن اينكه جهان با همة نظامات و سنن و علل و معلولات و اسباب و مسببات، فعل او و كار او و ناشي از ارادة اوست.8استاد شهيد دربارة توحيد عملي نيز مي‌فرمايد:توحيد عملي يا «توحيد در عبادت» يعني يگانه‌پرستي، به عبارت ديگر: در جهت پرستش حق، يگانه شدن.9با روشن شدن مفهوم و مراتب توحيد مي‌توان گفت كه هم درك مراتب توحيد و هم تحقق عيني آن در فرد و جامعه بودن وجود پيشواياني كه هم در توحيد نظري و هم در توحيد عملي سرآمد روزگار خود بوده و به بالاترين مراتب توحيد دست يافته باشند، امكان‌پذير نيست و از همين روست كه امام علي(ع) مي‌فرمايد:«لاإله إلاّ الله» شرط‌هايي دارد و من و فرزندانم از جملة اين شرط‌ها هستيم. 10امام رضا(ع) نيز در حديث معروف «سلسلة الذهب» پس از آن‌كه به واسطة پدران خود از پيامبر خدا(ص) و آن حضرت نيز از جبرئيل(ع) نقل مي‌كند كه خداوند تعالي فرمود:لا إله إلّا الله حصني فمن دخل حصني أمن [من] عذابي.11«لاإله إلاّ اللّه» (توحيد) قلعة استوار من است. پس هر كس در قلعة من داخل شود ازعذاب من در امان مي‌ماند.و در تكميل حديث مي‌فرمايد:بشروطها و أنا من شروطها.[تحقق آنچه گفتم] شروطي دارد و من از جملة آن شروطم.اشاره به اين‌كه داخل شدن در قلعة توحيد و ايمني يافتن از عذاب جهنم بدون پذيرش ولايت امام معصوم(ع) امكان‌پذير نيست.شيخ صدوق (ره) در كتاب التوحيد پس از نقل روايت ياد شده، در توضيح «شروط توحيد» چنين مي‌نويسد:از شروط لااله الا الله (توحيد) پذيرش اين موضوع است كه [امام] رضا(ع) از سوي خداي عزّ و جلّ [به عنوان] امام بر بندگان [برگزيده شده] و پيروي از او بر آن‌ها واجب است.12جالب اينجاست كه در روايت ديگري كه از امام رضا(ع) نقل شده، خداوند متعال مي‌فرمايد:ولاية علي بن ابي طالب حصني فمن دخل حصني امن ناري13ولايت علي بن ابي طالب دژ استوار من است، پس هر كس در دژ من وارد شود از آتش من ايمني مي‌يابد.اين روايت به روشني نقش محوري امامان(ع) در توحيد و يگانگي خدا را نشان داده و روشن مي‌سازد كه وارد شدن در حصن ولايت امامان(ع)، يعني داخل شدن در حصن ولايت خدا و پذيرش توحيد و يگانگي او.يكي از صاحب‌نظران در زمينة نقش امامان معصوم(ع) در توحيد علمي (نظري) مي‌نويسد:اگرچه خداوند تبارك و تعالي انسان را به فطرت توحيدي آفريد و همراه آن عقل را به او عنايت فرمود تا خود از اين طريق به توحيد نايل گردد، اما انسان به كمك اين قوا و تجهيزات فقط قادر به درك كلياتي از معارف بلند توحيدي است و از درك دقايق و لطافت آنها عاجز است و لذا عقل حكم مي‌كند كه انسان همواره نيازمند كساني است كه به مرتبة توحيد ناب نايل شده تا از آن مراتب رفيع به او خبر دهند و به اين وسيله او را از ورطة جهالت و افراط و تفريط برهانند.14جايگاه و نقش ارزندة امامان معصوم(ع) در تبيين و توصيف توحيد نظري آنگاه روشن مي‌شود كه عقايد بي‌پاية اهل سنت را دربارة خدا و صفات او ملاحظه كنيم و به روشني ببينيم كه چگونه آنها به واسطة دور افتادن از مكتب اهل بيت(ع) از يك سو، قائل به امكان ديدن خدا با چشم (رؤيت)؛ مشابهت او با مخلوقاتش (تشبيه) و دارا بودن چشم، گوش، دست و پا چون انسان‌ها (تجسيم) شده‌اند،15 و از سوي ديگر، در حل مسائلي چون جبر و تفويض، قضا و قدر و .... درمانده به بن‌بست‌هاي فكري گرفتار آمده‌اند.براي درك نقش و جايگاه ائمه(ع) در توحيد عملي و بسط و گسترش يگانه‌پرستي در جهان نيز، تنها كافي است كه نگاهي اجمالي به تاريخ صدر اسلام بيفكنيم تا دريابيم چگونه امت اسلام با سر باز زدن از ولايت ائمة معصومين(ع) در برابر طاغوت‌هايي چون معاويه، يزيد، مروان بن حكم، عبدالملك بن مروان، حجاج‌بن يوسف و ... سر تسليم فرود آورده و جامعة اسلامي به جاي رسيدن به جامعة توحيدي به جامعه‌اي گرفتار شرك و كفر تبديل و اسير دست كساني گرديد كه مردم را به جاي اطاعت خدا به اطاعت خود فرامي‌خواندند.با توجه به نقش حساس و تعيين‌كنندة امامان معصوم(ع) در تحقق عيني توحيد در جامعه بوده است كه در روايات اسلامي، اين همه بر ضرورت شناخت امام و حجت الهي در هر عصر تأكيد و نشناختن امام برابر با مرگ در حال كفر و شرك دانسته شده است.16 هم از اين رو بوده است كه امام حسين(ع) آن‌گاه كه از فلسفة آفرينش سخن مي گويد و معرفت خدا را غايت خلقت معرفي مي‌كند، در پاسخ اين پرسش كه معرفت خدا چيست، مي‌فرمايد: «معرفت امامي كه اطاعت او واجب است»:هان اي مردم! همانا خداوند ـ بزرگ باد ياد او ـ بندگان را نيافريد مگر براي اين‌كه او را بشناسند. پس هر گاه او را بشناسند او را بپرستند و هر گاه او را بپرستند، با پرستش او از بندگي هر آنچه جز خداست بي‌نياز گردند. مردي سؤال كرد: اي فرزند رسول خدا، پدر و مادرم فدايت، معرفت خدا چيست؟ حضرت فرمود: اين است كه اهل هر زماني، امامي را كه بايد از او فرمان برند، بشناسند. 17افزون بر آنچه گفته شد، ائمه(ع) در توحيد و يگانه‌پرستي جايگاه و نقشي ديگري هم دارند كه به اين اعتبار هم مي‌توان آن‌ها را «پايه‌هاي توحيد» به شمار آورد و آن نقشي است كه آن‌ها در هدايت مردم به سوي خدا و رساندن آنها به مقصد نهايي بر عهده دارند، كه پيش از اين در بحث از «باب الله» و «سبيل الله» بودن امامان(ع) به آن اشاره كرديم و گفتيم كه جز از طريق آن‌ها نمي‌توان به خدا رسيد. به همين دليل نيز در زيارت جامعه كبيره مي‌خوانيم:هر كس خدا را مي‌خواهد به شما آغاز مي‌كند و هر كس او را به يگانگي مي‌شناسد، از شما مي‌پذيرد و هر كس آهنگ او دارد به شما رو مي‌كند. 18 8. اعتقاد به عصمت امامان(ع)شيخ صدوق هشتمين ويژگي امامان معصوم(ع) را اين گونه بيان مي‌كند:واجب است كه معتقد باشد ... آنها از هر گونه اشتباه و لغزش پيراسته‌اند و آنها كساني هستند كه خدا آلودگي را از آنها زدوده و پاك و پاكيزه‌شان داشته است. 19عبارت ياد شده، اشاره به مقام عصمت ائمه(ع) دارد، كه يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي امامان به شمار مي‌آيد.براي روشن شدن اين ويژگي امامان اهل بيت(ع) نيز ابتدا آيات قرآن و در ادامه روايات مرتبط را بررسي مي‌كنيم.قرآن كريم به صراحت از اين ويژگي اهل بيت(ع) سخن گفته است. آنجا كه مي‌فرمايد:إنّما يريد اللّه ليذهب عنكم الرجس أهل البيت و يطهّركم تطهيراً.20خدا فقط مي‌خواهد آلودگي را از شما خاندان [پيامبر] بزدايد و شما را پاك و پاكيزه گرداند.در ذيل آية مزبور كه به «آية تطهير» معروف شده است، روايات فراواني از شيعه و سني نقل شده كه مشخص مي‌سازد اولاً، مخاطب آيه تنها اهل بيت پيامبر(ع) است و اشخاص ديگري در شمول اين آيه وارد نمي‌شوند و ثانياً مراد از آن، عصمت و اهل بيت(ع) از هر گونه گناه، خطا و لغزش است.براي روشن شدن اين موضوع، ابتدا رواياتي را كه از طريق اهل سنت نقل شده است، بررسي مي‌كنيم. سيدبن طاووس در كتاب سعدالسعود تصريح مي‌كند كه روايات مربوط به تخصيص آية تطهير به اهل بيت(ع) از پانزده طريق توسط راويان اهل سنت نقل شده است.21 كه در اينجا به برخي از آنها اشاره مي‌كنيم:«جلال الدين سيوطي» از مفسران اهل سنت، در ذيل آية ياد شده، از «ابن عباس» نقل مي‌كند كه پيامبر خدا(ص) فرمود:پس من و خاندانم از هر گونه گناه پيراسته‌ايم. 22او همچنين در روايات ديگري از ابن عباس نقل مي‌كند كه:ما شاهد بوديم كه پيامبر خدا(ص) نُه ماه [پي در پي] هر روز، پنج مرتبه به هنگام نماز به در خانة علي بن ابي طالب مي‌آمد و مي‌فرمود:درود و رحمت و بركات خدا بر شما اهل بيت باد. «خدا فقط مي‌خواهد آلودگي را از شما خاندان بزدايد و شما را پاك و پاكيزه گرداند». خدا شما را رحمت كند. وقت نماز است. 23«ابن صباغ مالكي» نيز نقل مي‌كند كه: رسول خدا(ص) به اهل بيت [خود] دعا كرد، پس خداوند عزّ و جل اين آيه [تطهير] را فرستاد.24در كتاب‌هاي روايي و تفسيري شيعه نيز در ذيل آية تطهير روايات فراواني نقل شده است. تنها در تفسير البرهان، بيش از شصت روايت در اين زمينه آورده شده است.25 كه در اينجا تنها به دو مورد از آنها اشاره مي‌كنيم:در تفسير البرهان از امام علي(ع) در اين زمينه چنين نقل شده است:در خانة ام سلمه بر رسول خدا(ص) وارد شدم، در حالي كه آية «خدا فقط مي‌خواهد آلودگي را از شما خاندان [پيامبر] بزدايد و شما را پاك و پاكيزه گرداند» نازل شده بود. پس فرستادة خدا(ص) فرمود: اي علي! اين آيه دربارة تو، دو فرزند زاده‌ام و امامان از فرزندان تو نازل شده است. 26در روايت ديگري، امام سجاد(ع) از «ام سلمه» چنين نقل مي‌كند: اين آيه در خانة من و در روز [اختصاصي] من نازل شد. رسول خدا نزد من بود، پس علي، فاطمه، حسن و حسين را فرا خواند. در اين هنگام جبرييل وارد شد و عباي فدكي را بر آنها انداخت. آنگاه پيامبر فرمود: «أللّهم هولاء أهل بيتي أللّهم أذهب عنهم الرجس و طهّرهم تطهيراً؛خداوندا، اين‌ها خاندان من هستند. خداوندا، پليدي را از آن‌ها دور ساز و آن‌ها را پاك و پاكيزه فرم ا»جبرئيل گفت: «آيا من هم از شما هستم؟» پس پيامبر فرمود: «و أنت منّا، يا جبرئيل؛ [آري] تو هم از مايي اي جبرئيل!» ام سلمه مي‌گويد: گفتم: اي رسول خدا! من هم از خاندان شما هستم؟ سپس از جاي خود حركت كردم تا با آنها [به زير عبا] داخل شوم.اما پيامبر(ص) فرمود:«كوني مكانك، يا أم سلمة، إنّك إلي خير، أنت من أزواج نبيّ الله؛ در جاي خود باش، اي ام سلمه! تو بر خيري، تو از همسران پيامبر خدايي».در اين هنگام فرمود: «إقرأ، يا محمّد «إنّما يريد الله ليذهب عنكم الرجس أهل البيت و يطهّركم تطهيراً»[اين آيه] در مورد پيامبر، علي، فاطمه، حسن و حسين ـ صلوات خدا بر همه آنان باد ـ است.27ائمه(ع) در موارد متعددي تصريح به عصمت خود كرده‌اند. از جمله در روايتي كه از امام علي(ع) نقل شده است، مي‌خوانيم:إنّ الله طهّرنا و عصمنا و جعلنا شهداء علي خلقه.28امام سجاد(ع) در اين باره مي‌فرمايد: امام از ما جز معصوم نيست. و عصمت در ظاهر آفرينش نيست تا كسي به آن شناخته شود. از اين رو امام بايد [از جانب خدا نصب] و به او تصريح شود. 29امام رضا(ع) نيز در روايتي، ضمن توصيف امامان، ويژگي عصمت آنان را اين گونه بيان مي‌كنند:امام معصوم، تأييد شده، توفيق يافته و استوار شده است. او از اشتباه، لغزش و سقوط در امان است. 30 در پايان براي روشن شدن مفهوم عصمت در آموزه‌هاي شيعي، توجه شما را به بياني از شيخ صدوق(ره) در الاعتقادات جلب مي‌كنيم:به اعتقاد ما پيامبران، رسولان، امامان و فرشتگان ـ صلوات خدا بر همة آنها باد ـ معصوم و از هرگونه آلودگي پيراسته‌اند. آنها هيچ گناهي، چه كوچك و چه بزرگ، مرتكب نمي‌شوند و با آنچه خدا به آنها امر فرموده مخالفت نمي‌ورزند و به آنچه به آن امر شده‌اند عمل مي‌كنند. هر كس عصمت آنان، در چيزي از احوال آنها، نفي كند، ايشان را نشناخته است. ما معتقديم آنها موصوف به كمال و تمام‌اند و نسبت به ابتدا و انتهاي امور خود علم دارند. آنها را در مورد هيچ‌يك از احوالشان نمي‌توان به نقص، عصيان و ناداني متصف كرد.31پي‌نوشت‌ها:1. شيخ صدوق، الهداية، ص 34؛ يجب أن يعتقد أنّهم... أركان توحيده.2. همو، معاني الأخبار، ص 35 ، ح 5؛ ليس بين الله و بين حجته حجاب، فلا للّه دون حجته ستر، نحن أبواب اللّه، و نحن الصراط المستقيم، و نحن عيبة علمه، و نحن تراجمة وحيه، و نحن أركان توحيده و نحن موضع سرّه.3. همو، من لا يحضره الفقيه، ج 2، ص 371، ح 2؛ و رضيكم... أركاناً لتوحيده.4. سيد بن طاووس، اقبال الأعمال، ص 646؛ فجعلتهم معادن لكلماتك و أركاناً لتوحيدك.5. سوره بقره (2)، آيه 156.6. مطهري، مرتضي، مجموعه آثار، ج 2 (جهان‌بيني توحيدي)، ص83.7. همان، ص 99.8. همان، ص 99 ـ 103.9. همان، ص 105.10. ليثي الواسطي، علي بن محمد، عيون الحكم و المواعظ، ص151؛ إنّ لا إله إلاّ الله شروطاً و إنّي و ذريّتي من شروطها.11. شيخ صدوق، معاني الاخبار، ص 370 ـ 371، ح 1؛ همو، التوحيد ، ص 25؛ مجلسي، محمدباقر، بحارالانوار، ج3، ص7، ح16.12. شيخ صدوق، التوحيد، ص 25.13. همو، معاني الاخبار، ص 371، ح 1.14. تحريري، محمدباقر، جلوه‌هاي لاهوتي (شرح زيارت جامعة كبيره) ج 2، ص 286.15. ر. ك: مسلم بن الحجاج، صحيح مسلم، ج 8، ص 32، ابوداوود، سليمان بن اشعث، سنن ابي داوود، ج 2، ص 419؛ بخاري ابوعبدالله محمدبن اسماعيل، صحيح البخاري، ج 2، جزء4، ص 141.براي مطالعة بيشتر در اين زمينه ر.ك: مركز المصطفي للدراسات الاسلاميه، العقائد الأسلامية، ج 2 ، ص 71 ـ 131.16. ر. ك: كليني، محمدبن يعقوب، الكافي، ج 1، ص 371، ح 5؛ مجلسي، محمدباقر، بحارالانوار، ج 8، ص 368 و ج 32 ، ص 321 و 333؛ أيّها الناس! إنّ الله جلّ ذكره، ما خلق العباد إلّا ليعرفوه، فإذا عرفوه عبدوه فإذا عبدوه استغنوا بعبادته عن عبادة ما سواه. فقال له رجل: يابن رسول الله بأبي و أنت و أمّي فما معرفة الله؟ قال: معرفة أهل كلّ زمان إمامهم الذي يجب عليهم طاعته.17. فرهنگ جامع سخنان امام حسين(ع)، صص 604 ـ 605؛ من أرادالله بدء بكم ومن وحدّه قبل عنكم و من قصده توجّه بكم.18. شيخ صدوق، همان ، ص 374 ـ 375.19. شيخ صدوق، الهداية ، ص34؛ يجب أن يعتقد... أنّهم معصومون من الخطأ و الزلل و أنّهم الذين أذهب الله عنهم الرجس و طهّرهم تطهيراً.20. سوره احزاب (33) آيه 33.21. ر. ك: سيدبن طاووس، سعدالسعود، ص 107.22. سيوطي، جلال‌الدين، تفسير الدر المنثور، ج 5 ، ص 199؛ فأنا و أهل بيتي مطّهرون من الذّنوب.23. همان؛ السلام عليكم و رحمة الله وبركاته أهل البيت «إنّما يريد الله ليذهب عنكم الرجس أهل البيت و يطهّركم تطهيراً». الصلوة رحمكم الله.24. ابن الصباغ المالكي، الفصول المهمه، ص 24.25. ر.ك: البحراني، سيد هاشم، البرهان في تفسير القرآن، ج6، ص255، ح286؛ دخلت علي رسول الله صلي الله عليه و آله في بيت أمّ سلمة، و قد نزلت عليه هذه الآيه: «إنّما يريد الله ليذهب عنكم الرجس أهل البيت و يطهّركم تطهيراً» فقال رسول الله صلّي الله عليه و اله: يا عليّ، هذه الآية نزلت فيك و في سبطيّ و الأئمة من ولدك...26. همان، ص255، ح7.27. همان، ص262ـ263، ح22.28. كليني، محمدبن يعقوب، همان، ص191، ح5.29. مجلسي،‌محمدباقر، همان، ج25، ص194، ح5؛ الإمام منّا لايكون إلّا معصوما و ليست العصمة في ظاهر الخلقة فيعرف بها فلذك لايكون إلّا منصوص30. همان، ج17، ص108؛ فهو معصوم مؤيّد موفّق مسدّد قد أمن من الخطاء و الزلل و العثار.31. شيخ صدوق، الاعتقادات، ص96.
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 282]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن