تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836330595




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

الگوهای تربیتی در قرآن


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
 الگوهای تربیتی در قرآن
الگوهای تربیتی در قرآن نويسنده:رضا رستمی‏زادهمنبع:فصلنامه معرفت چكیدهخداوند حكیم امكانات لازم را در دنیا به گونه‏ای در اختیار بشر قرار داده، كه انسان قادر است جهان درون و برون خویش را به شایستگی بشناسد، و شرایط مساعد و مناسب برای زندگی و بقای خود را شناسایی و فراهم كند، و چنانچه در این كار تعلّل ورزد و استعدادهای خود را كشف نكند، مسلما نمی‏تواند در جهت باروری آن برنامه‏ریزی كند؛ و در نتیجه، زندگی پرمشقت و رنج‏آوری خواهد داشت. مهم‏ترین و كاربردی‏ترین نوع شناخت و یادگیری در همه دوران زندگی، «سرمشق‏گیری و الگوپذیری» است. در این نوشتار، به اختصار به شیوه الگو سازی قرآن اشاره شده، و نكات مهم و كلیدی را كه خداوند متعال ذیل الگوی‏های عبرت‏آموز متذكر گشته است، به اجمال ذكر شده‏اند. در ادامه فهرست‏وار نمونه‏هایی از الگوهای تربیتی قرآن و اهداف كلی ذكر شده است و در پایان به بهترین الگوی تربیتی از نظر قرآن، حضرت محمد صلی‏الله‏علیه‏و‏آله ، كه خداوند متعال به آن مباهات می‏كند، اشاره شده است. خلاصه آن‏كه اسلام در ترسیم برنامه روزانه مسلمانان، پیوسته روش «الگوپذیری» را متذكر شده، و آنان را به حضور مستمر و به موقع در جایگاه الگوهای شایسته الهی فرا می‏خواند و از الگوهای ناشایست برحذر می‏دارد.مقدّمهمی‏توان گفت: سازندگان اصلی هر جامعه بزرگان و سردمداران آن جامعه هستند. بنابراین، یكی از شیوه‏های ایجاد محیط تربیتی مساعد، پدید آوردن الگوهای شایسته در آن محیط و جامعه و طرد الگوهای ناشایست است. وجود الگوهای محبوب در جامعه به خودی خود، افراد آن محیط را به سوی آنان سوق می‏دهد و الگوبرداری از مكارم اخلاقی ایشان را ترغیبت می‏كند.مهم‏ترین نوع یادگیری انسان «سرمشق‏گیری» است. فرد با انتخاب یك الگو یا سرمشق، به تقلید رفتار او می‏پردازد. علاوه بر الگوهای زنده، كه محیط تربیتی مساعد را ایجاد می‏كنند، اسوه‏های اخلاقی و انسانی باقی‏مانده از گذشته، مردم را حیات مجدّد می‏بخشند و از لحاظ بار عاطفی، برجستگی و ارزش كاربردی در سرمشق بودن، نقش عظیمی در سازندگی انسان‏ها ایفا می‏كنند. ترسیم چهره دقیق و كاربردی و در عین حال، محبوب و دوست داشتنی اسوه‏ها برای همگان می‏تواند جای خالی الگوهای موردنیاز را در محیط و ذهن و روحشان پر كند تا بتوانند به تدریج با آنان همانندسازی كنند.در این مقاله، به فراخور توان، به شیوه الگو سازی قرآن در قالب داستان‏سرایی اشاره شده، و فهرست‏وار الگوهای تربیتی مذكور در قرآن و اهداف كلی آن‏ها ذكر شده‏اند. امید است این پژوهش مختصر بتواند بستری مناسب برای فعالیت مربیان دلسوز فراهم آورد.شیوه‏های الگوسازی قرآنقرآن كریم در استفاده از شیوه الگوسازی، دست‏كم دو نكته مهم تربیتی را مورد توجه قرار داده است:نخست آن‏كه چهره‏های محبوب را گاه به طور كلی و با عناوین عام معرّفی كرده است؛ از جمله: توّابین، پاكان (متطهّرین) پرهیزگاران (متقین)، صالحان، صابران، محسنین (نیكوكاران)، و مجاهدان؛ و گاه نیز به طور خاص و به اسم ـ در مورد پیامبران و غیر آنان ـ از ایشان یاد نموه است. اما چهره‏های منفور و مطرود از نظر قرآن به طور عمده ـ بجز در موارد استثنایی، مثل ابولهب ـ با توصیف عناوین كلی آنان، مثل تجاوزگران (معتدین). اسراف‏كنندگان (مسرفین)، خودپسندان (متكبرین)، كافران، ستمگران (ظالمین)، و منافقان بیان شده‏اند. بنابراین، ما باید از این روش نیكوی قرآنی پی‏روی كرده، در شناساندن فضایل اخلاقی و تربیتی همراه با ذكر عناوین كلی، نام صاحبان آن فضایل را نیز یاداور شویم و در موارد منفی، حتی‏المقدور از بیان نام اشخاص پرهیز كنیم.دوم انتخابگری در الگوهاست. قرآن با طرح چهره‏های محبوب و منفور در كنار هم، جامعه انسانی را به گزینش آگاهانه الگوهای موردنظر خویش دعوت می‏كند، حتی در مورد پدران و گذشتگان نیز هشدار می‏دهد كه بدون آگاهی با پی‏روی كوركورانه از آنان زندگی خود را تباه نكنند: «گفتند: ما پدران خود را بر آیینی یافته‏ایم و ما هم از ایشان پی‏روی می‏كنیم. گفت: هرچند هدایت‏كننده‏تر از آنچه پدران خود را بر آن یافته‏ایدبرای‏شمابیاورم؟»(زخرف:23و24)به هر صورت، قرآن كریم برای بهره‏برداری از این شیوه بسیار غنی است، به ویژه آن‏كه غالب الگوهای قرآنی كه در قالب داستان آمده‏اند، نو و تأثیر گذارند. قرآن كریم از داستان در جهت تربیت اخلاقی انسان‏ها بیش از 122 مورد استفاده كرده است. داستان در همه مراحل سنّی مفید و مورد توجه است و محتوای داستان‏های قرآنی متناسب با سطح اطلاعات خوانندگان و شنوندگان است. خداوند در مورد اهداف قصه‏گویی خود در قرآن می‏فرماید: «بی‏تردید، در بیان داستان آنان عبرتی برای صاحبان خرد است. داستان‏های قرآنی سخنی به افترا نیست، بلكه تصدیق‏كننده است همه آنچه را پیش روی او (از كتب آسمانی پیشین) قرار دارد؛ و بیانگر هر چیزی و هدایتگر و رحمت‏آور برای‏گروهی‏كه‏ایمان‏می‏آورند.»(یوسف:111)انبان تاریخ سرشار از وجود كسانی است كه بار خطایی به دوش گرفته و در مسیر ناصواب پیش رفته‏اند. تأمّل در آثار به جای مانده از گذشتگان (بنا به توصیه قرآن) ما را متقاعد می‏كند كه برای كناره گرفتن از هر خطایی لازم نیست حتما خود به تجربه بنشینیم و كیفر ببینیم. «آیا در زمین نگردیده‏اند تا ببینند سرانجام كسانی كه پیش از آن‏ها زیسته‏اند، چگونه بوده است؟ آن‏ها از ایشان نیرومندتر (بوده) و آثار در زمین گذاشتند. با این همه، خدا آن‏ها را به كیفر گناهانشان گرفتار كرد، و در برابر خدا حمایتگری نداشتند.» (مومن: 21)پس، ذكر داستان زندگی گذشتگان می‏تواند عبرت‏آموز باشد. در داستان‏های قرآنی هرچند عبرت گیرنده، خود در صحنه‏های واقعی و آثار گذشتگان حضور نمی‏یابد، ولی تأمّل در واقعیت‏ها و فرجام‏هایی كه دامنگیر گذشتگان بوده، ازنظر عبرت‏آموزی بسیار راهگشاست. حضرت علی علیه‏السلام در این‏باره می‏فرماید: «از حال فرزندان اسماعیل، فرزندان اسحاق و فرزندان یعقوب عبرت بگیرید! چه‏قدر حالات ملت‏ها با هم مشابه و صفات و افعالشان شبیه یكدیگر است. در تشّتت و تفرق آنان دقت كنید، زمانی كه كسراها و قیصرها مالك آن‏ها بودند....»(1)و در جایی دیگر می‏فرماید: «فرزندم، درست است كه من به اندازه همه كسانی كه پیش از من زیسته‏اند عمر نكرده‏ام، اما در كردار آن‏ها نظر افكندم و در افكارشان و اخبارشان تفكر كردم و در آثار آن‏ها به سیر و سیاحت پرداختم تا بدان‏جا كه همانند یكی از آن‏ها شدم، بلكه گویا در اثر آنچه از تاریخ آنان به من رسیده با همه آن‏ها از اول تا آخر بوده‏ام.»(2)در شیوه تربیتی قرآن برای ارائه الگوهای عبرت‏آمیز، دو نكته قابل توجه است:نخست آن‏كه عبرت‏آموزی مستلزم داشتن چشمی بینا(3) و عقلی شگرف و درون‏یاب(4)، و دلی بیدار(5) است. به همین دلیل، بدون نظر عمیق عقلانی، عبرت‏آمیزی ممكن نیست. از این‏رو امیرمؤمنان مكرّر می‏فرمود: «عبرت‏ها چقدر فراوان و عبرت‏گیرنده چه اندازه اندك است.»(6)دیگر آن‏كه جهت‏گیری عبرت‏آموزی در قالب داستان‏های قرآنی و آیات الهی حركت در جهت دست‏یابی به این نتایج است: عصمت و پاك‏دامنی، بی رغبتی به دنیا، كاهش لغزش و خطا، شناخت خویشتن، كوتاه شدن طمع، فهم و درك شایسته، اهل تقواشدن.(7)در داستان‏های قرآنی، علاوه بر تحریك عواطف، پرورش تعقّل و خردمندی نیز وجود دارد. قصص قرآن، روابط اخلاقی و تربیتی میان انسان‏ها را به وضوح ترسیم می‏كند و در نهایت، این فضایل اخلاقی هستند كه بر پستی‏هاو فرومایگی‏ها چیره می‏گردند.داستان‏های هابیل و قابیل،(8) موسی و فرعون،(9) موسی و قارون،(10) موسی و عبد صالح،(11) آدم و حوا،(12) گاو بنی‏اسرائیل،(13) ابراهیم و اسماعیل،(14) یوسف و برادران،(15) لوط و قومش،(16) و موارد دیگر دارای نكات تربیتی فراوانی هستند. نكته‏ای كه در داستان‏های قرآنی جلب توجه می‏كند این است كه به پرورش و اشباع تمایلات پست نمی‏پردازند و در داستان‏های مربوط به روابط زن و مرد، حریم حیا را نگه می‏دارند(17) و با اجتناب از ذكر جزئیات پرده دری نمی‏كنند. استفاده متناسب و به موقع از داستان، به ویژه از داستان‏های قرآنی، (یا داستان‏های مربوط به ائمّه طاهرین علیهم‏السلام و بزرگان دین) آن هم به زبان ساده و امروزی تأثیر حیرت‏انگیزی در مقبولیت سخنان ایجاد می‏كند.نمونه‏هایی از الگوهای تربیتی قرآنبه رغم وجود عوامل محدودكننده انسان مانند وراثت، طبیعت و جامعه انسان می‏تواند به اراده خود مسیر خویش را برگزیند و از حصار عوامل محدودكننده در اطراف خود بیرون آید؛ حتی این توانایی را پیدا می‏كند كه سرنوشت جدیدی را برای جامعه و تاریخ خود رقم زند. برای نمونه:ـ قرآن، همسر فرعون و حضرت مریم را به عنوان الگوهایی برای مؤمنان ذكر می‏كند. آنان با وجود محیط ناسالم، طریق صلاح و رستگاری را برگزیدند.(18)ـ قرآن به تأثیرپذیری انسان از محیط و شرایط گوناگون اذعان دارد و او را نسبت به تأثیرات آن‏ها هشدار می‏دهد. در مورد فرزند حضرت نوح علیه‏السلام خداوند به صراحت می‏فرماید: او از اهل تو نیست؛ زیرا به دلیل متأثر شدن از عوامل محیطی ناصالح، از مسیر صلاح و درستی خارج شده است.(19)ـ خداوند به ستایش از جوانان اصحاب كهف می‏پردازد كه با هجرت از محیط فاسد، خود را از عوامل محیطی ناسالم دور ساختند و ایمان خویش را حفظ كردند.(20)می‏توان گفت: اقدام شجاعانه سحره فرعون در زیر پا گذاشتن موقعیت اجتماعی خود و ایمان آوردن به حضرت موسی علیه‏السلام الگوی توبه حقیقی برای دیگران می‏شود.(21)به اجمال، چند نمونه از الگوهای قرآنی را ذكر می‏كنیم:ـ یوسف، قهرمان مقاومت در مقابل شهوت؛(22)ـ جوانان كهف، اسوه‏های مهاجرت در راه خدا برای رشد و هدایت؛(23)ـ اسماعیل، نماد تسلیم در مقابل فرمان خدا؛(24)ـ ابراهیم، الگوی فطرت‏جویی، عادت گریزی و بت‏شكنی؛(25)ـ نوح، الگوی پایداری و استقامت در تبلیغ دین؛(26)ـ ایّوب، قهرمان صبر و تحمّل در شداید روزگار؛(27)ـ داود جوان، نمونه شهامت و شجاعت در مبارزه با طاغوت.(28)قرآن در همه این موارد می‏فرماید: «... اینان كسانی هستند كه خدا هدایتشان كرده است، پس به هدایت آنان اقتداكن...»(29) (انعام: 90)بهترین الگوی تربیتی قرآنقرآن كریم حضرت محمد صلی‏الله‏علیه‏و‏آله را سرمشق و الگوی مطلق در همه ابعاد زندگی برای همه خداجویان و كسانی كه اعتقاد به رستاخیر دارند، معرفی می‏كند: «بی‏تردید، برای شما در همه ابعاد (چه در صبر و مقاومت و چه در دیگر اوصاف و افعال نیكو) اسوه و الگوی نمونه در (اقتدای به) رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله است. برای آن‏كه به ثواب خدا و روز قیامت امیدوار باشد و یاد خدا بسیار كند.»(30) (احزاب: 21)آری، پیامبر گرامی اسلامی صلی‏الله‏علیه‏و‏آله به سبب «خُلق عظیم»(31) و «رحمة للعالمین»(32) بودن، آینه مكارم اخلاقی برای همگان است، تا آن‏جا كه بارها می‏فرمودند: «من فقط برای تكمیل و تمام كردن مكارم اخلاق مبعوث گشته‏ام.»(33) و در آیه ذیل، خداوند در اوجی تماشایی، رسولش را به داشتن چشم محبت و رحمت و لطف همراه با شكیبایی با مؤمنان می‏ستاید و به حبیب مهربانش، حضرت محمد صلی‏الله‏علیه‏و‏آله ، مباهات می‏كند: «بی‏تردید، پیامبری (حضرت محمد صلی‏الله‏علیه‏و‏آله ) از میان خودتان (از پیكره خودتان) به سوی شما آمده است كه رنج‏های شما بر او به غایت ناگوار است. او به هدایت شما حریص و بر مؤمنان بسیار دلسوز و مهربان است.(34) (توبه: 128) نگاه معنادار پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله كه از سر عشق و علاقه به انسان‏ها برمی‏خیزد، كافی است انسان را به حركت درآورد و در صف بلال و سلمان بنشاند.امیرمؤمنان علی علیه‏السلام می‏فرماید: «پیامبر گرامی صلی‏الله‏علیه‏و‏آله هر روز یكی از مكارم اخلاقی خود را برای من آشكار می‏ساخت و مرا به پی‏روی از آن امر می‏كرد.»(35)سخن پایانیاسلام در ترسیم برنامه روزانه یك مسلمان، از روش «الگوگیری و الگوپذیری» مدد می‏جوید و او را به حضور مستمر و به موقع در جایگاه الگوهای شایسته فرامی‏خواند و از جایگاه الگوهای ناشایست برحذر می‏دارد. این تغییر موقعیت، خود نوعی هجرت است كه نشاط و طراوت اخلاقی و تربیتی به فرد می‏بخشد و او را از محیط یكنواخت، و چه بسا نامساعد روزانه جدا می‏سازد. سیر و سیاحت در زمین و ترغیب قرآن بر دقت نمودن در آثار گذشتگان و زیارت اهل قبور و تأمّل در حالات كسانی كه روی زمین گردن‏كشی می‏كردند و اكنون بدون حركت در خاك جای گرفته‏اند، انسان را آرام می‏كند، تكبّرها و نخوت‏ها را به فروتنی بدل می‏سازد و به آدمی این فرصت را می‏دهد كه خود را دریابد و در عاقبت خود بیندیشد.پی‏نوشت‏ها1ـ نهج‏البلاغه، قاصعه، 192.2ـ نهج‏البلاغه، نامه 31.3ـ آل عمران: 13.4ـ یوسف: 111.5ـ نازعات: 26.6ـ نهج‏البلاغه، حكمت 297.7ـ ر.ك: محمدمحمدی‏ری‏شهری، میزان‏الحكمه، ج 6، ص 38و 39.8ـ مائده: 27ـ38.9ـ قصص: 3ـ43 / طه: 9ـ101.10ـ قصص: 76،79/عنكبوت:39/غافر: 24.11ـ كهف: 60ـ82.12ـ اعراف: 22ـ 27 / طه: 121ـ123 / اعراف: 189.13ـ بقره: 51ـ55و 60 و 61و 67و 87و 92و 108 تا 136.14ـ ابراهیم: 35ـ 41 / حج: 26، 42، 43، 51ـ 58 / شعراء: 69ـ92 / صافات: 83ـ113.15ـ یوسف: 1ـ101.16ـ هود:77ـ89 / شعرا:160ـ175/ نمل:54ـ58/ صافات: 133ـ 138.17ـ قصص: 24ـ43.18ـ تحریم: 11و 12.19ـ هود: 42و46.20ـ كهف: 9ـ26.21ـ اعراف: 113و 120 / یونس: 80 به بعد / شعراء: 38ـ46.22ـ یوسف: 21ـ56.23ـ كهف: 9ـ26.24ـ ابراهیم: 35ـ 41 / حج: 26، 42، 43،51 ـ 58 / شعراء: 69ـ92 / صافات: 83ـ113.25ـ ابراهیم: 35ـ 41 / حج: 26، 42، 43، 51ـ 58 / شعراء: 69ـ92 / صافات: 83ـ113.26ـ اعراف: 59ـ64 / یونس: 71ـ73 / نوح: 1ـ27 / هود: 25ـ49 / صافات: 75ـ82.27ـ نساء: 163 / انعام: 84 / انبیا: 83و84 / ص: 41ـ44.28ـ سبأ: 4ـ13 / ص: 17ـ 26 / انبیا: 78ـ80 / بقره: 251.29ـ انعام: 90.30ـ احزاب: 21.31ـ قلم: 4.32ـ انبیا: 107.33ـ حاج شیخ عباس قمی، سفینة‏البحار، ج 1، ص 410.34ـ توبه: 128.35ـ نهج‏البلاغه، خطبه 192.••• سایر منابعـ سید علی موسوی گرمارودی، داستان پیامبران، چ شفق، مؤسسه قدیانی، 1373؛ـ احمد دیلمی آذربایجانی، اخلاق اسلامی، قم، نشرمعارف، 1380.
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 711]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن