تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 14 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1825828830




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ارزش هاى قرآني


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
ارزش هاى قرآني
ارزش هاى قرآني نويسنده: آيت الله محمد هادى معرفتمنبع:روزنامه رسالت ارزشهايى که قرآن ، مبناى تعاليم خود قرار داده است ، عبارتند از: 1- فطرت سليم (نهاد پاک انسانى ) 2- عقل رشيد (خرد و انديشه تابناک ) 3- علم تکامل يافته (دانش پيشرفته ) قرآن ، تمامى تعاليم عاليه خود را بر اين سه استوار کرده است .از فطرت دم مى زند وتعاليم خود را با فطرت پاک انسانى ، دمساز و همساز مى داند، فطره الله التى فطرالناس عليها.خرد تابناک انسان را شاهد مى گيرد، او را به قضاوت مى خواند و راه انديشه و تعقل را به انسانها گوشزد مى کند، فمالکم کيف تحکمون . به علاوه ، براى علم و عالمان ارزش فراوان قائل است .دعوت خود را به آنان متوجه مى کند و آنان را يگانه پاسخ دهنده مثبت قرآن ، به شمار مى آورد، زيرا تمامى تعاليم و دستورات خود را که با حکمت آميخته است ، صرفا براى دانشمندان قابل پذيرش مى داند، و ما يعقلها الاالعالمون .عالمان نيز، متقابلا قرآن را ارج نهاده ، پيوسته آن را مورد عنايت خود قرار داده است و همسوى فطرت و عقل ، از آن بهره هاى کافى برده اند و مى برند. اينک نمونه هايى در اين زمينه :1- فطرت اساس دين استدر سوره روم آيه 30 چنين مى خوانيم : فاقم و جهک للدين حنيفا فطره الله التى فطرالناس عليها لا تبديل لخلق الله ذلک الدين القيم و لکن اکثر الناس لا يعلمون . (باتمام وجود، خود را آماده پذيرش دين و آيينى کن که کاملا پاک و منزه از آلودگيهاو پيرايه هاست و برخواسته از فطرت پاک انسانهاست که خداوند آنان را بر چنان فطرتى آفريده و هرگز برآنچه خدا آفريده تغيير و تبديلى نيست )، کنايه از آنکه هرگونه تحريف و تبديل در آيين الهى برخلاف فطرت عمل کردن است . اين است دين استوار الهى ، گرچه بيشتر مردمان آن ناآگاهند.امام ششم ، جعفر بن محمد صادق - عليه السلام - پيرامون آيه مى فرمايد: فطرت الهى همانا توحيد است .امام پنجم ، محمد بن على باقر - عليه السلام - مى فرمايد: شريعتى که نوح آورد برآن بود که خدا را به يگانگى و اخلاص پرستش کنند، و از هرگونه شرک دورى گزينند، و اين همان فطرتى است که خداوند مردم رابر آن آفريده .همچنين مى فرمايد: خداوند مردمان را بر شناخت پروردگار خويش آفريده است واگر چنين نبوده و هيچ کس نمى دانست که پروردگارش و روزى دهنده اش کيست .حديث معروف کميل ود يولد على الفطره نيز در همين زمينه وارد شده است .امام باقر(ع ) مى فرمايد: يعنى على المعرفه بان الله خالقه .اصل حديث از پيغمبر اکرم - صلى الله عليه و آله و سلم - وارد شده است يعنى :هرکس که زاييده مى شود، بر فطرت پاک زاييده مى شود، که همان شناخت خدا به پاکى است . علامه طباطبايى در اين زمينه تحقيقى متين و فراگير دارد(1.)2- حاکميت عقل در پذيرش حققرآن پيوسته عقل را حکم قرار داده ، مردم را به پيروى از خرد، رهنمون مى سازد وبه انديشه و تفکر ترغيب مى کند.جمله افلا تعقلون (چرا نمى انديشيد) مکررا در قرآن آمده است و همچنين جمله هاى لعلکم تعقلون (باشد که بينديشيد)، لقوم يعقلون (براى مردمى که بينديشد)، و ان کنتم تعقلون (اگر بينديشيد.)قرآن پيوسته عقل را حکم قرار داده ، مردم را به پيروى از خرد،رهنمون مى سازد و به انديشه و تفکر ترغيب مى کند در سوره حج آيه 46 آمده است : افلم يسيروا فى الارض فتکون لهم قلوب يعقلون بها. (چرا در پهناى زمين به حرکت در نمى آيند تا داراى عقل و انديشه گردند.) همچنين در سوره ق آيه 50 آمده است : ان فى ذلک لذکرى لمن کان له قلب او القى السمع و هو شهيد.(در اين بيانات ، يادآورى است براى کسانى که داراى تعقل باشند يا گوش و هوش خود را فرا داده ، حضور به هم رسانيده باشند) يعنى خود را براى پذيرش مطالب آماده درست کرده باشند و حاضر مجلس بوده باشند.حضرت امام على - عليه السلام - در زمينه انگيزه بعثت انبيا چنين مى گويد: و واتر اليهم انبياه ليستادوهم ميثاق فطرته ، و يذکروهم منسى نعمته ، و يحتجواعليهم بالتبليغ ، و يثيروا لم دفائن العقول ...(2( .)پيامبران را پياپى بر مردم فرستاد تا پيمان فطرت را از آنان دريافت کند و نعمتهاى فراموش شده را يادآور شود و بر آنان حجت را تمام کند که آنچه بايد به آنان گوشزدکند، کرده باشد و نيز آنچه را که در نهان خردشان نهفته است ، برانگيزد و برملاسازد.)لذا ا‌مام صادق - عليه السلام - عقل را حجت خدا، بلکه يک حجت اصيل و پيامبردرونى انسانها به شمار مى آورد که پيامبران به يارى آن شتافته اند. به هشام ابن الحکم (يکى از دانشمندان و از اصحاب وى ) مى فرمايد: يا هشام ان لله على الناس حجتين : حجت ظاهره و حجت باطنه ، فاما الظاهره فالرسل والانبيا والائمه ،و اما الباطنه فالعقول(3( .)براى خداوند بر مردم دو حجت است ، يکى برونى و ديگرى درونى ، برونى انبيا وپيشوايان دين مى باشند و درونى خرد انسانها است .)قررآن کسانى که در حجاب ظلمت قرار گرفته و از تعقل و انديشه دور شده اند راشديدا نکوهش مى کند: افلا يتدبرون القرآن ام على قلوب اقفالها. (آيا در قرآن نمى انديشند يا آنکه بر دلهاى آنان قفلهاى غفلت زده شده است آمحمد / 24) جايى ديگر مى گويد: فانها لا تعمى الابصار و لکن تعمى القلوب التى فى الصدور (همانا کورى و نابينايى نه آن است که در چشمهايش فراآيد بلکه کورى و نابينايى آن است که بر دلهاى در سينه نهفته آنان فرو آمده است - حج / 26.)بالاخره ، قرآن در تشخيص حق از باطل و شناخت راه راست از راههاى انحرافى ،عقل انسانى را حکم قرار داده است تا وى چگونه بينديشد: افمن يهدى الى الحق احق ان يتبع ام من لا يهدى الا ان يهدى فمالکم کيف تحکمون (آيا آن کس که به حق رهنمون است ، به پيروى سزاوارتر است يا آن که خود راه به جايى نمى برد، مگر آن که او را راه نمايند.شما را چه مى شود. چگونه قضاوت مى کنيد. - يونس /35)، يعنى انديشه و خرد خود را به کار گيرد.نيز مى فرمايد: خداوند، موقعى که عقل را آفريد، آن را مورد آزمايش قرار داد ودستور فرمود: برو، رفت . بيا، آمد. آنگاه فرمود: قسم به عزت و جلال خويش ، هيچ خلقى را بهتر و مورد پسندتر از تو نيافريده ام . هرکس بيشتر مورد عنايت ما باشد،کامل ترين عقلها را به او مرحمت مى کنيم .آن گاه خطاب به عقل فرمود: اما انى اياک آمر، و اياک انهى ، و اياک اعاقب ، و اياک اثيب (مر تو را مورد تکليف ،امر و نهى ، و عقاب و ثواب ، قرار مى دهم ) از همين جاست که مساله حسن و قبح عقلى نشات مى گيرد(4.)3- ارزش علم در بينش دينىقرآن ، در بينش دينى يگانه ارزش را از آن دانشمندان مى داند و بس ، و تلک الامثال نضربها للناس ، و مايعقله ا الا العالمون (مثلهاى پندآموز را که براى مردم مى آوريم ،جز دانايان آن را درک نمى کنند - عنکبوت / 430.) يعنى : دانشمندانند که به حقيقت و هدف آن پى مى برند و صرفا به ظاهر مثال بسنده نمى کنند.امام صادق - عليه السلام - پيرامون آيه مى فرمايد: عقل و علم به هم پيوسته اند ((5.)در جاى ديگر، راسخين در علم را شايسته پى بردن به راز درونى قرآن مى داند، و مايعلم تاويله الا لله والراسخون فى العلم ، (راسخين در علم کسانى هستند که سابقه علمى آنان روشن است و پيوسته درپژوهشهاى علمى خويش استوار مى باشند - آل عمران / 7.)لذا در سوره نسا آيه 162 مى گويد: لکن الراسخون فى العلم والمومنون يومنون بما انزل اليک ، (کسانى که بر دانش خود استوار هستند و نيز مومنان راستين ، به آنچه بر تو نازل گرديده است ايمان مى آورند.)و يرى الذين اوتوا العلم الذى انزل اليک من ربک هوالحق (دارندگان علم ، بينش آن را دارند که تشخيص دهند آنچه برتو فرو فرستاده شده حق است - سبا/ 6.)راسخين در علم ، کسانى هستند که سابقه علمى آنان روشن است وپيوسته در پژوهشهاى علمى خويش استوار مى باشند در سوره فاطر آيه 35 در وصف دانشمندان چنين مى خوانيم : انما يخشى الله من عباده العلما (تنها دانايانند که از خدا پروا دارند)، زيرا به راز هستى پى برده اند و مبدا و معاد راباور دارند.قرآن ، از اين روى ، بالاترين و والاترين مقام را براى دانش و دانشمندان قائل مى باشد: يرفع الله الذين آمنوا منکم والذين اوتوا العلم درجات (مومنان راستين ، وپويندگان علم ، پيوسته ، نزد پروردگار، بر درجات آنان افزوده مى شود - مجادله /11.)چنين است که قرآن ، دانشمندان را در رديف فرشتگان مقرب ، از شهادت دهندگان به توحيد ذات جلا‌ل و جمال گرفته است : شهد الله انه لا اله الا هو والملائکه واولوا العلم ... (آل عمران / 18.)
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 423]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن