تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798564822




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اينجا چراغي روشن است


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: اينجا چراغي روشن است
چراغ
جشنواره فيلم كودكان و نوجوانان با بيش از 2 دهه قدمت، فراز و نشيب‌هاي بسياري را پشت سر گذاشته استجشنواره‌اي كه همواره تابعي از وضعيت خود سينماي كودك و نوجوان بوده  و در دهه 60 كه سينماي كودك در اوج دوران شكوفايي خود قرار داشت، جشنواره كودك نيز روزگار پر‌شكوهي را پشت سر مي‌گذاشت؛  روزهايي كه اصفهان قلب تپنده سينماي كودك بود. سال‌ها گذشت، سينماي كودك به مرور دچار ضعف و كاستي شد و جشنواره كودك هم تا اندازه‌اي اعتبارش را از دست داد؛  هر چند در اين دوران فترت نيز وجود جشنواره‌اي با نام فيلم كودك، باعث شد تا اين ژانر به كلي نابود نشود.سينماگران شاخص كودك و نوجوان، اغلب سراغ ژانرهاي ديگر رفتند و فيلم‌هاي اين سينما جز چند استثنا نه در گيشه به توفيق رسيدند و نه ديگر به جشنواره‌هاي معتبر جهاني راه يافتند.  اتفاقي كه در اين سال‌ها رخ داد، تغيير مكان برگزاري جشنواره كودك بود. اصفهان جاي خود را به همدان داد تا اتفاقي بي‌نظير و منحصر به فرد رخ دهد. تمام جشنواره‌ها با محل برگزاري‌شان هويت و معنا مي‌يابند. مثلا جشنواره برلين را نمي‌توان در مونيخ برگزار كرد. يا فستيوال ونيز نمي‌تواند يك دوره در شهر رم برگزار شود. در اينجا اما، هر اتفاقي گويا شدني است! جشنواره اصفهان حالا جشنواره همدان نام گرفته و امسال سومين دوره‌اش در اين شهر برگزار مي‌شود.سينماگران اما اعتقاد دارند همين جشنواره  هم بايد وجودش مغتنم شمرده شود؛  جشنواره‌اي كه چراغ سينماي كودك را همچنان روشن نگاه داشته است.وضعيت دردناك سينماي كودكابراهيم فروزش، همدان را در مقايسه با اصفهان از نظر موقعيت مكاني براي برگزاري جشنواره مناسب‌تر ارزيابي كرده و معتقد است استقبال مردمي نيز در اين شهر بهتر از اصفهان است. او مي‌گويد: من سال گذشته در همدان حضور داشتم. همدان يا همان هگمتانه قديم از شهرهاي تاريخي ماست و ما نبايد آن را دست كم بگيريم. اگر اهل نگاه توريستي باشيم مي‌بينيم كه اين شهر، تاريخي غني دارد چون پايتخت چندين سلسله تاريخي بوده و ارزش‌هاي بسياري دارد. سال گذشته استقبال مردم از اين جشنواره شگفت انگيز بود. يك جنبه فرهنگي هم در اين قضيه مستتر است. از سويي ديگر اصفهان همچنان همان نصف جهان است و گردشگران خارجي امكان ندارد كه بازديد از آن را از دست بدهند. باقي مي‌ماند اين سؤال كه آيا آن چيزي كه باعث شد مديران جشنواره تصميم به تغيير مكان برگزاري جشنواره بگيرند چه چيزي بوده است؟ به هر حال مسائل اقتصادي نيز دخيل هستند و اين جشنواره بين‌المللي و هزينه بر است. جشنواره‌اي كه همواره تابعي از وضعيت خود سينماي كودك و نوجوان بوده  و در دهه 60 كه سينماي كودك در اوج دوران شكوفايي خود قرار داشت، جشنواره كودك نيز روزگار پر‌شكوهي را پشت سر مي‌گذاشت؛  روزهايي كه اصفهان قلب تپنده سينماي كودك بود. بايد ديد چه مسائلي در اين امر دخيل است؟ مسائل مالي، استقبال مردمي و يا... . بهتر است به همدان نيز نگاه خوش بينانه‌اي داشته باشيم. به هر حال استانداري همدان بودجه‌اي را مصروف برگزاري اين جشنواره مي‌كند و نهايتا انتخاب همدان بعد از اصفهان اقدام درستي بوده است. اكثر جشنواره‌هاي معتبر دنيا مكان برگزاري‌شان ثابت است. كن، لوكارنو، برلين، مسكو و... همگي نام خود را از محل برگزاري‌شان دارند. حتي جشنواره‌هاي درجه 2و 3 نيز به همين ترتيب هستند. در نهايت جابه‌جايي محل برپايي جشنواره، قطعا به اعتبار و شهرت آن لطمه مي‌زند.اين كارگردان با ابراز تأسف از اينكه نمايش فيلم‌هاي كودك محدود به جشنواره فيلم كودك و نوجوان شده و عدم‌اكران اين فيلم‌ها باعث تضعيف اين سينما مي‌شود، مي‌گويد: وضعيت سينماي كودك بسيار دردناك است، درست است كه از طرف بخش دولتي اين سينما حمايت مي‌شود و بخش خصوصي هم به خاطر اينكه بازگشت سرمايه در اين سينما تضمين شده نيست، اقدام به سرمايه‌گذاري نمي‌كند اما متأسفانه توليدات سال گذشته هيچ‌يك توفيق اكران پيدا نكردند. آنچه مسلم است اينكه بايد هم بخش خصوصي، البته مشروط به بازگشت سرمايه، رويكرد مناسب‌تري به اين سينما نشان بدهد و هم بخش دولتي قشر كودك و نوجوان را به‌عنوان جوان‌ترين اقشار جامعه دست كم نگيرد. در غيراين صورت اين سينما رو به افول است. به هر حال سينماي ايران در دست بخش خصوصي است و مسلم است كه صندلي‌هاي سينما نبايد خالي بماند. بخش خصوصي حق دارد كه به‌دنبال فيلم پر‌فروش باشد اما بايد از طرق خاصي بخش خصوصي با سينماي كودك ارتباط قوي‌تري بگيرد.فروزش برگزاري جشنواره فيلم كودك را با همه كاستي‌هاي احتمالي اقدام مؤثري در جهت رشد سينماي كودك ونوجوان دانسته و مي‌‌گويد: ما هر سال به‌رغم تمام دلخوري‌هايي كه در اين حوزه وجود دارد، جشنواره را برپا مي‌كنيم و در آن شركت مي‌كنيم. اين جشنواره فيلم‌هاي خوبي نمايش مي‌دهد و جنبه جهاني به‌خود گرفته است. فيلم‌هاي سطح بالايي در اين جشنواره شركت مي‌كنند. از اين جشنواره استقبال خوبي مي‌شود وما بايد اين شعله را پرنورتر كنيم. توليد سينماي كودك نبايد فقط آرشيوي باشد و خاك بخورد. سياست‌هاي پخش بايد تغيير كند.مهم ساخته شدن و فعال بودن سينماي كودك است.طالبي ادامه حيات سينماي كودك را به هر نحو و با هر كيفيتي كه صورت بگيرد، اقدام مثبتي ارزيابي مي‌كند و معتقد است هر جرياني اعم از سياسي، اجتماعي، فرهنگي و... اگر تداوم پيدا كند مؤثر است.اين كارگردان چند راهكار را براي بهبود اين جشنواره ارائه مي‌دهد كه از جمله آن برنامه‌ريزي براي جلب مخاطب براي سينماي كودك است. او مي‌گويد: استقبال عمومي در همدان به خوبي صورت مي‌گيرد اما بايد فيلم‌هاي اين جشنواره، در شهرهاي ديگر نيز نمايش داده شود. نمايش فيلم بايد در بهترين شرايط صورت بگيرد و امكانات سخت افزاري بايد پيشرفته‌تر وحرفه‌اي‌تر شوند. بايد تسهيلاتي براي مردم و مدارس ايجاد شود كه بليت‌هاي ارزان و حتي رايگان در اختيار آنها قرار بگيرد. با اين اتفاق مردم به تماشاي فيلم‌هاي اين حوزه عادت مي‌كنند و آن را در برنامه خود قرار مي‌دهند. بايد تسهيلاتي را براي جلب مخاطب گسترده فراهم كنيم.فيلم كودك هيچ وقت كهنه نمي‌شودمحمد علي طالبي اما تغيير مكان برگزاري اين جشنواره را اقدامي در جهت تضعيف آن مي‌داند ومعتقد است اصفهان شرايط مناسب‌تري براي برپايي اين جشنواره داشت. او مي‌‌گويد: جشنواره كودك و نوجوان اصفهان در اين شهر خيلي خوب شناخته شده بود و به‌عنوان يكي از جشنواره‌هاي تراز اول در تمام دنيا شناخته شده بود. اصفهان از اين نظر كه جشنواره بين‌المللي بود، به لحاظ فضا نيز وضعيت بهتري در مقايسه با همدان داشت. اين شهر در مجموع موقعيت بي‌نظيري در كل دنيا دارد و شهري استثنايي است. جاي يك جشنواره بين‌المللي در اصفهان خالي است. بسياري از مهمانان خارجي (فيلمساز و مدير فيلم و...) حضور در اصفهان برايشان جذابتر بود. ضمن اينكه آثاري كه در اصفهان حضور مي‌يافت، واقعا جزو بهترين‌ها بود.شايد تنها رقيب جشنواره اصفهان جشنواره كودكان هند بود اما امروز ديگر جشنواره‌هاي كودك، در حال پيشي گرفتن از ما هستند. همدان فضاي كوچك‌تر و تعداد سينماي كمتري دارد. همدان براي برگزاري جشنواره فيلم كوتاه مناسب‌تر بود شايد در آينده كوششي شود كه جشنواره كودك به محل اصلي برگزاري خود برگردد.كارگردان «كيسه برنج» ساخت فيلم كودك و نوجوان به هر طريقي كه صورت بگيرد را مثبت مي‌داند هر چند معتقد است هيچ‌گاه حمايت همه‌جانبه از فيلمسازان كودك صورت نمي‌گيرد. او مي‌گويد: حتي همين كه گفته مي‌شود امسال قصد داريم براي ساخت 2 يا 3 فيلم كودك سرمايه‌گذاري كنيم اقدام خوبي است البته ظاهرا اكبر نبوي تلاش‌هايي را آغاز كرده است. حمايت از فيلمسازان كودك تا اين حد هم خوب است. اگر صدا و سيما، حوزه هنري و... از طريق بودجه‌هاي دولتي سالي يك يا دو فيلم براي اين گروه سني بسازند، اتفاق خوبي است. خوشبختانه فيلم كودك هيچ وقت كهنه نمي‌شود چون هر كودكي متولد مي‌شود به فيلم نياز دارد و دوران كودكي يكسان است. حتي كتاب‌هاي كودك نيز هيچ وقت كهنه نمي‌شوند. «قصه‌هاي مجيد» هميشه براي كودك ونوجوان جذاب است. فيلم و كتاب كودك تاريخ مصرف ندارد. فيلم‌هاي «چكمه» و «بادكنك سفيد» براي كودك امروزي هنوز جالب توجه است. قرار است چند فيلم از من در آينده نزديك در برخي از شهرهاي انگليس نمايش داده شوند. فيلم كودك، مشتري خودش را هميشه در تمام دنيا دارد. هرگونه حمايت از فيلم كودك را ما هم حمايت مي‌كنيم. بايد مراقب بود جريانات هنري تحت وضعيت‌هاي مختلف ادامه پيدا كنند. نفس برگزاري، مهم است  و هيچ حركت مثبتي نبايد متوقف شود. بايد به قشر كودك و نوجوان بها بدهيم، آنها براي ما اهميت زيادي دارند.مهم ساخته شدن و فعال بودن سينماي كودك است.طالبي ادامه حيات سينماي كودك را به هر نحو و با هر كيفيتي كه صورت بگيرد، اقدام مثبتي ارزيابي مي‌كند و معتقد است هر جرياني اعم از سياسي، اجتماعي، فرهنگي و... اگر تداوم پيدا كند مؤثر است. او همچنين به جشنواره فيلم ونيز اشاره مي‌كند كه طي ساليان طولاني حتي در زمان موسليني برگزار شد و با اقتدار همچنان ادامه پيدا مي‌كنند. او مي‌گويد: بايد مراقب بود جريانات هنري تحت وضعيت‌هاي مختلف ادامه پيدا كنند. نفس برگزاري، مهم است  و هيچ حركت مثبتي نبايد متوقف شود. بايد به قشر كودك و نوجوان بها بدهيم، آنها براي ما اهميت زيادي دارند.اين كارگردان توجه به نسل گذشته فعالان سينماي كودك را يكي از راهكارهاي اعتلاي جشنواره كودك و سينماي آن مي‌داند و مي‌گويد: هميشه تعدادي سينماگر شناخته شده در اين حوزه فعالند؛  كساني كه هميشه و در هر شرايطي دستي در اين سينما دارند. برخي از آنها ساليان سال است كه در اين وادي مشغول به كارند. از اين ميان نورالدين زرين كلك، هوشنگ مرادي كرماني و... بسياري دوستان ديگر هميشه فعال بوده‌اند. بايد زحمات آنها را ارج بنهيم و اگر بنا به دلايلي از فعاليت كناره گرفته‌اند، دوباره از آنها دعوت كنيم. حفظ سرمايه‌هاي انساني مسئله مهمي است. بايد از فيلم‌هاي مطرح اين حوزه در سينماي جهان نيز دعوت كنيم و برنامه‌ريزي صحيحي داشته باشيم. اين جشنواره بايد بارور شود و هميشه گرم بماند. كودك و نوجوان ما به اين سينما نياز دارد.جشنواره‌اي براي رونق سينماي كودكعباس رافعي، تغيير مكان برگزاري جشنواره و نقل مكان از اصفهان به همدان را داراي اشكال ماهوي نمي‌داند اما اين سؤال را مطرح مي‌كند كه چرا هيات برگزار‌كننده تصميم به اين نقل مكان گرفتند. او مي‌گويد: متأسفانه جشنواره‌هاي ما وابسته به بودجه استانداري هستند و از نظر تامين منابع مالي مستقل نيستند. شايد با تغيير استانداري همدان در سال آينده، اين جشنواره دوباره به جاي ديگري نقل مكان كند كه اين اتفاق خوبي براي يك جشنواره بين‌المللي نيست.جشنواره كودك بايد يك بودجه ثابت داشته باشد و براي ادامه حيات مستقل باشد. هيات دولت بايد اين بودجه را تصويب و به معاونت سينمايي ابلاغ كند تا در ادامه مكان برگزاري نيز به ثبات برسد مثل جشنواره‌هاي معتبر جهاني.در نهايت كيفيت برگزاري جشنواره صرف‌نظر از مكان برگزاري مهم است. اگر قرار است نه از سر تفنن بلكه با هدف دارا بودن سينماي پاك و انساني، اين سينما تداوم پيدا كند بايد برنامه‌ريزي دقيق‌تري در بخش بودجه صورت بگيرد. اين جشنواره در حال حاضر تحليل و سياستگذاري ندارد. اينكه چرا برگزار مي‌شود براي متوليانش مشخص نيست. كارگردان «گراناز» عدم‌اكران فيلم‌هاي كودك و نوجوان در سينماهاي كشور را ناشي از ديدگاه‌هاي بعضا نادرست فيلمسازان اين حوزه مي‌داند.او معتقد به تفكيك فيلم‌هاي درباره كودك و نوجوان و براي كودك و نوجوان است؛ اينكه فيلم بايد براي كودك و نوجوان ساخته شود نه درباره آنها. او مي‌گويد: در سال‌هاي اوليه انقلاب فيلم‌هايي براي اين گروه سني ساخته مي‌شد كه اغلب از مرزها عبور مي‌كردند و در جشنواره‌هاي جهاني شركت مي‌كردند. شايد نخستين فيلم‌هايي كه بعد از انقلاب به جشنواره‌هاي جهاني راه يافت، فيلم‌هاي همين حوزه بود. اين فيلم‌ها نمونه‌اي از نگاه تربيتي ايراني را ارائه مي‌دادند.تنظيم براي تبيان : مسعودعجمي  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 419]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن