تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):ربا خوار از دنيا نرود، تا آن كه شيطان ديوانه اش كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804032072




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چرا امامان از نسل حسین اند؟


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: ائمه اطهار گاهی شبهه می شود که براستی چرا نه تن از امامان شیعه، همگی از نسل امام حسین علیه السلام هستند و امام حسن علیه السلام از نسل خود، امامی ندارد؟ پاسخ: 1. این سخن، مانند این است که کسی بگوید چرا شما بعد از حضرت اسحاق علیه السلام همه پیامبران را تا پیش از پیامبر خاتم، از نسل او برگزیدید و از فرزندان اسماعیل، کسی را انتخاب نکردید؟! مگر این مردم هستندکه پیامبر را انتخاب می‌کنند و در اصل مگر مردم، قادرند چنین کاری کنند...؟! 2. اهل سنت، امامت را از افعال مکلفین دانسته و معتقدند که مردم (اهل حل و عقد = خبرگان)، باید امام را انتخاب کنند. حتی اگر یک نفر از اهل حل و عقد نیز، رأی به شخصی دهد، امامت او مشروعیت می‌یابد. از نظر شیعه، امر امامت امری انتخابی نیست، بلکه همان‌گونه که مردم در انتخاب پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نقشی ندارند در گزینش امام نیز، ازخود اختیاری ندارند؛ زیرا امام، باید دارای عصمت و علم لدنی باشد و هیچ‌کس جز خداوند، قادر نیست مصداق این شخص را معرفی کند؛ زیرا جز خدا، هیچ‌کس نمی‌تواند از وجود عصمت در کسی آگاه باشد. بنابراین، امامت تنها از طریق نص، تعیین می‌شود الف) قاضی ابوبکر باقلانی متوفی 403 ه‍ .ق می گوید: «اگر شخصی خصوصیات لازم برای امامت را داشته باشد، با رأی و نظر یک نفر از اهل حل و عقد نیز، ثابت می‌شود و مشروعیت می‌یابد».(1) ب) تفتازی می‌گوید: «امامت با رأی یک نفر از اهل حل و عقد، برای کسی که شایسته باشد منعقد می‌شود».(2) ج) قاضی ایجی می‌گوید: «در امامت ... نیازی به اجماع نیست؛ زیرا دلیل عقلی یا نقلی بر آن وجود ندارد، بلکه بیعت یک نفر یا دو نفر از اهل حل و عقد کفایت می‌کند».(3) د) عبدالقادر بغدادی (متوفای 429 ه‍): چون امامت با رأی یک نفر از اهل حلّ و عقد برای کسی که شایسته باشد، ثابت می‌شود، در صورت بیعت یک نفر، بر سایرین لازم است که از او اطاعت کنند.(4) بنابراین، نتیجه می‌شود که: یک ـ حتی کسانی که رأی یک نفر را برای تعیین امام کافی می‌دانند نیز، قید می‌کنند که هم انتخاب کننده باید شرایط لازم را داشته باشد و هم انتخاب شونده. دو ـ این سخنان، تلاشی برای توجیه آنچه بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم اتفاق افتاده است، می باشد وگرنه روح آیین اسلام با این حرف‌ها سازگار نیست. سه ـ از نظر شیعه، امر امامت امری انتخابی نیست، بلکه همان‌گونه که مردم در انتخاب پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نقشی ندارند در گزینش امام نیز، ازخود اختیاری ندارند؛ زیرا امام، باید دارای عصمت و علم لدنی باشد و هیچ‌کس جز خداوند، قادر نیست مصداق این شخص را معرفی کند؛ زیرا جز خدا، هیچ‌کس نمی‌تواند از وجود عصمت در کسی آگاه باشد. بنابراین، امامت تنها از طریق نص، تعیین می‌شود. همچنین از نظر قرآن، حکومت و حاکمیت از آن خدا است و اوست که حاکم را انتخاب می‌کند: (إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلَّهِ)؛ «حکومت نیست مگر از آن خداوند.» (انعام: 57؛ یوسف: 40و 67) در آیه دیگری می‌فرماید: (یا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناكَ خَلِیفَةً فِی الأَْرْضِ فَاحْكُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ) (ص: 26) ای داود ما تو را خلیفه بر روی زمین قرار داده‌ایم، پس بین مردم به حق حکومت کن. از نظر قرآن، حکومت و حاکمیت از آن خدا است و اوست که حاکم را انتخاب می‌کند: (إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلَّهِ)؛ «حکومت نیست مگر از آن خداوند.» (انعام: 57؛ یوسف: 40و 67) در آیة 124 سوره بقره، امر امامت را عهد خود می‌داند که فقط به معصوم می‌رسد و در آیة ولایت نیز، ولّی مردم را، خدا و پیامبر و کسانی از مؤمنان که نماز را اقامه می‌کنند و در رکوع زکات می‌پردازند، معرفی کرده است: (إِنَّما وَلِیُّكُمُ اللهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَهُمْ راكِعُونَ). (مائده:55) پیش از این، به آیة اولواالامر (نساء: 57) و آیه تطهیر (احزاب: 33) و آیه صادقین (توبه:119)، اشاره شد. چنان‌که آیه تبلیغ (مائده:67) و آیه اکمال (مائده:3) و آیه انذار (رعد:7) و... نیز بر این امر دلالت دارند. در این‌باره، صدها حدیث از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در منابع اهل سنت، نقل شده است که به مواردی از آنها اشاره می‌شود: اول ـ حدیث غدیر: «مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلاه‏».(1) دوم ـ حدیث ولایت: «هُوَ وَلِیُّ كُلِّ مُؤْمِنٍ بَعْدِی‏».(2) سوم ـ حدیث دوازده خلیفه‌: «لا یَزَالُ الإِسْلامُ عَزِیزاً إِلَی اثْنَیْ عَشَرَ خَلِیفَة».(3) چهارم ـ حدیث ثقلین: «إِنِّی تَرَكْتُ فِیكُمْ مَا إِنْ أَخَذْتُمْ بِهِ لَنْ تَضِلُّوا كِتَابَ اللهِ وَعِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی‏».(4) پنجم ـ حدیث سفینه نوح: «مَثَلُ أَهْلِ بَیْتِی كَسَفِینَةِ نُوحٍ مَنْ رَكِبَهَا نَجَا وَمَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا هَلَکَ».(5) 3. مگر همه فرزندان امام حسین علیه السلام ، امام و معصوم بودند؟ اگر امامت و عصمت موروثی بود، باید به همه فرزندان امام حسین و امام سجاد علیهما السلام و...، می‌رسید. منبع: پندارها و پاسخ ها، رضا محمدی گروه دین و اندیشه تبیان 1 . ابوعمر یوسف بن عبدالله بن عبدالبر النمری، التمهید، بیروت، مؤسسة الکتب الثقافیه، ص467. 2 . سعدالدین مسعود بن عمر بن عبدالله هروی خراسانی تفتازانی، شرح المقاصد، پاکستان، دارالمعارف النعمانیة، اول، 1401، ج 2، ص 272. 3 . عضدالدین عبدالرحمن بن احمد ایجی، المواقف، مصر، مطبعة السعادة، اول، 1907، ص 352. 4 . اصول الدین، ص 280. 5. مسند احمد، ج4، 281؛ سنن ترمذی، ج5، ص297. 6. مسند احمد، ج 4، ص 438؛ سنن ترمذی، ج 5، ص 296؛ مجمع الزواید، ج 9، ص 120. 7. صحیح مسلم، ج 6، ص 3. 8. صحیح ترمذی، ج5، ص 328. 9. المعجم الاوسط، طبرانی، دارالحرمین، ج 5، ص 306.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 322]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن