تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آينده نوشته مى‏شود. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1846109919




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چشم از اموال دنیا فرو بندیم !


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: دنیا جای زیبایی برای ماندن نیست! حضرت مسیح جمله ای این چنین فرموده اند : « لا تنظروا اِلی اموالِ أهلِ الدُّنیا فاِنَّ بریقَ اموالِهِم یذهَبُ بنورِ ایمانکم ؛ با توجه به این جمله ی نورانی ، چشم به زرق و برق زندگی دنیاداران دوختن ، حبّ دنیا را دردل زنده کرده و سبب غفلت از خدا و آخرت می شود و نور ایمان را خاموش خواهد کرد .» رسول اکرم(ص) با اصحابشان از گذرگاهی می گذشتند ، به گله ی شترهای عِشار رسیدند (شترهای 10 ماهه باردار را عِشار می گفتند) که سرمایه ی نفیس عرب بود . از پشم و شیر و گوشت و بچه اش استفاده می کردند و مرکبشان نیز بود . وقتی حضرت به شترهای عشار رسید ، صورت برگردانده و نگاه نکردند . یکی از همراهان گفت : یا رسول الله ، اینها شترهای عشار هستند و تماشایی ! چرا چهره می گردانید ؟! حضرت فرمودند: نگاه کردن به زیبایی های دنیا در دل ، غفلت ایجاد می کند و بعد این آیه را خواندند : « وَلَا تَمُدَّنَّ عَیْنَیْكَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَیَاةِ الدُّنیَا لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ وَرِزْقُ رَبِّكَ خَیْرٌ وَأَبْقَى 1 حقیقتاً ما چقدر با این بیانات و آیات و جملات نورانی آشنا هستیم و آنها را در زندگی مورد عمل قرار می دهیم؟ آیا در این دنیای وانفسا پول و مقام و مذهب مالک ما هستند یا ما مالک آنها ؟! شناخت دنیا برای آنکه بتوانیم با هر موضوعی به درستی روبرو شده و درست رفتار کنیم ، بهتر آن است که ابتدا آن را بشناسیم . برای برخورد با دنیا نیز بهترین راه ، شناخت آن است و بهترین تعریف برای شناخت ، تعریفی است که دنیا از خود می کند . او خود را در گردش درس آموز خویش برای ما وصف می کند ، اما این ماییم که فریفته او می شویم . رساترین نصیحت از آن او است ; اگر سخن صادقانه او را دروغ نشماریم ! دنیا در سخنان حضرت علی (ع) ، معرفی خوب برای خویش است ; زیرا اولا، راست می گوید: « دنیا خانه ای راست گو است برای کسی که آن را تصدیق کند .» 2 ثانیا ، در معرفی خود هرگز انسان را فریب نمی دهد: چه هنگام تو را فریب داد ؟ ! آیا با گورهای پدرانت که پوسیده اند تو را فریب داد یا با آرامگاه های مادرانت که در زیر خاک آرمیده اند ؟ ! دنیا با سرنوشت آنان حال تو را مجسم کرده و با گورهایشان گور تو را به نمایش گذاشته است . اما اگر دنیا هرگز انسان را فریب نمی دهد ، پس چرا در سخنان آن حضرت به فریبکاری و نیرنگ بازی شهره است و چرا بارها و بارها بشر را از فریب دنیا برحذر داشته است؟ چگونه است که دنیا فریب نمی دهد، اما باید از فریبش بر حذر ماند ؟3 آن حضرت، مجرم راستین را در این فریب انسان می داند، نه دنیا .در حقیقت این دنیا نیست که ما را فریفته است، بلکه ما هستیم که فریفته ی دنیا شده ایم ; چرا که دنیا پندها را بی پرده با ما گفته است و دور از هر تبعیض و دو رویی از حقایق آگاهمان کرده است و بی گمان دنیا با این همه هشدارهای پی در پی - از فرود آمدن بلا در تن و کاستن نیرو - صادق تر و وفادارتر از آن است که دروغ بگوید یا فریب دهد . 4 آن حضرت، مجرم راستین را در این فریب انسان می داند، نه دنیا .در حقیقت این دنیا نیست که ما را فریفته است، بلکه ما هستیم که فریفته ی دنیا شده ایم ; چرا که دنیا پندها را بی پرده با ما گفته است و دور از هر تبعیض و دو رویی از حقایق آگاهمان کرده است و بی گمان دنیا با این همه هشدارهای پی در پی - از فرود آمدن بلا در تن و کاستن نیرو - صادق تر و وفادارتر از آن است که دروغ بگوید یا فریب دهد . 4 شاید از هیچ موضوعی به اندازه « دنیا » در نهج البلاغه ، سرزنش نشده باشد . خطبه های متعدد و صدها عبارت کوتاه درباره دنیا از امام علی(ع) به ما رسیده است ، که یکی از آن ها این عبارت است : « دنیا فریب می دهد ، و زیان می رساند و عبور می کند .»5 دنیا پس از فریب دادن، به انسان زیان و ضرر وارد می کند: انسان هایی که در خسران و ضرر می باشند، همین ها هستند که نیرنگ دنیا، آنان را وادار به صرف‌ِ سرمایه هستی شان در راه بدست آوردن دنیا می کند و از آخرت و آینده حتمی خویش غافل می شوند. آنان همه توان و همّت و عمر خود را درراه «دنیا» مصرف‌ می کنند، دنیایی که «گذرا» است ولی آنان به غلط آن را نقطه پایان و هدف‌ اساسی تصور کردند . موانع شناخت دنیا کدام است ؟ برای شناخت دنیا موانعی نیز هست . در نگاه امام علی (ع) این موانع بدین قرار است ؛ عشق به دنیا امام عشق به دنیا را موجب ضعف قوای ظاهری و باطنی آدمی ، و مانع شناخت دنیا می داند . بر لاشه مرداری روی آوردند که با خوردنش کارشان به رسوایی کشید و همگان بر دوستی اش هم داستان شدند . آری، آن کس که به چیزی عشق ورزد ، چشمش کور و قلبش بیمار می شود . چنین کسی با چشم نابینا می نگرد و با گوشی ناشنوا می شنود; زیرا بی گمان ، شهوت ها پرده خودش را دریده اند و دنیا قلبش را میرانده و او را باتمام وجود شیفته خود ساخته است . چنین است که او برده دنیا و دنیاداران می شود ; همسو با سایه دنیا به هر سو می گردد و به هر جا روی می آورد ، بی آن که از نهیب های خداوند اثر پذیرد و از ادامه این راه باز ایستد یا پند پذیرد .»6 بنا بر این حدیث، خطر بزرگ عشق این است که در آغاز، ابزار شناخت را از کار می اندازد و آن گاه انسان را شیفته خود می کند و انسان را به چرخه ای در می آورد که گمراهی در آن روبه افزایش است . عشق ، آدمی را کور می کند و شیفتگی دنیا ابزار شناخت رااز میان می برد و راه را بر هدایت و پند پذیری می بندد . آن حضرت - از زاویه ای دیگر حب دنیا را امری طبیعی دانسته، می فرماید: « مردم فرزندان دنیایند و فرزند بر دوستی مادر آفریده شده است .»7 خطر بزرگ عشق این است که در آغاز، ابزار شناخت را از کار می اندازد و آن گاه انسان را شیفته خود می کند و انسان را به چرخه ای در می آورد که گمراهی در آن روبه افزایش است . عشق ، آدمی را کور می کند و شیفتگی دنیا ابزار شناخت رااز میان می برد و راه را بر هدایت و پند پذیری می بندد آرزو فراموشی مرگ و آرزوهای دراز آدمی بی یاد مرگ ، دنیا را ابدی می انگارد . آرزوی دراز آن است که در حال و آینده تحقق پذیر نباشد و از توجه به واقعیات برنخیزد . امام علی (ع) می فرماید: «یاد مرگ از دل شما رفته است و آرزوهای دروغین جایش را گرفته . و از این رو، دنیا بیش از آخرت شما را تصاحب کرده و متاع زودگذر دنیا بیش ازمتاع جاویدان آخرت در شما نفوذ کرده است .»8 موانع شناخت دنیا را چگونه می توان رفع کرد؟ زهد در روایات حضرت امیر (ع) ، زهد گونه ای نگریستن به دنیا است نه روش زندگی در آن ; چنان که می فرماید: «ای مردم، به دنیا چونان زاهدان روی گردان بنگرید ... پس فراوانی آن چه شما را خوش می آید ، دچار فریبتان نکند که دوران همدمی با آن بسیار کوتاه است.»9 عبرت عبرت به معنای نفوذ در چیزی و گذر از سویی به سوی دیگر است. عبرت، آدمی را با سنت های حاکم بر دنیا آشنا می سازد. «اعتبار» در سخنان حضرت علی(ع) از راه های شناخت حقیقت دنیاست; چنان که می فرماید: مؤمن تنها با چشم عبرت به دنیا می نگرد.10 فرآوری : زهرا اجلال – گروه دین و اندیشه تبیان پی نوشت ها : 1- طه / 131 2- نهج البلاغه / خطبه 183 3-نهج البلاغه / حکمت 131 4- همان 5- نهج البلاغه / خطبه 230 6- همان 7- نهج البلاغه / خطبه 223 8- همان 9- نهج البلاغه / خطبه 109 10- غررالحکم / ج 2 / ص 64




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 442]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن