تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيبت كردن در (نابودى) دين مسلمان مؤثرتر از خوره در درون اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

صندوق تضمین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803356977




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ازدواج در اسلام


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: مخواهم از ازدواج در اسلام برای من توضیحی بدهید و من را راهنمائی بکنید ؟ بى‏شك هیچ شالوده‏اى، مقدس‏تر از بناى رفیع ازدواج نیست و هر ملتى در دین و آیین خود به نوعى از آن بهره‏مند است. دین اسلام بیش از همه بر آن تأكید دارد و براى آن آثار و فواید مهمى یاد كرده است. در قرآن مجید سه آیه در اهمیت اصل ازدواج آمده و همگان را به آن تشویق و دعوت كرده است: 1."وَ أَنْكِحُوا الْأَیامى مِنْكُمْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ إِنْ یَكُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ" . مردان و زنان بى همسر خود را همسر دهید و همچنین غلامان و كنیزان صالح را، اگر فقیر و تنگدست باشند. خداوند از فضل خود آنان را بى‏نیاز مى‏سازد خداوند گشایش دهنده و آگاه است. 2. "وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِى ذلِكَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ»و از نشانه‏هاى او این است كه همسرانى از جنس خودتان براى شما آفرید تا در كنار آنان آرامش یابید و در میانتاتان مودت و رحمت قرار داد. در این نشانه‏هایى است براى گروهى كه تفكر مى‏كنند. 3. "وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِى الْیَتامى فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَكَتْ أَیْمانُكُمْ ذلِكَ أَدْنى أَلَّا تَعُولُوا»و اگر مى‏ترسید كه ]به هنگام ازدواج با دختران یتیم‏[ عدالت را رعایت نكنید (از ازدواج با آنان چشم پوشى كنید و) با زنان پاك (دیگر) ازدواج كنید دو یا سه یا چهار همسر و اگر مى‏ترسید عدالت را (در باره همسران متعدد) رعایت نكنید، تنها یك همسر بگیرید و یا از زنانى كه مالك آنهایید، استفاده كنید. این كار از ظلم و ستم بهتر جلوگیرى مى‏كند. علاوه بر آیات، روایات بسیارى نیز در این زمینه وجود دارد چنان كه از پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله نقل شده است: "هر كس ازدواج كند، به درستى كه از نصف دینش پاسدارى كرده است". از این رو فقیهان ازدواج را از مستحبّات مؤكد بر شمرده‏اند و آن را براى كسى كه به سبب نگرفتن همسر به گناه بیفتد، واجب دانسته‏اند. ملاك هایى كه در انتخاب همسر باید در نظر گرفته شود دو نوع است. الف. آنهایى كه ركن و اساس اند و براى یك زندگى سعادتمندانه حتما لازم اند. ب. آنهایى كه شرط كمال هستند و براى بهتر و كاملتر شدن زندگى اند و بیشتر به سلیقه و موقعیت افراد بستگى دارد. ملاك هاى دسته اول عبارتند از: 1. تدین و دین دار بودن فرد. زیرا انسانى كه دین ندارد هیچ ندارد انسان بى دین در حقیقت مرده ى متحرك است و كسى كه پاى بند به دین (كه اصلى ترین مسأله زندگى است) نباشد هیچ تضمینى وجود ندارد كه پاى بند به رعایت حقوق همسر و زندگى مشترك باشد. انسان دیندار هرگز نمى تواند با همسر بى دین كنار بیاید و با هم زندگى سعادتمندانه اى داشته باشند. 2. اخلاق نیك داشتن كه منظور داشتن صفات و خلق و خوهاى پسندیده در نظر عقل و شرع است. در واقع اخلاق و دین دو ملاك و معیار اصل در ازدواج و انتخاب همسر است. اگر بخواهیم نمونه هایى از اخلاق خوب و بد را اشاره كنیم مى توان موارد زیر را ذكر كرد. الف. خوش زبانى و بدزبانى زبان ترجمان و بیانگر احوال درون است و زبان دریچه اى است از محتویات درون فرد، زبان انسان آینده ى دل اوست ب. بزرگوارى و حسادت ج. خوش خلقى و كج خلقى د. حق پذیرى و لجاجت 3. شرافت و اصالت خانوادگى كه منظور نجابت و پاكى خانواده است زیرا ازدواج دختر و پسر تنها پیوند و تركیب دو فرد نیست بلكه پیوند دو خانواده است و نمى توان گفت من مى خواهم با خود این فرد ازدواج كنم و كارى به خانواده و فامیلش ندارم. زیرا این فرد شاخه اى است از این خانواده و از ریشه هاى همان درخت خانواده تغذیه كرده است و صفات اخلاقى، روحى عقل و جسمى آن خانواده را از راه وراثت و محیط و عادات به این فرد منتقل كرده است. 4. عقل؛ در واقع همان نور افكنى است كه جاده زندگى را روشن مى كند و باید زن و شوهر براى اداره ى زندگى و تربیت فرزندان از نیروى عقل و فهم مجهز برخوردار باشند و رشد عقلى كافى پیدا كرده باشند همان طور كه ائمه اطهار ما را از ازدواج با افراد احمق و كم عقل نهى فرموده اند. 5. تناسب، همتایى و كفو همدیگر بودن كه از حساس ترین نكاتى است كه باید در انتخاب همسر مورد توجه قرار گیرد همتایى و تناسب از نظر و جنبه هاى مختلف مثل الف. تدین و میزان پاى بندى به دستورات شرع ب. همتایى و هماهنگى فرهنگى و فكرى ج. همتایى اخلاقى و پاى بندى به آداب اخلاقى د. كفو همدیگر بودن از نظر تحصیلات علمى ه. تناسب در زیبایى و. تناسب سنى ز. تناسب مالى و سطح اقتصادى و ملاك ها و معیار و مسائل دیگرى كه بیشتر مربوط به سلیقه و موقعیت افراد دارد. در دسته ى دوم قرار مى گیرد و مى توان از آن صرف نظر كرد. ولى براى اینكه بتوانید به یك تصمیم صحیح و عاقلانه اى برسید بهتر است با افراد مورد اعتماد خویش، والدین، یا اقوام نزدیك دلسوز و عاقل و داراى تجربه مشورت كرده و با دقت كافى تصمیم مناسبى اتخاذ فرمایید. ما معیارهایى را كه در احادیث براى همسر خوب ذكر شده، بیان مى‏كنیم. شما هم همین شرایط را مد نظر بگیرید و با توكل به خداوند اقدام نمایید. البته این شرایط نسبت به افراد نسبى هستند و نباید انتظار داشته باشید شخص مورد نظر شما از بالاترین حد آن برخوردار باشد. حضرت على (ع) ضمن آموزش دعایى جهت ازدواج معیارهایى را براى انتخاب همسر بیان فرموده‏اند كه عبارتند از: 1- صالحه (شایسته): خانمى كه كارهاى شایسته و مورد پسند خدا را انجام دهد 2- ودود: با محبت باشد 3- ولود: نازا وعقیم نباشد 4- شكور در مقابل نعمت‏هاى الهى شكرگذار باشد 5- قنوع: اهل قناعت باشد تا در زندگى تو را به زحمت نیندازد 6- غیور: نسبت به دین خدا و عفت غیرتمند باشد 7- در برابر احسانى كه به او مى‏شود، قدردانى كند 8- چنانچه از سوى تو كار ناروایى سرزد، عفو و اغماض كند 9- اگر در زندگى یادآور خدا شدى، تو را همراهى كند و اگر خدا را فراموش كردى، یادآور تو شود و به تو تذكر دهد 10- آن گاه كه از منزل خارج شدى، خودش را حفظ كند 11- و هرگاه به منزل وارد شوى، با ورودت خوشحال و مسرور گردد 12- چنانچه به او دستور و فرمان دادى، اطاعت كند و اگر براى او قسم خوردى، باورت كند و تكلیف خود را انجام دهد 13- و اگر ناراحت شدى و او را مورد غضب قرار دادى، اسباب خشنودیت را فراهم آورد. همسر خوب و مناسب ویژگى هاى متعددى دارد كه ان شاءالله شما با یكایك آنها آشنا و نسبت به احراز آن كوشا هستید. اما در خصوص ویژگى «ایمان» كه یك صفت قلبى است به عرض مى رسانیم كه راه شناخت و پى بردن به این ویژگى درونى، دقت در اعمال و رفتار ناشى از آن است. مثلا شجاعت یك صفت نفسانى و درونى است و كسى نیست كه ادعاى شجاعت نكند ولى راه تشخیص فرد شجاع از ترسو دقت در رفتارهاى وى و مشاهده آنها است. مثلا كسى كه شب از بیرون رفتن و یا واقع شدن در تاریكى امتناع مى ورزد و با مشاهده یك صحنه پراضطراب رنگ رخساره اش را مى بازد، نمى تواند شجاع باشد. حال براى پى بردن به ایمان افراد نیز باید از نظر رفتارى وى را مورد دقت قرار دهید. مثلا شخص با ایمان به سهولت غیبت نمى كند، تهمت نمى زند، از انجام واجبات غفلت نمى ورزد و نمازهاى واجب را در اول وقت و با حضور قلب و كیفیت برتر به جا مى آورد، در رعایت حساب مالى (خمس و زكات) دقت دارد و وضعیت شخصى او از نظر پایبندى به امور شرعى دارد و بنابراین به صرف ادعا نمى توان كسى را با ایمان دانست چون مدعیان ایمان كم نیستند و از طرفى ایمان هم مراتب متعدد دارد، لذا براى این كه بدانید فرد مورد نظر، شخص مؤمنى هست یا نه؟ باید در رفتارهاى دینى و عبادى او و میزان پاى بندى او به این اعمال دقت و توجه داشته باشید و تنها و تنها از این راه مى توان به ایمان او پى برد. مثلا دقت كنید كه آیا در اول وقت به سراغ اقامه نمازها مى رود یا در پایان وقت و همانند انسان هاى عجول نماز مى گذارد و امیدواریم با رعایت این معیار در مسیر آنچه هدف شماست موفق باشید. بنابراین مى توان گفت اقدام براى شناسایى ملاك هاى فوق و اطلاع یافتن از وجود آنها در یك فرد از راه هاى زیر امكان پذیر است: 1- تحقیق و بررسى از خانواده و چگونگى روابط خانوادگى و فامیلى. چون هر فردى تحت تأثیر محیط خانواده به دنیا آمده و رشد كرده است و از آن فضاى فرهنگى و اجتماعى تأثیر پذیر بوده و هست. 2- تحقیق و شناسایى دوستان و نزدیكان و رفقاى صمیمى در محل زندگى و سكونت، محل درس و محل كار. 3- گفتگوى مستقیم (ولى تحت نظارت خانواده هاى دو طرف) با یكدیگر و اطلاع یافتن از نقطه نظرات همدیگر درباره مسائل مختلف و آنچه در آینده مى تواند در زندگى مشترك تان تأثیرگذار باشد و كسب اطلاع از میزان اهتمام وى نسبت به ملاك ها و معیارهاى معرفى شده. در پایان توصیه مى شود جهت اطلاعات بیشتر و دقیق تر و تصمیم گیرى واقع بینانه تر براى مهمترین تصمیم دوران زندگى و نقطه عطف عمر خود بهتر است در این زمینه هم تفكر بیشترى داشته باشید و هم با خانواده محترمتان به گفتگو و مشورت بپردازید و هم از نظرات مشورتى افراد با تجربه استفاده نمایند و كتاب هاى معرفى شده را نیز مطالعه فرمایید. 1- جوانان و انتخاب همسر، على اكبر مظاهرى، انتشارات پارسایان 2- انتخاب همسر، آیت الله ابراهیم امینى، سازمان تبلیغات اسلامى 3- تشكیل خانواده از سرى آموز خانواده، جمعى از مؤلفان، انجمن اولیاء مربیان موفق باشید. مؤسسه فرهنگی احیاء ثقلین – تهران.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 389]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن