تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى شدند: قانع بودن به نادانى، حرص به دنيا، بخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803220793




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چرا از ائمه شفاعت می خواهیم


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: سوال : چرا از ائمه شفاعت می خواهیم در صورتی که در قرآن آمده است که در قیامت شفاعت هیچ کس پذیرفته نمی شود؟ پاسخ : با سلام.برای دریافت یك مطلب از قرآن باید مجموع آیات راجع به یك موضوع را كنار هم گذاشت و نتیجه گرفت و گرنه مصداق «نومن ببعض و نكفر ببعض » خواهیم بود در زمینه شفاعت در قرآن سه دسته آیات است یك دسته از آیات مضمونش همان است كه در سوال گفته اید یعنی می گوید شفاعت تماما و یكسره از آن خداست (ان الشفاعة لله جمیعا) دسته ی دوم مضمونش شفاعت شفیعانی لیكن به اذن خداست مانند آیه 109/ سوره طه : «در آن روز شفاعت كسی سود مند نیست مگر آن كسی كه خدای رحمان به او اجازه دهد» میبینید كه شفاعت غیر خدا را به اذن خدا اثبات میكند . دسته ی سوم آیاتی كه شفاعت غیر خدا را كه بدون اذن خداوند باشد نفی میكند . با توجه به مجموع سه دسته ی فوق نتیجه این است كه شفاعت در روز قیامت جز با خواست و اراده ی الهی امكان پذیر نیست یعنی كسانی هم كه شفاعت میكنند با خواست خداوند شغفاعت میكنند از این رو در دسته ی اول ، می فرماید شفاعت تماما در آن روز از آن خداست و این معنا هیچ تنافی با دسته ی دوم و دسته ی سوم ندارد چون دسته ی دوم شفاعت را برای غیر خدا با اذن و خواست خداوند ثابت میكند یعنی شفاعت آنان تحقق خواست خداوند است و لذا به خداوند نسبت داده می شود. و دسته ی سوم هم شفاعت خارج از خواست الهی را نفی میكند كه مطابق دسته ی اول است. برای آشنایی بیشتر تان با حقیقت شفاعت به نكات زیر توجه كنید نكته اول)شفاعت از مظاهر رحمت گسترده ی الهی است خداوند بر اساس اراده ی حكیمانه خود به شفیع اجازه می دهد در مورد بندگانی كه استحقاق عفو الهی را دارند ، شفاعت كنند.البته شفاعت اولیای الهی بی حساب و گزاف نیست و تابع شرایطی است كه در این دنیا باید به دست آورد و برای هیچ فرد یا گروهی تضمین نشده كه مورد شفاعت قرار گیرند بلكه صفات و ویژگی های انسان او را از این نعمت بهره مند یا بالعكس محروم می كند .اما شرایط1- رضایت خدا:الف) رضایت خدا از شفاعت كننده - شفیعان واسطه ی فیض خدایند پس بایدباید مورد پسند خدا باشند .قرآن كریم در سوره طه / آیه 109 می فرماید «در آن روز شفاعت كسی سود مند نیست مگر آن كسی كه خدای رحمان به او اجازه دهد» ب) رضایت خدا از شفاعت شونده –آن كس كه مورد شفاعت قرار می گیرد باید در مسیر اطاعت و بندگی و رضای خدا باشند قرآن كریم در سوره انبیا/ آیه 28 میفرماید«شفیعان شفاعت نمی كنند مگر برای كسی كه مورد رضا و پسند خدا باشد »2- حفظ اصل ایمان:كسانی مورد شفاغت قرار می گیرند كه به سبب گناهان اصل ایمانشان به خطر نیفتاده باشد رسول اكرم فرمودند « شفاعت برای منافق و كافر و مشرك نیست ». 3- عمل به دستورات دینی –كسی مورد شفاعت قرار می گیرد كه مطیع دستورات خدا و رسول و ائمه اطهار باشدلكن گاهی هم دچار لغزش و اشتباه شده باشد ، كه در این صورت شایستگی دریافت رحمت الهی را خواهد داشت .4- رابطه ی معنوی شفاعت شونده و شفیعان – كسانی مورد شفاعت قرار می گیرند كه در دنیا یك ارتباط معنوی برقرار كرده و تحت هدایت آنان قرار گرفته هم فكر و هم عقیده و همراه ایشان باشند در روایات گوناگونی بر محبت و دوستی پیامبر و آلش تأكید شده ، چون باعث ارتباط روحی شده در دنیا از ارتكاب گناهان باز داشته و در آخرت باعث شفاعت می شود .نكته دوم)شفاعت یك قانون حكیمانه است. مثل اینكه كسی طبق قانون به 5 سال حبس محكوم می شود اما قبل از به سر آمدن مدت حبس اگر واجد شرایط باشد طبق قانون دیگری كه مقدم و حاكم بر قانون اول و برخاسته از قابلیت شخص مجرم می باشد ، بخشیده می شود. نكته سوم ) در قانون شفاعت هیچ تیعیضی وجود ندارد و هر انسانی با تحصیل شرایط آن می توتند از آن بهره مند شود. چنان كه ملاحظه می فرمایید شفاعت امری بی حساب نیست و هیچ منافاتی با عدل خداوند حكیم ندارد و انسان باید در این دنیا آن را به دست آورد نه اینكه در آن دنیا هر كس بخواهد ، بتواند دیگری را بدون شایستگی و به اصطلاح امروزی با پارتی بازی شفاعت كرده و به بهشت ببرد بلكه از الطاف بی منتهای الهی و كاملا قانون مند است .موفق باشید.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 493]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن