واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: لطفا بفرمایید ایا ما در شب اول قبر هوش و حواس ما مانند همین الان ما در دنیاست .یعنی انچه از احادیث در خصوص نوع پرسش نکیر و منکر گفته میشود براحتی همه پاسخ میدهند ایا در شب اول قبر هم برای ما به همین صورت است؟ وایا ممکن است کسی به سوالهای شب اول قبر پاسخ دهد ودر بهشت برزخی مسکن گزیند اما در روز قیامت پس از محاسبه اعمال وارد دوزخ شود؟ پاسخ : با عرض سلام و تحیت. دوست محترم! میزبان انسان در قبر، عقیده و اوصاف و اعمال اوست. انسان پس از مرگ مظهر این سه است، و در آن دنیا ـ یعنی در دنیای برزخ و قیامت ـ دروغ نمی تواند بگوید، و ریا در آنجا جایی ندارد. اگر انسانی در آنجا آتش می خورد یا از زقــّوم می چشد، اینها همان اعتقادات و اعمال و خصال او است که در آنجا ملکوت زشت آن را می بیند؛ و اگر در باغی از باغهای بهشت برزخی یا بهشت قیامت می نشیند نهالهای آن را خود كِشته و پرورده است. بنابراین، هم خود، میزبان است و هم خود، مهمان؛ و در حقیقت بر سر سفره خویش نشسته است. امام صادق(ع) می فرمایند: هنگامی كه آدمی وارد قبر و بهشت برزخی شد، بهشتیان برزخی به دیدار او می شتابند و اندكی او را آرام می گذارند تا وی به خود آید؛ زیرا از هول بزرگی گذشته و گردنه خسته كننده قبر، سؤال، فشار و... را پشت سرگذاشته است. سپس به او نزدیك شده از حال دوستان و یاران پرس و جو می كنند. اگر در پاسخ بگوید هنوز در دنیاست، امیدوار می شوند كه بعد از مرگ به آنان بپیوندد؛ و اگر گفت قبلا درگذشته، در این هنگام برزخیان گویند: پس سقوط كرد، سقوط كرد ـ یعنی گرفتار عذاب برزخ شد، وگرنه او را نزد ما می آوردند ـ قال تعالی: "وأما من خفّت موازینه فـأُمّه هاویة وما أدریك ما هیه نارٌ حامیةٌ."("بحارالانوار"، ج6، ص249) اما در پاسخ به قسمت دوم سوالتان به نقل روایتی بسنده می کنیم. پیامبر(ص) فرمود: هرگاه یكی از شما از دنیا برود، اگر از اهل بهشت باشد از بهشت، و اگر از اهل آتش باشد از جهنّم، هر صبح و شام جایگاهش به او عرضه می شود؛ و به او گفته می شود: این موقف معین، جایگاه توست؛ و وقتی در قیامت خداوند تو را مبعوث كرد، به این جا منتقل میشوی.("بحار الانوار"، ج6، ص275) امام صادق(ع) در تفسیر آیه 46 سوره غافر فرموده اند: این رخداد پیش از قیامت است؛ زیرا در قیامت صبح و شام نیست. پس اگر كافران هر صبح و شام معذّب می شوند معلوم می شود در برزخ و پیش از قیامت است.("مجمع البیان"، ج8، ص818) این که در برزخ کسی وضعش خوب باشد، و در قیامت بد قابل تصور نیست، ولی عکس آن قابل تصور است. آن چه در باره عفو الهی وارد شده است، ناظر به قیامت است. یعی ممکن است کسی در برزخ معذب باشد، ولی در قیامت مورد عفو واقع شود. در مورد شیعیان اهل بیت حدیث داریم که از برزخ نگران باشید، والا خداوند در قیامت شما را به خاطر محبت و ولایت اهل بیت می بخشد. با آرزوی توفیق. موسسه ذکر ـ قم. باستانی.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 758]