واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: شاید بگویید اسلام تاكید كرده كه مهریه را كم بگیرید ولی می دانید كه خداوند می توانست كم كردن مهریه را واجب كند ولی نكرده. با این حال مهریه زیاد تعیین كردن هم گناه نیست. شاید بگویید رضایت پدر به خاطر شرایط روحی زن است. ولی چرا این حكم برای برادر بالغ و بزرگتر صدق نمی كند. آیا هر كس كه پدر (یا جد)نداشته باشد باید بدبخت شود؟!! یا شرایط روحیش فرق می كند. موفق باشید پاسخ : با عرض سلام و تحیت. دوست محترم! مهر یک هدیه از سوی مهر به همسر خود است. هدیه ای مقدارش تعیین شده باشد، لطفی نخواهد داشت. اسلام مهریه زاد را منع نکرده است، شرط مهریه زیاد را منع کرده است، والا خیلی خوب است مردی که می تواند و توانایی مالی دارد، مهر زیادی به همسرش بدهد. مهری خوب است که شخص با توجه به تواناییهایش هر چه بیشتر به همسرش بدهد. البته در جای خود آمده است که اصل در مهر این است که بالفعل داده شود. آن چه امروزه مشکل ایجاد کرده است این است که مهر از صورت هدیه تبدیل به وثیق شده، و این خیلی بد است و مقادیر آن را نجومی و بی منطق کرده است. اگر به همان هدف اصیل مهریه توجه می شد، زیاد بودن آن هم معقول می شد. براى این كه هویت معنوى- نه اقتصادى- مهر روشن گردد لازم است به برخى دستورات آسمانى كه در باره تعیین كابین یا مهر در احادیث آمده است دقت کنید. براى نمونه اولین كابینى كه براى مبدأ نسل كنونى بشر یعنى نكاح آدم وحوا(ع) معین شد آموزش احكام بود. بر اساس حدیثى كه زراره از امام صادق(ع) نقل مى كند، ایشان در باره کابین حوا آورده اند: خداوند به حضرت آدم فرمود: "رضاى من آن است كه معارف دین مرا به او بیاموزى، آدم گفت: قبول كردم". همچنین گاهى رسول اكرم(ص) صداق برخى اصحاب را تعلیم سوره اى از قرآن قرار مى داد. به هر حال فلسفه مهریه را در امور ذیل خلاصه مى توان كرد: 1. مهریه تجلى فطرت و طبیعت است. هدیه دادن به محبوب به عنوان اظهار محبت و نشان دادن علاقه، امرى فطرى و طبیعى است كه معمولا از سوى كسى كه پیش قدم مى شود و طالب و یا خواستگار است ارایه مى گردد. ظاهرا این امر حتى در میان بسیارى از حیوانات هم وجود دارد. مثلا از قرار مسموع مسأله اى كه به تازگى كشف شده این است كه زاغچه هایی که تازه جفت برمی گزنند، پس از بازدید آشیانه هاى مورد نظر به اتفاق همسر آینده اش به او یك حشره هدیه مى كنند. 2. مهریه قانون عشق و جذب است. مرد از نظر آفرینش مظهر طلب، عشق و تقاضا است و زن مظهر محبوبیت و معشوقیت. مهریه از جانب مرد یك اظهار عشق و محبت فوق العاده براى زن مى باشد كه حتى بالاتر از بخشش و هدیه هاى معمولى است. 3. مهریه نماد و نشانه حیا و عزت زن است. مهر با حیا، عفت و عزت زن یك ریشه دارد. زن از لحاظ آفرینش نسبت به شهوت ها مقاوم تر است این ویژگى همواره به زن فرصت داده كه دنبال مرد نرود و خود را رایگان در اختیار او قرار ندهد. نتیجه آن كه مهریه از نظر اسلام تنها جنبه مادى ندارد بلكه افزون بر آن، حكمت هاى دیگرى نیز در تعیین مهر نهفته است. بنابراین نه تنها به زنان به عنوان كالا نگاه نشده بلكه ارزش و احترام زن به وسیله وضع و تأیید چنین قانونى محفوظ مانده است.("زن در آیینه جلال وجمال"، ص 43؛ حقوق زن در اسلام، ص 102) اما شرط رضایت ولی در نکاح دختر باکره فلسفه خاص خود را دارد که نه تنها با اصل حق آزادی زن در انتخاب همسر منافات ندارد بلکه به مصلحت دختر نیز میباشد. در اسلام ازدواج اجباری، به انواع گوناگون آن ممنوع است و هر یک از دختر و پسر در چارچوب ضوابط و معیارها در انتخاب همسر آزادی کامل دارند. در این میان نسبت به دختر باکره، در کنار آزادی او در انتخاب همسر اذن پدر نیز شرط شده است. این شرط هرگز به معنای حق پدر بر اجبار دختر در ازدواج و یا عدم ازدواج نیست؛ بلکه به معنای ضمیمه نمودن شرطی به انتخاب آزادانه دختر است، تا او بهتر بتواند با بهرهگیری از یک عمر تجربه یک پدر دلسوز از این حق خود استفاده کند و مصلحت خود را تأمین کند. تفاوت موقعیت دختر و پسر، پس از اولین ازدواج، حساسیت این مسأله را نسبت به دختر را نشان میدهد. لذا خیرخواهی پدر نسبت به دختر و بهرهمند شدن دختر از تجربه پدر در خصوص واقعیات زندگی، باعث میشود تا زندگی سعادتمندی داشته و از بیتجربگی و خطراتی که در کمین اوست تا حد زیادی مصون بماند. و البته این در صورتی است که استفاده پدر از این حق در چارچوب مصلحت دختر باشد. در غیر این صورت این حق و اختیار از او سلب شده و دختر میتواند بی اذن پدر ازدواج کند. این که از پدر خانواده برای ازدواج اذن گرفته شود، خود نوعی نشان از لزوم احترام به خانواده و اطاعت از پدر است؛ و لذا خاص به دختران هم نیست، بلکه پسران هم موظفند از پدر ـ و حتی مادر ـ اجازه بگیرند، ولو بالغ هم باشند، با این تفاوت که این وجوب برای پسران صرفا یک ادب تکلیفی است، ولی برای دختران در عقد هم مؤثر است. به عبارت اصطلاحی تأثیر وضعی در ازدواج او هم دارد. این هم که به دختر توجه بیشتری شده، به خاطر آن است که دختر جوانی که تجره ازدواج ندارد، معمولا از نظر عاطفی شکننده است، و باعث مورد حمایت قرار گیرد. با آرزوی توفیق. موسسه ذکر ـ قم. باستانی.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 409]