تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 28 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نصيحت و خيرخواهى از حسود محال است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830776940




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

علت اين كه اهل سنت دست بسته نماز مى خوانند


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: سوال - علت اين كه اهل سنت دست بسته نماز مى خوانند چيست ؟ از چه زمانى مرسوم شد؟ آيا اين كار موجب بطلان نماز است ؟ جواب : طبق عقيدهء شيعه , تكفير و يا تكتّف يعنى دست بسته نماز خواندن , از زمان خليفهء دوم مرسوم شد و از بدعت هاى ايشان است . در زمان پيامبر و خليفهء اول اين طور نماز نمى خواندند. اين مطلب از رواياتى استفاده مى شود. امام باقر(ع) فرمود: و عليك بالاقبال على صلاتك ... قال : ولا تكفّر فانّما يصنع ذلك المجوس بر تو باد به توجه قلبى بر نمازت ... و دست بر روى دست در حال نماز نگذار, زيرا اين كار مجوس است (1. (وسائل الشيعه , ج 4 باب 15 از ابواب قواطع الصلاة.) در حديث أربعمائه از امير المؤمنين(ع) آمده است : لا يجمع المسلم يديه فى صلاته و هو قائم بين يدى الله عزّ و جلّ يتشبّه بأهل الكفر يعنى المجوس ; نبايد مسلمان در نماز برابر پروردگار. دست هايش را بر روى هم بگذارد و خود را شبيه به كفار يعنى مجوس بنمايد.(. همان) معلوم مى شود مجوسى ها هنگام رو به رو شدن با رؤسا و پادشاهان خود, دست هايشان را به عنوان احترام بر سينه مى گذارند. هنگامى كه اسيران جنگى ايرانى بر عمر وارد شدند, همين كار راكردند. عمر از اين كار خوشش آمد و گفت : خوب است در نماز در برابر پروردگار همين كار را بكنيم تكفير نوعى تواضع و فروتننى و احترام گزاردن است. از نظر بحث اجتهادى دليل بر اين كه (سيدمحسن حكيم , مستمسك العروة الوثقى , ج 6 ص 531)و. مجمع البحرين . تكفير يكى از مبطلات نماز است , آن است كه اين عمل اگر به عنوان عمل استحبابى انجام شود, تشريع محسوب مى شود و تشريع , بدعت و حرام است , زيرا عبادات توقيفى هستند و شكل عبادت بايد طبق دستور شارع باشد. پيامبر(ص)فرمود: صلّوا كما رأتيمونى أصلى ; همانطور كه من نماز مى خوانم نماز بخوانيد. پيامبر و اصحاب دست بسته نمى خواندند لااقل اين كار مشكوك است . بنابراين تكفير مبطل نمازاست , چون بدعت در دين است . اگر كسى اين كار را نه به قصد عبادت انجام دهد, شايد نتوان گفت نمازش باطل است , مگر اين كه علت تحريم اين كار تشبيه به كفار باشد. در اين صورت تشبيه به كفار حرام است , اما دليلى بر بطلان نماز نخواهد بود. البته با لحن شديدى كه در روايات آمده است , تشبه به كفار - آن هم در حال عبادت - قطعاً مبطل نماز است . دليل ديگر بر اين كه تكفير در نمازموجب بطلان نماز مى شود, نهى اين است كه در روايت صحيح محمدبن مسلم از امام باقر يا صادق آمده : ذلك التكفير لاتفعل و در روايت صحيح زرارة از امام باقر(ع) لا تكفّر فانّها يصنع ذلك المجوس آمده است . (پـاورقى 1. وسائل الشيعه , ج 4 باب 15 از ابواب قواطع صلاة.) اين نهى ها چون نهى در عبادت است , دال بر بطلان عبادت است . البته بحث اجتهادى جاى كنكاش بيش تر دارد كه به جاى خودش موكول مى شود. اما اهل سنّت تكفير. را سنّت مى دانند. (پـاورقى 2. وسائل الشيعه , ج 4 باب 15 از ابواب قواطع صلاة) در الفقه على المذاهب الأربعة آمده : , به اتفاق سه طائفه از اهل سنّت (حنبلى , شافعى , حنفى ) ولى مالك بن انس مى گويد: تكفير, مستحب است >( همان , ص 64) فرق بين سنّت و مندوب اين است كه به مستحب مؤكد سنّت مى گويند, ولى به استحباب معمولى , مندوب مى گويند در رواياتى نقل شده كه پيامبر و ابوبكر و على (ع)در نماز دست بسته نماز مى خواندند, (پـاورقى 5. كنزالعمال , ج 8ص 103) ولى با رواياتى كه از طريق شيعه نقل كرديم , اين رواياتى عامه قابل اعتبار نيست .




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 386]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن