تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نزديك‏ترين شما به من در قيامت: راستگوترين، امانتدارترين، وفادارترين به عهد و پي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804769324




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اجازه زنها هنگام بیرون رفتن از خانه از شوهر


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: باسلام میخواستم بدانم چرا زنها هنگام بیرون رفتن از خانه باید از شوهر خود اجازه بگیرند من این حرف را قبول ندارم مگر خدا در قران نگفته است که زنان ومردان هیچ فرقی با هم ندارند وتفاوت انان در میزان ایمان انان است ومگر زن و مرد شریک زندگی هم نیستندومگر زنان از خودشان اختیار ندارند پس چرا مراجع تقلید همچین حکمی را اورده اند. لطفا پاسخ مرا واضح بنویسیدو بگویید این حکم را از کجا در اورده اند ضمنا من هنوز به خاطر این مسئله برای خودم مرجع تقلید انتخاب نکرده ام. پاسخ : با عرض سلام و تحیت. دوست محترم! درست است که از لحاظ انسانی، مرد و زن مساویند، و چه بسا زنی(همانند حضرت زهرا) با تلاش خود، از تمام مردان تاریخ برتر می شود؛ ولی مسأله به معنای تساوی حقوقی و فقهی نیست. اختیارات و تکالیف هر شخص بر اساس اهداف ازدواج و زندگی خانوادگی توسط شرع و عقلاء تعیین می شود. آن چه فقهاء در رساله های عملیه در این ارتباط نوشته اند، مستند به روایات پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت عصمت(ع) است. در این مسئله کمتر اختلافی بین علمای اسلام ـ چه شیعه و چه سنی ـ وجود دارد. اجمالا عرض می کنیم که روابط در زندگی زناشویی را قواعد حقوقی تعیین نمی کند؛ بلکه زندگی زوجین در صورتی ـ و تنها در صورتی ـ موفق است که بر اساس محبت و اعتماد باشد. قواعد حقوقی تنها هنگامی به کار می آیند که ناهماهنگی و ناسازگاری بین زوجین وجود داشته باشد. اسلام که چنین اختیاری برای مرد قرار داده است، به کرات و مرات به مرد توصیه کرده است که برای همسر خود رفاه و آزادی و اختیار ایجاد کند و به او احترام بگذارد و اکرام کند. این اساس زندگی زناشویی است. در خانواده ایده آل اسلامی زن مدیر خانه است، و مسکن جز با رضایت او تهیه نمی شود. ولی همه اینها در قالب اخلاق خانوادگی است، و نه قواعد حقوقی و بایدها و نبایدهای اجباری که حکومت پاسدار آن است و در دادگاه بدان حکم می شود. اشکال تصوری که شما کرده اید این است که گمان می کنید این حکم فقهی به این معنا است که اسلام خواسته که مرد در خانه تحکم کند و به مرد اجازه داده تا همسرش را در مضیقه و فشار قرار دهد. باید بدانیم چنین نیست. اسلام از مرد خواسته تا بی نهایت با محبت با همسرش ارتباط داشته باشد، کما این که از زن هم خواسته تا چنین کند، ولی در عین حال چارچوبی حقوقی تعیین کرده که در صورت اختلاف و ناسازگاری آن قانون اجرا می شود. نقطه مقابل سؤال شما قوانین حقوقی ای است که برای زن در نظام فقهی اسلام جعل شده است. زن می تواند در خانه دست به سیاه و سفید نگذارد، و برای هر قدمی که در خدمت خانه و اهل خانه و حتی فرزندش برمی دارد، تقاضای دستمزد کند. مثلا اگر لباس فرزندش را می شوید، و یا حتی به او شیر می دهد، می تواند دستمزد بگیرد؛ کما این که می توان اصلا به فرزندش شیر ندهد. آیا شما تصور می کنید زنی که بخواهد بر اساس این حق قانونی خود در خانه رفتار کند، می تواند خانواده ای با محبت و آرامش ایجاد کند؟ جواب این است که هرگز چنین نیست. هم مرد و هم زن موظفند تا با تمام وجود در خدمت خانواده باشند و در این صرت خانواده ای ایده آل می سازند؛ ولی در عین حال این قواعد حقوقی در بزنگاه های ظلم و اجحاف یکی بر دیگری می تواند به نوعی بازدارندگی داشته باشد. البته قابل انکار نیست که اسلام، حتی در توصیه های اخلاقی در نظام خانواده، خواسته است مدیریت عالی در خانواده با شوهر باشد، و همه بر محور او تصمیم واحدی بگیرند. در عین حال به مرد توصیه کرده که مدیریت خانه ـ و نه خانواده ـ را به همسرش واگذار کند. این مستند به آیه شریف قرآن است که "الرجال قوامون علی النساء" آن را بیان داشته است. این که چرا اسلام مدیریت عالی خانه برای مرد پسندیده است، به خصوصیات روانشناختی مرد و زن و همچنین مسائل جامعه شناختی و نقش خانواده در اجتماع بازمی گردد که وارد آن نمی شویم. با آرزوی توفیق. موسسه ذکر ـ قم. باستانی.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 243]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن