تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى مردم اگر در يارى حق كوتاهى نمى كرديد و در خوار ساختن باطل سستى نمى نموديد، كسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1849963281




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

راههای درمان نگاه


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: به همان اندازه كه نگاه به نامحرم و چشم چراني ضرر و زيان دارد، بيشتر از آن چشم پوشي و ناديدن صحنه هاي حرام، پاداش و ثواب دارد. در جامعه غرب فاجعه بزرگي رخ داد كه زن به «توپي شهواني» تبديل شد كه هر لحظه ميان نگاه شهواني هزاران مرد شهوت ران دست به دست مي گردد. (اسلام و ارضاي غريزي جنسي، محمدرضا امين زاده، انتشارات در راه حق، 1377، ج1، ص7) اين فرهنگ ناروا كم كم در جامعه هاي ديگر از جمله جامعه اسلامي نيز نفوذ كرده است به گونه اي كه چشم چراني به صورت يك بيماري براي عده اي درآمده است كه گاه درمان آن مشكل مي نمايد در اين نوشتار، به صورت اختصار به دنبال اين مطلب هستيم كه چگونه چشم چراني و نظربازي را بايد درمان كرد. 1. دوري از صحنه هاي محرك زا انسانها خصوصا جوان براي گرفتار نشدن به دام چشم چراني از انواع محرك ها و تهيج ها دوري كنند، تماشاي صحنه هاي تحريك آميز مانند فيلم و عكس، خواندن داستان هاي تهييج كننده و برخوردهاي آزاد و بي حد و مرز دختر و پسر زمينه چشم چراني و نظربازي را فراهم مي كند (ر.ك مجله صباح، 2و3، 1381، ص46، ارضاي غريزه جنسي، همان، نقص ص 5)، براي گرفتار شدن و يا ادامه نيافتن نظربازي از چنان صحنه هايي پرهيز شود. 2. بستن چشم چشم اگر آزاد هر صحنه را ديد، با انتقال آن به مغز و دل، مرتب قوه شهواني انسان را تحريك مي كند كه به نگاه خويش ادامه دهد. دومين گام در مسير درمان چشم بازي اين است كه در حد امكان از ديدن چهره زنان و صحنه هاي محرك بدن زن پرهيز شود خود نگاه نكردن و يا كم نگاه كردن زمينه ترك اين عادت شوم را فراهم مي كند. لذا قرآن كريم مي فرمايد: «قل للمؤمنين يغضوا من ابصارهم و يحفظوا فروجهم ذلك ازكي لهم إن الله خبير بما يصنعون × و قل للمؤمنات يَغْضُضْنَ من ابصارهن و يحفظن فروجهن و لايبدين زينتَهُنّ الا ما ظهر منها؛ به مؤمنان بگو چشم هاي خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گيرند و عفاف خود را حفظ كنند اين براي آنان پاكيزه تر است. خداوند از آن چه انجام مي دهند آگاه است و به زنان با ايمان بگو چشم هاي خودرا (از نگاه هوس آلود) فروگيرند و دامان خويش را حفظ كنند و زينت خود را، جز آن مقدار كه نمايان است آشكارننمايند».[1] در اين آيه به صراحت دستور داده شده كه زن و مرد از نگاه هاي هوس آلود پرهيز نمايند. خالي از لطف نيست كه شأن نزول اين آيه را ذكر كنيم. در شأن نزول آيه فوق از امام باقر(ع) ‌نقل شده است كه: جواني از انصار در مسير خود با زني رو به رو شد جهره آن زن، نظر آن جوان را به خود جلب كرد و چشم خود را به او دوخت هنگام يكه زن گذشت جوان همچنان با چشمان خود او را بدرقه مي كرد در حالي كه راه خود را ادامه مي داد تا اين كه وارد كوچه تنگي شد و باز همچنان به پشت سر خود نگاه مي كرد ناگهان صورتش به ديوار خورد و تيزي استخوان يا قطعه شيشه اي كه در ديوار بود صورتش را شكافت! هنگامي كه زن گذشت (و از چشم او ناپديد شد) جوان به خود آمد وديد خوناز صورتش جاري است و به لباس و سينه اش ريخته! (سخت ناراحت شد) با خود گفت به خدا سوگند من خدمت پيامبر(ص) مي روم و اين ماجرا را بازگو مي كنم، هنگامي كه چشم رسول خدا(ص) به او افتاد، فرمود چه شده است؟ جوان ماجرا را نقل كرد، دراين هنگام آيه فوق نازل شد[2]، علي(ع) نيز فرمود: «نعم صارِفُ الشهوات غَضُّ الابصار؛ چشم پوشي از نگاه بهترين عامل بازداري از شهوت است.»[3] براي كنترل نگاه حتي خوب است از نگاه به لباس زير زنان پرهيز شود: «فإن قَدَرتْ أن لاتَنْظُر الي ثَوبِ المرأةِ التي لاتحلُّ لك فَافْعل؛ اگر توان داري به جامه زني كه براي تو حلال نيست نگاه نكني، نگاه نكن».[4] 3. توجه به زيان هاي دنيوي و آخرتي نگاه در بخش ضررهاي رواني و اجتماعي نگاه، زيان هاي اين عادت زشت بيان شد كه چشم چراني عامل ناراحتي اعصاب و حسرت دائمي است [5] و سبب تهييج شهوات و ورود در محرمات و فساد مي شود.[6] و در زيان اخروي آن همين بس كه رسول خدا(ص) فرمود: «هر كس چشم را از نگاه حرام و هوس آلود پر كند خداوند در روز قيامت آن را از آتش پر مي نمايد، مگر توبه كند و ازن راه (نادرست) باز گردد.»[7] و به قول يكي از نويسندگان: «نگاه به نامحرم در اين دنيا نيز با شعله ور شدن آتش شهوت انسان را در فساد و تباهي غوطه ور مي سازد.»[8] انسان عاقل به اين زيانها توجه كند از نگاه حرام و چشم بازي پرهيز مي كند. 4. توجه به فوائد ترك گناه به همان اندازه كه نگاه به نامحرم و چشم چراني ضرر و زيان دارد، بيشتر از آن چشم پوشي و ناديدن صحنه هاي حرام، پاداش و ثواب دارد. علي(ع) فرمود: «غُضّوا أبصاركم تَرَوْنَ العَجَائِب؛ چشم هاي خود را فرو بنديد تا عجاب (عالم معني) را مشاهده كنيد.»[9] و حضرت صادق(ع) فرمود: «من تركها لله لا لغيره أعْقَبَهُ الله ايمانا يجد طعمه؛ كسي كه نگاه (به نامحرم) را ترك گويد براي خدا نه غير خدا بدنبالش خدا شيريني ايمان را به او مي چشاند».[10] و قرآن هم مي فرمايد: «ذلك ازكي لهم؛ اين (نگاه نكردن) پاكيزه تر است براي آنان».[11] 5. حاضر و ناظر دانستن خداوند از علي(ع) سؤال شد كه چگونه مي توان از حرام چشم فرو بست؟ در پاسخ فرمود: «بالخُمُودِ تَحْتَ سُلْطانِ المُطَّلعِ علي سِتْرِك؛ با اطاعت و فرمان برداري از سلطاني كه مطلع بر اعمال مخفي توست».[12] از بهترين راه هاي چشم از حرام حاضر و ناظر دانستن ناظر آگاهي است كه بر همه اعمال آشكار و نهان ما احاطه دارد و از سر ضمير، مطلع است و هم اوست كه فرداي قيامت حسابرسي و حاكم است. خداوند در قرآن مي فرمايد: «تَعلمُ خائِنَة الاَعيُن؛ خدا از خيانت چشم ها آگاه است.» و در حديثي در تفسير آيه مي خوانيم: «منظور نگاهي است كه شخص، در حال نگاه وانمود كند كه نگاه نمي كند، خدا از اين نگاه (آلوده) نيز با خبر است.»[13] و در ضمن آيه كه فرمان به فرو بستن چشم ها داده مي فرمايد: «إن الله خبير بما يصنعون؛ خداوند از آنچه انجام مي دهند آگاه است.» اين جمله اشاره به اين مي تواند باشد كه براي عمل كردن به اين دستور به اين نكته توجه شود كه خداوند از رفتار انسان خبر دارد. 6. راه حل ديگر علي(ع) فرمود: «اذا رأي أحدكم إمرأة تعجبه فليأت أهله، فإنّ عند اهله مثل ما أري و لايجعلن للشيطان الي قلبه سبيلا و ليصرف بصره عنها؛ هر گاه يكي از شما زني را ديد كه (جمال ... ) او شما را به تعجب وا داشت (و جذب كرد) پس نزد همسرش آيد كه همان را در او مي يابد و نبايد (با نگاه و ادامه آن) براي شيطان بر خود راهي قرار دهد و بايد چشم خود را از آن برگرداند». «فإن لم تكن له زوجة فليصل ركعتين و يحمد الله كثيرا و يصلي علي النبي و آله ثم يسأل الله من فضله فإنّه يبيحه له برأفته ما يغنيه؛ پس اگر همسري براي او نبود دو ركعت نماز گذارد و فراوان خدا را ستايش كند و بر نبي و‌ آلش صلوات بفرستد آن گاه از فضل الهي درخواست كند (كه همسري نصيب او نمايد) پس خداوند با مهرباني خود چيزي را براي او مباح مي كند كه بي نيازش كند.»[14] 7. نگاه نكنند تا نگاه نكنند! بين رفتارهاي انسان ها و جز او عكس العمل هاي آن رابطه مستقيمي وجود دارد از جمله عكس العمل هاي مسائل ناموسي است. اگر خداي نكرده كسي به ناموس كسي خيانت و اهانت كرد به ناموس او خيانت و اهانت مي شود، اگر كسي به ناموس ديگران با ديد حرام و چشم چراني نظر كرد، به ناموس او به اين ديد نظر مي شود. بزرگي مي گفت: همسرم به من گفت تو در كوچه و خيابان به ناموس ديگران نگاه و نظر نمي كند، گفتم: از كجا مي داني، گفت: چون هيچ گاه نامحرم به من نگاه و نظر نمي كند. اين مسأله هم در منابع ديني هم ريشه دارد. پي نوشت ها: [1] . نور، آيات 30-31. [2] . وسائل الشيعه، حر عاملي، ج 14، ص 139، بيروت؛ تفسير نمونه، مكارم شيرازي، دارالكتب الاسلاميه، 1370، ص 436. [3] . محدي ري شهري، ميزان الحكمه، قم، دفتر تبليغات اسلامي، ج 1، ص 72. [4] . منتخب ميزان الحكمه، ص 230، ح 2749. [5] . ميزان الحكمه، همان، ج 10، ص 71. [6] . همان، ج 10، ص 74. [7] . همان، ج 10، ص 77. [8] . آئين همسرداري، ابراهيم اميني، تهران، انتشارات اسلامي، 1377، ص 281. [9] . منتخب ميزان الحكمه، ج 1، ص 504، ح 6137. [10] . همان، ص 504، ح 6141. [11] . نور، آيه 30. [12] . ميزان الحكمه، همان، ج 10، ص 81، ح 20300 و ترجمه الميزان، ج 13، ص 6326 [13] . ميزان الحكمه، ج 10، ص 76. [14] . منتخب ميزان الحكمه، ج 1، ص 505، ح 6146. سید جواد حسینی/ مجله پرسمان منبع: www.m-narjes.org




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 167]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن