واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: "خیانت" در اصل به معنای خودداری از پرداخت حقی است، که انسان پرداختن آن را تعهد کرده، و آن ضد "امانت" است. امانت گرچه معمولاً به امانتهای مالی گفته میشود، ولی در منطق قرآن مفهوم وسیعی دارد که تمام شئون زندگی اجتماعی و سیاسی و اخلاقی را در بر میگیرد، لذا در حدیث وارد شده است که "المجالس بالامانة": "گفتگوهایی که در جلسه خصوصی میشود امانت است". و در حدیث دیگری میخوانیم: "هنگامی که کسی برای دیگری سخنی نقل میکند، سپس به اطراف خود بنگرد (که آیا کسی آن را شنید یا نه) این سخن امانت است". در سورة انفال، آیه 27، میخوانیم: "یَـََّأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لاَ تَخُونُواْ اللَّهَ وَالرَّسُولَ وَتَخُونُوَّاْ أَمَـَنَـَتِکُمْ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ ; ای کسانی که ایمان آوردهاید به خدا و پیامبر خیانت نکنید و (نیز) در امانات خود، خیانت روا مدارید، در حالی که متوجهید و میدانید." بعضی از مفسرین گفتهاند امانت خدا آیین اوست، و امانت پیامبر سنت اوست، و امانت مؤمنان اموال و اسرار آنها میباشد، ولی امانت در آیة فوق همه را شامل میشود. قرآن کریم، عاقبت و سرانجام "خیانت" را خواری و رسوایی در روز قیامت بیان میکند و میفرماید: "وَمَا کَانَ لِنَبِیٍّ أَن یَغُلَّ وَمَن یَغْلُلْ یَأْتِ بِمَا غَلَّ یَوْمَ الْقِیَـَمَةِ ثُمَّ تُوَفَّیَ کُلُّ نَفْسٍ مَّا کَسَبَتْ وَهُمْ لاَ یُظْـلَمُونَ ;(آل عمران،161) ]شما گمان کردید ممکن است پیامبر به شما خیانت کند، در حالی که[ ممکن نیست، هیچ پیامبری خیانت کند، و هر کس خیانت کند، در روز رستاخیز آن چه را در آن خیانت کرده با خود ]به صحنه محشر[ میآورد، سپس به هر کس آن چه تحصیل کرده داده میشود، و ]به همین دلیل[ به آنها ستم نخواهد شد ]زیرا محصول اعمال خود را خواهند دید[ "یغل" از واژه "غلل" به معنای خیانت گرفته شده و "غلل" در اصل به معنای نفوذ تدریجی و مخفیانه آب در ریشة درختان است، و از آن جا که خیانت به صورت مخفیانه و تدریجی صورت میگیرد، به آن "غلول" میگویند. در هر صورت مفهوم این فراز از آیه که میفرماید: "وَمَن یَغْلُلْ یَأْتِ بِمَا غَلَّ یَوْمَ الْقِیَـَمَة..." این است که: هر کس خیانت کند، روز رستاخیز آن چه را در آن خیانت کرده به عنوان مدرک جنایت بر دوش خویش حمل میکند ویا همراه خود به صحنه محشر میآورد و به این ترتیب، در برابر همگان رسوا میشود.(تفسیر نمونه، آیت اللّه مکارم شیرازی و دیگران، ج 3، ص 152; همان، ج 7، ص 136.) البته خیانت در دوستی، سبب سست شدن روابط اجتماعی و متزلزل گردیدن روابط دوستی و محبتآمیز میان افراد شده و نهایتاً منجر به سلب اعتماد عمومی میگردد، گر چه تمام مصادیق خیانت نکوهیده و مذموم است، اما زشتی برخی از مصادیق آن به گونهای است، که دامنه تبعات آن جامعه را نیز فرا میگیرد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1415]