واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: براى شناخت وهابیت و آگاهى از خطرات آنها نسبت به دین اسلام، باید این مسلك انحرافى را از زوایاى مختلف مورد مطالعه قرار دارد، از جمله: نحوه پیدایش و بوجود آمدن آن، و طرز تفكر آنان نسبت به دین و اولیاى الهى و شعائر اسلامى، عملكرد آنها در حوزه اجتماع وسیاست و... الف) مسلك وهابیت، منسوب به محمد عبدالوهاب نجدى است و علّت این كه آن را به خود شیخ محمد نسبت ندادهاند و نگفتهاند «محمدیه» به جهت این بوده است كه مبادا پیروان این مذهب، نوعى شركت در نام پیامبر را پیدا كنند. محمد بن عبدالوهاب، در سال 1115 ه. ق در شهر «عیینه» چشم به جهان گشود. از كودكى به كتابهاى تفسیر، حدیث و عقاید، علاقه داشت و از همان دوران جوانى، اعمال مذهبى مردم «به خدا» را زشت مىشمرد، وى به مدینه رفت و در آن جا توسل مردم به پیامبر (ص) را ناپسند شمرد. محمد بن عبدالوهاب، بعد از مرگ پدر، افكار و عقاید خود را كه قبلًا از سوى ابن تیمیه و شاگردش ابن قیم پىریزى شده بود اظهار نمود به تبلیغ و ترویج و رسمیت دادن آن همت گماشت. ب) وهابیان معتقدند: هیچ انسانى، نه موحد است و نه مسلمان مگر این كه امورى را ترك كند. این امور عبارت است از: 1. به وسیله هیچ یك از رسولان و اولیا، به خداوند توسل نجوید. و در صورت توسل در راه شرك گام نهاده و مشرك مىباشد 2. زائران به قصد زیارت به آرامگاه رسول خدا نزدیك نشوند و بر قبر آن حضرت دست نگذارند و در آن جا دعا نخوانند و نماز نگذارند و ساختمان و مسجد بر روى قبر نسازند 3. از پیامبر (ص) طلب شفاعت نكنند 4. زیارت قبور و ساختن گنبد و بارگاه براى آنان، شرك است 5. وهابیان بر این باورند كه مسلمانان، در طى روزگار از آیین اسلام منحرف شدهاند 6. هر گونه مراسم تشییع جنازه و سوگوارى حرام است. و امثال این موارد كه در این مجال نمىگنجد. براى آگاهى بیشتر در این زمینه باید كتابهاى مربوطه را مطالعه كرده این منطق خشك و بىپایه، در تقابل با منطق وحى قرار دارد، چرا كه قرآن در موارد یاد شده نظرات صریحى و مخالف وهابیان دارد: 1. قل لا اسئلكم علیه اجرا الا المودة فى القُربى. یكى از مصادیق ابراز علاقه به خاندان رسالت و اهل بیت و ذى القرى، قبرهاى آنان و تعمیر آنها است. این راه و رسم در میان ملتهاى جهان وجود دارد و یك نوع سنّت عرفى به حساب مىآید. 2. فقالوا ابنوا علیهم بنیانا قال الذین غلبوا على امرهم لنتخذّن علیهم مسجدا. هنگامى كه وضع اصحاب كهف بر مردم آن زمان روشن شد و مردم به دهانه غار آمدند، درباره مدفن آنان دو نظر ابراز داشتند. آیه شریفه متذكر آن مىشود انتقاد یا لحن اعتراضى نسبت به نظر آنها ندارد. با توجه به آیه شریفه، هرگز نمىتوان تعمیر قبور اولیاى الهى و صالحان راعملى حرام و یا حتى مكروه قلمداد كرد، بلكه آیه شریفه، به نوعى تشویق مىكند كه براى بزرگداشت اولیا و صالحان و حفظ قبرهاى آنان، باید كوشا بود. 3. و استغفر لذنبك و للمؤمنین. 4. وصلّ علیهم ان صلاتك سكن لهم. 5. و لو انهم اذ ظلموا انفسهم جاءوك فاستغفروا الله و استغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحیما. این آیات بیانگر این است كه طلب آمرزش پیامبر در حق افراد، كاملًا مؤثر و مفید مىباشد. و موضوع شفاعت پیامبر (ص) و دعاى آن حضرت، نه تنها در آیات صریح بلكه در احادیث عامه و خاصه و سیره صحابه نیز مشهود است. براى آگاهى بیشتر در این مورد به كتاب" شفاعت در قلمرو عقل و قرآن و حدیث"، استاد جعفر سبحانى مراجعه نمایید. ج. وهابیان قائل به جنگ با دیگر فرقهها و مذاهب اسلامى هستند و مدعىاند كه یا باید به آیین وهابیت در آیند و یا جزیه دهند. آنان مخالف خود را متهم به كفر و شرك مىكنند و اموال، نفوس و ناموس و دیگران را حلال مىدانند. خلاصه این كه آیات قرآنى وارده درباره شرك و كفر را، بر مسلمانان مخالف خود منطبق مىكنند. و این بزرگترین ضربه به پیكر جامعه اسلامى و مسلمانان است. با این تفكر بسته و خشك وهابیت بود كه وقتى كه سعودىها (در سال 1344 هجرى قمرى) بر مكه و مدینه و اطراف آن تسلّط یافتند، مشاهده متبرك بقیع و آثار خاندان رسالت و صحابه پیامبر را شكستند و از بین بردند. براى عملكرد و كارهایى كه وهابیت در حوزه اجتماع و سیاست انجام دادهاند و نگرش آنان نسبت به مسائل اجتماعى، باید به كتابهاى تاریخى مراجعه كرد. چهره خشن و متعصب وهابیت، در عرصه سیاست، حكومت و مردمدارى، همان بود كه طالبان را در عمر موقت سیاسی خود در كشور افغانستان به منصه ظهور رساندند. خون مردم مسلمان را بى محابا به زمین ریختند. عرض و ناموس مسلمانان را هتك كردند. و از اسلام یك چهره زشت، خشن و عقب مانده براى جهانیان ترسیم نمودند. بنابراین وهابیت، هم در نحوه پیدایش و انعقاد تفكّر، مبغوض علماى فرقههاى مختلف مسلمین بوده است و هم در نگرش نسبت به مسائل دینى مورد رد عالمان قرار گرفته است. حتى اولین كتابى كه در رد وهابیت نگاشته شده" الصواعق الالهیه فیالرد على الوهابیه» به وسیله برادر محمد بن الوهاب (سلیمان بن عبدالوهاب) نوشته شده است. در عرصه سیاست نیز جاده صاف كن دشمنان دین و اسلام بودهاند این آیین و مسلك، ساخته و پرداخته خود انگلیسىها مىباشد و چه ضربه و ضررى محكمتر و بیش از این بر اسلام و مسلمانان مىتوان تصور نمود. در اینجا به چند عواملى از فعالیت وهابیت اشاره مى كنیم. چند عامل را مى توان در ارتباط با گسترش این فرقه نام برد: 1. تشدید فعالیت هاى تبلیغاتى و فرهنگى وهابیت در داخل ایران و حوزه هاى مسلمان نشین خارجى (نظیر حوزه قفقاز، بالكان و سایر كشورهاى مجاور ایران) كه آمادگى براى تأثیرپذیرى از انقلاب اسلامى ایران مشاهده مى شود، وهابیت به عنوان جریانى انحرافى در جهان اسلام و وابسته به استعمارگران، وظیفه جلوگیرى از تداوم و گسترش جریان اسلام گرایى اصیل كه به دنبال پیروزى انقلاب اسلامى در سطح جهانى در حال پیشرفت است را بر عهده داشته و از این رو تخریب و ایجاد تزلزل در مبانى فكرى و اعتقادى شیعیان به عنوان محور اصلى این جریان را دنبال مى نماید. از این رو در سالهاى اخیر در جهت همسویى با تهاجم فرهنگى و نظامى آمریكا علیه كشورهاى اسلامى و به خصوص ایران، فعالیت هاى تبلیغى خود را در ایران توسعه بخشیده است. البته در مقابل این تهاجم حوزه هاى علمیه و نظام اسلامى، اقدامات و تدابیر امنیتى و فرهنگى مناسبى هر چند ناكافى اعمال نموده اند. 2. وهابیت به دلیل افكار اعتقادى خاصى كه در باب شفاعت، توسل، شرك و مانند آن دارد در تعارض كامل با مذهب شیعه است هر چند كه اكثریت فرقه هاى اهل سنت با تفكرات این گروه مخالفند از این رو گروه یاد شده همواره در تلاش است تا با تبلیغات سازمان یافته (اعم از كتاب، مقاله، سخنرانى و مانند آن) بیشتر شیعه را بكوبد. 3. خطر بزرگتر این گروه، روش هاى دور از منطق اسلامى است كه در برخورد با دنیا پیش گرفته است از جمله: ظهور گروه طالبان و القاعده (به رهبرى ملاعمر و اسامه بن لادن) است كه سبب بهانه جویى غربى ها شد كه مسلمانان را به تروریسم و خشونت و مخالف تمدن معرفى كنند تا جایى كه دست قدرت هاى استعمارى غرب به خصوص آمریكا را در منطقه باز گذاشته و زمینه دخالت هاى نظامى و سیاسى آنان در كشورهاى اسلامى فراهم ساخته، افغانستان و عراق دو نمونه بارز این دخالت ها به شمار مى آیند. براى كسب اطلاعات بیشتر می توانید كتب زیر را مطالعه نمایید: 1- آیین وهابیت جعفر سبحانى 2 - نقدى بر اندیشه وهابیان موسوى قزوینى ترجمه: طارمى 3- وهابیت آیتالله جعفر سبحانى مؤید باشید. مؤسسه فرهنگی احیاء ثقلین - تهران
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 318]