تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):گوش خود را به شنيدن خوبى‏ها عادت بده و به آنچه كه به صلاح و درستى تو نمى‏افزايد گو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804147714




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

احكام اقتصادي روابط زن و شوهر


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: بـر پـا كردن مهمانى يا مجالس جشن ميلاد ائمه عليهم السـلام و يـا مـجـالس عـزادارى بـدون اجـازه شـوهـر در منزل براى زن چگونه است ؟ و اگر شوهر راضى نباشد حكم چيست ؟ جـواب : بـدون اذن شـوهـر جـايـز نـيـسـت و دعـوت كـردن بـيـگـانـه و ورود بـه منزل شوهر بدون اذن جايز نيست ، مگر احراز رضايت شود. 1- سـؤ ال : آيـا اعـضـاى خـانـواده مـوظـف هـسـتـنـد دربـاره حلال بودن درآمد سرپرست خانواده تحقيق و بررسى كنند؟ جـواب : اعـضـاى خـانـواده مـكـلف بـه تـحـقـيـق نـيـسـتـنـد و تـا يـقـيـن بـه وجـود مال حرام در بين اموال حاصل نشود تصرف مانع ندارد. امام : استفتائات ، ج 2، ص 49، سؤ ال 134. 2- سؤ ال : شوهر من نماز نمى خواند و خمس نمى پردازد: الف - آيـا پـولى را كـه از او مـى گـيـرم بـرايـم حلال است و يا بايد خمس آن را بپردازم ؟ ب - حـكـم مـواد غذايى كه به منزل مى آورد و يا لباسهايى كه براى من و فرزندانم مى خرد، چيست ؟ ج - حكم اقامت در خانه اى كه او با اين پول تهيه كرده است چيست ؟ جواب : تبريزى : براى شما جايز است . استفتاء فـاضـل : اگـر يقين نداشته باشيد كه عين آن پول و عين آن غذا و لباس متعلق خمس است ، بـراى شـمـا اشكالى ندارد و راجع به اقامت در خانه چنين شخصى ، اگر مى توانيد او را نصيحت كنيد و با او مدارا نماييد و اگر مؤ ثر نشد حكم ديگرى دارد. استفتاء 3- سؤ ال : آيا زن و شوهر مى توانند طبق موازين شرعى و قوانين رسمى چيزى را به يكديگر بفروشند؟ جواب : هر يك مى توانند ملك شرعى ديگرى را از او بخرد. امـام - بـا اسـتـفـاده از اسـتـفـتـائات ، ج 2، ص 105، سـؤ ال 85. تبريزى - فاضل - مكارم : استفتاء 4- سـؤ ال : آيـا مـرد مـى تـوانـد هـمـسـر خـود را مجبور به فروش اموالش ‍ نمايد، مثلا زن را وادار كند خانه يا ملكش را بفروشد؟ جـواب : حـق نـدارد، و شوهر اختيار همسرش را (در اينگونه موارد) ندارد و طرفين حقوق متقابله اى دارند كه بايد عمل كنند. امام : استفتائات ، ج 2، ص 78، سؤ ال 27. تبريزى - فاضل - مكارم : استفتاء 5- مـسـاءله : در صـبـح هـر روز زن مـالك نـفـقـه هـمـان روز از مال شوهر مى شود، البته به مقدارى كه در آن روز مصرف مى كند. (موارد و مقدار نفقه زن در قـسـمـت حـقـوق ذكـر خـواهـد شـد، مـراجـعـه نـمـايـيـد.) بـنـابـرايـن اگـر مـرد پـول بـيـشـتـرى به زن بدهد كه او به اندازه نفقه خود از آن بردارد، زن زائد بر آن را مالك نيست و شوهر مى تواند آن را از زن پس بگيرد. امام : تحرير الوسيله ، كتاب نكاح ، فصل فى النفقات ، مساءله 10. تبريزى - فاضل - مكارم : استفتاء 6- مـسـاءله : اگـر مـرد نـفـقـه يـك روز يا يك هفته و يا مثلا يك ماه را يك جا به زن بـدهـد، و زن بـا صـرفـه جـويـى و يـا اسـتـفـاده كـردن از پـولهـاى ديگر، مقدارى از اين پول را پس انداز كند، زن مالك آن است و شوهر حق پس گرفتن آن را ندارد. امام : تحرير الوسيله ، كتاب نكاح ، فصل فى النفقات ، مساءله 11. بهجت : با استفاده از توضيح المسائل ، مساءله 1897. تبريزى : با استفاده از توضيح المسائل ، مساءله 2421. فاضل : با استفاده از توضيح المسائل ، مساءله 2480. o تـوجـه : مـعـمـولا مـردهـا علاوه بر نفقه زن مخارج بچه ها را هم به زن مى پردازند، در مـسـاءله فـوق ، زن فـقـط صـاحـب آن مـقـدارى از پـول مى شود كه در نفقه خودش صرفه جويى كرده باشد. ولى صاحب مازاد بر مخارج فرزندان نيست . مگر آنكه شوهر آن را به زن تمليك كند. 7- مـساءله : اگر مرد نفقه يك روز زن را نپردازد، در پايان آن روز به مقدار نفقه به گردن مرد، دين مى آيد و به زن مقروض مى شود. چه زن آن را از مرد طلب كرده باشد يا نه . امام : تحرير الوسيله ، كتاب نكاح ، فصل فى النفقات ، مساءله 10. بهجت : با استفاده از توضيح المسائل ، مساءله 1897. تبريزى : با استفاده از توضيح المسائل ، مساءله 2421. فاضل : با استفاده از توضيح المسائل ، مساءله 2480. 8- مـسـاءله : زن مـى تـوانـد نفقاتى را كه شوهر نداده در هر زمانى از او مطالبه كند، و اگر شوهر نپرداخت ، زن مى تواند با مراجعه به حاكم شرع نفقه خود را از شوهر بـگـيرد، و در صورتى كه شوهر نداشته باشد كه نفقه را بپردازد به او مهلت داده مى شود كه هر گاه توان پرداختن پيدا كرد بپردازد. امـام - تـبـريـزى - فـاضـل - مـكـارم : بـا اسـتـفـاده از مـدارك مـسـاءله قبل . بهجت : (6) 9- مـسـاءله : اگـر مـردى نـفـقـه زن را نـپـردازد، زن مى تواند از تمكين به شوهر خـوددارى نـمـايـد و هـمـچـنـين مى تواند نزد حاكم رفته تا او شوهر با مجبور به پرداخت مـخـارج زنـدگـى زن كـنـد و اگـر دسـتـرسـى بـه حـاكـم مـمـكـن نـبـاشد، زن مى تواند از اموال مرد به اندازه نفقه خودش بدون اذن او بردارد. امام : تحرير الوسيله ، كتاب نكاح ، القول فى نفقه الاقارب ، مساءله 14. 10- مـسـاءله : زنـى كـه از شـوهـر اطاعت مى كند (يعنى ناشزه نيست ) اگر مطالبه خـرجـى كـنـد و شـوهـر نـدهـد مى تواند در هر روز به اندازه خرجى آن روز بدون اجازه از مال او بردارد و اگر ممكن نيست چنانچه ناچار باشد معاش خود را تهيه كند، در موقعى كه مشغول تهيه معاش است اطاعت از شوهر بر او واجب نيست . امام : توضيح المسائل ، مساءله 2416. تبريزى : توضيح المسائل ، مساءله 2425. فاضل - مكارم : (7) 11- مساءله : اگر مردى بعد از عقد از پرداخت نفقه معذور شد (يعنى عذرى كه شرع آن را قـبـول كـنـد) زن نـمـى تـوانـد عـقـد را فسخ كند. بله اگر مرد مى تواند نفقه زن را بـپـردازد ولى نـمـى پـردازد، زن مـى تـوانـد طـبـق مـسـاءله قبل عمل نمايد. در هر حال يا حاكم از مال شوهر نفقه زن را مى پردازد و يا اگر زن راضى باشد حاكم از جانب شوهر طلاق را جارى مى كند. امام : تحرير الوسيله ، كتاب نكاح ، القول فى الكفر، مساءله 10. تـبـريـزى - فـاضـل - مـكـارم : بـا اسـتـفـاده از مـدارك مـسـاءله قبل و استفتاء. 12- مساءله : زن نمى تواند نفقه روزهاى آينده را از شوهر طلب نمايد. امام - بهجت - تبريزى - فاضل - مكارم : استفتاء 13- مـسـاءله : نـفـقـه را مـى تـوان بـه صـورت پـول يـا عـيـن بـه زن پـرداخـت ، مـثـلا مـى تـوان غـذا را پـخـتـه يـا نـپـخـتـه و يـا پـول آن را به زن داد و زن نيز مالك آن مى شود و هيچكدام از طرفين حق ندراند ديگرى را ملزوم به پرداخت يا دريافت پول كنند. امـام : تـحـريـر الوسـيـله ، كـتـاب نـكـاح ، فـصـل فـى النـفـقـات ، مسائل 13 و 14. 14- سـؤ ال : آيـا مـرد مـى تـوانـد پـولهايى را كه زن با صرفه جويى در مخارج خانه پس انداز كرده ، از زن طلب كند؟ جـواب : اگـر از نـفقه زن بوده و زن با كم گذاشتن از خود صرفه جويى كرده خير نمى تواند. اما اگر از مخارج بچه ها بوده و يا عنوان ديگرى داشته ، بله مى تواند پس بگيرد. امام - بهجت - فاضل - مكارم : استفتاء 15- سـؤ ال : اگـر خـانـمـى ماهانه از شوهرش براى مخارج تغذيه خـانـواده پـول مى گيرد ولى هر ماه مقدارى از آن را پس انداز مى كند، آيا مى تواند بدون اذن شوهر براى خودش يا بچه ها با اين پول لباس يا چيز ديگرى بخرد؟ جـواب : اگـر شـوهـر مـاهـيـانه را تمليك زن كرده ، و اختيار مصرف را به او داده و يا مـاهـيـانـه نفقه خود زن است ، بله مى تواند بدون اجازه شوهر آن را خرج كند. اما نسبت به مخارج فرزندان و يا غير آن ، اگر صرفه جويى كند، بايد از شوهر اجازه بگيرد. امام - بهجت - فاضل - مكارم : استفتاء 16- مـسـاءله : مـخـارج سـفـر زن اگـر بيشتر از مخارج وطن باشد، با شوهر نيست ، ولى اگر شوهر مايل باشد كه زن را سفر ببرد، بايد مخارج سفر او را بدهد. امام : توضيح المسائل ، مساءله 2415. تبريزى : توضيح المسائل ، مساءله 2424. فاضل : توضيح المسائل ، مساءله 2483. 20- مـسـاءله : وسـايـلى هـمـچـون فـرش ، روانـداز، پـرده ، وسـايـل مـنـزل و هـر آنـچـه را كه مرد به عنوان نفقه در اختيار زن قرار مى دهد اگر عين آن باقى باشد در ملك شوهر است . بنابراين اگر زن ناشزه شود و يا طلاق داده شود، همه آن وسايل به شوهر مسترد مى گردد. مگر آنكه آنها را به زن تمليك كرده باشد. امام : تحرير الوسيله ، كتاب نكاح ، فصل فى النفقات ، مساءله 15. 21- سـؤ ال : شـوهـر من اكثر حقوق خود را خرج دوستان و بستگان و پدر و مادرش مى كند و من و بچه ها را به شدت در مضيقه قرار داده است آيا مى توانم در هر ماه بخشى از حقوقش را از او بگيرم تا آن را صرف ديگران نكند؟ جـواب : شما مى توانيد نفقه هر روز خود را در صبح همان ، روز از او مطالبه نماييد و بـر مـرد نيز واجب است ابتدا نفقه زن و مخارج بچه ها را بپردازد و اگر درآمد زيادترى داشت مى تواند به ديگران ببخشد. امـام : بـا اسـتـفـاده از تـحـريـر الوسـيـله ، كـتـاب نـكـاح ، فصل فى النفقات ، مساءله 20. 22- مـسـاءله : اگـر مـرد فـقـط بـه انـدازه فـقـه پـول يـا امكانات داشته باشد نمى تواند آن را به اقارب خود ببخشد، بله اگر بيش از نفقه داشت مى تواند مازاد را ببخشد. امام : تحرير الوسيله ، كتاب نكاح ، فصل فى النفقات ، مساءله 20. 23- مـسـاءله : تـصرف در اموال شوهر بدون اذن او جايز نيست مگر آنكه زن علم به رضـايـت او داشـتـه بـاشـد. و هـمـيـنـطـور تـصـرف مـرد در اموال زن . امـام : بـا اسـتـفـاده از تـحـريـر الوسـيـله ، كـتـاب غـصـب ، مسائل 6 و 7. تبريزى : توضيح المسائل ، مساءله 2424. فاضل : توضيح المسائل ، مساءله 2483. o در نـتـيـجـه : در صـورتـى كـه مـرد نفقه زن را مى پردازد، زن نمى تواند بدون اجازه شـوهـر دسـت در جـيـب او كـرده پـول بـردارد؛ و يـا از وسـائل او اعـم از جـوراب ، انـواع لبـاس يـا وسـايـل مـنـزل يـا هـر آنـچـه كـه مـتعلق به شوهر است استفاده نمايد. البته اگر زن بداند كه و شوهر راضى است مى تواند در اموال او تصرف كند، اگر اجازه نگرفته باشد. و هـمينطور مرد حق ندارد بدون اجازه زن در اموال او تصرف كند. مثلا زينت آلات او را بدون اجـازه او بـفـروشد و يا اگر صاحب ملك يا مستغلاتى است آنها را بدون اجازه زن تصرف كند و... البـتـه در ايـن مـوارد، تصرف در مواد خوراكى جهت خوردن استثناء شده است . زيرا در مواد خـوراكـى كـافـى اسـت انـسـان عـلم بـه عـدم رضـايـت صـاحـب مال نداشته باشد ولى علم به رضايت او لازم نيست . 24- مساءله : اگر منزل ملك شوهر باشد، زن اجازه ندارد كسى را كه شوهر راضى نيست به خانه او بيايد، دعوت كند. اگر چه آن شخص از بستگان نزديك باشد. امام : با استفاده از تحرير الوسيله ، كتاب غصب ، مساءله 6. تبريزى : توضيح المسائل ، مساءله 2424. فاضل : توضيح المسائل ، مساءله 2483. o در نـتـيـجـه : اگـر شـوهـر بـگويد راضى نيستم فلان شخص را دعوت كنى ، زن اجازه ندارد او را جهت آمدن به منزل دعوت نمايد. البته اگر او خودش آمد بر زن واجب نيست او را به منزل راه ندهد. 25- مساءله : اگر منزل ملك زن باشد، شوهر نمى تواند زن را از دعوت بستگان و نـزديـكـانش نهى كند، مگر آنكه اين كار با حقوق مرد منافات داشته باشد. البته مرد مى تـوانـد بـه زن اجـازه نـدهـد كـه از وسـائل و يـا از پول و يا امكاناتى كه جزء اموال مرد است استفاده نمايد. امام - تبريزى - با استفاده از مدارك مساءله قبل . o توضيح : از آنجا كه مرد فقط داراى حقوق خاصى نسبت به زن مى باشد و اجازه ندارد در موارد غير آن ، زن را امر و نهى كند، بنابراين اگر به زن بگويد فلان شخص را به مـنـزل دعـوت نكن ، در صورتى كه منزل ملك زن باشد، اطاعت از او واجب نيست . مشروط به آنـكه اين دعوت با حقوق مرد منافات نداشته باشد و يا مثلا اگر وظايف زن در خانه نسبت بـه مـرد بـه واسـطـه ايـن دعـوت تـرك نـشـود و يـا مـوجـب اسـتـفـاده از وسـائل ايـن دعـوت تـرك نـشـود و يـا مـوجـب اسـتـفـاده از وسائل و اموال مرد نگردد. اگر چه بهتر است در اين صورت رضايت شوهر را كسب كند. بـنـابـرايـن ، اگر اين دعوت موجب هتك حرمت زن يا شوهر مى شود و يا لطمه به آبرو يا نـامـوس خـانواده مى زند و يا موجب مى گردد كه خداى نكرده تعلق زن نسبت به شوهر كم شـود، در نتيجه حقوق مرد را، مانند آرايش كردن و يا دور كردن منافرات از خود و... را به خوبى ادا ننمايد، دعوت كردن جايز نيست و زن بايد شوهر را اطاعت كند. 26- سـؤ ال : اگـر زنـى بـدون اجـازه شـوهـرش از پـول يـا مال او بردارد ولى مى داند شوهرش راضى است ، آيا گرفتن اجازه واجب است يا بـه هـمـيـن اطـمـيـنـان مـى تـوانـد اكـتـفـا كـنـد؟ و در صـورتـى كـه احتمال دهد او راضى است ، حكم چگونه است ؟ جـواب : بـا احـراز رضـايـت مـانـعـى نـدارد. ولى در صـورت احتمال ، جايز نيست . امام - بهجت - تبريزى - فاضل - مكارم : استفتاء. 27- سـؤ ال : آيـا جايز است زن از پولى كه شوهرش براى مخارج خانه مى دهد در منزل مجلس روضه يا ختم انعام و يا مانند اينگونه مجالس برپا كند؟ جـواب : اگـر شـوهـر پـول را تـمـليك زن كرده و اختيار مصرف آن را به زن داده ، يا بداند شوهر راضى است مانعى ندارد و الا جايز نيست . امام - بهجت - تبريزى - فاضل - مكارم : استفتاء. 28- سـؤ ال : بـر پـا كردن مهمانى يا مجالس جشن ميلاد ائمه عليهم السـلام و يـا مـجـالس عـزادارى بـدون اجـازه شـوهـر در منزل براى زن چگونه است ؟ و اگر شوهر راضى نباشد حكم چيست ؟ جـواب : بـدون اذن شـوهـر جـايـز نـيـسـت و دعـوت كـردن بـيـگـانـه و ورود بـه منزل شوهر بدون اذن جايز نيست ، مگر احراز رضايت شود. امـام : بـا اسـتـفـاده از تـحـريـر الوسـيـله ، كـتـاب غـصـب ، مسائل 6 و 7. بهجت - تبريزى - فاضل - مكارم : استفتاء. 29- سؤ ال : آيا شرط بندى بين زن و شوهر جايز است ؟ جواب : اگر مراد از شرط بندى قمار و برد و باخت است ، جايز نيست . بهجت - فاضل - مكارم . استفتاء




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 532]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن