تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شيعيان ما كسانى‏اند كه در راه ولايت ما بذل و بخشش مى‏كنند، در راه دوستى ما به يكديگر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803275933




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چرا درروایات دختر رحمت وپسر نعمت است


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: با سلام میخواستم بدانم چرا درروایات واحادیث ازفرزند دختر بعنوان رحمت واز فرزند پسر بعنوان نعمت یاد شده 2 - چرا خداوند در قرآن می فرماید خداوند هركس را بخواهد می بخشد وهركس را نخواهد نمی بخشد ویا درجایی دیگر می فرمایند خداوند هركسی را بخواهد هدایت می فرماید ؟ این خواستن خداوند در انجام این امور چگونه است مگر ملاك ارزشیابی انسانها اعمال آنها نیست لطفا شرح دهید ؟ با تشكر پاسخ : با سلام. این دو تعبیر كه هر دو از آثار لطف الهی است رحمت الهی و نعمت الهی ممكن است ناشی باشد از تفاوتهای حكیمانه ی جسمی و روحی دو جنس كه از شاهكارهای آفرینش انسان است این تفاوتها به هر یك از دو جنس نقشی متفاوت اعطا میكند كه در مجموع همدیگر را كامل می كنند با توجه به همین نقش دختر برای خانواده اش مایه ی رحمت الهی است و پسر نعمتی الهی است . برای مطالعه ی تفصیلی این تفاوتهای حكیمانه به كتاب نظام حقوق زن در اسلام / شهید مطهری /بخش هفتم تفاوتهای زن و مرد مراجعه فرمایید. سوالات خود را لطفا تك تك ارسال فرمایید. سوال دوم. مقدمه: خداوند بر اساس اراده ی حکیمانه اش عالم هستی را بر اساس نظام اسباب و مسببات استوار ساخته است. بر این اساس تحقق هر پدیده ای ناشی از سبب خاص آن خواهد بود و هر سببی پدیده و مسبب خاصی را به دنبال خواهد داشت. ضمن اینکه اسباب و علل هم در اصل وجود و هستی شان و هم در تأثیرگذاریشان لحظه به لحظه وابسته به اراده و قدرت و افاضه ی خداوند هستند. همچنین در این نظام سبب و مسببی خداوند انسان را موجودی دارای اراده و اختیار خلق کرده که با اراده خود راهش را انتخاب و افعالش را انجام می دهد. با توجه به مقدمه ی فوق به طور کلی اولا : هر آنچه در عالم هستی تحقق و وجود پیدا می کند به نوعی به خداوند اسناد داده میشود. چون اسباب به فیض و قدرت او موجود و منشأ اثرند. ثانیا : هر عمل و فعلی (حتی افعال معنوی و حتی نیات) که از انسان صادر می شود ، سبب و منشأ تحقق مسببی به دنبال آن است. یعنی هر عمل ما نتیجه و آثاری را به دنبال دارد. با توجه به دو مطلب فوق اولا: خداوند هدایت و گمراهی را به خود استناد می دهد (یهدی من یشاء و یضل من یشاء) یعنی بر اساس نظام الهی فوق (اسباب و مسببات) ، کسی که از دستورات الهی تبعیت کند لازمه اش این است که هدایت می شود و کسی که سرپیچی کند لازمه اش این است که گمراه می شود. (و همان طور که گذشت چون این نظام بر اساس اراده ی الهی است لذا خداوند هدایت و اضلال را به خود نسبت داده است) «« ما نام این هدایت و اضلال را هدایت و اضلال اولیه می گذاریم»». ثانیا: یکی از اسباب در نظام اسباب و مسببات الهی این است که اعمال ما در این دنیا هم آثاری در پی دارد اثر پیروی از دستورات الهی علاوه بر لازمه اش که همان هدایت اولیه است ، هدایت دیگری است که به عنوان پاداش آن پیروی اولیه است که این هدایت پاداشی را هدایت ثانویه می نامیم . همچنین اثر سرپیچی از دستورات الهی علاوه بر لازمه اش یعنی اضلال اولیه ، گمراهی دیگری است که جزای آن است و آن را اضلال ثانویه می نامیم. بنابر این اینکه خداوند هدایت و اضلال را به خود نسبت می دهد و می فرماید هر که را بخواهد هدایت و هر که را بخواهد گمراه میکند ، این خواستن خداوند بی حساب و به اصطلاح گتره ای (نعوذ بالله) نیست بلکه بر اساس قانون اسباب و مسببات است و بدین معناست که هر کس از دستورات الهی تبعیت کند هدایت اولیه و ثانویه ی خداوند شامل حال او خواهد شد و هر کس سرپیچی کند اضلال و گمراهی اولیه و ثانویه گریبان گیر او خواهد بود. و این هیچ منافاتی با اراده و اختیار انسان ندارد و بر اساس آیات فراوان قرآنی انسان مسئول اعمال خویش است و گرنه بعثت انبیا و ارسال رسل معنا ومفهومی نخواهد داشت.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1971]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن