تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على هر كس حلال بخورد، دينش صفا مى‏يابد، رقّت قلب پيدا مى‏كند، چشمانش از ترس خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806828204




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انسان خويشتن را آنچنانكه هست بشناسد


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: خود شناسى‏ اسلام عنايت‏خاص دارد كه انسان «خود» را بشناسد و جا و موقع خويشتن را در جهان آفرينش تشخيص دهد.اينهمه تاكيد در قرآن در مورد انسان براى اين است كه انسان خويشتن را آنچنانكه هست بشناسد و مقام و موقع خود را در عالم وجود درك كند و هدف از اين شناختن و درك كردن اين است كه خود را به مقام والايى كه شايسته آن است برساند. قرآن كتاب انسان سازى است، يك فلسفه نظرى نيست كه علاقه‏اش تنها به بحث و نظر و چشم انداز باشد، هر چشم اندازى را كه ارائه مى‏دهد براى عمل و گام برداشتن است. قرآن كوشاست كه انسان «خود» را كشف كند.اين «خود» ، «خود» شناسنامه‏اى نيست كه اسمت چيست؟اسم پدرت چيست و در چه سالى متولد شده‏اى؟تابع چه كشورى هستى؟از كدام آب و خاكى و با چه كسى زناشويى برقرار كرده‏اى و چند فرزند دارى؟ آن «خود» همان چيزى است كه «روح الهى‏» ناميده مى‏شود و با شناختن آن «خود» است كه انسان احساس شرافت و كرامت و تعالى مى‏كند و خويشتن را از تن دادن به پستيها برتر مى‏شمارد، به قداست‏خويش پى‏مى‏برد، مقدسات اخلاقى و اجتماعى برايش معنى و ارزش پيدا مى‏كند. قرآن از برگزيدگى انسان سخن مى‏گويد، چرا؟مى‏خواهد بگويد: تو يك موجود «تصادفى‏» نيستى كه جريانات كور و كر - مثلا اجتماع تصادفى اتمها - تو را به وجود آورده باشد، تو يك موجود انتخاب شده و برگزيده‏اى، و به همين دليل رسالت و مسؤوليت دارى.بدون شك انسان در جهان خاكى قوى‏ترين و نيرومندترين موجودات است.اگر زمين و موجودات زمينى را در حكم يك «قريه‏» فرض كنيم، انسان كدخداى اين قريه است.ولى بايد ببينيم كه آيا انسان يك كدخداى انتخاب شده و برگزيده است و يا يك كدخدايى كه به زور و قلدرى خود را تحميل كرده است؟ فلسفه‏هاى مادى، قدرت حاكمه انسان را صرفا ناشى از زور و قدرت انسان مى‏دانند و مدعى هستند كه انسان به علل تصادفى داراى زور و قدرت شده است. بديهى است كه با اين فرض، «رسالت‏» و «مسؤوليت‏» براى انسان بى‏معنى است.چه رسالتى و چه مسؤوليتى؟از طرف چه كسى و در مقابل چه كسى؟ اما از نظر قرآن، انسان يك كدخداى انتخاب شده زمين است و به حكم شايستگى و صلاحيت، نه صرفا زور و چنگال تنازع، از طرف ذى صلاحيت‏ترين مقام هستى، يعنى ذات خداوند، برگزيده و انتخاب و به تعبير قرآن «اصطفا» شده است، و به همين دليل مانند هر برگزيده ديگر «رسالت‏» و «مسؤوليت‏» دارد: رسالت از طرف خدا، و مسؤوليت در پيشگاه او. اعتقاد به اينكه انسان موجودى «انتخاب شده‏» است و هدفى از انتخاب در كار است نوعى آثار روانى و تربيتى در افراد به وجود مى‏آورد، و اعتقاد به اينكه انسان نتيجه يك سلسله تصادفات بى‏هدف است نوعى ديگر آثار روانى و تربيتى در انسان به وجود مى‏آورد. خودشناسى به معنى اين است كه انسان مقام واقعى خويش را در عالم وجود درك كند، بداند خاكى محض نيست، پرتوى از روح الهى در او هست، بداند كه در معرفت مى‏تواند بر فرشتگان پيشى بگيرد، بداند كه او آزاد و مختار و مسؤول خويشتن و مسؤول افراد ديگر و مسؤول آباد كردن جهان و بهتر كردن جهان است(او شما را از زمين بيافريد و عمران آن را از شما خواست) (1) ، بداند كه او امانتدار الهى است، بداند كه بر حسب تصادف، برترى نيافته است تا استبداد بورزد و همه چيز را براى شخص خود تصاحب كند و مسؤوليت و تكليفى براى خويشتن قائل نباشد. 1.هو انشاكم من الارض و استعمركم فيها(هود/61). http://tebb.blogfa.com/




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 205]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن