واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: ايران - نامگذاري سال 1386 با عنوان سال «اتحاد ملي و انسجام اسلامي» از سوي مقام معظم رهبري موجب شده است تا صاحبنظران و كارشناسان سياسي و اجتماعي در مقام بيان راهكارهاي لازم براي عملي شدن اصول مذكور تلاش كنند. مصاديق مدنظر اين اصول را شناسايي كرده و درجهت فائق آمدن بر مشكلات فراروي وحدت ميان ايرانيان و فراتر از آن وحدت ميان مسلمانان كه در شرايط كنوني بهشدت از جانب دشمنان مورد تهديد قرارگرفته، حركت كنند. در اين مجال برآنيم تا نظرات برخي صاحبنظران و كارشناسان را در اين باره مورد توجه قرار دهيم. عماد افروغ، نماينده مردم تهران معتقد است: ما در حاليكه نياز داريم وحدت و انسجام بين كشورها و مذاهب اسلامي را مانند گذشته تقويت كنيم و به رخ بكشيم اگر ميخواهيم اين چهره اسلامي و وحدت را به نمايش بگذاريم، حتماً بايد يك اتحاد داخلي داشته باشيم. دكتر افروغ درباره دليل اختلاف ميان شيعه وسني و راههاي برون رفت از آن ميگويد: متوليان هر دو مذهب تشيع و تسنن بايد مباحث را از سطح رفتاري و آييني به مباحث بينشي و عقيدتي ببرند و بالطبع عالمان هر دو مذهب به گفتوگو بنشينند. وقتي مباحث به سطح آيين و رفتار كشيده شود، دعواها تودهاي ميشود و اختلافات تودهاي هم به درگيريهاي خصمانه و بعضاً فيزيكي ميانجامد. اما اگر در كنار عناصر وحدت بخش دو مذهب شيعه و سني اختلافات را به سطح زيرين ببريم و در لايههاي بينشي و معرفتي مطرح كنيم، آنگاه فقط علما ميتوانند پاسخگوي اين چالشها و اختلافات باشند و برخوردهاي فيزيكي جاي خود را به گفتوگو خواهند داد. وي بابيان اينكه مباحث مبناييتري وجود دارد، ميافزايد: جوهره دين عبوديت بوده و در قالب نماز، خود را نشان ميدهد، چه نماز به سبك شيعه يا اهل سنت باشد. بنابراين ما نبايد بر سر اين رفتارها به اختلافات دامن بزنيم و از مشتركات و همچنين ضرورت وحدت غافل شويم. اين به معناي ناديده انگاشتن اختلافات نيست و نبايد مباحث عقيدتي ميان شيعه و سني فراموش شود. اما بايد گفتوگو شود و اين گفتوگو را عالمان و فيلسوفان انجام دهند. اگر سطح دعوا وچالش را از لايههاي آييني به لايههاي عقيدتي ببريم، آن وقت دعواها، دعواهاي فلسفي ميشوند و فيلسوفان با هم بحث ميكنند و آنها نيز با هم دعواي فيزيكي نخواهند كرد. افروغ خاطرنشان ميكند: دراين خصوص سه امر بايد در دستور كار قرار گيرد. يك مورد، انتقال دعوا و اختلاف از ظاهر به باطن و از آيين به لايههاي عقيدتي و بينشي و گفتگوي عالمان با هم. دوم، تأكيد بر مشتركات هر دو مذهب و سوم، توجه به ضرورت زماني و مكاني وحدت بين فرق اسلامي. پاسخ به تهديدات دبيركل حزب موتلفه اسلامي نيز بر اين باور است كه اتحاد ملي و انسجام اسلامي پاسخي به تهديدات روزافزون دشمنان اسلام است. محمدنبي حبيبي با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در جمع زائران آستان قدس رضوي (ع) تأكيد ميكند: سال 86 ملت ايران با تهديدات، تحديدات و فرصتهاي بزرگي روبروست و ايستادگي جمعي در برابراين تهديدات و بهرهبرداري جمعي از فرصتها، همان اتحاد ملي و انسجام اسلامي است. حبيبي ،استقلال ملي، عزت ملي و رفاه عمومي ملت را سه هدف بزرگ ميداند كه ميتوان براساس آن وحدت ملي و انسجام اسلامي را شكل داد. وي با تاكيد بر دشمنشناسي و كشف ترفندهاي استكبار جهاني در جنگ رواني عليه ملت تصريح ميكند: ملت ميتواند با اعتماد به مسئولان نظام و آينده كشور دشمن را نااميد كند. نياز جهان اسلام رئيس سازمان بازرسي كل كشور نيز با اشاره به پيام نوروزي رهبر معظم انقلاب و نام گذاري سال جديد به نام سال اتحاد ملي و انسجام اسلامي معتقد است كه اين نام گذاري بر مبناي نياز امروز جهان اسلام و داخل كشور صورت گرفت. محمد نيازي ميگويد: موقعيت ويژه كشور و نقشهها و توطئههايي كه دشمنان نظام در سردارند، بخصوص در بحث انرژي هستهاي و اتفاقاتي كه در شوراي امنيت رخ داد، اقتضاء ميكرد كه به مسائل داخل كشور و جهان اسلام و مسلمانان توجه ويژهاي شود، لذا اين نام گذاري برمبناي نياز امروز جهان اسلام و داخل كشور صورت گرفت. انتخابات مجلس عبدالواحد موسوي لاري، وزير سابق كشور و عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز، اصليترين محور براي تحقق اتحاد ملي را رعايت قانون اساسي از سوي حاكمان و متوليان امر ميداند. موسوي لاري ميگويد: پايه اصلي اتحاد ملي به رسميت شناختن حق ابراز عقيده و حق حضور براي همه گرايشها و سليقههاست كه ميخواهند در قالب نظام جمهوري اسلامي تلاش و فعاليت كنند. وي با بيان اينكه روي سخن مقام معظم رهبري درباره ضرورت ايجاد اتحاد ملي با مسئولان و متوليان امر است كه فكر نكنند مردم به آنها چك سفيد امضا داده و آنها حق و ديگران باطل هستند، تأكيد ميكند: در صورتي كه حق واقعي مردم از سوي متوليان امر به رسميت شناخته شود، شاهد تحقق اتحاد ملي خواهيم بود. وي همچنين معتقد است كه نميشود در زبان، طرفدار وحدت بود ولي عملكردي تفرقهافكنانه و در راستاي ناديده گرفتن حق مردم در تعيين سرنوشت و عرصه تصميمگيري و تصميمسازي داشت. وزير كشور دولت خاتمي خاطرنشان ميكند: در سال 86 انتخابات مجلس شوراي اسلامي را پيش روداريم و طبيعي است كه در هر انتخاباتي گروههاي مختلف با ديدگاههاي متفاوت به صحنه ميآيند و سلايق و گرايشهاي مختلفي بروزميكند، اگرمتوليان امر و كساني كه در راس مديريت كشور هستند، نتوانند ديدگاههاي مختلف را تحمل و مردم را آنگونه كه شايسته است، ببينند و حق تعيين سرنوشت از سوي آنها را به رسميت بشناسند، با مشكل جدي در عرصه اتحاد ملي مواجه خواهيم شد. موسوي لاري ميگويد: شوراي نگهبان و هيأتهاي نظارت بهتر است درسال جديد با تمرين، تحمل و سعهصدر خود را در مقابل ديدگاهها و سلايق مختلف بالا برده و به بهانههاي واهي ديگران را از صحنه خارج نكنند چرا كه نگاه حذفي و ناديده گرفتن سلايق ديگر مانع تحقق اتحاد ملي ميشود. رعايت قانون اساسي بيژن شهبازخاني، عضو فراكسيون اقليت مجلس هفتم نيز معتقد است شعار اتحاد ملي و انسجام اسلامي اگر به خوبي تبيين نشود، به چماقي براي منتقدان و بهانهاي براي تهمت زدن به جناحهاي سياسي غير همسو تبديل خواهد شد. شهبازخاني ميگويد: نام گذاري امسال تحت عنوان «اتحاد ملي و انسجام اسلامي» نام گذاري ارزشمندي است مشروط بر اينكه حدود آن و راهكارهاي دستيابي به آن تبيين شود و برداشت شخصي از اتحاد ملي صورت نگيرد. نماينده ملاير ميافزايد: باتوجه به اينكه دولت جمهوري اسلامي ايران مهمترين نماد نظام است، لذا تجلي وحدت ملي بايد در دولت ديده شود و اتحاد ملي بايد در تركيب و عملكرد دولت متجلي شود. وي نيز همانند موسوي لاري تأكيد ميكند كه بايد حدود اتحاد ملي و انسجام اسلامي براساس قانون اساسي مشخص گردد ، جايگاه قوميتها و مذاهب مختلف تبيين شود، نقش برادران اهل سنت در كشور پررنگتر شده و پستهاي مديريتي و مشاورهاي به اين افراد داده شود تا بتوان مدعي شد به شعار اتحاد ملي و انسجام اسلامي جامه عمل پوشانده شده است. عضو فراكسيون اقليت مجلس هفتم پيشنهادي را مطرح كرده و تصريح ميكند: اگر بخواهيم شعار اتحاد ملي و انسجام اسلامي واقعاً عملياتي شده و در جامعه تحقق يابد، تركيب كابينه دولت بايد تغيير كند و تركيب وزرا، نمادي از اتحاد ملي باشد تا تمام جناحهاي سياسي پذيرفته شده در چارچوب قانون اساسي جايگاه ابراز عقيده داشته باشند. نماينده ملاير فراهم نكردن زمينه براي حضور عادلانه همه جناحهاي سياسي در انتخابات آتي مجلس را موجب وارد آمدن خدشه به اتحاد ملي ارزيابي و تأكيد ميكند: بطور قطع نكته سنجي مقام معظم رهبري در انتخاب اين نام بهگونهاي بوده است كه استثنا برآن وارد نميشود. وي ميافزايد: براساس نامگذاري سال 86 بايد جايگاه تمام شهروندان ايراني توسط دولت و شوراي نگهبان براي حضور در عرصههاي سياسي و مديريتي كشور تبيين شود و اگر در عمل اين چنين نشود باز هم اين نام گذاري در حد شعار باقي خواهدماند و مورد سوءاستفاده ابزاري قرارخواهدگرفت. علت تفرقه سيد ابراهيم رئيسي، معاون اول قوه قضائيه علت بروز تمام تفرقهها در بين مسلمين را عدم شناخت کافي از سيره اهل بيت (ع) ميداند. رئيسي با اشاره به نامگذاري امسال از سوي مقام معظم رهبري با عنوان اتحاد ملي و انسجام اسلامي تأكيد ميكند: بيانات ايشان با محوريت شخصيت والاي پيامبراعظم(ص) بايد به عنوان برجستهترين و مهمترين محور انسجام و وحدت ملل اسلامي مورد توجه قرار گيرد. معاون اول قوه قضاييه با اشاره به سيره و انديشههاي پيامبر ميگويد: اجراي عملي آن انديشههاي ناب در همه امور زندگي بايد مهمترين هدف مسلمين در سال جديد باشد. صلح در چارچوب اسلام حسين انصاريراد، رئيس كميسيون اصل نود مجلس ششم شوراي اسلامي نيز بر اين باوراست كه در درجه اول آنچه تأمين كننده انسجام بين دول اسلامي است صلح در چارچوب اسلام است كه به حد كافي بيان روشن در اين مورد در قرآن مجيد وجود دارد. انصاري راد تأكيد ميكند: بايد در كشورهاي اسلامي از اختلافات فرعي و فردي گذشت و همه بر محور اعتقاد به خدا، اسلام و قرآن مجيد متحد شوند. اگر وحدت در اين چارچوب باشد و از مصالح جزيي، منطقهاي و كشوري بگذرند قطعاً آن انسجام مطلوب به دست خواهد آمد. وي علت نبود انسجام ميان دولتهاي اسلامي را بيماري مزمني ميداند كه كشورهاي اسلامي از نظر فرهنگي و سياسي به آن مبتلا هستند و بايد درجهت درمان آن تلاش كنند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 217]