واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: خاموشی شب رفت و فردایی دگر شد تهران- خبرگزاری ایسکانیوز: 5 سال از 5 دیماه ( فردا ) ، روز ویرانی های بم گذشت ، سالی که هم هموطنان مان را گرفت هم «ارگ قدیم » را و هم صدای ماندگار ایرج بسطامی را . به گزارش خبرنگار موسیقی گروه فرهنگی هنری باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" ایرج بسطامی خواننده ای با ویژگی های منحصر به فرد بود . برخی از اظهار نظرها از خودش و دیگران را درباره ی او می خوانیم : ایرج بسطامی درباره خودش و هنر : موسیقی در خانواده من ریشه ای عمیق داشت و غیر از صدای خوش که موروثی بود ، پدرم با موسیقی آشنایی تام داشت و مرحوم یداله بسطامی عمویم به ردیف ها و گوشه ها و مقام های موسیقی ایران آشنایی و مهارت کافی داشت و او که مشوق من در موسیقی و فراگیری آن بود و هر چه در اول . من از موسیقی ایران اندوخته ام از ایشان بوده و خود را مدیون وی می دانم . ولی متاسفانه او در اوائل انقلاب فوت شد و از این واقعه تاسف بار بی اندازه دلتنگ و ملول گردیدم و برای این که بتوانم در روحیه خود تغییراتی بدهم به تهران آمدم و در این شهر بود که با خیلی از استادان موسیقی و تعلیم آواز آشنا شدم که در راس ایشان . هنرمند شایسته و ارجمند پرویز مشکاتیان بود . ایشان با دلسوزی و عطوفت ومهربانی بسیار اجازه داد که از منبع فیاض و الهام بخش و سرشار از ذوق و هنرشان کسب فیض نمایم .به عقیده ی من علم و تکنیک به خصوص در هنر ، هدیه ای است برای بشر که در طول تاریخ تکوین یافته و به اوج رسیده است . بنابراین ذکر نام استادانی که تحت نظر آنان تعلیم گرفته ام , تضییع حقوق سایرین است و آنچه امروز در موسیقی ایران موجود است از نکیسا و باربد و رامتین گرفته تا آن نوازنده و موسیقیدانان گمنام دور افتاده روستایی مجموعا تلاش همگی آنهاست که موسیقی ایران را ساخته اند , منتها هر کدام در جای و مکان خود خدمت کرده اند نوازندگان و خوانندگان گمنام صحراها دشت ها و روستاها را که حامل انتقال سینه به سینه موسیقی ایران بوده اند , در تکامل من , دارای همان نقشی هستندکه استاد مستقیم و بلاواسطه معلم من , لذا خود را مدیون همه موسیقیدانان و هنرمندان این هنر می داند . ایرج بسطامی و پرویز مشکاتیان : در شرایط جاری موسیقی امروز بسطامی با امید و انگیزه ای والا به تهران آمد و تنها به تعالی هنرش می اندیشید، آرزوی او داشتن سقفی بود که باران بر سرش نریزد اما آن را هم نداشت. او خواننده ای بود که در عین فقر خود را حفظ کرد و به سرودخوانی تن نداد. ایرج بسطامی و کیوان ساکت : ایرج که تا آخرین روز عمر نگهداری از همسر و فرزندان برادر درگذشته اش را بر عهده داشت، علیرغم بر خورداری از امتیازات برجسته صوتی که می توانست موجب شود وی امکانات مادی فراوان داشته باشد، به اینگونه مسایل توجهی نداشت. او با صدایی سوخته و باطنی زلال همیشه در دل ما باقیست. ایرج بسطامی و شهرام ناظری : اگر بنا باشد از بهترین های خوانندگان پس از انقلاب مثالی بیاورم ایرج بسطامی را نام می برم. او از ذوق ذاتی خاصی بر خوردار بود و نقطه امیدی در عرصه آواز بعد از انقلاب محسوب می شد. ایرج بسطامی و عبد الحسین مختاباد : ایرج بسطامی تنها خواننده چپ کوک زمان خود بود ( قدرت خواندن گام های بالا را داشت) و به لحاظ جنس و طعم ویژه ای که صدایش داشت در سه یا چهار دهه گذشته بی مانند بود." خواندن مجموعه "موسم گل" که عموما شامل آهنگهای چپ کوک ( گام بالا ) است تنها از عهده بسطامی بر می آمد. او به لحاظ مشکلات مالی و معیشتی از سالهای پایانی دهه ۷۰دیگر کار جدی نکرد. افشاری مرکب، اولین اجرای او را از جدی ترین کارهای موسیقی آوازی ایران است و از جمله امتیازات ویژه دیگر بسطامی ، توانایی فوق العاده در ارایه کار صحنه ای و برخورداری از بخش بم شاخص در گستره آوایی است .
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 507]