تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):از نشانه های عالم ، نقد سخن و اندیشه خود و آگاهی از نظرات مختلف است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826124000




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اشك‌ها و لبخند‌ها در قاب جادويي


واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: چند و چون 30 سال فعاليت تلويزيون جام جم آنلاين: بي‌شك رسانه‌ها در هويت‌بخشي به ناخودآگاه جمعي و بازخواني حافظه تاريخي ملت‌ها در چند سده اخير نقش بي‌چون و چرايي را ايفا كرده‌اند. بعد از ناز شستي كه گوتنبرگ با شيطنت خود در راه‌اندازي صنعت چاپ به دنيا نشان داد مبادله اخبار وارد مرحله رنسانس خود شد. تلويزيون هرچند كه بعد از سينما زايش و بلوغ خود را سپري كرد، اما دنگ خود را بدرستي از هنر هفتم سوا نمود و فرآيندي رو به رشد را با شتاب در ربع قرن اخير طي كرد. تلويزيون ايران نيز پس از پيروزي انقلاب در مسيري رو به اوج، گام به گام با ساير رخدادهاي مملكت پيش آمد. رشد جمعيت و افزوني سواد و دانش ميان اغلب آحاد جامعه و گستره رسانه‌هاي مجازي در چند سال اخير به عنوان مهمان ناخوانده و به گونه‌اي تنها رقيب تلويزيون، زعماي قوم اين رسانه را وادار به پويايي و حركت به سمت نيازها و خواسته‌هاي مخاطب در عصر تبادل اخبار و داده‌هاي تصويري كرد. در مجالي كوتاه فراز و نشيب‌هاي تلويزيون را در 30 سال اخير مرور كرده‌ايم. باورهاي تازه و جريان‌سازي كه انقلاب را به ثمر رساند، جامعه ملتهب در اواخر دهه پنجاه را با تعاريف جديدي از مدنيت و منزلت انسان در هستي روبه‌رو كرد. اين باورها كه از اعتقادات ديني و مذهبي نشات مي‌گرفت، در اوايل پيروزي انقلاب در مرحله ايدئولوژي و فكر، نمود رسانه‌اي خود را به شكل مكتوب و شفاهي خيلي پررنگ به مخاطب و گيرنده پيام گره مي‌زد. اهرم تلويزيون در مسير رسانه‌اي كردن رخدادهاي ملتهب انقلاب با تصوير هويت پيدا مي‌كرد. نخستين حركت تلويزيون به واقع در دوره جديد حيات خود با پخش سخنراني‌هاي رهبر انقلاب معنا و مفهوم پيدا كرد، به گونه‌اي كه جغرافياي جماران و محل زندگي هدايتگر انقلاب به يكي از مولفه‌هاي تصويري و تاريخي تلويزيون تا زمان حيات امام مبدل شد. وقوع جنگ معادلات و تعاريف تازه‌اي از كار رسانه‌اي را در تصويرسازي و انعكاس اين رخداد جريان‌ساز در دهه 60 براي تلويزيون رقم زد. بعد از فروكش كردن التهابات جامعه در اواخر دهه 50 و سنجاق شدن جنگي مزاحم به رداي تازه و نونوار انقلاب، مردم بلافاصله خود را در آزمون تازه‌اي محك زدند. تلويزيون نيز همگام با آحاد جامعه در اين مسير قرار گرفت، به گونه‌اي كه نيمي از جدول برنامه‌هاي تلويزيون در دهه 60 به رخداد‌هاي جنگ وصل مي‌شد. مديران و فعالان در تحريريه اخبار تلويزيون به تجارب تازه‌اي در اين عرصه رسيدند. فيلم‌هاي مستند و گزارشي در اين دهه براي تلويزيون و مخاطبان آن كه اخبار جبهه‌ها را لحظه به لحظه رصد مي‌كردند از اهميت ويژه‌اي برخوردار بودند. شبكه‌هاي تلويزيون در 2 كانال خلاصه مي‌شد كه كانال 2 بيشتر رويه فرهنگي، آموزشي و علمي داشت و كانال يك به عنوان شبكه اصلي تلويزيون ايران، برنامه‌هاي گوناگون ارائه مي‌داد. تلويزيون در دهه 60 با توجه به محاصره اقتصادي كشور، در عرصه توليد كج‌دار و مريز به حركت خود ادامه داد. به هر روي همه برنامه‌ها به گونه‌اي تحت تاثير جنگ قرار داشتند. فيلم‌ها و مجموعه‌هاي داستاني خارجي بيشترين زمان فراغت مخاطب را پر مي‌كردند. فيلم‌هاي سينمايي جمعه عصر شبكه يك، مهم‌ترين سرگرمي مردم را شكل مي‌دادند. شبكه 2 نيز با توليد تله‌تئاتر بخشي از برنامه‌هاي نمايشي خود را به‌درستي پوشش مي‌داد. سريال سربداران يكي از نخستين حركت‌هاي توليدي بعد از انقلاب بود كه تلويزيون را وارد مرحله تازه‌اي از مجموعه‌سازي با‌توجه به توانايي‌ها و استعدادهاي جوانان اين مرز و بوم كرد. با ترسيم قواعد و مناسبات تازه در رويه سريال‌سازي، بلافاصله نيروهاي تازه‌نفس كه اغلب از فعالان عرصه تئاتر بودند وارد گود مجموعه‌سازي شدند. سلطان و شبان و آيينه 2 سريالي بودند كه با استقبال وسيع مخاطب مواجه شدند. توليد سريال‌هاي مناسبتي از اهداف اصلي مديران شبكه‌هاي مختلف تلويزيون است ورود به مسيرهاي تازه داستاني و توليد سريال‌هاي بلندمدت شبانه نيز تجربه‌هاي جديدي است هر 2 شبكه انرژي ويژه‌اي براي هويت‌بخشي و غناي برنامه كودك در دهه 60 گذاشتند. به واقع بعد از اخبار و مجموعه‌هاي داستاني، برنامه‌هاي كودك 2 شبكه، بيشترين بيننده را داشتند. مدرسه موش‌ها، محله برو بيا، بازم مدرسه‌ام دير شد، هوشيار و بيدار به نوعي تناسب مقبولي بين كارتون‌هاي خارجي و برنامه‌هاي توليد داخلي برقرار كردند. قديمي‌ترين برنامه ورزشي كه 30‌سال هم دوام آورد شبكه يك است كه شب‌هاي يكشنبه آخر وقت مشتاقان ورزش را كنار گيرنده‌ها بيدار نگه مي‌داشت. شبكه 2 هم جمعه‌ها برنامه ورزشي خود را به مخاطبان ارائه مي‌داد كه اين برنامه يك دهه به صورت مداوم پخش شد ولي بعد از آن، پخش اين برنامه ورزشي با فراز و نشيب مواجه شد و چند سالي هم به بايگاني خاطره‌هاي ما پيوست تا اين كه در چند سال اخير دوباره اين برنامه به غلتك توليد افتاد. از ميانه‌هاي دهه 60 تلويزيون به جدول مشخصي از توليد و پخش برنامه‌ها رسيد. هرچند كه به نوعي تمام برنامه‌ها تحت تاثير رخدادهاي حاكم بر جبهه‌هاي جنگ بودند، اما با شكل‌گيري گروه‌هاي مختلف در تلويزيون، توليد و پخش برنامه‌ها شكل قانونمندتري به خود گرفت. رنگ‌هاي اصلي تلويزيون بعد از پايان جنگ در سال 67 و تحت تاثير جريان حاكم بر جامعه كم‌كم رويكرد تازه‌اي را در توليد برنامه و ساخت مجموعه‌هاي داستاني پيش گرفت. برنامه‌اي چون روايت فتح كه از دل جنگ بيرون آمد و به مولفه و شاخصه تازه‌اي از مستندسازي بدل شد، در ادامه راه خود به رخدادهاي پس از جنگ و تبعات آن از منظر ديگري نزديك شد. از سوي ديگر كشور بعد از 2 رخداد جريان‌ساز چون انقلاب و جنگ تحميلي در شرايط ويژه‌اي به سر مي‌برد. محاصره اقتصادي هنوز سايه سنگين‌اش بر كشور حس مي‌شد و از سوي ديگر بازسازي مناطق ويران شده، نيروي مضاعفي را در تمام عرصه‌ها مي‌طلبيد. مقطع دوم حركت تلويزيون با تغيير مديريت آن در اوايل دهه 70 رقم خورد. در عصر سازندگي، تلويزيون نيز به يك خانه‌تكاني جمع و جور پرداخت. با آمدن طيف جوان و تازه‌نفس، شبكه‌هاي تلويزيوني تازه‌اي شكل گرفت. زمان پخش برنامه‌ها از 10 ساعت به 18 ساعت افزايش پيدا كرد. برنامه‌هاي صبحگاهي به زمان فراغت بينندگان گره خورد. به يكي از پرمخاطب‌ترين برنامه‌هاي تلويزيون بدل شد. شبكه يك با مديريت جديد خود بعد از چند سال 24 ساعته جدول برنامه‌هاي خود را غني كرد. شبكه 3 با تعريف پر كردن ايام فراغت جوانان گام به عرصه رسانه ملي گذاشت و با پوشش دادن رخدادهاي ورزشي طيف وسيعي از مخاطبان را به سوي خود كشاند. شبكه 4 با اهداف پژوهشي، علمي و آموزشي در جوار 3 شبكه ديگر پيش آمد تا اين كه بعد از 3 سال هويت و اقتدار خود را ميان ساير شبكه‌هاي پرمخاطب تثبيت كرد. با راه‌اندازي شبكه خبر، اطلاع‌رساني مسير تعريف‌شده و منسجم‌تري پيدا كرد. مجموعه‌سازي و توليد برنامه‌ها با توجه به گسترش شبكه‌ها وارد مرحله نويني شد. فيلم‌هاي 16 ميلي‌متري جاي خود را به ويدئو و دوربين‌هاي جمع و جور آن دادند. سرعت و شتاب توليد افزون شد و طيف تازه‌نفسي از برنامه‌سازان وارد كارزار ساخت و توليد شدند. در اواخر دهه 70 شبكه‌هاي استاني نيز راه‌اندازي شدند و به شكل مستقل براي خود جدول پخش مهيا كردند. گسترش شبكه‌ها رقابتي سالم را بين برنامه‌سازان رقم زد. برخي از فعالان در عرصه سينما با حمايت مديران سيما وارد گود مجموع‌سازي شدند. شكل‌گيري مركز سيما فيلم، توليد سريال‌هاي داستاني را وارد مرحله نويني كرد. چند سريال مهم و تاريخي تلويزيون در اين مركز به سامان رسيد. يكي از چالش‌هايي كه اين مركز در بدو فعاليت خود با آن مواجه شد، بيرون كشيدن نسخه سينمايي از سريال‌ها براي نمايش در جشنواره فيلم فجر بود كه هم به سريال‌ها آسيب مي‌زد و هم نسخه سينمايي را از رمق مي‌انداخت. بعد از چند سال آزمون و خطا، به‌درستي اين رويه كار از شمايل سريال‌ها حذف شد. در ابتداي دهه 80 با حضور مديريت جديد توليد نسخه سينمايي بالكل از برنامه‌هاي سيما فيلم خارج شد. برنامه‌هاي تركيبي و آيتم‌هاي كمدي از نيمه دوم دهه 70 رنگ و لعاب تازه‌اي به تلويزيون بخشيدند. نسل تازه‌اي از بازيگران و شوخي‌پردازان وارد گود كمدي شدند كه تلاش آنها با استقبال مخاطبان تلويزيون مواجه شد. برنامه اتفاق مبارك و فرخنده‌اي در ميان آثار بديع تلويزيون بود كه خلاقيت و انديشه در آن موج مي‌زد. بعد از توفيق برنامه‌هاي مشابه آن در شبكه‌هاي ديگر به شكل انبوه توليد شد كه چون كپي‌هاي ناقصي از آن برنامه بودند، توفيقي همسان با هشت و نيم به دست نياوردند. از ابتداي دهه 80 تلويزيون وارد مرحله تازه‌اي از باروري خود شد. اكنون در زمينه‌هاي فني و ساخت ابزارآلات الكترونيك، نيروهاي خلاق و جوان ، تلويزيون را در مسير تازه‌اي قرار دادند. برخي از تابوها كه سليقه‌اي و بدون دليل مانع خلاقيت و زايش آثار فاخر و مقبول مي‌شد، توسط مديران تازه كنار زده شد. برنامه‌ها، اسناد تاريخي و جريان‌سازي در دوره تازه به بينندگان ارائه شد كه بعد از 20 سال تازگي داشت. تمركز و توجه به برنامه‌هاي زنده و گفتگومحور باعث توجه طيف تازه‌اي از مخاطبان به تلويزيون شد كه سال‌ها از پيگيري برنامه‌هاي تلويزيون گريزان بودند. مديران امروز تلويزيون كه سماجت و شجاعت را سرلوحه كار خود قرار دادند و همين امر باعث شد كه هم بينندگان و هم برنامه‌سازان از اين فضاي سالم و باز بهترين بهره را ببرند. برنامه‌هاي گفتارمحور و پژوهشي‌ چالشي كه در ابتداي دهه 70 زياد خاطر خواه نداشتند، در دوره مديريت جديد به سبب بهره بردن از كارشناسان و برنامه‌سازان خلاق و خبره با توفيق روزافزوني مواجه شدند. استقبال مردم از نظرخواهي و مشاركت پيامكي آنها در برخي از برنامه‌هاي پرمخاطب به خيلي از مديران و زعماي قوم ثابت كرد كه مردم تمام حركات و گفتار آنان را سنجيده و حافظه تاريخي آنان بشدت فعال است. برنامه‌هاي زنده در دوره تازه از فعاليت‌هاي تلويزيون با مشاركت مخاطبان فصل نويني از همراهي بينندگان و خواسته‌هاي آنان را از مديران رقم زده است، به گونه‌اي كه بيشتر مديران و مسوولان برنامه‌هاي خبري و زنده تلويزيون را پيگيري مي‌كنند. نمونه آن برنامه خبري و پرمخاطب 30/8 شبكه دوم است كه گزارش‌هاي آن اغلب با پاسخگويي و واكنش مديران مواجه مي‌شود كه اين مهم براي يك برنامه خبري 15 دقيقه‌اي توفيق نسبي محسوب مي‌شود. در دوره جديد مديريت رسانه ملي،توجه به سريال‌هاي مناسبتي، ثمرات خوبي نزد مخاطب به ارمغان آورده است، به گونه‌اي كه توليد سريال‌هاي مناسبتي اكنون از اهداف اصلي و تعريف‌شده مديران شبكه‌هاي مختلف تلويزيون است. ورود به مسيرهاي تازه داستاني و توليد سريال‌هاي بلندمدت شبانه تجربه‌هاي جديدي است كه مديران شبكه‌ها در حال گذر از مرحله آزمون و خطا هستند. اكنون سريال‌هاي نوروزي و ماه رمضان به يك تعريف شناخته‌شده‌اي رسيده‌اند. توليد تله‌فيلم و توجه به آثار وطني با تمركز بر مولفه‌هاي قومي، ديني و ملي حركت مقبولي است كه در سال‌هاي اخير انجام شده است. با تمركز توليد تله‌فيلم در مركزي چون سيمافيلم، مي‌توان به كيفيت اين آثار در چند سال آينده اميدوار شد، چون تاكنون اصل بر كميت اين تله‌فيلم‌ها بود و كيفيت برخي از اين آثار به خاطر شتابزدگي توليد، زياد مورد التفات كارشناسان و منتقدان قرار نمي‌گرفت. زمان‌هاي طلايي تلويزيون در 30 سال اخير همگام با خاطرات و مخاطرات آحاد جامعه گام‌هاي مقبول و باورپذيري برداشته است. اكنون كه در عصر تركتازي رسانه‌هاي مجازي و غيرمجازي به سر مي‌بريم مديران تلويزيون وظيفه سنگيني در مسير حركت خود بر دوش دارند. از تجربه‌هاي گذشته بايد به زيباترين شكل بهره برده و تجربه‌هاي تازه را بايد در حد هوش و درايت بيننده زيرك و ممتاز امروزي سامان دهند. نگاه مخاطب هميشه فراتر از زمان و رو به جلو است، مديران و فعالان در عرصه كارهاي تصويري ضروري است كه با اين نگاه پيش‌رونده و قابل احترام مخاطب خود همسو و هم‌آوا شوند. علي احساني




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 303]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن