تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826055807




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقش عفت و حيا در رضايتمندي زن و شوهر (2)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
نقش عفت و حيا در رضايتمندي زن و شوهر (2)
نقش عفت و حيا در رضايتمندي زن و شوهر (2)   نويسنده: علي حسين زاده   آثار عفت و حيا در سازگاري همسران   در اينجا آثار جنبه هاي گوناگون حيا و عفت را در سازگاري همسران و تحکيم خانواده مورد بررسي قرار مي دهيم. اين آثار عبارتند از: الف) وفاداري به همسر   ويژگي عفت و حيا، همسر را در حفاظي قرار مي دهد که او را از ارتکاب هر عمل زشت منافي با شؤون انساني باز مي دارد. چنين همسري هرگز اجازه خيانت به همسر را به خود نمي دهد. طبيعتاً امانت دار بودن همسر، از عوامل بسيار مؤثر تأثيرگذار در فرايند تزلزل بنياد خانواده محسوب مي شود. حضرت موسي (عليه السلام) در سؤالي از خداوند متعال پرسيد: «خداوندا، پاداش کسي که به جهت حيا از تو خيانت را رها مي کند، چيست؟ خداوند فرمود: پاداش او امنيت در روز قيامت است».(21) روايت فوق نشانگر آن است که يکي از آثار حيا، ترک خيانت است. در روايت ديگري از سلمان نقل شده است: «هر گاه خداوند اراده کند بنده اي را هلاک کند، لباس حيا را از تن او مي کَند. پس وقتي لباس حيا از او کَنده شد، خيانت مي کند و مورد خيانت قرار مي گيرد و چون اين گونه شد، امانت از او رخت برمي بندد و وقتي امانت از او برداشته شد، جز خشونت و سنگ دلي از او نمي بيني».(22) اين روايت بي حيايي را زمينه ساز خيانت، خيانت را ملازم با امانتدار نبودن و امانتدار نبودن را موجب خشونت و درشت خويي دانسته است، هر يک از موارد فوق، خود به تنهايي براي سست کردن بنياد خانواده کافي است. ب) احساس نياز به همسر   محدوديت هايي که اسلام در زمينه روابط جنسي وضع کرده، زمينه ساز اين است که فرد به همسر خود، به عنوان تنها تأمين کننده نيازهاي جنسي نگاه کند و خود را از وجود او بي نياز نبيند. آن گاه که مرد عفت و حيا را در نگاه، گفتگو و روابط جنسي با نامحرمان مراعات نمي کند، در حقيقت بخشي از نياز غريزي خود را از مسير غير همسر شرعي تأمين کرده است. اين پديده، علاوه بر آن که موجب مي شود تا فرد احساس نياز کمتري به همسر خود داشته باشد، گاه موجب مي شود که فرد همسر خود را با ديگران از لحاظ زيبايي و ساير جذابيت ها مقايسه و از داشتن چنين همسري احساسي ناخوشايند پيدا کند. اما هنگامي که مرد با مراقبت از خويش، لذت ها و کام جويي هاي گوناگون جنسي را به همسر خود منحصر ساخت و اجتماع را محل کار و تلاش قرار داد، پس از انجام فعاليت هاي روزانه، با شوقي وصف ناپذير در انتظار ملاقات با همسر و تأمين نيازهاي عاطفي و غريزي خويش به آغوش خانواده باز مي گردد. چنين زني که، علاوه بر غرايز مذکور، حس خود نمايي و تبرّج خويش را نيز به همسر شرعي خود منحصر مي سازد، در اشتياق بازگشت همسر به منزل لحظه شماري مي کند و با آراستگي جنسي و روحي، مهر و محبت همسر را به انحصار خود در مي آورد. سازگاري مهم ترين مشخصه چنين خانواده اي به شمار مي رود. از اين رو، رسول اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) در بيان ويژگي هاي بهترين زن به اين خصوصيت اشاره مي کند: «زن عفيف، زني است که در برابر شوهرش با تبرج و زينت و در برابر ديگران پاکدامن و با حيا ظاهر شود».(23) و بدترين زن را کسي مي داند که: «المتبرجه ...در مقابل شوهر بي ميل و در مقابل ديگران با تبرج و زينت حاضر شود».(24) ج) محبت   ثمره ي ديگر حيا، که به دنبال نتايج قبلي حاصل مي شود، ايجاد علاقه و محبت ميان همسران است. از اين رو، اميرالمؤمنين (عليه السلام) پس از ذکر برخي از لوازم حيا، محبت را از ديگر آثار آن بر شمرده و فرموده اند: «حياء موجب محبت است»(25) د) ايجاد و تثبيت احترام و موقعيت   با کنده شدن پوشش حيا، خيانت زندگي را فرا مي گيرد و برخوردهاي خشن بر زندگي سايه مي افکند. نه تنها انسان با شيطان همراه، بلکه خود نمونه ي يک شيطان مي شود که قالب و قيافه انساني دارد.(26) چنين همسري با شيطان بزرگ همدست و شريک است. اساساً بر او مهم نيست ديگران درباره ي او چه قضاوتي دارند. بي مبالاتي زندگي او را فرا مي گيرد. تعهد و پايبندي به زندگي براي او معنا و مفهومي ندارد. چنين کسي براي خدا نيز قابل تحمل نيست، چه رسد که همسرش او را تحمل کند.(27) و براي خود حرمتي باقي نمي گذارد. از اين رو، خداوند نيز او را محترم نمي شمارد.(28) همسران بايد براي يکديگر از جايگاه عظمت و کرامت ويژه اي برخوردار باشند. اين مهم از پاسداري اين خصلت و پايداري آن حاصل مي گردد.(29) عوامل ايجاد و تثبيت حياي همسر   در پايان اين بحث و پس از بيان نقش و اهميت عفت و حيا در روابط ميان همسران، مناسب است به برخي از راه کارهايي که دين به منظور ايجاد و تثبيت حيا ارائه کرده است، اشاره شود: الف)آراستگي   نظافت و آراستگي همسر از جمله اموري است که زمينه ساز تحقق حياي همسر است. روايت زير به خوبي اين نقش را تبيين مي کند. حسن بن جهم مي گويد: «خدمت حضرت کاظم (عليه السلام) رسيدم و گفتم: قربانت گردم، آيا خضاب کرده اي؟ حضرت فرمود: بله، آمادگي و زينت مرد باعث پاکدامني زن مي شود. زن ها به دليل اين که مردانشان زينت نمي کنند، عفت خود را از دست مي دهند».(30) و نيز در روايت آمده است: گروهي نزد امام باقر آمدند در حالي که، ايشان را خضاب کرده ديدند. حضرت فرمود: «من زنان خود را دوست دارم و خود را براي آنها آماده مي کنم».(31) حاصل روايات اين است که پيرايش، آرايش و ارتباط مطلوب از عوامل ايجاد و حفظ عفت همسر و زمينه سازگاري همسران به شمار مي رود. ب)غيرت   «غيرت» به معناي نفرتي طبيعي است که از بخل مشارکت ديگران در امر مربوط به محبوب فرد ناشي مي شود.(32) از جمله محبوب ترين افراد بشر براي انسان، خود او و وابستگان نزديک او از جمله همسر و فرزند است. فرد غيور از آنجا که به خود علاقه مند است، اجازه مشارکت به ديگران درباره خود را نمي دهد و اين غيرت، او را به عفت رهنمون مي سازد. امام علي (عليه السلام) مي فرمايد: «ارزش هر کس به اندازه همت او...و عفتش به اندازه غيرت او است».(33) مرد از آنجا که به همسر خود علاقه مند است، به ديگران اجازه مشارکت در امور مربوط به او را نمي دهد. فردي که به عفت همسر خود اهميت نمي دهد، تا جايي که او به اعمال منافي عفت رو مي آورد، بوي بهشت را استشمام نخواهد کرد.(34) غيرت و توجه به عفت و پاکدامني همسر زمينه ساز حفاظت از آلودگي هاي مختلف و موجب سازگاري هر چه بيشتر او خواهد شد. البته نبايد فراموش کرد که، به همان ميزان که غيرت در جايگاه خود در عفت همسر مؤثر است، غيرت نشان دادن در غير جايگاه درست آن، در دوري آنان از عفاف و پاکدامني تأثير گذار خواهد بود. از اين رو، اميرالمؤمنين (عليه السلام) در وصيت به امام حسن (عليه السلام) آن حضرت را از غيرت در غير جايگاه خود برحذر داشته، آن را موجب انحراف و بيماري مي دانند.(35) منبع: معرفت اخلاقي(2) ادامه دارد... /ج  
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 427]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن