تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 1 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به راستى كه دانش، مايه حيات دل‏ها، روشن كننده ديدگان كور و نيروبخش بدن‏هاى ناتوان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801559135




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رئيس سابق ستاد ويژه عراق: آمريكا از طريق توافقنامه امنيتي عراق در پي نهادينه كردن حضور خود در منطقه است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رئيس سابق ستاد ويژه عراق: آمريكا از طريق توافقنامه امنيتي عراق در پي نهادينه كردن حضور خود در منطقه است
خبرگزاري فارس: رئيس سابق ستاد ويژه عراق معتقد است كه امضاي توافقنامه امنيتي بين آمريكا و عراق نه‌ تنها به امنيت و ثبات عراق كمكي نمي‌كند بلكه شرايط ناامن را به طور فزاينده‌اي گسترش خواهد داد.


حسين اميرعبداللهيان كارشناس ارشد مسائل عراق در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس با اشاره به تعيين تاريخ خروج نيروهاي آمريكاي از عراق گفت: ايالات متحده آمريكا به عنوان فرمانده نيروهاي چند مليتي در عراق، بر اساس قطعنامه 1548 شوراي امنيت سازمان ملل متحد بايد تا پايان سال 2008 حاكميت را به عراقيان واگذار كند.
وي با اشاره به اقدامات پنج سال گذشته آمريكا به منظور برقراري ثبات در عراق افزود: ساخت 12 پايگاه نظامي دائمي در عراق از مهمترين اقدامات آمريكا در عراق است كه در جريان مناظرات انتخاباتي مرحله قبل رياست جمهوري آمريكا فيمابين بوش جمهوريخواه و جان كري دمكرات، افشاء شد كه در آن مناظره بحث اصلي برسر سياست‌هاي آمريكا در عراق متمركز بود و بوش مي‌گفت براي دموكراسي سازي به عراق رفته‌ايم و قصد اشغال آن كشور را نداريم.
اين كارشناس مسائل عراق با اشاره به اظهارات جان كري تصريح كرد: جان كري در آن مناظره خطاب به بوش گفت كه اگر آمريكا قصد اشغال طولاني عراق را ندارد چرا در حال احداث 12پايگاه نظامي دائمي در اين كشور است و بوش را به دروغگويي در اين موضوع متهم كرد.
وي افزود: حقيقت اين است كه ايالات متحده به دنبال نهادينه كردن حضور خود در عراق از طريق اين موافقتنامه مي باشد البته ممكن است جهات معدودي در عراق از اين ايده حمايت كنند اما اكثريت مردم و رهبران ديني، سياسي و احزاب ملي - مذهبي عراق با اين موافقتنامه مخالف هستند.
رئيس سابق ستاد ويژه عراق در ادامه خروج عراق از وضعيت اشغال را تنها راه اثبات عراق برشمرد و گفت: مردم فهيم عراق در طول تاريخ در مقابل پديده شوم اشغالگري مقاومت كرده‌اند، انگليسي‌ها به خوبي از اين موضوع اطلاع داشته و آن‌را تجربه كرده‌اند.
وي افزود: به نظر مي‌رسد امضاي موافقتنامه امنيتي نه تنها به لحاظ رواني به ايجاد آرامش در عراق كمك نخواهد كرد بلكه شرايط ناامني را به طور فزاينده‌اي گسترش خواهد داد.
اميرعبداللهيان در ادامه نظرخواهي از مردم عراق را تنها راه تامين حقوق ملت عراق دانست و اظهار داشت: رهبران و مردم عراق بايد درباره حقوق خود نظر بدهند اما سابقه حضور نظامي آمريكا و سلطه گران در كشورهاي تحت سلطه نشانگر پايمال كردن حقوق ملت‌ها است.
اين كارشناس مسائل عراق با بيان اينكه اهدف آمريكا كاملاً آشكار است، تصريح كرد: آنان به دنبال نهادينه كردن حضور خود در منطقه از طريق عراق هستند، اهداف اين حضور نيز تسلط بر منابع انرژي خاورميانه، حمايت از رژيم صهيونيستي و تغيير ساختار سياسي_ اجتماعي منطقه با روش‌هاي به ظاهر دمكراتيك مي‌باشد.
رئيس سابق ستاد ويژه عراق با اشاره به نظرات فرانسيس فوكوياما نظريه‌پرداز جريان نومحافظه كار آمريكا و استاد اقتصاد سياسي بين‌الملل دانشگاه جان‌ هاپكنيز كه از مشوقين آمريكا در حمله نظامي به عراق بود، گفت: هيچ گاه در تاريخ آمريكا (به جز در پايان جنگ ويتنام) واشنگتن تا اين اندازه در سياست خارجي خود سردرگم و منزوي نبوده است.
وي "جنگ عراق را سقوط تاريخ سياست خارجي آمريكا و بهترين راه حل براي خروج از بحران عراق را واگذاري امور به مردم و ارائه جدول زمانبندي خروج از اين كشور دانست".
اميرعبداللهيان خاطرنشان كرد: براي رسيدن به اين هدف حاكمان آمريكا بايد از "اتاق جنگ" به "اتاق فكر" بروند زيرا نومحافظه‌كاران اتاق جنگي را تجربه كرده‌اند كه نتيجه آن ناكارآمدي طرحهاي سياسي _ امنيتي آمريكا در عراق و خسارت‌هاي انساني و مالي فراوان بود.
وي افزود: آنها بايد به "اتاق فكر" بروند و روشهاي مسالمت آميز مبتني بر تعامل سازنده و احترام به حق حيات و سرنوشت مردم عراق را نيز بيازمايند و خسارات خود و مردم مظلوم عراق و منطقه را كاهش دهند.
انتهاي پيام/
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 384]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن