تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 31 خرداد 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):از دنیای شما سه چیز محبوب من است: 1- تلاوت قرآن 2- نگاه به چهره ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801487533




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ایران خواستار صلح و ثبات در افغانستان از طریق همکاری منطقه‌ای شد


واضح آرشیو وب فارسی::

همسایگان افغانستان در نشست تهران خواستار صلح و ثبات در منطقه شدند

کشورهای همسایه افغانستان در دومین نشست گروه تماس منطقه‌ای که در تهران برگزار شد، با تاکید بر راه‌حل‌های منطقه‌ای برای حل مشکلات افغانستان، خواستار صلح، ثبات و توسعه در این کشور شدند.

شرکت‌کنندگان در این نشست با اشاره به اینکه صلح و ثبات در افغانستان به نفع کل منطقه است، بر ضرورت همکاری و همگرایی کشورهای همسایه برای حل مشکلات این کشور تاکید کردند.

ایران، روسیه، چین و پاکستان که از اعضای اصلی این گروه هستند، در این نشست بر لزوم تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان با مشارکت همه اقوام تاکید کردند.

همچنین در این نشست، نقش مخرب آمریکا در افغانستان مورد انتقاد قرار گرفت. نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان گفت: «آمریکایی‌ها باید پاسخگوی جنایات خود در افغانستان باشند. آنها نه تنها مشکلی را حل نکردند، بلکه با حمایت از تروریست‌ها، مشکلات را تشدید کردند.»

حکومت فعلی افغانستان در این نشست حضور نداشت. با این حال، ایران اعلام کرده بود که از این کشور برای شرکت در نشست دعوت کرده است.



مهمترین دستاوردهای این نشست عبارتند از:

  • تاکید بر راه‌حل‌های منطقه‌ای برای حل مشکلات افغانستان
  • ضرورت همکاری و همگرایی کشورهای همسایه
  • تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان
  • انتقاد از نقش مخرب آمریکا

این نشست در حالی برگزار می‌شود که افغانستان با مشکلات عدیده‌ای از جمله ناامنی، فقر و بی‌ثباتی سیاسی روبرو است. کشورهای همسایه امیدوارند با همکاری یکدیگر بتوانند به حل این مشکلات و برقراری صلح و ثبات در افغانستان کمک کنند.

در ادامه به برخی از مهمترین نکات مطرح شده در این نشست اشاره می‌کنیم:

  • حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان: «ما از حکومت سرپرستی افغانستان برای شرکت در این نشست دعوت کرده بودیم. این نشست تریبون خوبی بود که آنها می‌توانستند از آن استفاده کنند. اما آنها در نهایت تصمیم گرفتند که در این نشست شرکت نکنند.»
  • علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه ایران: «جمهوری اسلامی ایران همواره از تمامی ابتکارات سازنده ای که برای صلح و ثبات و توسعه افغانستان صورت گرفته حمایت نموده است.»
  • نماینده ویژه روسیه: «صلح و ثبات در افغانستان به نفع کل منطقه است. ما باید با همکاری یکدیگر به این کشور کمک کنیم تا به صلح و ثبات برسد.»
  • نماینده ویژه چین: «ما از تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان با مشارکت همه اقوام حمایت می‌کنیم.»
  • نماینده ویژه پاکستان: «نقش مخرب آمریکا در افغانستان باید به وضوح بیان شود. آنها باید پاسخگوی جنایات خود در این کشور باشند.»


افغانستان: صلح و ثبات با ابتکارات منطقه‌ای

کشورهای همسایه افغانستان در تلاشند تا با همکاری یکدیگر، صلح و ثبات را به این کشور جنگ‌زده بازگردانند.

حضور گروه‌های تروریستی، عدم تشکیل دولت فراگیر، بحران مهاجران، مسائل حقوق بشر و... از جمله مشکلاتی هستند که افغانستان با آنها دست به گریبان است. این مشکلات نه تنها مردم افغانستان را آزار می‌دهد، بلکه امنیت کشورهای همسایه را نیز به خطر می‌اندازد.

به همین دلیل، کشورهای همسایه افغانستان با تشکیل گروه تماس منطقه‌ای و برگزاری نشست‌هایی، در حال رایزنی برای حل این مشکلات هستند.

ایران، روسیه، چین و پاکستان از جمله اعضای اصلی این گروه هستند. در دومین نشست گروه تماس منطقه‌ای که به میزبانی ایران در تهران برگزار شد، شرکت‌کنندگان بر لزوم راه‌حل‌های منطقه‌ای برای حل مشکلات افغانستان تاکید کردند.

فرزاد رمضانی بونش، پژوهشگر ارشد مسائل منطقه‌ای معتقد است که تداوم گفت‌وگوها در قالب گروه تماس منطقه‌ای، می‌تواند راهی برای کاهش بحران‌ها و رسیدن به صلح و ثبات در افغانستان باشد.

وی همچنین می‌گوید: «مساله افغانستان و بحران‌هایی که گریبان‌گیر این کشور در دوره طولانی اشغال توسط آمریکایی‌ها شده، با توجه به اهمیت و حساسیت آن‌ها همچنان مورد توجه کشورهای همسایه است، زیرا امنیت افغانستان می‌تواند امنیت همسایگان را تامین کند.»

جمهوری اسلامی ایران نیز بارها اعلام کرده است که از هر ابتکاری که به صلح و ثبات در افغانستان کمک کند، حمایت می‌کند.



حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان در این باره گفته است: «جمهوری اسلامی ایران به هر ابتکاری که مسیر را برای حکومت سرپرست به عنوان حکومت مسئولیت مدار کمک کند، کمک خواهد کرد، اما اگر قرار است چیزی تحمیل شود و یا نتیجه ای نداشته باشد، دلیلی ندارد از آن ابتکار دفاع کنیم.»

دومین نشست گروه تماس منطقه‌ای تهران فرصت خوبی برای تبادل نظر و ارائه راه‌حل‌های مختلف برای مشکلات افغانستان بود.

کشورهای منطقه به خوبی می‌دانند که تحولات افغانستان بر کل منطقه اثرگذار است و تنها راه حل برای حل مشکلات این کشور، همکاری و همدلی کشورهای همسایه است.

امیدواریم با تلاش‌های این کشورها، صلح و ثبات به افغانستان بازگردد و مردم این کشور طعم آرامش را بچشند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن