تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عاقل‏ترين مردم كسى است كه در امور زندگيش بهتر برنامه‏ريزى كند و در اصلاح آخرتش بيشتر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833163479




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اخلاق در غرب !


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
اخلاق در غرب !
اخلاق در غرب !     الله الله فی القرآن لایسبقکم بالعمل به غیرکم – امام علی (علیه السّلام) 1 مسلمانان ! خدا را ، خدا را مد نظر قرار داده ، مباد بیاید روزی که غیر مسلملنان در عمل به مبانی عملی قرآنی بر شما پیشی گیرند ! مقدمه :   بشر اولیه قبل از آنکه به حدی از بلوغ برسد 2 که بتواند شان مقام خلیفه الهی 3 را پیدا کرده و حامل اسما و صفات الهی4 شود ، صرفا در بعد جسمانی ، حیوانی به زیست خود ادامه می داد . از آنجا که امتیاز بشر بر دیگر جانداران ، در امکان انتخاب بین خوب و بد بود ، با رشد و بلوغ عقلی خود ، این امکان را به بهترین شکل ممکن بکار گرفته و هر یک با توجه به شرایط خود ، به یکی از راه های خوب و یا بد قدم گذاشته ، به زندگی ادامه می داد . خداوند در زمانی که حد بلوغ او را برای دریافت وحی و تربیت الهی کافی تشخیص داد ، حضرت آدم را انتخاب 5 و پس از تربیت لازم 6 ، با مجموعه کاملی از ملکات اخلاقی خدایی بسوی بشر فرستاد ، تا راهگشای او در یافتن حقیقت و خوبی باشد . هزاران سال با ارسال رسل ، این راهگشایی و تربیت ، کامل و کاملتر شد تا آنجا که در آخرین حلقه از زنجیره رسولان ، خداوند حضرت محمد (صلّی الله علیه و آله و سلّم) را بسوی بشر فرستاد تا کتاب مکارم اخلاقی مبتنی بر فضایل انسانی و صفات الهی را تکمیل نماید 7 . آنچه که ما در قرآن و احادیث می بینیم ، چراغ فروزانی است برای نمایش صراط مستقیم الهی که انسان با انجام فضایل اخلاقی و دوری از رذایل به مقصد خدایی برو د 8 . اما وقتی که امام همام علی (علیه السّلام) امکان لغزش ما مسلمانان را با دیده دل می بیند و اینکه ، انسانهای ادیان و مکاتب دیگر ، به تبع درک عقلانی خود ، ملکات اخلاقی را فرهنگ فردی و اجتماعی خود می کنند ، آه از نهاد برکشیده و هشدار که : الله الله فی القرآن لایسبقکم بالعمل به غیرکم – امام علی (علیه السّلام) و حال ما امروز چیزهایی از رفتارهای غیر خودیهای کشورها و مذاهب دیگر می بینیم که بسیارشان ، همان معروف هایی است که رسول مکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و حضرات ائمه معصوم (سلام الله عليهم) ، امر کرده اند و ما بعضا یا به فراموشی سپرده ایم و یا در غفلت خود ، به انجام آنها نمی پردازیم . درست است که رفتارها و اندیشه های منفی و گناه آلود ، درآن جوامع وجود دارد ( همانطور که همه جا هست ) ، ولی یادآوری و دیدن ملکات اخلاقی مثبت آنها ، راهی است برای افزایش معرفت 9 به حقایق الهی و رشد عقلانی و بلوغ اندیشه 10 به سمت آنچه که هدف خاتم الانبیا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) بوده است . در سلسله مطالب آتی ، بعض رفتارهایی که در غرب ، به عنوان ملکه اخلاقی در آن جوامع فرهنگ شده است ، بطورخلاصه و بصورت مصداق هایی که در حال انجام است ، بیان می شود : 1 – امانت داری :   دوستی تعریف می کرد : 5 سال پیش ( سال 2004 م – 1383 خ ) ، برای کاری یک هفته ای با 3 نفر از همکاران به فرانکفورت آلمان رفته بودیم . یک روز قبل از برگشت ، به یک رستوران رفته و غذا خوردیم ولی متاسفانه دوربین خود را آنجا جا گذاشتیم . پس از متوجه این امر شدن ، با مدیر رستوران تماس و ایشان اظهار داشتند که شخصی ( متاسفانه ایرانی خطاکار) ، پس از شما در محل شما حضور داشت و احتمال می دهم توسط او برده شد ه باشد ، شما بروید تا ایشان مجددا هرگاه جهت سرو غذا آمد از او جستجو کرده و می گیرم و به شما برمی گردانم . فکر کردیم ، قضیه ، سرکاری است ، بخصوص وقتی که پس از دو روز مراجعه ، جواب مثبتی از او نگرفتیم و با این بدبینی و ناسزا در دل ، به ایران باز گشتیم . ما دیگر کاری با آلمان نداشته و راهی نیز برای یافتن دوربین نداشتیم و امید نیز از آن کنده بودیم . 5 سال بعد ( سال 2009 م – 1388 خ ) ، دوستی به فرانکفورت می رفت ، قضیه را به او گفتم و خواستار پیگیری آن شدم . او رفت و برگشت . وقتی برگشت ، در اولین برخورد ، دوربین مرا سالم تحویلم داد . تعجب کردم و جویای ماجرا شدم . ایشان گفت : به آدرسی که داده بودی مراجعه کردم و با تردید ، جریان دوربین را مطرح کردم و با ناباوری از مدیررستوران شنیدم که گفت : " من دوربین شما را نزد همان شخص ایرانی که 5 سال پیش گفته بودم پیدا کردم ، اما متاسفانه هیچ راهی برای پیدا کردن صاحب آن نداشتم ، نه آدرسی ، نه شماره تلفنی ، نه آشنایی . مدت ها منتظر مراجعه کسی بودم ، ولی با این حال آنرا در منزل نگه داشته و به همگان از دوستان در رستوران و خانواده ، ماجرا را جهت پیدا کردن سر نخ اعلام کردم . تا اینکه الان پس از 5 سال ، امیدم به پیدا شدن صاحب دوربین به واقعیت پیوست و من از بار امانت آن راحت شدم . سپس به منزل تلفن کرده و 10 دقیقه بعد توسط پسر مدیر رستوران ، دوربین ، صحیح و سالم بدون هیچ گونه منت و یا از خود تعریف کردن و یا بدگویی از شخص ایرانی سارق دوربین ، به من سپرده شد ، و من نیز ضمن تشکر و خداحافظی از او جدا شدم ." شاید به ذهن خیلی ها ، این امر بعید آید ، چرا که حتی در خوش بینانه ترین حالت ، وقتی نه شکایتی از رستوران شده بود ، نه پرونده قضایی سرقت در جریان بود ، نه شخصی از ایران و یا حتی همان آلمان پیگیر موضوع بود ، و نه آدرس و شماره تلفنی بین رستوران و صاحب دوربین رد و بدل شده بود ، دیگر کدام عقل ، حکم به نگهداری دوربین بیش از یک سال می کند11 . آری این است ، همان صفت " امانت داری " که خداوند به عنوان یکی از عالی ترین ملکات اخلاقی به آن امر کرده و پیامبر اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) نیز بدلیل همین صفت متعالی ، لقب محمد امین بخود گرفته بود . 2 - اعتماد و اکرام مهمان :   دوستی می گفت : اواخر سال 1383 خ ( 2004 م ) برای یک ماموریت ( با هواپیمای Iran Air ) به شهر Trieste ایتالیا رفته بودیم . پس از دریافت بار در فرودگاه ، مشاهده کردم که " زیپ جيب كناري ساک من پاره شده " و هم چنین " يكي از چرخهای چمدان همکارم شكسته است " . شخصي كه براي راهنمايي به پيشواز ما آمده بود مارا به مسئول ایتالیائی مربوطه در فرودگاه معرفي و موضوع را با او در ميان گذاشت . ایشان ، ضمن برخورد مودبانه با ما ، وقتي ديد زیپ ساکم پاره شده و محتويات داخل آن مشخص شده است از من سوال كرد : " آیا پول نقد هم در اين قسمت از ساک داشته ای كه گم شده باشد ؟ " جواب دادم : خیر پس از اطمینان از این موضوع ، به من و دوستم محترمانه گفت : " فردا ساعت فلان در هتل منتظر باشید ، یک ماشین جهت بردن شما به یک فروشگاه ساک و چمدان و جبران خسارت می آید ". با شک و تردید به هتل رفته ، ولی ناباورانه ، فردا در همان ساعت مقرر ، ماشین مذکور ، به درب هتل مراجعه و ما را با حداكثر احترام به یکی از بزرگترین فروشگاه های ساک و چمدان شهر برد . ساک و چمدان ما را به گوشه ای گذارد ه و یک ساک و چمدان نو با قیمتی چند برابر ساک و چمدان های خودمان و با امکاناتی بیشتر ، به ما تحویل و سپس ما را به هتل باز گرداند . و این است صفت نیکوی اعتماد به شخصیت انسانی افراد ( حتی غریبه ها و غیر خودی ها ) و ارزش گذاری برای مهمان و مشتری که در اسلام به شدت ، نه تنها توصیه که به آن امر گردیده است 12 و 13 و 14 . 3 - کمک به همنوع :   تعاونوا علی البر و التقوی ... – سوره مائده ، آیه 2 دوستم تعریف می کرد : در هتل EUROPA HOTEL در شهر فرانکفورت اقامت داشتم ( سال 2009 م ) . هنگام عزیمت به ایران ، دو عدد ساک و چمدان داشتم که بدلیل سنگینی نمی توانستم آنها را تا ایستگاه قطار با خود حمل کنم . از مدیر هتل خواستم که یک گاری دستی برایم تهیه کرده تا وسایلم را به ایستگاه برده و آنرا برگردانم . ایشان اظهار داشتند که : " ما چنین وسیله ای در هتل نداریم " ، و در فکر فرو رفتند . وقتی دیدند که من دستم درد می کند و واقعا به یک وسیله یا کمک احتیاج دارم ، به یکباره به سمت کاپشن خود رفته ، آنرا پوشیده و علیرغم مخالفت من ، چمدان مرا برداشته و گفتند : " راه بیفت که از قطار جا نمانی ! " من خجالت زذه با ساک دیگر راه افتادم . ایشان در راه وقتی دیدند که ساک هم برایم سنگین است ، چمدان را بدست چپ خود داده و یکی از بندهای ساک را نیزگرفته و به همراه من ، تا محل سوار شدن قطار که حدود 350 تا 400 متر و چندین مسیر پله ای بود آمدند . وقتی که کمک کردند وسایلم را بداخل قطار ببرم و مطمئن شدند که مشکلی نیست ، بدون هیچ منتی ، خداحافظی کرده و به هتل خود بازگشتند . و این است ، امر الهی " کمک به همنوعان خود " ، آنجا که می فرماید : تعاونوا علی البر و التقوی ... – سوره مائده ، آیه 2 به یکدیگر بر مبنای نیکی و تقوی کمک کنید . ( و هرگز به همدیگر فخر نفروخته و یا منت از بابت کمک خود نگذاشته که خارج از دایره نیکویی و تقوا ست. ) 4 – صداقت و اعتماد متقابل صاحبان کار و کارمندان :   مَنْ صَدَقَ فِی اَقْوالِهِ جَلَّ قَدْرُهُ – پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) - غررالحکم ودررالکلم ، ج4 ، ص296. انسانی که در گفتار صادق و درست باشد شان و منزلتش بالا خواهد رفت . جهت بازدید ، به یکی از شرکتهای معروف آلمانی در شهر مونیخ آلمان رفته بودم . وقتی وارد دفتر مدیر تحقیق و توسعه ( R & D ) شرکت شدم ، چیزی که توجهم را بسیار جلب کرد ، تعدادی نقاشی کودکانه بود که روی دیوار روبروی دفتر الصاق شده بود . از ایشان دلیل را پرسیدم ، گفت : " نقاشی های فرزندانم می باشد " . یک پسربچه و یک دختربچه ، که عکس بزرگ آنها نیز روی دیوار کنار نقاشی ها چسبانده شده بود . ضمن آن که با دیدن آن وضعیت ، احساس می کردم که گویی ، دفتر کار ایشان قطعه ای از منزل او بوده و مسئولیتش نیز ، بخشی از زندگی اش می باشد ، به یکباره متوجه شدم که هیچ چراغ روشنایی روی سقف و یا دیوارها وجود ندارد . از او علت را پرسیدم و ایشان گفت که : " من از وجود چراغ روشنایی روی سر خود ، راحت نیستم و آنرا خوش ندارم " . بهمین دلیل مدیران شرکت ، طبق نظر من ، چراغ های سقف را حذف کرده و یک چراغ سیار زیبا همانند یک لوستر متحرک در دفترم قرار داده اند ( مانند شرایطی که در منزلم ایجاد کرده ام.) البته ، این شرایط در جای جای شرکت و کارگاه های مختلف مشاهده می شد که هرکارمند و یا کارگر مطابق روحیات خود از پوسترها ، نقاشی ها و عکس های مختلف در محل کارش استفاده می کرد ! این امر ، آیا چیزی جز رفاقت و صمیمیت و اعتماد متقابل بین صاحبان شرکت و مدیران و کارمندان می باشد ؟ و نتیجتا ، کار عاشقانه و بهره وری عالی ! 5 – برنامه ریزی و نظم در کارها :   ... اوصیکما و جمیع ولدی و اهلی و من بلغه کتابی بتقوی الله و نظم امرکم – امام علی (علیه السّلام) – نهج البلاغه ، نامه 47 – وصایای امام به حسن و حسین (علیه السّلام) شما دو فرزندم و تمام خانواده خود و هر کس که این نامه را می خواند به تقوا و نظم در کارها سفارش می کنم . یکی از شاخص های نظم در یک جامعه ، امکان برنامه ریزی و مدیریت زمانی کارها ، ملاقات ها ، سفرها و حمل و نقل ها بوده ، بخصوص در مواردی که ، افراد و شهرهای دیگری نیز در این امور دخیل باشند . وقتی قصد سفر به آلمان ( اروپا ) و قرار ملاقات هایی با اشخاص مختلف در شهرهای متفاوت را داشته باشیم و از طرف دیگر با محدودیت زمانی قابل توجهی روبرو باشیم ، می توانیم بدون هیچ نگرانی ، به آنجا سفر کرده و اهداف خود را دنبال و سپس با رضایت کامل ، باز گردیم . دلیل این امر ، برنامه ریزی سالیانه کلیه وسایل حمل و نقل عمومی ، اعم از هواپیما ، قطارهای سریع السیر بین شهری ، قطارهای عادی و متروها می باشد ، بگونه ای که مسیر هر وسیله ، مبدا و مقصد آن ، زمان شروع حرکت ، زمان رسیدن به مقصد و زمان هایی که به ایستگاه های بین راهی می رسد ، کاملا مشخص شده و بصورت دیاگرام های زمانی و نقشه های مسیر حرکت در ابعاد کوچک و بزرگ و رنگی تهیه و در همه ایستگاه ها ، داخل قطارها ( بالای سر مسافرین در محل ورود و خروج قطار ) و یا بصورت نقشه های متعدد و مختلف در اختیار مسافرین ( در هتل ها ) و مردم قرار داده شده و از طرف دیگر در سایت های مختلف اینترنتی مربوطه در دسترس بوده و حتی می توان بلیط تهیه و یا رزرو کرد . این امر باعث شده که اگر قرار است مثلا از ایران پرواز کرده و با شخصی در مثلا شهر Kissing در منطقه مونیخ ملاقات داشته باشیم ، می توانیم پس از مشخص شدن زمان فرود در فرودگاه مثلا فرانکفورت ، قطار شهری که با زمان ما همسانی دارد را معین و زمان رسیدن به ایستگاه قطار فرانکفورت را از فرودگاه مشخص کنیم و از آنجا نیز بلیط قطار سریع السیری که به مونیخ می رود را تهیه و به شخصی که قرار است به پیشواز ما بیاید صرفا نام و کد قطاررا اعلام کنیم . شخص مذکور براساس برنامه زمانی قطارها ، می تواند زمان رسیدن ما به شهر آکسبورگ ( نزدیک ترین شهر به Kissing ) را معین و به موقع در محل حاضر گشته و با یک تولرانس چند دقیقه ای ( حتی در هوای مه آلود و بارانی ) با ما ملاقات داشته باشد و لزومی به انتظار از یک ساعت قبل از رسیدن ما و یا احیانا چند ساعت بعد از آن ندارد . از طرف دیگر با توجه به مونیتورینگ حرکت قطارها در همه ایستگاه ها ، در هر لحظه مشخص است که کدام قطار و چه مدت دیگر به این ایستگاه می رسد و بنابراین ، نیازی به نگرانی بیجا و یا تماس های مکرر و بی نتیجه برای آگاهی از موقعیت مهمان نیست . علاوه برآن ، می توان فهمید که هر قطار در هر لحظه در کدام مسیر است و یا چه موقع به کجا می رسد و بالتبع برای سوار شدن به قطار موردنظر ، برنامه ریزی نمود . ضمنا برای خرید بلیط قطارهای شهری ، در هر ایستگاه ترمینال هایی قرار داده شده با کد تمام مناطق داخل شهر ، که با مشخص کردن کد و نوع بلیطی که قرار است تهیه کنیم ( یک نفره و یا گروهی 5 نفره که دارای تخفیف ویژه است ) ، دستگاه مبلغ مربوطه را نشان داده و پس از انداختن آن در دستگاه ، بلیط بصورت اتوماتیک تحویل می گردد . 6 – احترام و وفای به عهد و قرار:   یا ایها الذین آمنوا اوفوا بالعقود – سوره مائده ، آیه 1 ای کسانی که ایمان آورده اید قول و قراردادهای خود را محترم شمرده به آنها وفا کنید . دوستی تعریف می کرد : طبق هماهنگی هایی که مدیرعامل یکی از شرکتهای مطرح بین المللی اتریشی ( K . T ) ، با مسئولین یک کارخانه صنعتی بزرگ فولاد در لهستان انجام داده بود ، قرار بود تا ما از آلمان و ایشان از اتریش پرواز کرده و در فرودگاه کراکف لهستان به هم ملحق شده و با راهنمایی ایشان به کارخانه مذکور جهت بازدید و مذاکره برویم . با رسیدن به فرودگاه کراکف ، متوجه شدیم که ایشان زودتر از ما رسیده و منتظر ماست . پس از سلام و احوالپرسی و استقبال گرم ، سوار ماشینی شدیم که ایشان جهت رفتن به کارخانه که حدود 150 کیلومتر دورتر بود ، کرایه کرده و خود نیز رانندگی آنرا به عهده داشت . در طول مسیر ، متوجه شدیم که ایشان برای پرواز از اتریش به کراکف در زمان مقرر ، جایی در پرواز پیدا نکرده ، به همین دلیل برای آن که قبل از ما به کراکف رسیده و منتظر ما شود ( چرا که ما به آن محل آشنایی نداشته و نوبت اولی بود که به آنجا می رفتیم ) ، پرواز به کشور چک را انتخاب و سپس از آنجا به کراکف لهستان پرواز می کند و خوشحال از آنکه به موقع سر قرار حاضر گردیده و بالتبع ما دچار سرگردانی نشده ایم . ( جالب این که نه منتی بر دوش ما گذاشت و نه با فخر آنرا بیان کرد). پس از انجام بازدید ، به همراه ایشان به فرودگاه کراکف بازگشته و ایشان موقع رفتن ما به سمت بخش کنترل پرواز ، پس از خداحافظی ، بیان کردند که 10 دقیقه منتظر مانده ، در صورتی که اشکالی بوجود نیاید و شما به سمت هواپیما رفتید ( و تبعا مشکلی نداشته و به ایشان مراجعه نکرده ایم ) من هم از آنجا خواهم رفت . و این است تعهد و احترام به قول و قراری که با دیگران بسته ایم و خداوند امر صریح به آن کرده است . 7 – استفاده بهینه از فرصتها :   الفرصه تمر مر السحاب ، فانتهزوا فرص الخیر – امام علی (علیه السّلام) – حکمت 20 فرصتها همانند ابر بی صدا و آرام می گذرند ، پس فرصت های نیک را غنیمت شمرید . وقتی وارد جامعه آلمان می شویم ، چیزی که در همه جا و هر لحظه ، خودنمایی کرده و همواره با آن مواجه هستیم ، استفاده بهینه از فرصت های بدست آمده ، جهت مطالعه می باشد . عمدتا ، کسی در خیابان بیکار دیده نمی شود و همگان ، با گام هایی بلند و سریع بسویی در حرکتند . وقتی وارد رستورانی برای سرو غذا شده و فرصت تنهایی پیدا می کنند ، و یا موقعی که در ایستگاهی منتظر وسیله نقلیه ای می گردند ، و یا هنگامی که وارد قطار( چه شهری و چه بین شهری ) شده ، و یا آن زمان که سوارهواپیما می شوند ، هر کس ، چه پیر و چه جوان ، کتابی از کیف خود بیرون آورده و مشغول خواندن آن می گردد . و یا آن کس که نوت بوکی داشته ، آن را روشن کرده و متناسب با نیاز خود به کار می گیرد ( حتی استفاده از اینترنت وایرلس در جاهایی که اتصال برقرار است.) و البته آن که فردی که کتاب و یا چیز دیگری دراختیار ندارد ، مجله و یا روزنامه هایی که در آن محل وجود دارد را مورد استفاده و مطالعه قرار می دهد . و این است استفاده بهینه از زمان و فرصت هایی که معمولا به نام " زمان مرده " خوانده شده و تلف می گردد ولیکن معصومین ( س ) به غنیمت شمردن آنها سفارش و امر نموده و هشدار که مباد آنها را از دست بدهیم ، که مدت عمر کوتاه بوده و فرصتی برای جبران مافات نیست . 8 – گزيده اي از رفتارهاي فردي و اجتماعي آنها :   8- 1- پيش سلام شدن در همه جا 15 :   با هر شخص در هر مكاني كه روبرو مي شويم ، بطور معمول ، شخص ملاقات شونده بدون توجه به موقعيت اجتماعي و يا خودي يا غير خودي بودن ما ، در سلام پيش قدم شده ، آنهم با رويي گشاده و صدايي رسا ؛ از جمله در رستورانها ، فروشگاه ها ، گيتهاي كنترل پرواز ، باجه هاي بليط و .... 8- 2- رعايت قوانين ( بخصوص راهنمايي و رانندگي ) به عنوان يك فرهنگ اجتماعي 16 :   شهروندان غربي ، بخصوص آلماني ، بطور عام ، كليه مقررات و قوانين اجتماعي را به عنوان مبنايي براي استقرار نظم و آرامش رعايت كرده و به كسي اجازه تخلف نمي دهند ( البته كاملا محترمانه ) . مانند رعايت چراغ قرمز ، لايي نكشيدن بين خط هاي مختلف ، عدم سبقت نابجا ، رعايت حداقل فاصله مجاز بين ماشين ها حتي در ترافيك و يا پشت چراغ قرمز ، رعايت خط هاي مخصوص دوچرخه و عابر پياده ، حتي مواقعي كه ترددي در آنها نيست و .... . 8-3- احترام و اعتقاد به محيطي شاد و آرامش بخش 17 :   براي ساخت و ساز در اماكن عمومي ( چه شخصي و چه توسط مسئولين شهري ) ، بطور بسيار عام و برجسته ، استفاده از طرح و رنگ هاي شاد و آرامش بخش و هماهنگ در ساختمانها ، برجها ، فروشگاه ها و حتي سنگ فرش هاي مختلف در جاهاي پرتردد شهر و كوچه ها و يا ورودي موزه ها و ... امري است كه به صورت يك فرهنگ اجتماعي ، براي همگان ملكه شده است . 8-4- تحمل ديگران در هر شرايط و پذيرفتن رفتارهاي قانوني آنها 18 :   ويژگي بارزي كه در رفتار فردي آن جوامع مشاهده مي شود ، عدم استفاده از كلمات " زود باش " ، " تمامش كن " ، " خسته ام كردي " ، " بروكنار عجله دارم " و .... مي باشد . كه اين امر در هر جايي مشهود و نوعا هيچ كسي آنها را بكار نمي برد ، از جمله فروشندگان ، گارسنها ، مردم در حال عبور از خيابانها و يا پل ها و يا پله ها و ... 8-5- شخصيت افراد به احترامي است كه خود براي خود قائلند 19 :   در جوامع غربي ، هر كس ، آنچه را كه دوست دارد و راحت است ( والبته قانوني ) انجام مي دهد و كاري ندارد كه ديگران چه مي گويند ، و البته ديگران هم دخالتي و يا حتي توجهي به كارهاي او ندارند ؛ مانند ابراز احساسات در خيابانها ، ورزش و نرمش در انظار ( بدون مزاحمت براي ديگران ) ، غذا و يا چيزي در مسير خوردن و ... 8-6- رعايت حق ديگران 20 :   به محض ورود به مراكز خريد ، رستوران ها ، بانك ها ، گيشه هاي بليط و يا هر جاي ديگر متوجه خواهيم شد كه ، شخصي كه زودتر مراجعه كرده از حق تقدم برخوردار بوده ، بدون آن كه به پرستيژ و يا موقعيت اجتماعي او يا مراجعين ديگر توجه شود . 8-7- كمك به يكديگر 21 :   در آن جوامع ، كمك به دیگران ، در هر شرايطي ، به عنوان يك رفتار ارزشي فردي كه براي آنها فرهنگ شده ، بدون هيچ گونه منت و يا انتظار جبران ، قابل تحسين است . 8- 8 - رعايت جايگاه همسران توسط طرفين 22 :   يكي از امتيازات رفتاري كه زيبايي خاصي در آن مشاهده مي شود آنست كه ، هرهمسرجايگاه و حرمت طرف مقابل خود را بدون ضايع شدن حق بچه ها رعايت كرده به گونه اي كه مثلا وقتي در رستوراني براي خوردن غذا حاضر مي شوند ، حتما زن و شوهر ( در هر سني ) ، كنار هم نشسته و بچه ها در سمت ديگر ميز مي نشينند و اگر احيانا يكي از بچه ها اين مسئله را رعايت نكرد ، همسر ( بخصوص خانم ) ضمن تذكر مودبانه به بچه ، او را به طرف ديگر راهنمايي و متذكر مي گردد كه جايگاه من و بابا را رعايت كن . 8- 9 - توجه دائم به يكديگر :   از هر جايي ( مثل ايستگاه ، مترو ، خيابان ، رستوران و .. ) عبور مي كني متوجه خواهي شد كه ، همسران و يا دوستان بطور پيوسته و دائم و خيلي راحت و بطور رو در رو در حال مكالمه و صحبت هستند . و اين نشان از اهميت قائل شدن براي شخصيت طرف مقابل و نظرات او بوده بگونه اي كه از هم كلامي با هم نه تنها خسته نشده كه خوشحال و راضي هم هستند . پى‏نوشتها:   1 - نهج البلاغه، نامه 47 2 – بشر نخستین – قبل از حضرت آدم - هل اتی علی الا نسان حین من الدهر لم یکن شیئا مذکورا . سوره انسان– آیه 1- مجمع البیان 3 - انی جاعل فی الارض خلیفه . سوره بقره – آیه 30 4 - انا عرضنا الامانه علی السموات والارض والجبال فابین ان یحملها واشفقن منها و حملها الانسان . سوره احزاب – آیه 72 5 - ان الله اصطفی ادم و نوحا و... علی العالمین . سوره ال عمران – آیه 33 6 - علم ادم الاسما کلها . سوره بقره – آیه 31 7 – انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق – 4- سفینة البحار، (ماده خلق.) 8 – تخلقوا باخلاق الله - بحارالانوار- ج 58- ص 129- ماه رمضان از زبان آيت الله جوادي آملي 9 - انا خلقناکم من ذکر و انثي و جلعناکم شعوبا و قبايل لتعارفوا، ان اکرمکم عندالله اتقاکم . سوره انسان – آیه 32 10 - ان العبد لیبلغ بحسن خلقه عظیم درجات الاخرة وشرف المنازل وانه لضعیف العبادة ; بنده خدا به وسیله حسن اخلاق به درجات عالی آخرت و بهترین مقامات می رسد ، در حالی که ممکن است از نظر عبادت ضعیف باشد! – پیامبر اکرم (ص) - مهجة البیضاء، ج 5، ص 93. 11 – در احکام شرعی داریم : پس از پیدا کردن چیزی ، تا مدت یک سال بدنبال صاحب آن بگرد و پس از نا امید شدن ، آنرا فروخته و به نام صاحبش صدقه بده و یا بهتر که آنقدر نگه دار تا صاحبش پیدا شود . 12- يا ايها الذين امنوا اجتنبوا كثيرا من الظن ان بعض الظن اثم ولا تجسسوا ... واتقوا الله ان الله تواب رحيم . حجرات ، آیه 12 اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد ! از بسيارى از گمانها بپرهيزيد ، چرا كه بعضى از گمانها گناه است ; و هرگز (در كار ديگران) تجسس نكنيد ....; تقواى الهى پيشه كنيد كه خداوند توبه ‏پذير و مهربان است ! 13- كسى كه به خدا و روز قيامت ايمان دارد ، بايد مهمانش را اكرام كند. وسائل‏الشيعه ، ج 16 ، ب 40 ، ص‏460 14- يكى از وصيت‏هاى پيامبر گرامى اسلام‏صلى الله عليه وآله به حضرت على‏عليه السلام اين بود : تو را وصيت مى‏كنم به خوب همسايه‏دارى و اكرام كردن مهمان و پذيرايى‏از آنها . بحارالانوار ، ج 74 ، ص 411 ، ح 22 15- لِلسَّلامِ سَبْعُونَ حَسَنَةً تِسْعٌ وَ سِتُّونَ لِلْمُبْتَدِءِ وَ واحِدَةٌ لِلرّادِّ – امام حسين (علیه السّلام) سلام کردن هفتاد حسنه دارد، شصت و نُه حسنه از آنِ سلام کننده و یکی از آنِ جواب دهنده است. 16- اسلام به قانون نظر آلي دارد ، يعني آن را آلت و وسيله تحقق عدالت در جامعه مي داند . .. قانون براي اجرا و برقرارشدن نظم اجتماعي عادلانه به منظور پرورش انسان مهذب است . – امام خميني – كتاب ولايت فقيه – ص 62 17- احاديث مختلف دلالت بر استفاده از رنگهاي شاد دارند مانند : " هرکس کفش زرد بپوشد تا زمانی که آن کفش کهنه نگردد در سرور خواهد بود . امام صادق – مجمع البيان " ، يا " لباس سیاه نپوشید که لباس فرعون است – امام علی (علیه السّلام) - بحارالانوار، ج 83، ص 248 " و يا " ألبسوا من ثیابکم البیاض فأنّها من خیر ثیابکم و کفّنوا فیها موتاکم – پيامبر اكرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) - میزان الحکمه، ح 18061 ، لباس سفید بپوشید زیرا آن بهترین لباس است و مرده هایتان را در لباس سفید کفن کنید " . 18- احاديث : " مبادا به خود بینى و بداخلاقى و بی صبرى مبتلا شوی ، زیرا با این صفات هیچ دوستى برایت باقى نمى ماند و پیوسته مردم از تو کناره مى گیرند – امام علي (علیه السّلام) به محمد حنفيه – وسائل الشيعه ، ص 258 ، به نقل از مستدرک الوسائل ، ج 1 ، ص 136 " و يا " مداراه الناس نصف الايمان و الرفق بهم نصف العيش ؛ مدارا با مردم ، نيمي از ايمان و نرمش با آن ها، نيمي از زندگي است - اصول کافي، ج 2، ص 117 " . 19- ياأيها الذين آمنوا أجتنبوا كثيرا من الظن ان بعض الظن أثم ولا تجسسوا ولا يغتب بعضكم بعضا – حجرات – آيه 12 20- انا خلقناكم من ذكر و انثي و جعلناكم شعوبا" و قبأيل لتعارفوا ان أكرمكم عندالله أتقيكم - حجرات – آيه 13 ، شما را از مرد و زن آفريديم و ملتها و قبيله ها ساختيم تا يكديگر را بشناسيد همانا گرامي ترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست . 21- مثل المؤمنین فی تواددهم و تراحمهم و تعاطفهم مثل الجسد اذا اشتکی منه عضو تداعی له سایر الجسد بالسهر و الحمی ؛ یعنی مثل اهل ایمان مثل یک پیکر است. آنها به منزله اجزاء یک پیکرند که اگر عضوی به درد آید سایر عضوها با تب و بیداری با او همدردی می کنند . - پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) - جامع الصغیر، ج 2، ص 155 22- ومن آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها وجعل بینکم مودة ورحمة ان فی ذلک لآیات لقوم یتفکرون – روم آيه 21 – و از نشانه‏هاى او اینکه همسرانى از جنس خودتان براى شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودت و رحمت قرار داد; در این نشانه‏هایى است براى گروهى که تفکر مى‏کنند!   * ارسال مقاله توسط عضو محترم سایت با نام کاربری : m_salehy  
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 743]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن