تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834851839
اخلاق فضيلتمدار (3)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
اخلاق فضيلتمدار (3) 4- تقريرهاي مختلف اخلاق فضيلت مدار اخلاق فضيلت مدار به رغم وحدت نام ، صرفا نه به دليل تنوع تبيين و تحليل ، بلكه بخاطر تعدد و يا تحول در منظر ، تقريرهاي متفاوتي را بخود پذيرفته است. توجه به تفاوت رويكرد و ديدگاه فلاسفه و يا پيش فرض و مباني آنها، ما را در فهم اين نظريه ياري خواهد رساند. از چهار منظر ميتوان به تفسير اخلاق فضيلت پرداخت: 1- از منظر تاريخي 2- از منظر ديني و سكولاريزم 3- از منظر كثرت گرايي واخلاق فضيلت محض 4- از منظر غايت گرايي 1-4- از منظر تاريخي از منظر تاريخي ميتوان اخلاق فضيلت را به سه دوره يونان، قرون وسطي و اخلاق معاصر و يا از جهتي ديگر به دوره قبل از دوران معاصر و دوران معاصر تقسيم نمود. گر چه در بدو امر چنين به نظر ميرسد كه تقرير نخست، بيشتر بر جنبههاي تاريخي اين اخلاق و ذكر اقوال و آراء فلاسفه تأكيد دارد تا بر تحليل و تفسير آن، اما بي ترديد توجه به دورههاي متفاوت تاريخي و تأثيرات احتمالي آراء و ديدگاههاي متفاوت اخلاقي، اجتماعي، سياسي و حتي كلامي در تبيين و يا حتي رويكرد به اين اخلاق ، ما را در نقد و داوري و در نتيجه اخذ يا رفض اين نظريه كمك خواهد كرد. كتاب «در جستجوي فضيلت» تأليف مك اينتاير و همچنين «تاريخچه اخلاق فضيلت» او كه با ديدگاهي تاريخي به ترسيم اين اخلاق پرداخته و اشاره او (به عنوان مثال) به اختلاف مفهوم arete (فضيلت) در يونان قبل و بعد از سقراط كه برخاسته از مباني فلسفي و جامعه شناختي مردم آن اعصار بوده است، شاهد و گواهي بر صدق سخن ماست. 2-4- از منظر غايت گروي و ناگروي: چهره ديرينه اخلاق فضيلتي كه مورد پذيرش ارسطو قرار گرفته، غايت گرايانه است. ارسطو بر اساس مباني متافيزيكي خود، براي هر موجودي قائل به غايتي بود كه فاعل با برخورداري از قوه و استعداد دستيابي به آن غايت، تمام افعال و قواي خود را در جهت رسيدن به آنچه كه خير نهايي او محسوب ميشود، بكار ميبرد. در مورد انسان نيز اين واقعيت مصداق داشت و غايت گرايي در واقع با ديدگاهي درباره طبيعت بشر، گره خورده بود. موجودي كه طبيعتا ميتواند به غايت نهايي دست يابد. اخلاق فضيلت به عنوان يك علم، حلقه واسطهاي است كه با آگاه نمودن فاعل بر نحوه رسيدن از حالت نخست به غايت نهايي، او را در اين رسيدن ياري ميرساند. ( Macintyre: 1981 / 52-3 ) آكوئيناس، آنسكوم، فوت، مك اينتاير14، فيلسوفان مسلمان و اكثر حاميان اخلاق فضيلت جزو اين نحلهاند. اما برخي از حاميان، به رغم پذيرش لزوم فضيلت براي نيل به سعادت، براي انسان غايتي معين و مشخص قائل نيستند. «آيروس مورداك» ( P.155 ) از جمله افرادي است كه با انكار هر گونه غايت كلي و اعتقاد به اين كه ما موجوداتي فاني هستيم كه در معرض شانس و ضرورت قرار داريم و كلاً اعتقاد به جهان مرگ و شانس، ديدگاهي ديگر را اتخاذ ميكند. اگر بتوان هيوم، را به دليل ارائه تحليلاتي در باب فضيلت جزو مفسرين اين اخلاق قرار داد با حمله به مباني مرتبط با طبيعت بشر، به انكار تمامي ديدگاههاي غايت گرايانه از جمله نظريه ارسطو پرداخته است. يينكاس، ديگر متفكري است كه با معرفي خود به عنوان يك كاركرد گرا ( Functionalist )، غايت گرايي را باطل ميداند.(1986 / ch.1 ) 3-4- از منظر ديني و اسكولار از دو زاويه ميتوان به تقرير مرتبط با اين منظر پرداخت: 1- عملكرد فلاسفه از جهت اعتقاد به خداوند، پرستش او و عدم آن 2- رويكرد فلاسفه در مورد نقش خداوند، در مواردي مانند: تعيين گزارههاي اخلاقي، نحوه اكتساب فضائل و... و عدم آن. ارسطو به دليل اعتقاد به اكتساب فضائل اخلاقي از طريق ممارست و تمرين (1103 a /348-9 )، و ادراك گزارههاي اخلاقي، خوب و بد يا صواب و خطا بودن افعال از طريق حكمت عملي و اعتقاد به سعادت دنيوي و امكان دستيابي به آن در همين دنيا (1100 b, 1101a / 345-6 )، عملاً اخلاق فضيلت خود را به عنوان يك اخلاق اسكولار معرفي ميكند. افرادي مانند آنسكوم را ـ كه علت روي آوردن به اخلاق ارسطو را از دست رفتن مباني ديني و عدم اعتقاد به وجود خداوند ميدانند (26-7)ـ نيز ميتوان جزو اين نحله قرار داد و همچنين است فيليپا فوت و هيوم. اما آكوئيناس، به دليل طرح فضائل كلامي ايمان، اميد و محبت ( Q.62/A.1/GBs/18/ 50-60 ) و توقف شناخت فضائل بر وحي الهي ( ibid )، اعتقاد به افاضه فضائل موهوبي توسط روح القدس ( Q.68 / A.1 / 588 ) تفسير سعادت به رؤيت خداوند كه بطور كامل در جهان آخرت حاصل ميشود ( Q.45 / A.1 / 598 ) و...، اخلاق فضيلت ديني را مطرح ميكند. بيان ديگر او بين اخلاق فضيلت و شريعت همسويي و سازگاري ميبيند. «مك اينتاير» نيز در كتاب عدالت براي چه كسي؟ كدام عقلانيت؟ با ارائه تبييني تلفيقي از اخلاق ارسطو و آگوستين صورتي از توليسم را ميپذيرد. توجه او در اين كتاب بيشتر بر توجيه اصول اوليه از طريق ارتباط فلسفه با كلام منعطف است. توجيهات آكوئيناس، به نظر مك اينتاير، با توجه به سنت مسيحيت به عقلانيت نزديكتر ميباشد. (10-11 ; 402-3) فيلسوفان مسلمان از جمله شيخ الرئيس، ابن مسكويه، خواجه نصير الدين طوسي ،شيخ اشراق، صدر المتألهين شيرازي و... به رغم پذيرش موضع ارسطو در باب تعريف فضيلت، حكمت عملي و نقش آن در صدور احكام اخلاقي و... و به رغم تفاوتهاي موجود در بين برخي ديدگاههاي آنها به دليل اختلافشان با ارسطو در مورد معنا و يا مصداق نيت و انگيزه و گستره سعادت (دنيوي و يا اعم از دنيوي و اخروي)، اقسام فضائل و... و پيوستگي ارتباط بين انسان فضيلت مند، ايمان و خداوند و تفسير اين رابطه در قالب عشق و عاشق و معشوق و حضور هميشگي و همه گونه خداوند در زندگي يك انسان متخلق، در زمره دينداراني قرار ميگيرند كه معتقدند، اخلاق شريعت مدار، همان اخلاق فضيلت است، اما با رعايت اصلاحاتي كه در پيكره آن صورت ميگيرد. 4-4- از منظر اخلاق فضيلت محض و پلوراليسم در پاسخ به اين پرسش كه آيا فضائل تنها دليل را براي عمل تشكيل ميدهند يا خير، ميتوان اخلاق فضيلت را به محض و كثرت گرا تقسيم نمود. الف - اخلاق فضيلت محض ( Pure Aretaic Ethics ) در اخلاق فضيلت محض، فضائل از ارزش ذاتي برخوردار بوده و زندگي خوب، تنها در سايه فعاليتهاي فضيلت مندانه بدست ميآيد. در اين جا اصول اخلاقي به دليل اشتقاق از فضائل، در مرتبه ثاني قرار ميگيرند. ارسطو، فوت، آنسكوم، مك اينتاير و تيلور، جزو اين گروهند. ب - كثرت گرايي در اخلاق فضيلت اين ديدگاه به دو صورت ذيل قابل تقرير است: 1- اخلاق وظيفهشناختي متعارف:( The Standard Deontie view ) اين ديدگاه كه گاه با عنوان اخلاق غير فضيلتي درجه دوم يا فرعي از آن تعبير ميشود، اصول را، هدايتگر افعال اخلاقي ميداند. در اين رويكرد براي هر فضيلتي، اصلي وجود دارد و فضائل از آن اصول مشتق ميشوند. اما هيچ يك از اين دو، شرط كافي براي عمل نيستند، بلكه مكمل همند. به گفته فرانكينا «اصول بدون خصلتها ناتوانند و خصلتها بدون اصول كور» (145). ويليام فرانكينا، برنارد گرك ( Bernard Gert )، جان راولز، جفري وارنوك ( Geoffrey warnock )، آلن جويرس ( Alen Gewirth )، سچويك ( Sidjwick ) و فيليپس در زمره معتقدين به اين نظريهاند. مبناي نظري اين اخلاق به شرح ذيل است: الف - اصول اخلاقي نيازمند افرادي است تا اعمال خاصي را انجام دهند و اين اعمال هم توسط افراد فضيلت مند ميتواند بوجود آيد و هم غير فضيلت مند. ب - فضائل اخلاقي، تمايلاتي هستند براي اطاعت از قوانين اخلاقي؛ يعني براي آن كه قادر به انجام اعمال خاصي باشيم، از اين رو، بنابر، اين نظريه، هر فضيلتي با يك اصل اخلاقي سازگار است. ج - فضائل اخلاقي هيچ ارزش ذاتي ندارند، بلكه ارزششان ابزاري است. آنها تنها از اين جهت مهمند كه ايجاد انگيزه، براي انجام عمل صحيح را مينمايند. ( Pojman: 167 -9 ) 2- ديدگاه مكمل روايتي ديگر از كثرت گرايي: در اين ديدگاه دو مدل وظيفه شناختي و فضيلت، هر دو براي يك سيستم كامل و كافي، ضروري هستند؛ نه فضائل اولويت دارند، نه اصول. هر دو مهمند و هر دو ارزش ذاتي دارند. اين ديدگاه از جهت اعتقاد به ارزش ذاتي فضيلت به اخلاق فضيلت محض نزديك است؛ اما با اين تفاوت كه آن فقط فاعل محور است ولي اين فاعل محور و عمل محور. تفاوت اين دو با ديدگاه نخست اين قسم، از جهت اهميتي است كه براي ارتقاء سطح شكوفايي يا سعادت قائلند. و از اين حيث كه اين دو، فضيلت را داراي ارزش ذاتي ميدانند ولي آن ديگري قائل به ابزاري بودن فضيلت است. رزالين هورستوس، رابرت لورن، والتر شالر ( walter schaller ) و گريگوري تريانوسكي ( Gregory trianosky ) در ميان پيروان اين گروهند. جمع بندي و نتيجهگيري فلسفه اخلاق كه بينشي فلسفي است، درباره اخلاق و مسائل آن، دو شاخه اخلاق هنجاري و فرا اخلاق را در برميگيرد. مشخصه اصلي اخلاق هنجاري، تنسيق و دفاع از معيارهاي اخلاقي بودن افعال است. اخلاق فضيلت مدار و دو نظريه سود گروي و وظيفه گروي نظريات هنجاريي هستند كه به دليل اختلاف در معيار، از يكديگر متمايز ميشوند. بهترين عامل تمايز اين نظريههاي سه گانه اين است كه اخلاق فضيلت، در ابتدا از ارزشهاي اخلاقي و فضائل سخن ميگويد و آن دو از الزام. از نظر اين، معيار اخلاقي بودن افعال، اين است كه برخاسته از فضائل دروني فاعل باشد و عمل صحيح همان است كه فاعل فضيلت مند انجام ميدهد، از اين رو در اخلاق فضيلت نيكخوايي ارزشمندتر از نيكوكاري است و در آن دو، يكي سود بيشتر را ملاك قرار ميدهد (سود گروي) و ديگري اطاعت از قانون به انگيزه اطاعت از آن را. (وظيفه گروي) غايت گرا بودن، تأكيد بر نحوه بودن تا عمل صرف، ذاتي بودن ارزش فضيلت، تأثير فضيلت در معرفتشناسي احكام اخلاقي و نقش الگوهاي اخلاقي در هدايت افراد معمولي از مشخصات بارز اخلاق فضيلت است. اخلاق فضيلت مدار در طول تاريخ پر فراز و نشيبش، به رغم وحدت مباني اساسي، تقريرهاي متفاوتي را بخود پذيرفته است كه توجه به اين تفاسير و لحاظ اشتراكات و تمايزات فلاسفه قديم و معاصر (از ارسطو تا آكوئيناس و فلاسفه معاصر مانند آنسكوم، مك اينتاير، فوت و...) براي كساني كه در صدد تبيين اين اخلاق و در انديشه جستجوي راهي براي پرورش فضائل در جامعهاند ضروري بنظر ميرسد. با اذعان به اين مطلب كه اخلاق شريعت مدار با وجود ارتباط گسترده با اخلاق فضيلت مدار ارسطويي، به دليل آن كه فراتر از اخلاق ارسطويي ميانديشد، ميتواند بشر را با برنامهاي كامل و دقيق، بسوي سعادت حقيقي سوق دهد. پىنوشتها: 14 ـ با آن كه شرح مك اينتاير درباره فضائل غايت گرايانه است، اما او خود را محتاج طرفداري از زيستشناسي متافيزيكي ارسطو نميداند ( PP. 196-7 ) منابع غير لاتين 1- قرآن كريم 2- ارسطو، الاخلاق، ترجمه: اسحق بن حنين، شرح عبدالرحمن بدوي، كويت، 1019 3- طوسي، خواجه نصيرالدين، اخلاق ناصري، 4- فرانكينا، ويليام، كي... ترجمه: هادي صادقي، مؤسسه فرهنگي طه، چ اول ، 1376 5- فيض كاشاني، ملا محسن، المحجة البيضاء، مكتبة الصدوق، 1339 ه••. ش، ج 8 6- كليني، اصول كافي، ترجمه و شرح: سيد جواد مصطفوي، دفتر نشر فرهنگ اهل بيت، ج 1 7- گاتري، دبليو، كي. سي.، سقراط، زندگي، شخصيت و ديدگاههاي فلسفي، ترجمان حسن فتحي، شركت انتشاراتي فكر روز، چ اول، 1376 8- ـــــــــ، تاريخ فلسفه يونان، ج 10، ترجمه حسن فتحي، انتشارات فكر روز، چ اول، 1376 9- نراقي، جامع السعادات، مؤسسة الا علمي للمطبوعات، بيروت، لبنان، ناشر: سيد محمد كلانتر، الطبعة الرابعه، ج 1 منابع انگليسي 10- Alderman, H., "By virtue of a virtue" , Review of Metaphysics, 36 (1982), in the virtues, eds. kruschwitz and Roberts, (wadsworth publishing company, california, Belmont ) 11- Anscombe, G.E.M., " Modern Moral Philosophy", Philosophy, 33, 1958 12- Aquinas, Thomas, summa Theologica, in Great Books, vols. 17 and 18, 2 th ed., 1990 13- Aristotle, Nicomachean, Great Books, Vol. 8 14- Cooper, John, M., "Socrates", in Routledge Encyclopedia of Philosophy (REP), ed. Edward Graig, 1998, Vol. 9 15- Crisp, R., "EThics", in REP, Vol.3 . 16- ------, " virtue Ethics", REP, Vol.9 17- ------, " Introduction", in virtue Ethics, eds. Crisp and Slote, (oxford: oxford university press, 1997 ) 18- Foot, Phillipa, "virtues and vices" and other essays in Moral philosophy (oxford, Blackwell, 1978 ) 19- Frankena, william, K., Thinking About Morality, (university of Michigan press, 1980 ) 20- Grotius, Hugo, on the law of war and peace. Tr. Francis W. Kelsey (Oxford, 1925 ) 21- Huma, D., A treatise of Human Nature, ed . Ernest, G., Mossner, (Penguin Books, London, 1985 ) 22- Kant, I., "Groundwork of the Metaphysics of Morals", Tr. Daton, H.J., in the moral law, (London, Hutchinson university library, 1972 ) 23- ------, Metaphysical Elements of ethics, Great Books, Vol. 39 . 24- Korsgaard, christian, M. , " teleological ethics", REP, Vol. 9 25- Larmore, ch., "Right and Good", REP, Vol. 8 26- Macintyre, A. after virtue, (Indiana: university of notre Dame press, 1981 ) 27- ------, whose Justice? which rationality? (Notre Dame: university of Notre Dame, 1988 ) 28- Mill, J.S., Utilitarianism, ed. Grisp, (oxford university press, 1999 ) 29- phillips, Derek, L., "Authenticity of Morality? in the virtues, eds. kruschwitz and roberts . 30- Pincoffs, ed. Quandaries and virtues, (university Press of kansan, 1986 ) 31- Plato, "Apology", Great Books, Vol.6 32- Pojman, L. Ethics, Discovery in Right and wrong , 33- Railton, P., "Analytic Ethics", REP, vol. 1 34- Rawls, John, A theory of Justice, (cambridge, Harvard university Press, 1971 ) 35- Ross, P., Aristothe with a New Introduction By John, L., Acrill, (Routledge, London. and New York, 1996 ) 36- Schneewind, J. B., "The Misfortunes of virtue", in virtue Ethics, eds. crisp and slote . * ارسال مقاله توسط عضو محترم سایت با نام کاربری : sm1372
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 775]
صفحات پیشنهادی
اخلاق فضيلتمدار (3)
اخلاق فضيلتمدار (3) 4- تقريرهاي مختلف اخلاق فضيلت مدار اخلاق فضيلت مدار به رغم وحدت نام ، صرفا نه به دليل تنوع تبيين و تحليل ، بلكه بخاطر تعدد و يا تحول در ...
اخلاق فضيلتمدار (3) 4- تقريرهاي مختلف اخلاق فضيلت مدار اخلاق فضيلت مدار به رغم وحدت نام ، صرفا نه به دليل تنوع تبيين و تحليل ، بلكه بخاطر تعدد و يا تحول در ...
اخلاق فضيلتمدار (2)
اخلاق فضيلتمدار (2) 3- ماهيت اخلاق فضيلت مدار پس از تعيين جايگاه جغرافيايي اخلاق فضيلت مدار، لازم است به اختصار با ذكر مؤلفههاي اساسي اين نظريه به تبيين ...
اخلاق فضيلتمدار (2) 3- ماهيت اخلاق فضيلت مدار پس از تعيين جايگاه جغرافيايي اخلاق فضيلت مدار، لازم است به اختصار با ذكر مؤلفههاي اساسي اين نظريه به تبيين ...
اخلاق فضيلتمدار (1)
اخلاق فضيلتمدار (1) نويسنده: زهرا خزاعی 1 چكيده: اخلاق فضيلت مدار نوعي نظريه ... پيش فرضهاي اخلاق هنجاري برميآيد.3 1- جايگاه جغرافيايي اخلاق فضيلت مدار از آن ...
اخلاق فضيلتمدار (1) نويسنده: زهرا خزاعی 1 چكيده: اخلاق فضيلت مدار نوعي نظريه ... پيش فرضهاي اخلاق هنجاري برميآيد.3 1- جايگاه جغرافيايي اخلاق فضيلت مدار از آن ...
اخلاق فضيلتمدار در ديدگاه مرحوم نراقي و امام خميني (رحمة الله علیه)
اخلاق فضيلتمدار در ديدگاه مرحوم نراقي و امام خميني (رحمة الله علیه)-اخلاق ... اما مقاله فلسفه اخلاق نوين[2] اليزابت آنسكوم[3] در سال 1958م را ميتوان احيا كننده مكتب اخلاق ...
اخلاق فضيلتمدار در ديدگاه مرحوم نراقي و امام خميني (رحمة الله علیه)-اخلاق ... اما مقاله فلسفه اخلاق نوين[2] اليزابت آنسكوم[3] در سال 1958م را ميتوان احيا كننده مكتب اخلاق ...
چيستي اخلاق و فضايل اخلاقي (2)
(3)8 ـ سيستم همگاني غيررسمي و هدفمندگرت ، از نظريه پردازان غربي ، پس از نقل و نقد معناي «نظام رفتاري» اخلاق ... بنابراين ، آنچه باعث ترقي و تکامل و موجب نيل به هدف است فضيلت است و داراي حسن ، و آنچه باعث توقف و جمود ..... اخلاق فضيلتمدار (1) ...
(3)8 ـ سيستم همگاني غيررسمي و هدفمندگرت ، از نظريه پردازان غربي ، پس از نقل و نقد معناي «نظام رفتاري» اخلاق ... بنابراين ، آنچه باعث ترقي و تکامل و موجب نيل به هدف است فضيلت است و داراي حسن ، و آنچه باعث توقف و جمود ..... اخلاق فضيلتمدار (1) ...
رسالت اسلام اخلاق و ارزش مداري است
اخلاق فضيلتمدار (2) (3 / 2 / 1 / 507) در متون ديني اسلام به نيت، بهاي زيادي داده شده است. ... با مشاهده عباراتي مانند «فعل اخلاقي خود هدف است، چون نيك و با ارزش است.
اخلاق فضيلتمدار (2) (3 / 2 / 1 / 507) در متون ديني اسلام به نيت، بهاي زيادي داده شده است. ... با مشاهده عباراتي مانند «فعل اخلاقي خود هدف است، چون نيك و با ارزش است.
رسالت اسلام اخلاق و ارزش مداري است
18 فوریه 2008 – اخلاق فضيلتمدار (2) 3- ماهيت اخلاق فضيلت مدار پس از تعيين جايگاه ... در حالي كه در دو نظريه ديگر، فضيلت از اهميت ثانوي برخوردار بوده و داراي ...
18 فوریه 2008 – اخلاق فضيلتمدار (2) 3- ماهيت اخلاق فضيلت مدار پس از تعيين جايگاه ... در حالي كه در دو نظريه ديگر، فضيلت از اهميت ثانوي برخوردار بوده و داراي ...
فضيلت؛ اساس آموزه هاي اخلاقي
فضيلت؛ اساس آموزه هاي اخلاقي نويسنده:حسین فرزانه منبع:روزنامه قدس 1) سخن گفتن ... اين امر هم بدين دليل است كه چندين معنا از اخلاق در گفتمان فكري فلسفي مطرح ... 3) بيشتر متخصصان اخلاق اسلامي تصريح كرده اند، نقطه تمايز اخلاق اسلام از .... مي کند و با بازخواني آموزه هاي اخلاقي ارسطو، جايگزيني اخلاق غايت مدار و فضيلت مدار را .
فضيلت؛ اساس آموزه هاي اخلاقي نويسنده:حسین فرزانه منبع:روزنامه قدس 1) سخن گفتن ... اين امر هم بدين دليل است كه چندين معنا از اخلاق در گفتمان فكري فلسفي مطرح ... 3) بيشتر متخصصان اخلاق اسلامي تصريح كرده اند، نقطه تمايز اخلاق اسلام از .... مي کند و با بازخواني آموزه هاي اخلاقي ارسطو، جايگزيني اخلاق غايت مدار و فضيلت مدار را .
اخلاق مدني در انديشه ملا احمد نراقي (1)
برخى چون فارابى با رويكرد سياسى به ضرورت اخلاق رسيده اند و برخى چون مسكويه و نراقى از مجراى اخلاق نظريات سياسى خود را مطر. ... عدم مغايرت حكومت و رياست با زهد ,3 همسويى قدرت و مكنت با عرفان و فضيلت ,4 مقوله اهتمام به .... اخلاق فضيلتمدار (3) ...
برخى چون فارابى با رويكرد سياسى به ضرورت اخلاق رسيده اند و برخى چون مسكويه و نراقى از مجراى اخلاق نظريات سياسى خود را مطر. ... عدم مغايرت حكومت و رياست با زهد ,3 همسويى قدرت و مكنت با عرفان و فضيلت ,4 مقوله اهتمام به .... اخلاق فضيلتمدار (3) ...
اخلاق طلایی
اخلاق طلایی اولياي گرامي اسلام ، ائمه معصومين ـ عليهم السّلام ـ ، جواني را يكي از نعمتهاي پرارج الهي و از سرمايههاي بزرگ سعادت در زندگي بشر ... اخلاق فضيلتمدار (3) ...
اخلاق طلایی اولياي گرامي اسلام ، ائمه معصومين ـ عليهم السّلام ـ ، جواني را يكي از نعمتهاي پرارج الهي و از سرمايههاي بزرگ سعادت در زندگي بشر ... اخلاق فضيلتمدار (3) ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها