تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):همان گونه كه قوام جسم، تنها به جانِ زنده است، قوام ديندارى هم تنها به نيّت پ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834954582




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شميم طاقديس (2)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
شميم طاقديس (2)
شميم طاقديس (2)   نویسنده : على باقرى طاهرى ‏نيا   سرآغاز طاقديس و مثنوى   «در حالى‏كه در مثنوى معنوى همه چيز از حكايت و شكايت نى آغاز مى‏شود» (13) در مثنوى طاقديس قصه طوطى و شاه، مطلع سخن قرار گرفته است و بدين ترتيب مولوى با شكايت آغاز مى‏كند و نراقى با حكايت. اما اين هر دو، در پى يك امرند. حكايت طوطى و شاه نيز نى‏نامه ديگريست كه ناله گسستن و بريدن سر داده است. مولانا مى‏گويد: بشنو از نى چون حكايت مى‏كند وز جدايى‏ها شكايت مى‏كند و فاضل نراقى مى‏گويد: اى رفيقان بشنويد اين داستان بشنويد اين داستان از راستان نراقى هر چند مثنوى خود را با توصيه شنيدن نواى نى آغاز نكرده است، ولى چون ناى نى را حديث يار مى‏داند غزلش را به اين دردانه زيبا تزيين كرده، مى‏گويد: تاكى دلا به مدرسه طامات و ترهات بشنو حديث يار دوروزى زناى نى (14) مولانا تمثيل طوطى و بازرگان را خلق كرده و ملاى نراقى تمثيل طوطى و شاه را. مولانا با طوطى و بازرگان در پى آن است كه بگويد تا نميرى، نرهى "مرده شو چون من كه تا يابى خلاص" و ملاى نراقى در پى آن است كه بگويد: چون‏كه شد آب از سر آن چشمه دور تيره گشت و ناتوان و تلخ و شور آرى آن كو دور شد از اصل خويش جان او افسرده گردد سينه ريش در ميان هر دو مثنوى مضامين مشترك فراوانى به چشم مى‏خورد كه از آن جمله مى‏توان به قصه حضرت ابراهيم، داستان يوسف و زليخا، توصيف عقل، عشق و... . اشاره كرد: فاضل نراقى مى‏گويد: هركه شد معشوق، عاشق نيز هست در دل او عشق شورانگيز هست اين سخن را گر همى خواهى بيان رو يحبهم و يحبونه بخوان (15) مولانا نيز مى‏گويد: چون يحبون بخواندى در نبى با يحبهم قرين در مطلبى مولانا و فاضل هر دو مست شراب ازلى هستند آشكارا مى‏گويند: تا ميكده باز و مى بجا است كار من خسته دل به كام است شراب آنان از جنس شرابى است كه پيش از خلقت كرم وجود داشته است و ابن فارض نيز كه خود از آن جامى برگرفته اين مستى و عشق را اين‏گونه به تصوير مى‏كشد. شربنا على ذكر الحبيب مدامة سكرنا بها من قبل ان يخلق الكرم لها البدر كاس وهى شمس يديرها هلال وكم يبدو اذا مزجت نجم ولولا شذاها ما اهتديت لحانها و لولا سناها ما تصورها الوهم (16) مثنوى و طاقديس مملو از ذكر خدا استاد زرين كوب درباره آغاز عاجل مثنوى معنوى مى‏گويد: در بين آثار مهم ادب قديم فارسى شايد مثنوى مولانا تنها كتاب عمده‏اى از نوع خود باشد كه بر حسب معمول زمان با حمد و بسم الله و تحميد آغاز نشده است. (17) اين سخن در باب مثنوى طاقديس نيز صادق است، زيرا آن نيز به لفظ تحميد و بسمله آراسته نشده است. ولى چگونه مى‏توان پذيرفت منظومه‏اى كه سراسر خداشناسى و معرفت است ابتر باشد؟ مگر نه اين است كه مثنوى سراسر تحميد و بسمله است؟ ! پس آغاز و انجامش همه ذكر است. مثنوى معنوى و طاقديس هر دو با حمد و ستايش آغاز شده‏اند، ولى حمدى به شيوه خاص خود . 3. طاقديس ، تفسير منظوم آيات و روايات   مثنوى طاقديس، تفسير عرفانى قرآن و منظومه اخلاق و معرفت است. گواه تأثير معارف دين بر مضامين، طاقديس توضيح واضحات خواهد بود و اما در عين حال در اين فرصت برخى از مظاهر تجلى آيات و روايات در اين منظومه آورده مى‏شود . احاديث شريفه، ادعيه نجات بخش، آيات و مضامين كلام وحى از جمله مؤثرات اين مقوله مى‏باشد . در مثنوى طاقديس كه شرح گسترده و برخى احاديث نيز هست شارح به تفصيل، رمز و اطلاق تعابير احاديث را به نظم در آورده است. او در شرح حديث العقل ماعبد به الرحمن و اكتسب به الجنان ابتدا عقل را تعريف كرده، سپس بر سبيل استعاره به توصيف و ترسيم چشم، گوش، پاوزبان آن پرداخته است. عقل مى‏دانى چه باشد اى پسر آنكه باشد سوى جنت راهبر عقل مى‏دانى چه باشد اى رفيق آن كه برهاند ترا از هر مضيق عقل را باشد دو چشمى دوربين وز هزاران سيل چشم دوربين عقل را باشد دو گوش حق نيوش گوش‏ها دارد به آواز سروش عقل را باشد زبانى راست گو هر سخن را بى كم و بى كاست گوى عقل را پايى بود گردون نورد پيش پايش پست، سقف لاژورد مولانا نيز كه 488 بار از كلمه عقل بهره برده است مى‏گويد: عقل را دو ديده در پايان كار بهر آن گل مى‏كشد او رنج خار آنجا كه دعاى عميق و دقيق كميل به حب و عشق پرداخته، عذاب الهى را بسى قابل تحمل و فراق محبوب را فوق طاقت دانسته است، چون حكايت دل دادن و دلدادگى است و او نيز در اين مضمون در سرش جز شوق وصل يار نيست به شرح و تفسير آن پرداخته مى‏گويد: صبر گيرم آورم در آتشت گو چسان صبر آرم از خوى خوشت در عذابت گيرم آوردم شكيب چون بسازم با فراقت اى حبيب چون ز امر توست دوزخ، جنت است چون تو فرمايى، عذابم رحمت است آتش تو گلشن و ريحان من دوزخ تو جنت رضوان من من ز دوزخ از چه ترسم كيستم جز يكى كارتو، ديگر چيستم و تمثيل محسوس گلشن بودن آتش را در بيان زر و زرگر اين چنين ملموس مى‏نمايد: بين كه زرگر زر در آتش مى‏كند آتش آن را صاف و بى غش مى‏كند آهنى آهنگر اندر كوره برد پس به پتكش ساخت اجزا خرد خرد ساخت شمشيرى از آن كشور گشاى در كمرهاى شهانش داد جاى مولاى متقيان در بيان انگيزه عبادت گزاران، خوف و طمع را اخلال در عبادت احرار دانسته و ملاى نراقى اين معرفت را به رشته نظم كشيده است. طاعت من نى زشوق جنت است نى زبيم آتش پروحشت است از عبادت نى طمع دارم نه بيم هر چه مى‏خواهى بكن ما از توايم چون تو را اهل پرستش يافتم در سپاس و طاعتت بشتافتم طاعت مزدور بهر اجرت است بنده را طاعت زخوف وخشيت است از جمله مظاهر تأثر مثنوى طاقديس از معارف دينى، اقتباس آيات قرآن است. به عبارت ديگر در كنار تلميح و تفسير آيات كلام وحى، در موارد متعدد روشن‏گويى بيش‏ترى به كار برده، منظومه خود را به الفاظ آيات نيز مرصع و مزين كرده است. از جمله اين موارد مى‏توان به نمونه‏هاى زير اشاره كرد: * آيه 160 سوره ‏بقره:   اين سخن را گرهمى خواهى بيان رو"يحبهم و يحبونه" رابخوان * آيه 2 سوره اسرا:   زينت از تشريف "فضلناش" داد تاركش را تاج "كرمنا" نهاد * آيه 48 سوره كهف:   كور بود و جان آدم را نديد پس زامر"اسجدوا" گردن كشيد * آيه 139 سوره اعراف:   از تجلى نحو طور بارقا صار دكا خر موسى صاعقا * آيه 272 سوره بقره:   غير "يوتى الحكمه" آن مرد غبى مى‏نداند آيه‏اى را از نبى * آيه 13 سوره فجر:   اينك از قرآن مالفظى بخوان "ان ربك هم لبالمرصاد" دان * آيه 5 سوره تبت:   "ويلكم يا قوم" من تقليد كم او هو"حبل من مسد فى جيدكم" * آيه 54 سوره زمر:   نااميدى كفر باشد اى عمو روبخوان "لاتيأسوا" "لاتقنطوا" * آيه 46 سوره نساء:   در كتاب حق بخوان "تنهى الصلوة" للمصلى على جميع المنكرات * آيه 25 سوره حديد:   كين چه حالتست كه اكنون شد پديد شد كجا سرو"انزلنا الحديد" پي نوشت ها :   13) بحر در كوزه، زرين كوب، ص .9 14) كتاب الخزاين، ص .4 15) مثنوى طاقديس، ص .28 16) ديوان ابن فارض، بيروت، المكتبة الثقافية، ص .82 17) سرنى، زرين كوب، ج‏1، ص .17   منبع : www.naraqi.com ادامه دارد .... ae  
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 323]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن