تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833059663
چرا تعیین امام،شورایی نیست؟
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: چرا تعیین امام،شورایی نیست؟
در این که امام چگونه تعیین میشود، دو نظریه است: 1. نظریه شیعه، که راه تعیین امام را منحصر در نص شرعی میداند. یعنی امامت مقامی است انتصابی و نصب امام، حق خداوند است، همانگونه که نبوت نیز مقامی انتصابی است، و تعیین پیامبر حق و شأن خداوند است و بس. 2. نظریه مورد قبول اهل سنت، که میگویند: راه تعیین امام منحصر در نص شرعی نیست، زیرا امامت انتصابی نبوده و مسلمانان میتوانند خود، امام و جانشین پیامبر را انتخاب کنند. در این درس، دلایل این دو نظریه را بررسی میکنیم. الف. دلایل لزوم نصب امام از جانب خدا 1. برهان عصمت همانگونه که در درسهای گذشته بیان گردید، یکی از شرایط امام، عصمت است. اینک میگوییم و از آنجا که عصمت صفتی است درونی، و کسی جز خدا که دانای آشکار و پنهان است از آن آگاه نیست، بنابراین تعیین امام حق و شأن خداوند است. 2. سیره پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ : رجوع به سیره پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ بیانگر این نکته است که آن بزرگوار نسبت به سرنوشت مسلمانان حساسیت فراوان نشان میداد، و از بیان کوچکترین مطلبی که مایه سعادت و رشد و تعالی آنان بود فروگذار نمیکرد. بدیهی است که مسئله خلافت و امامت از مسایل مهم و سرنوشتساز میباشد، و به همین دلیل پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ هرگاه برای حضور در غزوات و مانند آن مدینه را ترک میکرد، جانشینی برای خود معین مینمود، چنان که در غزوه تبوک علی ـ علیه السلام ـ را به عنوان خلیفه خود تعیین کرد. با این حال، چگونه ممکن است پیامبر گرامی ـ صلّی الله علیه و آله ـ کسی را به عنوان خلیفه خود پس از وفات خود تعیین نکرده باشد؟ خواجه نصیرالدین طوسی(ره) دو دلیل یاد شده را چنین بیان کرده است: «وَ الْعِصْمَهُ تَقْتَضِی النَّصَّ، وَ سِیرَتُهُ» عصمت امام، و سیره پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ اقتضاء میکند که امام از طریق «نص» تعیین شود. هدایتگری خدا به دو صورت انجام میشود: تکوینی و تشریعی. هدایت تکوینی، هدایت تکوینی، همان عقل و فطرت است،و هدایت تشریعی عبارت است از: نبوت و امامت. به عبارت دیگر یکی از شؤون امام هدایتگری است، که در حقیقت تجسم هدایتگری خداوند است3. برهان لطف نصب امام از جانب خداوند، مقتضای لطف الهی است، و ترک لطف قبیح است، و خداوند از هرگونه فعل ناروایی پیراسته است. 4. برهان رحمت به نص قرآن کریم، خداوند اظهار رحمت به بندگان را بر خود لازم کرده است، چنان که میفرماید: «کَتَبَ رَبُّکُم عَلی نَفْسِهِ الرَّحْمهَ».[1] شکی نیست که وجود امام از مظاهر و جلوههای بارز رحمت خداوندی است. 5. برهان هدایت به نص قرآن کریم، هدایت انسانها از شؤون و لوازم ربوبیت الهی است، چنان که میفرماید: «ان علینا لَلهدی».[2] هدایتگری خدا به دو صورت انجام میشود: تکوینی و تشریعی. هدایت تکوینی، هدایت تکوینی، همان عقل و فطرت است،و هدایت تشریعی عبارت است از: نبوت و امامت. به عبارت دیگر یکی از شؤون امام هدایتگری است، که در حقیقت تجسم هدایتگری خداوند است. مناظره هشام بن حکم با عمرو بن عبید عمرو بن عبید (80ـ143) دومین متکلم برجسته معتزله است که پس از واصل بن عطا (80ـ131) رهبری معتزله را در علم کلام بر عهده داشت. وی مجلس موعظه و درس مهمی در مسجد بصره داشت که در زمینههای احکام، عقاید و اخلاق دینی با مخاطبان و شاگردان خود سخن میگفت. هشام بن حکم[3] از یاران و شاگردان به نام امام صادق و امام کاظم ـ علیهما السلام ـ بود و در فن مناظره مهارت فوقالعادهای داشت، وی از شهرت عمرو بن عبید و مجلس درس او در بصره و عقاید وی در باب امامت مطلع شد، از این رو مدینه را به قصد بصره ترک گفت، و در مجلس درس عمرو حاضر شد، و پس از اجازه گرفتن از او و موافقت عمرو، سؤال خود را به این صورت مطرح کرد: آیا تو چشم داری؟! عمرو گفت: با این که خود میبینی من چشم دارم، چرا چنین سؤالی را مطرح میکنی؟ هشام گفت: پرسشهای من از این قبیل است. عمرو گفت: با این که چنین سؤالی احمقانه است، ولی میتوانی مطرح کنی. هشام: آیا تو چشم داری؟ عمرو: آری. هشام: با آن چه میکنی؟ عمرو: رنگها و افراد را با آن میبینم.
هشام: آیا تو بینی داری؟ عمرو: آری. هشام: با آن چه کاری انجام میدهی؟ عمرو: بوییدنیها را میبویم. هشام: آیا تو دهان (زبان) داری؟ عمرو: با آن طعمها را میچشم. هشام: آیا تو گوش داری؟ عمرو: آری. هشام: با آن چه میکنی؟ عمرو: با آن صداها را میشنوم. هشام: آیا تو قلب (قوه درک و فهم) داری؟ عمرو: آری. هشام: با آن چه کاری انجام میدهی؟ عمرو: کارهایی را که اعضاء و حواس یاد شده من انجام میدهند، از یکدیگر تمیز میدهم. هشام: آیا داشتن خود آن اعضاء و جوارح برای انجام کارهایشان کافی نیست؟ عمرو: خیر. هشام: چرا کافی نیست. با این که آنها صحیح و سالم میباشند؟ عمرو: هرگاه برای جوارح و حواس شک و تردیدی در مورد کار خویش رخ دهد، به قلب رجوع میکنند، و این قلب است که شک را برطرف کرده و یقین را جایگزین آن میکند. هشام: بنابراین، خداوند قلب را آفریده است تا شک و تردید جوارح را برطرف کند؟ عمرو: آری. هشام: پس وجود قلب (مرکز فهم و نظارت بر اعضاء) ضروری است، و بدون آن حواس به یقین نمیرسند؟ عمرو: آری. هشام: بنابراین، خداوند ـ تبارک و تعالی ـ برای جوارح تو امام و راهنما قرار داده، تا درست را از نادرست تشخیص داده و شک و تردید را برطرف سازد، در این صورت چگونه خلق خویش را در شک و تردید و اختلاف رها کرده، و امام و راهنمایی که در شک و اختلاف به او رجوع کنند، برای آنان تعیین نکرده است؟ این جا بود که عمرو از سخن فرو ماند، و دانست که او هشام بن حکم است، لذا وی را تکریم نمود و او را به جای خود نشاند و تا هشام در مجلس حضور داشت، سخنی نگفت. آنگاه که هشام این مناظره را برای امام صادق ـ علیه السلام ـ و عدهای از یاران او حکایت کرد، امام ـ علیه السلام ـ به او فرمود: چه کسی این مطالب را به تو آموخته است؟ هشام گفت: از شما آموختهام، و خود آن را به این صورت تألیف و تنظیم نمودم. امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود: به خدا سوگند، این مطلب در صحف ابراهیم و موسی ـ علیهما السلام ـ نوشته شده است.[4] بنابراین، خداوند ـ تبارک و تعالی ـ برای جوارح تو امام و راهنما قرار داده، تا درست را از نادرست تشخیص داده و شک و تردید را برطرف سازد، در این صورت چگونه خلق خویش را در شک و تردید و اختلاف رها کرده، و امام و راهنمایی که در شک و اختلاف به او رجوع کنند، برای آنان تعیین نکرده است؟ ب: دلایل عدم لزوم نصب امام و نقد آن برخی از متکلمان اهل سنت برای اثبات عقیده خود مبنی بر این که امامت امری انتخابی است و تعیین امام به رأی و نظر مردم واگذار شده است، به آیات شوری استدلال کردهاند. در اینجا به بررسی این استدلالها و نقد آنها میپردازیم. نخستین آیه «وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ».[5] خداوند در این آیه شریفه، پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ را موظف میسازد که در امور با مسلمانان مشورت کند، و پس از تصمیمگیری بر خدا توکل کرده و در انجام تصمیم خود تردید نکند. این دستور مخصوص پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ نیست، بلکه به منزله یک منشور کلی برای امت اسلامی است، یعنی آنان نیز باید در امور مهم مربوط به سرنوشت خود با یکدیگر مشورت نمایند، و مسئله امامت یکی از مهمترین این امور است. نقد با توجه به این که در این آیه شریفه پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ مورد خطاب واقع شده، و موظف گردیده است که با مسلمانان در امور مهم مشورت کند، معلوم میشود که این دستور مربوط به پیامبر به عنوان رهبر جامعه اسلامی صادر شده است. از این رو آیه کریمه بیانگر یک اصل کلی در شیوه رهبری و مدیریت جامعه اسلامی است، یعنی بهرهگیری از اصل مشورت و نظر خواهی از دیگران، اما این که باید مسلمانان خود با یکدیگر به مشورت بپردازند، از این آیه چیزی استفاده نمیشود. حاصل آن که: این آیه یکی از وظایف حاکم و فرمانروای اسلامی را بیان میکند و آن مشورت نمودن با مردم در امور مهم حکومت است، و اما این که حاکم اسلامی چگونه تعیین میشود، از این آیه چیزی استفاده نمیشود. آیه دوم
«وَ الَّذِینَ اسْتَجابُوا لِرَبِّهِمْ وَ أَقامُوا الصَّلاهَ وَ أَمْرُهُمْ شُوری بَیْنَهُمْ».[6] کسانی که (فرامین) پروردگار خود را اجابت کرده، نماز را برپا داشته، و امرشان مبتنی بر مشورت در میان خودشان است. وجه استدلال به آیه چنین است که چون کلمه «أمر» به ضمیر «هْم» اضافه شده است، بر عمومیت حکم دلالت میکند، یعنی همه امور مربوط به مؤمنان را شامل میشود، و خلافت نیز یکی از آن امور است. نقد این استدلال در صورتی تمام است که امر خلافت و امامت از اموری باشد که مربوط به مؤمنان بوده و به آنها واگذار شده باشد، در حالی که این خود همان چیزی است که مورد بحث و اختلاف میان شیعه و اهل سنت است. بدیهی است استدلال بر مسئله مورد اختلاف با استناد به خود آن، مصادره به مطلوب و دُورِ باطل است. پرسش اگر بیعت مردم و رأی آنان در تعیین رهبر نقشی ندارد، و تعیین آن از طرف خداوند است،چرا امام علی ـ علیه السلام ـ در احتجاج با معاویه به بیعت مردم با خود استناد کرده و فرموده است: «اِنَّهُ بایَعنی القَوْمُ الَّذِینَ بایَعُوا اَبَابَکرٍ وَ عُمَرَ وَ عُثْمَانَ عَلَی مَا بَایَعُوهُمْ عَلَیْهِ».[7] همان کسانی که با ابوبکر و عمر و عثمان بیعت کرده بودند، با من نیز بیعت کردهاند. پاسخ این استدلال امام علی ـ علیه السلام ـ از قبیل «الزام»، یعنی استدلال به مطلبی است که مورد قبول طرف مقابل میباشد، که این گونه استدلال در این قبیل موارد بهترین شیوه احتجاج است. گذشته از این، باید توجه داشت که فرضیه شوری در مسئله امامت با شیوه به خلافت رسیدن عمر نقض میشود، زیرا او توسط ابوبکر به خلافت رسید، چنان که عثمان نیز از طریق بیعت افراد خاصی که عمر آنان را تعیین کرده بود، به خلافت رسید. ن: 1672م پینوشتها:[1] . انعام/ 54. [2] . لیل/ 12. [3] . تاریخ ولادت و وفات وی دقیقاً معلوم نیست، ولی با توجه به پارهای قراین و شواهد تاریخی، ولادت وی در اوایل قرن دوم هجری بین سالهای 110 تا 120 هجری قمری بوده است، و تاریخ وفات وی نیز به گفته نجاشی و بعضی دیگر سال 119 هجری بوده است. [4] . اصول کافی،ج 1، کتاب الحجه، باب اول، حدیث سوم. [5] . آل عمران/ 159. [6] . شوری/ 38. [7] . نهج البلاغه/ نامه 6. علی ربانی گلپایگانی - عقاید استدلالیبخش اعتقادات تبیانمنبع: عقاید استدلالی، نوشتهی: علی ربانی گلپایگانی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 317]
صفحات پیشنهادی
چرا تعیین امام،شورایی نیست؟
چرا تعیین امام،شورایی نیست؟در این که امام چگونه تعیین میشود، دو نظریه است: 1. نظریه شیعه، که راه تعیین امام را منحصر در نص شرعی میداند. یعنی امامت مقامی است ...
چرا تعیین امام،شورایی نیست؟در این که امام چگونه تعیین میشود، دو نظریه است: 1. نظریه شیعه، که راه تعیین امام را منحصر در نص شرعی میداند. یعنی امامت مقامی است ...
تعیین برنامه ارتباط میان ملتها از وظایف شورای امنیت نیست
تعیین برنامه ارتباط میان ملتها از وظایف شورای امنیت نیست-دکتر احمدی نژاد در جواب ... تاکنون اثرگذار نبودهاند و از سوی دیگر معلوم نیست چرا آمریکا خود را عضو ممتاز ...
تعیین برنامه ارتباط میان ملتها از وظایف شورای امنیت نیست-دکتر احمدی نژاد در جواب ... تاکنون اثرگذار نبودهاند و از سوی دیگر معلوم نیست چرا آمریکا خود را عضو ممتاز ...
ملاك قضاوت درباره پيروي از خط امام، عمل افراد است نه ادعاي آنها
ملاك قضاوت درباره پيروي از خط امام، عمل افراد است نه ادعاي آنها-به گزارش ايرنا ستار هدايتخواه در جلسه مناظره با ... انقلاب ملاك قضاوت درباره افراد و انديشه ها وضعيت فعلي آنها است و اين كه در گذشته چه بوده اند قطعا ملاك نيست. ... مگر قانون اساسي شوراي نگهبان را تعيين نكرده است؟ چرا شوراي نگهبان بعد از رحلت امام مورد هجمه قرار گرفت؟
ملاك قضاوت درباره پيروي از خط امام، عمل افراد است نه ادعاي آنها-به گزارش ايرنا ستار هدايتخواه در جلسه مناظره با ... انقلاب ملاك قضاوت درباره افراد و انديشه ها وضعيت فعلي آنها است و اين كه در گذشته چه بوده اند قطعا ملاك نيست. ... مگر قانون اساسي شوراي نگهبان را تعيين نكرده است؟ چرا شوراي نگهبان بعد از رحلت امام مورد هجمه قرار گرفت؟
نماينده مردم كرمانشاه در مجلس: چرا جايگزين شوراي منحل شده ...
نماينده مردم كرمانشاه در مجلس: چرا جايگزين شوراي منحل شده كرمانشاه هنوز تعيين نشده ... خود را به خوبي انجام دهد، ما نميتوانيم بگوييم كه ديگر نيازي به وجود شورا نيست. ... مديريتيش برسينماي سال 58؛ اولين برنامهام، شناخت سينماي ايران بود سخن امام (ره).
نماينده مردم كرمانشاه در مجلس: چرا جايگزين شوراي منحل شده كرمانشاه هنوز تعيين نشده ... خود را به خوبي انجام دهد، ما نميتوانيم بگوييم كه ديگر نيازي به وجود شورا نيست. ... مديريتيش برسينماي سال 58؛ اولين برنامهام، شناخت سينماي ايران بود سخن امام (ره).
تاريكي بلوار امام رضا(ع) اسفدن پذيرفته نيست
نايب رئيس شوراي اسلامي شهر اسفدن گفت: بلوار امام رضا(ع) با توجه به واقع ... تكميل آسفالت، نصب علائم و تابلوهاي تعيين مسافت در ابتدا و انتها، خط كشي و از همه ... فرهاد محمدي گفت: براي مردم روشن نيست كه اين اقدامات بايد توسط چه نهادي انجام شود چرا ...
نايب رئيس شوراي اسلامي شهر اسفدن گفت: بلوار امام رضا(ع) با توجه به واقع ... تكميل آسفالت، نصب علائم و تابلوهاي تعيين مسافت در ابتدا و انتها، خط كشي و از همه ... فرهاد محمدي گفت: براي مردم روشن نيست كه اين اقدامات بايد توسط چه نهادي انجام شود چرا ...
مذاهب اسلامي و راه تعيين امام
مذاهب اسلامي و راه تعيين امام نويسنده: علي رباني گلپايگاني اشارهيكي از بحثهاي ... راه بيعت و انتخاب، عقيدة همة كساني است كه به وجود نص، معتقد نيستند. ..... آنان در اين باره به جريان شوراي شش نفره -که توسط عمر براي تعيين امام پس از وي .... اگر بپذيريم واگذاري انتخاب امام به امت، نوعي استخلاف و تعيين جانشين است، چرا اين روش در ...
مذاهب اسلامي و راه تعيين امام نويسنده: علي رباني گلپايگاني اشارهيكي از بحثهاي ... راه بيعت و انتخاب، عقيدة همة كساني است كه به وجود نص، معتقد نيستند. ..... آنان در اين باره به جريان شوراي شش نفره -که توسط عمر براي تعيين امام پس از وي .... اگر بپذيريم واگذاري انتخاب امام به امت، نوعي استخلاف و تعيين جانشين است، چرا اين روش در ...
واکنش معاون لاریجانی به انتشار نامه امام
واکنش معاون لاریجانی به انتشار نامه امام قائم مقام دبير شوراي عالي امنيت ملي ... نبود؛ چرا كه برخي موضوعات مطرح در اين نامه در سطوح عاليه در حد امام(ره)، آقاي هاشمي و ... مجلس هم مرجع تعيين تكليف يارانه شير نيست · واکنش معاون لاریجانی به انتشار نامه امام ...
واکنش معاون لاریجانی به انتشار نامه امام قائم مقام دبير شوراي عالي امنيت ملي ... نبود؛ چرا كه برخي موضوعات مطرح در اين نامه در سطوح عاليه در حد امام(ره)، آقاي هاشمي و ... مجلس هم مرجع تعيين تكليف يارانه شير نيست · واکنش معاون لاریجانی به انتشار نامه امام ...
آخرين وصاياي امام را بخاطر بياوريد!
جناب آقاي كروبي و آقاي موسوي از شما مي خواهيم آخرين وصاياي امام را بخاطر بياوريد؛ ... در هدايت آن جامعه و جلوگيري از هرج و مرج، قانون يك عنصر تعيين كننده و الزامي بوده است. ... و فرانسه است؛ چرا كه اولاً در آمريكا با توجه به نظارت و انتخاب اصلي كانديداها توسط ... يك مطلبي برخلاف رأي يك نفر است نبايد بگويد شوراي نگهبان درست نيست.
جناب آقاي كروبي و آقاي موسوي از شما مي خواهيم آخرين وصاياي امام را بخاطر بياوريد؛ ... در هدايت آن جامعه و جلوگيري از هرج و مرج، قانون يك عنصر تعيين كننده و الزامي بوده است. ... و فرانسه است؛ چرا كه اولاً در آمريكا با توجه به نظارت و انتخاب اصلي كانديداها توسط ... يك مطلبي برخلاف رأي يك نفر است نبايد بگويد شوراي نگهبان درست نيست.
هاشمیرفسنجانی: تشکیل شورای فقها حرف جدیدی نیست
هاشمیرفسنجانی: تشکیل شورای فقها حرف جدیدی نیست-سیاست > چهره ها - رییس مجلس ... انتظار بجايي است كه بعد از تشكيل نظام اسلامي كه در سايه مجاهدات امام راحل و . ... آيا بهتر نيست با عمل به مر قانون و حركت در مسير تعيين شده، ديوان به راهي برود كه مقنن مقرر داشته ... چرا عناصر دولتی سعی می کنند مزار شمس را در تبریز معرفی کنند؟
هاشمیرفسنجانی: تشکیل شورای فقها حرف جدیدی نیست-سیاست > چهره ها - رییس مجلس ... انتظار بجايي است كه بعد از تشكيل نظام اسلامي كه در سايه مجاهدات امام راحل و . ... آيا بهتر نيست با عمل به مر قانون و حركت در مسير تعيين شده، ديوان به راهي برود كه مقنن مقرر داشته ... چرا عناصر دولتی سعی می کنند مزار شمس را در تبریز معرفی کنند؟
جنتی: طرح مصداق ظهور از غلط های روزگاراست
جنتی: طرح مصداق ظهور از غلط های روزگاراست دبیر شورای نگهبان در پایان خطبه دوم نماز جمعه ... جا را فرا خواهد گرفت چرا که مردم عربستان ساکت نمی نشینند و نمی توان با سرکوب آنها را خاموش کرد. امام جمعه موقت تهران گفت: تعیین مصداق برای. ... حضرت زهرا(س) گفت: صحبت کردن درباره ایشان کار آسانی نیست ولی می توان گفت حضرت زهرا ...
جنتی: طرح مصداق ظهور از غلط های روزگاراست دبیر شورای نگهبان در پایان خطبه دوم نماز جمعه ... جا را فرا خواهد گرفت چرا که مردم عربستان ساکت نمی نشینند و نمی توان با سرکوب آنها را خاموش کرد. امام جمعه موقت تهران گفت: تعیین مصداق برای. ... حضرت زهرا(س) گفت: صحبت کردن درباره ایشان کار آسانی نیست ولی می توان گفت حضرت زهرا ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها