تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1846578574




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

غيبت يا غفلت


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
غيبت يا غفلت
غيبت يا غفلت   نويسنده:سيد مهدي شجاعي   قطعه ي ادبي برگزيده در جشنواره ي کشوري بلاي جانسوز عصر ما غيبت نيست، غفلت است. حال و روز شيعه در اين عصر، از دو وجه بيرون نيست؛ يا معصوم خاتم را، امام را ولي الله اعظم را محبوب و مقصود و مقتداي خويش مي داند يا سر بر آستان محبوب و مقتدايي ديگر مي سايد. شيعه اگر گمان کند که حبيب و طبيب و نجات بخشي جز او در عالم هست، راه به خطا برده است و پا از صراط مستقيم تشيّع بيرون نهاده است. شيعه اگر در حضور آب، دل به سراب مي سپارد، چگونه نام خود را شيعه مي گذارد؟ شيعه بهتر از هر کس مي فهمد که «من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتةً جاهليةً». «هر که بميرد و امام زمان خود را نشناسد، به مرگ جاهليت مرده است». شيعه بهتر از هر کس مي فهمد که ميزان و معيار محبّت، امام است و هر محبّتي در راستاي محبّت امام، معنا مي شود. و اگر مدّعي است که مريد آن قطب عالم است، محب آن ولي الله الاعظم است، عاشق آن حجت خاتم است، اين حال و روز با عشق، سر سازگاري ندارد. کدام عاشقي بي ياد معشوق، زيستن مي تواند؟ کدام عاشقي، يک لحظه بي خاطره ي معشوق سر مي کند؟ کدام عاشقي هر از گاه به ياد معشوق مي افتد و محبوب را در رديف ديگر امور روزمره ي خويش مي بيند؟ کدام عاشق هجران کشيده اي خورد و خوراک و خواب و لذت مي فهمد؟ اين ننگ و عار براي عاشق نيست که از معشوق بشنود که ما تو را از ياد نمي بريم و مراعات تو را فرو نمي گذاريم و او ... و او بي اشتياق زيارت معشوق سر کند و ياد او را فرو بگذارد؟ اين اوج بي معرفتي محبّ نيست که بداند و بشنود که محبوب به شادماني او شاد مي شود، با اندوه او غمگين مي گردد، مريضي اش محبوب را بيمار مي کند، هر گاه دست به دعا بردارد، محبوب آمين مي گويد. و آن زمان که سکوت کند، محبوب، برايش و به جايش دعا مي کند و او سر از پاي نشناسد و قالب تهي نکند؟ آري بلاي جانسوز عصر ما غفلت است، غيبت نيست. «و غيبته منا». او غايب نيست، پرده بر چشم هاي ماست. چه کس صادقانه دست به دعا بر آورده است، مخلصانه امام خويش را طلب کرده است و پاسخ نگرفته است؟ برخي امام را طلب مي کنند و ديگران را هم. ايننان تا آن زمان که چشم به ابواب چند گانه دارند، دستشان به دامان امام نمي رسد. بعضي امام را طلب مي کنند امّا نه به خاطر امام که براي وصول به حاجات خويش. مي بيني که امام را صدا مي کند ـ با تضرّعي جانسوز و جگر خراش ـ امّا آنچه مي طلبد، ديدار حيات بخش امام نيست، حل مشکلات و وصول حاجات خويش است. اين سخن نه بدان معناست که در تلاطم مشکلات، به سراغ امام نبايد رفت و قضاي حوائج و استجابت دعا و رفع موانع را از او نبايد خواست؛ بلکه به عکس، همه چيز از نزول باران، تا شفاي بيماران را از امام بايد طلب کرد که تقدير و مشيت همه چيز در عالم به دست اوست و هيچ کار، بي اشارت مژگان او به سرانجام نمي رسد. سخن اين است که شوق ديدار امام چيزي است و عريضه و عرضه ي حاجات دنيوي، چيز ديگر. سخن اين است که ساقي اين بارگاه، به ظرفيت و جام همّت مهمان مي نگرد، محبوب، به ظرفيت دل محّب نگاه مي کند. «إنّ هذه القلوب اوعيةَ و خيرها اوعاها». يکي به هواي بهشت در مصيبت حسين (ع) اشک مي ريزد. يکي در مجلس حسين (ع)، بر مصيبت خويش مي گريد. و يکي را معرفت حسين و معرفت به مصيبت حسين (ع) مي گرياند. هر کس به قدر جام معرفت خويش، از دست هاي امام نوش مي کند. امام دست نيافتني نيست، دست هاي ما بسته است. امام در پرده ي غيبت نيست، پرده بر چشم هاي ماست. و آنچه ما را از زيارت امام محروم مي کند، غيبت امام نيست، غفلت ماست. منبع:ماهنامه ي موعود شماره ي 100  
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 293]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن