تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833155273
تجلي عاشورا و انقلاب حسيني در شعر شيعه(4)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
تجلي عاشورا و انقلاب حسيني در شعر شيعه(4) نويسنده: دكتر سيدحسين سيدي/هوشنگ استادي 5.بررسي اغراض، مضمون و ساختار لفظي و معنوي شعر حماسي-آييني عاشورايي در گستره ي ادب عربي 1-5.اغراض شعري(مدح، وصف، رثا، هجا)درست است كه همان اغراض شعري كهن، در اين شعر نيز وجود دارد، اما نوع و چگونگي بهرهبرداري از اين اغراض، جلوه اي ويژه و رويكردي متفاوت به آن مي بخشد.وصف، مدح، هجا و رثا در تاريخ ادبيات عربي از كاربردي ذاتي و ماهوي برخوردار است؛ به اين معني كه هر يك از اين شيوه هاي شعري، در همان هدف و عنوان كلّي-توصيف، ستايش، سرزنش، مرثيه-بكار برده مي شود، اما در شعر حماسي-آييني عاشورايي عملكردي ابزاري و آلي مي يابند و در خدمت اهداف، مضامين و باورهاي ديني قرار مي گيرند.به دو نمونه از اين اغراض با ذكر موارد خاص اشاره مي شود: 1-1-5.وصف: دعبل خزاعي نخست، شب هايي را توصيف مي كند كه ماهرويان پرده از رخسار برمي گرفتند و او روزها را به سرمستي ديدار آنان پشت سر مي گذارد: واذ هنّ يلحظم العيون سوافراً و يسترن بالايدي علي الوجنات و اذ كلّ يوم لي بلحظيّ نشوه يبيت لها قلبي علي نشوات (دعبل، همان، ص3ذ8) ترجمه:در آن هنگام(شب ها)ماهرويان نقاب از رخسار برمي گرفتند و گونههارا با دست مي پوشاندند هر روز ديدگانم سرمست ديدار آنان بود و قلبم به ياد آن مستي ها و خوشي ها، شب را به روز مي آورد. اما دعبل به دنبال آن،اين وصف را زمينه ساز پيمان شكني دشمنان اهل بيت (ع)قرار مي دهد: هم نقضوا عهد الكتاب و فرضه و محكمه بالزّور و الشّبهات (همان) ترجمه:آنان پيمان و فرمان قرآن و آيات محكم آن را به دروغ و شبه افكني گسستند. 2-1-5.هجا: در هجا كه شاعران به خود اجازه مي دهند در برابر دريافت صله، گستاخانه پرده دري كنند و هر صفت زشتي را بي پروا بر زبان برانند، شاعر شيعي با تصويرسازي هاي بي بديل، اين زشت نمايي را با ستم ستمگر و بي عدالتي و فريبكاري او پيوند مي دهد تا آرمان خواهي و مقاومت و پايداري را در انديشه و جان مخاطب خويش زنده نگاه دارد. ابن رومي در قصيده ي جيميه ي خود-سروده شده در رثاي يحيي عمرالحسين-نخست، تصوري هجو آلود از ستم عباسيان ارائه مي دهد: اجنّوا بني العبّاس من شنانكم و شدّوا علي ما في العياب و اشرجوا و خّلوا ولاه السّوء منكم و غيّهم فاحربهم ان يغرقوا حيث لجّجوا (ابن رومي، همان، ص653) ترجمه:اي بني عباس!زشتي هاي[كردار]خود را بپوشانيد و درپوش هاي [صندوق هاي كينه و دشمني خود]را ببنديد و بند كيسه هاي دشمني را بكشيد و بربنديد؛ و فرمانداران بدكردارتان را با گمراهيهايشان واگذاريد.چه شايسته اند درهمان منجلاب و باتلاق هاي[بدبختي و گمراهي خويش]فرو روند. ابن رومي آنگاه در بخش هاي پسين، آنان را از فرجام ناخوشايند و سقوط در ورطه ي نابودي برحذر مي دارد و اميداوارانه برپايي دولت حق را به شيعيان نويد مي دهد: غررتم اذا صدقتم انّ حاله تدوم لكم و الدّهر لونان اخرج لعلّ لهم في منطوي الغيث ثائراً سيسمولكم و الصّبح في اللّيل مولج (همان، ص654) ترجمه:فريب خورده ايد اگر پنداريد اين فرمانروايي براي شما دوام دارد؛ زيرا دنيا و روزگار دو رنگ سياه و سفيد دارد (گاهي به سود شماست و گاهي به زيانتان)شايد آنها در پايان اين دوران بارش(انقلاب و شورش)[دولت]و انتقام گيرنده اي داشته باشند كه بر شما برتري يابند؛ زيرا بامداد از دل تاريكي برمي آيد. 2-5.مضمون و درونمايه چنانچه در بخش بررسي ساختار و درونمايه ي شعر عاشورايي گذشت، شاعران متعهد شيعه در اين گسترده با تاثير از ابعاد گوناگون حادثه ي طف و نيز پيروي از تعاليم و آموزه هاي پيشوايان معصوم شيعه، مضامين و معاني نويي را افكندند و با هدفمند و جهت دار كردن سروده هاي خود ،زمينه ي شكل گيري و تحول شعر حماسي-ك آيييني عاشورايي را با ويژگي هاي منحصر به فرد و ايجاد مكتب ادبي مستقل شيعه فراهم ساختند.بررسي نمونه هاي ياد شده در ادب عربي نشان مي دهد اشعار عربي-قرن اول تا سوم هجري-با توجه به پيشينه طولاني و توانمند ادبي و پشت سر نهادن دوران شكوفايي و پيشرفت و برخورداري از گنجينه هاي پربار لغوي و نيز تكامل زبان شعري و تجربه ي كامل قالب هاي عروضي در گستره ي ايجاد تحول و انقلاب در مضمون به پختگي و انسجام رسيده است. 3-5.ساختار لفظي و معنوي درك ضرورت، انتقال و تبليغ مفاهيم، آموزه ها و تعاليم آييني و عاشورايي از سوي شاعران شيعي و توانايي علمي و ادبي بالاي آنان، گزينش و كاربرد اين رويكردها را در گستره ي ساختار لفظي و معنوي امكان پذير ساخت: 1-3-5:كاربرد زبان روزمره: شاعران شيعي با درك موقعيت تاريخي شعيه و فراز و نشيب هاي آن و با توجه به اهميت فراوان زبان شعر در پاسداري از سنگرهاي اعتقادي و انتقال آموزه ها و معارف حسيني به نسل هاي آينده، زبان مطنطن و سرشار از واژگان و تركيبات و اصطلاحات اديبانه ي ويژه ي خواص را كنار نهادند و به زبان روزمره و متداول در ميان مردم روي آوردند كه سرشار از سادگي و رواني بود.عقبة بن عمرو السهمي چنين مي سرايد: مررت علي قبر الحسين بكربلا ففاض عليه من دموعي غزيرها (شبر، همان، ج1، ص52) ترجمه:در كربلا بر قبر حسين گذشتم و اشك فراواني از ديدگان من بر تربت[پاك]او فرو ريخت. و يا كميت مي گويد: ذهب الّذين يعاش في اكنافهم لم يبق الّا شامت او حاسد (همان، ج2، ص184) ترجمه:كساني كه پناهگاه مردم بودند، رفتند (درگذشتند)و جز سرزنشگر يا حسود كسي باقي نماند. اين شيوه، با اشعار ديگر شاعران، همچون سيدحميري، دعبل، نمري، ابن رومي و سيدرضي استمرار مي يابد. 2-3-5.آزادي كامل در گستره گزينش واژگان و اجتناب از كاربرد پيرايه هاي لفظي رايج: رويكرد پيش گفته اين امكان را در اختيار شاعران شيعي قرار داد تا در حوزه ي گزينش واژگان مناسب ،به دور از هرگونه مصلحت گرايي و ملاحظات اديبانه يا منازعات رايج در محافل شعري درباري، از آزادي كامل برخوردار باشند و هدف را قرباني و فداي وسيله نسازند و با اجتناب از پيرايه ها و آرايه هاي لفظي رايج، در جستجو و بررسي لغوي خود به افراط و تفريط دچار نگردند.كميت با توجه به اين ويژگي مي سرايد: وقتيل بالطّفّ غودر منه بين غوغاء امة و طغام (همان، ج1، ص190-191) ترجمه:كشته ي طفّ(كربلا)كه در ميان هياهو و غوغا و جار و جنجال قومي پست [بر زمين تفتيده]رها شده است. و اين سروده ي دعبل: توفّوا عطاشاً بالفرات فليتني توفّيت فيهم قبل حين وفاتي (دعبل، همان) ترجمه:آنان دركنار فرات تشنه لب جان باختند.اي كاش من نيز پيش از فرا رسيدن مرگم، در ميان آنان[بودم]و با ايشان جان مي دادم. 3-3-5.كاربرد واژگان اعتقادي با بار معنايي جديد: يكي از ويژگي هاي برجسته ي ساختار لفظي و معنوي شعر حماسي آييني عاشورايي، كاربرد واژگان اعتقادي با معناي جديد همچون ولي، امام، ثارالله، الوترالموتر، مهدي، انتظار، حجه الله، بقيه الله وجز آن مي باشد.كميت مي گويد: وقالوا ترابيّ هواه ودينه بذلك ادعي دبينهم و القّب (بشر، همان، ج1، س185-186) ترجمه:و گفتند او در عشق و آيينش ترابي است(طرفدار ابوتراب علي(ع)و علوي مذهب است)و من به همين نام و لقب در ميان آنان خوانده مي شوم. و هم سروده است: و اوجب يوماً بالغدير ولاية علي كلّ برّ من فصيح و اعجم (اميني، همان، ج2، ص192) ترجمه:و در روز غدير ولايت علي(ع)را بر هر نيكوكاري از عرب و عجم واجب فرمود. دعبل نيز اينگونه درباره ي مفهوم انتظار مي سرايد: فلوا الّذي ارجوه في اليوم اوغد تقطّع نفسي اثرهم حسرات (دعبل، همان، ص46) ترجمه:اگر اميدوار آن كس نبودم كه امروز يا فردا خواهد آمد،[بند بند] جانم از حسرت هايي كه[درفقدان]ايشان ابراز مي داشتم، از هم مي گسست. 4-3-5.تشخيص هيئت موسيقيايي كلمات و تركيب آن با ويژگي الهام دروني شاعر: اين تشخيص و تركيب، موجي از اهتزاز و جنبش و شور بيروني و دروني را در مخاطبان برمي انگيزد و آنان را براي همذات پنداري و اثرپذيري آماده مي سازد. دي الجّن با توجه به اين ويژگي سروده است: يا عين في كربلا مقابر قد تركن قلبي مقابر الكرب (شبر، همان، ج1، ص284) ترجمه:اي چشم[اشك ريز من]در كربلا گورهايي است كه آرامگاههايي از محنت و سختي در قلب من بر جاي نهاده است. و يا دعبل با جهت دهي اين دو خصوصيت مي سرايد: راس ابن بنت محمّد و وصيّه يا للرّجال علي القناة يرفع (دعبل، همان، ص150) ترجمه:واي بر شما مردان!سر پسر و دختر پيامبر و جانشين او، بر نيزه بلند است. 5-3-5.توجه به جنبه دلالي و ارتباطي خيال: بر خلاف بسياري از شاعران برجسته ي عرب، شاعران عاشورايي براي تحقق آرمان هاي مكتبي و گسترش آموزه هاي حسيني(ع)بيشتر به جنبه ي دلالي و ارتباطي صور خيالي شاعرانه و نه حيثيت استقلالي و ذاتي آن(پرداختن به خصوصيات و پيرايه هاي لفظي و لغوي و تفنن هاي ادبي)اهميت مي دادند.ديك الجن سروده است: كم شرقت منهم السّيوف و كم رويت الارض مّن دم سرب (شبر، همان، ج1، ص284) ترجمه:چه بسيار شمشير كه از[خون]ايشان سيراب شد (باريختن خون ايشان، درخشيدن گرفت)و چه بسا كه زمين از خون روان و جاري[ايشان] آبياري گشت. 6-3-5.تلفيق و سازگاري ميان زبان عاطفي و حماسي و پيوند آن با انديشه ي ديني شاعر: در آفريده هاي شعري ادبيات عربي، همواره ميان زبان عاطفي و حماسي نوعي گسست و جدايي مشاهده مي شد؛ چرا كه از نظر شاعران، شعر عاطفي با رقّت و نازكدلي همراه بود و شعر حماسي با شكوه وفخامت؛ و اين هر دو به طور معمول در يك سبك و غرض خاص، قابل جمع نبود؛ اما شعر حماسي-آييني عاشورايي از يك سو توفيق يافت ميان زبان عاطفي و حماسي تلفيق و هماهنگي برقرار سازد و از سوي ديگر توانست با پيوند استوار آن با درونمايه هاي انديشه هاي ديني، زمينه هاي شكل گيري يك سبك شعري مستقل را فراهم نمايد. دعبل در بخشي از قصيده ي تائيه، نخست حزن آلود و غمگنانه، از تجاوز به حريم خاندان پيامبر(ص)شكايت مي كند: وآل رسول الله تسبي حريمهم و آل زياد ربّه الحجلات (دعبل، همان، ص46) ترجمه:به حريم خاندان پيامبر خدا تجاوز مي شود و خاندان زياد در حجله هاي [شادماني وسرور]به سر مي برند. سپس با زباني پرشكوه، نفس خود را به آينده روشن و فرجام نيك، مژده مي دهد: فيا نفس طيبي ثمّ يا نفس ابشري فغير بعيد ما هوآت (دعبل، همان، ص47) ترجمه:پس اي نفس!شادمان باش و اي جان!بر تو مژده با كه آنچه آمدني است چندان دور نمي باشد. 7-3-5:استفاده از تشبيهات تمثيلي برگرفته از آيات قرآني و معارف ديني: از جمله ويژگي هاي ساختار لفظي و معنوي اين شعر، قرار گرفتن تشبيهات تمثيلي برگرفته از آيات قرآني و معارف ديني در بافت و ساختار هنرمندانه براي اثبات حقانيت خلافت و ولايت سلاله ي نبوت و انعكاس فضايل ايشان است. سيدحميري درباره نزول آيه ي تطهير و اختصاص آن به اصحاب كساء چنين سروده است: انّ يوم التّطهير يوم عظيم خصّ بالفّضل فيه اهل الكساء (اميني، همان، ج2، ص343) ترجمه:روز[نزول]آيه تطهير، روز بزرگي است كه در آن، آل عبا به برتري و فضل ويژگي يافتند. و يا كميت وجوب ولايت اميرالمومنين(ع)را اينگونه به تصوير مي كشد: عليّ اميرالمومنين و حقّه من الله مفروض علي كلّ مسلم و انّ رسول الله اوصي بحقّه و اشركه في كلّ حقّ مقسّم (همان، ص286) ترجمه:علي (ع)اميرو سرورمومنان است و حق [ولايت]او از جانب خدا بر هر مسلماني واجب است.پيامبر خدا به حق او سفارش فرمود و او را در هر حق تقسيم شدهاي شريك فرمود. افزون بر موارد جزئي مذكور، رجزها و سروده هاي مشهورو بلند عاشورايي، مانند هاشميات كميت، تائيه ي دعبل و جيميه ي ابن رومي-كه به برگزيدههايي از آن در بخش هاي مختلف مقاله اشاره شد-مصاديق بارز و شواهد صادق تحقق اين رويكرد از سوي شاعران متعهد شيعي به شمار مي روند. 6.نتيجه پيامدهاي ارزشي و ادبي شعر عاشورايي شعر حماسي آييني عاشورايي در روند تكاملي خود، پيامدهاي ارزشي و ادبي مهمي را برجا نهاد كه نخست، شماري از اثرگذارترين آنها مذكور مي گردد؛ سپس به دور مورد خاص از تحقق اين پيامدها در شعر معاصر شيعه(در دو قالب قديم و جديد)اشاره مي شود: 1.حفظ و استمرار ارزش ها و آرمان هاي علوي و حسيني و انتقال آنها به نسلهاي آينده؛ 2.تصويرسازي منسجم و اثرگذار از رويدادهاي جانگداز كربلا و حفظ ثبت آنها در حافظه ي تاريخي شيعه؛ 3.فراهم ساختن زمينه ي شكل گيري شعر حماسي-آييني عاشورايي كه هم ويژگي هاي سنتي رثا را در خود داشت و هم نوآوري هاي شگفت و شورآفرين در آن به چشم مي خورد؛ 4.دميدن روحيه ي مقاومت و پايداري و ايثار در شعر شاعران شيعي و نفوذ آن در زندگي فردي و اجتماعي شيعيان؛ 5.برخورداري از جايگاهي بنيادين در شكل گيري مكتب ادبي مستقل شيعه و تاسيس سبك ويژه-با تحول در جهت دهي اغراض و انقلاب در مضمون و درونمايه و دگرگوني در ساختار لفظي و معنوي، چنانچه در بخش هاي مربوط به هر يك مذكور گشت-و منحصر به فرد شعري در گسترده ي زبان و ادبيات عربي؛ 6.عامل تبليغي و ارتباطي مهم مكتب تشيع در عرصه ي رويارويي و مقابله با دستگاه هاي پرزرق و برق و عظيم تبليغاتي دشمن ؛ 7.سرچشمه ي هميشه جوشان در قلمرو ابداعات و نوآوري هاي شاعرانه و جهت بخشي پويا به جريان هاي فكري و ادبي ديني و غير ديني در دوره هاي گوناگون. شيخ محمدعلي يعقوبي، از اعلام ادب و شاعر معاصر شيعي و عراقي در قصيده اي با عنوان "ميلاد ابي الشهداء"در يك تابلوي زيباي شاعرانه، در آغاز، خصلت هاي نيكو و جايگاه بلند امام(ع)را به تصوير مي كشد: اعد الطّرف دون ادني علاه ستراه يرتدّ و هو كليل سودد تقصر الكواكب عنه و علي هامة الضّراح يطول (شبر، همان، ج10، ص109) ترجمه:از نزديكترين نقطه به بلنداي[جايگاه]او بنگر؛ نگاهت خسته و ناتوان بازمي گردد.بزرگي و سيادتي[مي بيني]كه[دست]ستارگان از آن كوتاه است و تا اوج كرم و بخشش، امتداد و گسترش دارد. شاعر به دنبال آن، با اشاره اي زيركانه به مفهوم آب در حماسه ي ثارالله، مفهوم فدا شدن و تقديم قرباني را مطرح مي سازد: لاتجاري يديه نيلاً اذاما طفحت دجلة وفاق النّيل قرّب النّفس للاله فداء اين منه الذّبيح اسماعيل (همان) ترجمه:دجله و نيل آنگاه كه [خروشان از بستر خويش]لبريز شوند و فيضان كنند، به بخشش دستان او نتوانند رسيد.جان خويش را فدا و قرباني معبود خود ساخت.اين فدايي كجا و اسماعيل ذبيح كجا؟ ادونيس-شاعر شيعي و معاصر سوري-در تصويري آكنده از حزن واندوه و درد و با زباني شورانگيز و حماسي، تنهايي و غربت و بي ياوري امام حسين(ع)را در زير زخم شمشير و تيغ و تير دشمن و همراهي و خضوع پديده هاي هستي را در برابر او عاشقانه مي سرايد: وحينما استقرّت الرّماح في حشاشة الحسين و ازّيّنت بجسد الحسين وداست الخيول كلّ نقطة في جسد الحسين واستبلت و سرقت ملابس الحسين رايت كلّ حجر يحنو علي الحسين رايت كلّ زهرة تنام عند كيف للحسين رايت كلّ نهر يسير في جنازة الحسين (رجايي، 1382ش، ص163) ترجمه:چون نيزه ها بر جان حسين(ع)نشست و آرام و قرار گرفت، و با پيكر حسين(ع)آراسته و تزيين شد، و اسبان جاي جاي پيكر حسين(ع)را در زير سم خود [لگدكوب]كردند، و جامه هاي حسين(ع)ربوده[وميان دشمنان]تقسيم شد، هر سنگ را ديدم كه به حسين مهر مي ورزيد و ديدم هر گل كنار حسين(ع)مي آرمد، و هر رود را ديدم كه وراي پيكر حسين(ع)، روان و جاري است. منابع 1.اصفهاني، ابوالفرج، الاغاني؛بيروت:داراحياء التراث العربي،[بي تا]. 2.ــــ ، مقاتل الطالبيين، بيروت:دراالمعرفة،[بي تا]. 3.اميني، عبدالحسين، الغدير؛ قم:مركز الغدير للدراسات الاسلامية، 1416ق/1995م. 4.بلاشر، رژي، تاريخ الادب العربي؛ ترجمه ي ابراهيم كيلاني؛ دمشق: دارالفكر، 1984م. 5.بيضون، ابراهيم؛ ملامح التيارات السياسية في القرن الاول الهجري؛ بيروت:دارالنهضة العربية، 1979م. 6.حسين، طه؛ تاريخ العربي؛ بيروت:دارالعلم للملاميين، 1981-1998م. 7.حوفي، احمدمحمد، ادب السياسة في العصر الاموي، قاهره:دارالنهضة، 1979م. 8.خزاعي، دعبل بن علي، ديوان شعر؛ شرح مجيد الطراد؛ بيروت: دارالجيل، 1978م. 9.رجايي، نجمه؛ شعر و شرر؛ مشهد:دانشگاه فردوسي، 1382. 10.رضي، محمدبن الحسين؛ ديوان شعر؛ شرح دكتر يوسف شكري فرحات؛ بيروت:دارالجيل، 1415ق/1995م. 11.شبر، جواد؛ ادب الطف؛ بيروت:دارالمرتضي، 1988م. 12.ضيف، شوقي؛ تاريخ الادب العربي قاهره:درالمعارف، 1960م. 13.عبدالجليل، ج.م؛ تاريخ ادبيات عرب؛ ترجمه ي آذرتاش آذر نوش؛ تهران:اميركبير، 1374ش. 14.فاخوري، حنا؛ تاريخ ادبيات زبان عربي؛ ترجمه ي عبدالمحمد آيتي؛ تهران:توس، 1376. 15.قمي، عباس؛ نفس المهموم؛ قم:ذئوي القربي، 1421ق/1379ش. 16.كرباسي، محمدصادق محمد؛ دائرة المعارف الحسينية؛ لندن:المركز الحسيني للدراسات، 1421ق. 17.گيب، آلكساندر راسكين؛ درآمدي بر ادبيات عرب؛ ترجمه ي يعقوب آژند؛ تهران:اميركبير، 1363ش. 18.يعقوبي، احمدبن اسحاق؛ تاريخ يعقوبي؛ قم:موسسه و نشر فرهنگ اهل بيت،[بي تا]. منبع:فصلنامه شيعه شناسي شماره 28 /ن
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 893]
صفحات پیشنهادی
تجلي عاشورا و انقلاب حسيني در شعر شيعه(3)
تجلي عاشورا و انقلاب حسيني در شعر شيعه(3) نويسنده: دكتر سيدحسين سيدي/هوشنگ استادي 4.كلمه و كلام در شعر عاشورايي و زبان و ساختار اين شعر كلمه و واژه در ...
تجلي عاشورا و انقلاب حسيني در شعر شيعه(3) نويسنده: دكتر سيدحسين سيدي/هوشنگ استادي 4.كلمه و كلام در شعر عاشورايي و زبان و ساختار اين شعر كلمه و واژه در ...
تجلي عاشورا و انقلاب حسيني در شعر شيعه(4)
تجلي عاشورا و انقلاب حسيني در شعر شيعه(4) نويسنده: دكتر سيدحسين سيدي/هوشنگ استادي 5.بررسي اغراض، مضمون و ساختار لفظي و معنوي شعر حماسي-آييني ...
تجلي عاشورا و انقلاب حسيني در شعر شيعه(4) نويسنده: دكتر سيدحسين سيدي/هوشنگ استادي 5.بررسي اغراض، مضمون و ساختار لفظي و معنوي شعر حماسي-آييني ...
تجلي عاشورا و انقلاب حسيني در شعر شيعه(2)
تجلي عاشورا و انقلاب حسيني در شعر شيعه(2) نويسنده: دكتر سيدحسين .... 4-1-3.حق گرايي به جاي مصلحت طلبي: كميت در قصيده اي از هاشميات خود بي باكانه، با ...
تجلي عاشورا و انقلاب حسيني در شعر شيعه(2) نويسنده: دكتر سيدحسين .... 4-1-3.حق گرايي به جاي مصلحت طلبي: كميت در قصيده اي از هاشميات خود بي باكانه، با ...
تجلي عاشورا و انقلاب حسيني در شعر شيعه(1)
تجلي عاشورا و انقلاب حسيني در شعر شيعه(1) نويسنده: دكتر سيدحسين سيدي/هوشنگ استادي چكيده اين مقاله با بررسي زمينه هاي ... كليد واژهها:ادبيات عربي، شعر شيعه، شعر عاشورايي، ارزش ديني. 1. ..... خدمات علمي جابربن يزيد جعفي به اسلام و شيعه(4) ...
تجلي عاشورا و انقلاب حسيني در شعر شيعه(1) نويسنده: دكتر سيدحسين سيدي/هوشنگ استادي چكيده اين مقاله با بررسي زمينه هاي ... كليد واژهها:ادبيات عربي، شعر شيعه، شعر عاشورايي، ارزش ديني. 1. ..... خدمات علمي جابربن يزيد جعفي به اسلام و شيعه(4) ...
تجلی عشق در حماسه عاشورا
تجلي عاشورا و انقلاب حسيني در شعر شيعه(4) نويسنده: دكتر سيدحسين ... بررسي اغراض، مضمون و ساختار لفظي و معنوي شعر حماسي-آييني عاشورايي در گستره ي .
تجلي عاشورا و انقلاب حسيني در شعر شيعه(4) نويسنده: دكتر سيدحسين ... بررسي اغراض، مضمون و ساختار لفظي و معنوي شعر حماسي-آييني عاشورايي در گستره ي .
شعر شیعی
درباره (شعر شیعی) نیز می توان گفت که نماد تفکر و اعتقادات و فرهنگ مکتبی شیعه، در ... تجلي عاشورا و انقلاب حسيني در شعر شيعه(4) نويسنده: دكتر سيدحسين ...
درباره (شعر شیعی) نیز می توان گفت که نماد تفکر و اعتقادات و فرهنگ مکتبی شیعه، در ... تجلي عاشورا و انقلاب حسيني در شعر شيعه(4) نويسنده: دكتر سيدحسين ...
انقلاب شعر
انقلاب شعرنیم نگاهی به جریان شعر انقلابامید مهدی نژادانقلاب اسلامی ایران تنها انقلابی ... حماسی به رسمیت شناخته شد.4 - احیای قالبهای کهنهتا پیش از جریان شعر انقلاب حتی ... تجلي عاشورا و انقلاب حسيني در شعر شيعه(2) نويسنده: دكتر سيدحسين ...
انقلاب شعرنیم نگاهی به جریان شعر انقلابامید مهدی نژادانقلاب اسلامی ایران تنها انقلابی ... حماسی به رسمیت شناخته شد.4 - احیای قالبهای کهنهتا پیش از جریان شعر انقلاب حتی ... تجلي عاشورا و انقلاب حسيني در شعر شيعه(2) نويسنده: دكتر سيدحسين ...
خدمات علمي جابربن يزيد جعفي به اسلام و شيعه(3)
احادیث و روایات: امام حسین (ع):روزه رجب و شعبان توبه اى از جانب خداى عزيز است. .... تجلي عاشورا و انقلاب حسيني در شعر شيعه(4) · تجلي عاشورا و انقلاب حسيني در ...
احادیث و روایات: امام حسین (ع):روزه رجب و شعبان توبه اى از جانب خداى عزيز است. .... تجلي عاشورا و انقلاب حسيني در شعر شيعه(4) · تجلي عاشورا و انقلاب حسيني در ...
اهمّ مباني تفسير قرآن از منظر مفسران شيعه (5)
اهمّ مباني تفسير قرآن از منظر مفسران شيعه (5)-اهمّ مباني تفسير قرآن از منظر مفسران شيعه (5) نام نویسنده: دكتر ... تجلي عاشورا و انقلاب حسيني در شعر شيعه(4) ...
اهمّ مباني تفسير قرآن از منظر مفسران شيعه (5)-اهمّ مباني تفسير قرآن از منظر مفسران شيعه (5) نام نویسنده: دكتر ... تجلي عاشورا و انقلاب حسيني در شعر شيعه(4) ...
اهمّ مباني تفسير قرآن از منظر مفسران شيعه (4)
اهمّ مباني تفسير قرآن از منظر مفسران شيعه (4)-اهمّ مباني تفسير قرآن از منظر مفسران شيعه (4) نام نویسنده: دكتر ... تجلي عاشورا و انقلاب حسيني در شعر شيعه(1) ...
اهمّ مباني تفسير قرآن از منظر مفسران شيعه (4)-اهمّ مباني تفسير قرآن از منظر مفسران شيعه (4) نام نویسنده: دكتر ... تجلي عاشورا و انقلاب حسيني در شعر شيعه(1) ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها