تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834868989
شعر شیعی
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: شعر شیعی
اگر بپذیریم که شعر و ادبیات هر قوم یا مکتب و آیین، آیینه ی افکار و باورها و گرایش های آن است. درباره (شعر شیعی) نیز می توان گفت که نماد تفکر و اعتقادات و فرهنگ مکتبی شیعه، در آیینه ی ادبیات شاعران ولایی شیعی متجلی است. از آن جا که «غدیر» نماد تشیع است، چندان هم گزاف نیست اگر «شعر غدیر» را با «شعر شیعی» هم خانواده و هم سو به شمار آوریم. بُعد محتواییاگرچه «غدیرخم» و «ولایت علوی» سرچشمه جوشش شعر شیعی و پدید آمدن غدیریه های ماندگار است، اما در نگاهی وسیع تر، آنچه به مقوله هایی همچون: اهل بیت، ولایت ائمه، محبت ذوی القربی، امامت علی ابن ابی طالب، فضایل و مناقب، خاندان عصمت و مدایح و مراثی عترت پیامبر مرتبط باشد، به نوعی شعر شیعی محسوب می شود و این درون مایه ها به گستردگی در ادبیات شیعه مطرح است. از آن جا که امام امیرالمؤمنین(ع) نشان کمال دین و ارائه الگوی شایسته برای هدایت جامعه است، شاعران شیعی نیز همین جوهره ناب را در سروده های آیینی خویش بر محور ولایت مطرح کرده و فرهنگ غنی شعر شیعی را بنیاد نهاده اند. شعر شیعی هم مدیحه دارد، هم مرثیه و حماسه. ولی بارزترین شاخصه شعر شیعی پرداختن به مسأله امامت اهل بیت و هدایت گری خاندان عصمت و احیای یاد و نام و فضایل آنان و بازگو کردن مظلومیت های خاندان رسالت و افشای جنایات ظالمان نسبت به دودومان پاک حضرت رسول(ص) است. از این رو در آیینه شعر شیعی و در رواق ادبیات ولایی و آیینی، تصویری از پاکی ها و فضیلت ها و مبارزات حق طلبانه و مظلومیت عترت و جلوه های حماسه عاشورا و فرهنگ غدیر دیده می شود. ریشه ها و رویش هاگفته شد که شعر شیعی نشأت گرفته از باورهای ناب معتقدان به ولایت علوی است و آبراهه ی زلال و پایان ناپذیر آن غدیرخم است. با پیشینه های درخشان و پیش کسوتانی نامور محتوایی سرشار و غنی و متأثر از آیات کلام الله و معارف اهل بیت و اشارات قرآنی و حدیثی به مناقب صاحب ولایت و ثقل اصغر . از زمان حسان بن ثابت، که در روز غدیرخم به اذن پیامبر خدا برخاست و واقعه غدیر را سرود، تا زمان حاضر اشعار فراوانی با محتوای یاد شده و جوهره غدیری درباره امامت حضرت علی(ع) سروده شده و شاعران عرب و فارس درباره آن ادای حق کردند. هر شیعه متعهد و ولایی احساس وظیفه می کرده که برای جاودانه ساختن حقیقت متجلی در غدیر و مرام و مذهب اهل بیت عصمت، از قدرت و طبع شعری خود بهره گیرد و رنگ ولایت به سروده های خویش بزند، تا به خاطر برخورداری از این «صبغه الله» رنگ جاودانه یابد و همین سبب پیدایش حجم عظیمی از مدایح علوی شده است.اگر به کتاب جاودانه «الغدیر» نظر افکنیم، می بینیم که زنده یاد «علا مه امینی» مباحث این کتاب جهانی را بر مبنای غدیریه های شاعران عرب و فضایل حضرت امیر از صدر اسلام تا زمان مؤلف سامان داده است و قرن به قرن، شاعران غدیر را معرفی و به نقل و مستند سازی اشعارشان پرداخته است. رسول اکرم و امامان شیعه نیز مدافع و مروج این گونه مدایح بوده اند و شعر شاعران هم در این عرصه ارزش و اعتبار و مانایی یافته است؛ چرا که آنان به ستایش خورشید پرداخته اند و «مادح خورشید، مداح خود است». عاشورا: اسطوره شعر شیعیجایگاه «شعر عاشورا» در میان شعر شیعی، همچون نگینی درخشان در حلقه ی ادبیات مکتبی است. ورود حماسه ی کربلا به حیطه ی شعر و ادب، یکی از عواملی ماندگاری و پایایی آن نهضت است؛ چرا که قالب تأثیرگذار و نافذ شعر و مرثیه، میان دل ها و عاطفه ها از یک سو، و حادثه عاشورا از سوی دیگر پیوند زده و احساس های شیفتگان را به آن ماجرای خونین و حماسی وصل کرده است.ادبیات عاشورایی، از غنی ترین ذخیره های فکری و احساسی شیعه است. از سوی دیگر، حماسه ی کربلا هم در زبان شعری شاعران تأثیر نهاده و ادبیات رثایی و سوگ سروده های مذهبی را غنا و اعتلایی ویژه بخشیده است. برخی از شاعران نیز ماندگاری نام خویش را مدیون پرداختن به توصیف و ترسیم قیام کربلایند و گاهی با یک شعر عاشورایی، شهره و جاوید گشته اند، همچون محتشم کاشانی و ترکیب بند ماندگاراو: باز این چه شورش است که در خلق عالم است...پرداختن به عاشورا با زبان شعر، هم توصیه ی امامان شیعه بوده است، هم مورد ستایش و تقدیر و تشویق آنان. فضیلت هایی که برای سرودن شعر برای حادثه عاشورا و احیای آن واقعه با زبان شعر بیان شده، انگیزه ی بسیاری از شاعران شیعی و علاقه مندان به اهل بیت برای سرودن مراثی عاشورا گشته است. امام صادق(ع) فرموده است: «ما من احد قال فی الحسین شعراً فبکی و ابکی به إلا اوجب الله تعالی له الجنه و غفر له(1)؛هیچ کس نیست که درباره ی حسین(ع) شعری بگوید و بگرید یا با آن بگریاند، مگر آن که خداوند، بهشت را بر او واجب کند و او را بیامرزد» این ستایش عظیم، پشتوانه ی پدید آمدن بخش عظیمی از فرهنگ شعر شیعی و زمینه ی ادبیات عاشورایی بوده است. شعر عاشورا، سبک هایی گوناگون دارد. برخی با سرودن سوزناک ترین مرثیه ها، عواطف را بر انگیخته و بیشتر به جنبه ی عاطفی و روحی آن پرداخته اند و مقتل نگاری منظوم کرده اند. برخی هم، به خصوص شاعران متأخر و معاصر، چه عرب زبان یا فارسی زبان، نگاهی منتقدانه به برخورد صرفاً سوگوارانه و گریه آمیز با حماسه ی کربلا داشته اند و بیشتر از زاویه ی حماسه و انقلاب و شور ستم ستیزی به آن واقعه نگریسته اند و از عاشورا، اهرمی برای گسترش بیداری و شورو مبارزه با خفقان و بیداد ساخته اند. به عبارت دیگر: برخی در سروده های عاشورایی خویش به بیان «چه شد؟» و نقل وقایع پرداخته اند، و گروه دیگر به ترسیم این که «چرا شد؟» و به فسلفه ی قیام و درس ها و پیام های آن واقعه پرداخته اند. و هر دو به جای خویش نیکو عمل کرده اند؛ چرا که پرداختن به «چرا» جز با آگاهی از «چگونه» میسر نیست.شعر عاشورا، در واقع به گونه ای ادعا نامه ی شیعه علیه همه ی دستگاه ها ی ستمگر است که در «بنی امیه» تبلور یافته است. شعر عاشورا، نقد حکام غاصب و احیای مفاهیم زنده و زندگی ساز دین و نشر ارزش های ماندگاری است که زیر بنای فداکاری و جهاد و جانبازی در راه عقیده به شمار می رود. خط روشن امامان نیز از این رهگذر، ماندگار و روشن گشته است. حضرت رضا(ع) به شاعر بزرگ شیعه، «دعبل خزاعی» می فرماید: «ای دعبل! برای حسین بن علی مرثیه بگو، چرا که تو تا زنده ای، یاور ما و ستایشگر مایی، پس تا می توانی از یاری ما کوتاهی مکن»(2) این اشاره، گویای آن است که «شعر عاشورا» به نوعی در مسیر و خط نصرت اهل بیت پیامبر و ترویج افکار و مکتب این خاندان به شمار می آید. بی جهت نیست که شاعران شیعه و مرثیه سرایان عاشورایی، پیوسته در معرض خطر جانی و تهدید جدی از سوی حکام جور بوده اند؛ چرا که شعر عاشورا، اغلب انتقال دهنده ی فرهنگ شهادت و خط حمایت از خاندان مظلوم پیامبر بوده است. با این حساب، سزاوار است که شاعران عاشورایی، در پدید آوردن آثار عاشورایی به نکاتی از قبیل: محتوای عالی و معتبر و آرمان گرا، قوت ادبی و استواری زبان ادبی، پرهیز از زبون نمایی عاشوراییان، اجتناب از نشر خرافات به نام مذهب و عاشورا، شناختن و شناساندن چهره های تابان و الهام بخش قهرمانان کربلا و انتقال «پیام های عاشورا» به نسل امروز و فرداییان تاریخ توجه داشته باشند. در این صورت است که «شعر عاشورا» به مرز استاندارد و حد کمال خویش می رسد و مورد ستایش ائمه شیعه قرار می گیرد. قائمه جاودانه هادر بررسی آثار ماندگار شعر شیعی به چهره های قوی، پر جاذبه، نافذ و اثرگذار بر می خوریم؛ کسانی همچون حسان بن ثابت، کمیت اسدی، سید حمیری، عبدی کوفی، دعبل خزایی، ابن رومی، ابوفراس همدانی، صاحب بن عباد، مهیار دیلمی، سید رضی و سید مرتضی، کاظم ازری، ابراهیم فخرومی، مصطفی جمالدین و ...در میان سرایندگان فارسی زبان نیز این نام ها در پهنه ادب و شعر یشعی برای ما بسیار آشناست: کسایی مروزی، دقیقی طوسی، منوچهری دامغانی، ناصر خسرو قبادیانی، فرودسی طوسی، عطار نیشابوری، ابن یمین فریومدی، واعظ کاشفی، نظیری نیشابوری، حزین لاهیجی، هاتف اصفهانی، عمان سامانی، محتشم کاشانی، خوشدل تهرانی، شهریار تبریزی، الهی قمشه ای....بسیاری از اهل ذوق و ادب نیز کوشیده اند گهرهای پراکنده ای را که در خزانه شعر شیعی است، گرد آورند و مجموعه ای از اشعار ولایی و غدیری عرضه کنند. شمارش این آثار و مجموعه ها نیز به درازا می کشد. اما چاره ای ذکر نام برخی از آنان، هر چند گذرا بدون معرفی و صرفاً جهت ارائه نمونه، نیست؛ آثاری همچون: بیعت با خورشید، پاسداران غدیر، چکامه کوثریه، در ساحل غدیر، دریا در غدیر، غدیر در شعر فارسی، گلبانگ غدیر، گوهر عشق، ولایت نامه، یک جرعه از غدیر، در خلوت علی، همای رحمت، دسته گل محمدی، یک قطره از دریا، علی در شعر و ستایش فارسی، جلوه های ولایت در شعر فارسی، سرود غدیر، آیینه جمال و جلال، ستایش گران خورشید و ... هر یک از این نام ها، عنوان کتابی است گرد آمده از سروده های شاعران شیعی بر محور ولایت و امامت و تفکر شیعی و آرمان های اهل بیتی. باید به همه این گردآورندگان و سرایندگان دست مریزاد گفت و اجرشان را از خدا طلبید.این تلاش از دیرباز جریان داشته و هنوز هم جاری است و در آینده نیز جریان خواهد داشت؛ چرا که هم آفرینش های ادبی و شعری بر محور و مدار ولایت باورهای تشیع بی انقطاع و گسست است و هم انگیزه ولایت مداران و شیفتگان ارزش های ولایی و اهل بیتی روز افزون. شعر شناخت و شهودرواست که شعر شیعی را از منظری دیگر، «شعر و شناخت شهود» بدانیم. بارقه ای که به دل شاعر ولایی می افتد و شوری عرفانی که او را به تمجید خورشید و ستایش نور را می دارد، فروغ یک شهود است؛ جلوه ای است که در دل های روشن و بر صفحه فکرهای پیراسته و شفاف پدید میآید. از سوی دیگر، آمیخته به حکمت و دانش و آکنده از معرفت و بینش است.به تعبیر یکی از نویسندگان: «هر گاه شعر می خواهد از جوشش خم غدیر بسراید، پیش از آن باید گویشی از کوثر ولایت علوی بنمایاند. شعر غدیر به تبیین یک حقیقت می پردازد؛ حقیقتی که سر حلقه هر معرفت دیگری است. شعر غدیر، تنها پرداختن به یک رویداد نیست. که نمود یک نماد بینشی است، آن هم بینشی ارزشی که ریشه در ملکوت دارد؛ یعنی کسی که از غدیر می گوید، نه تنها از محمد و علی(ع) که از خدا می گوید؛ یعنی شعر، زبان گویای حقیقت می شود در مجرای زمان»(3).اگر شاخصه شعر والای شیعی را برخورداری از بینش و حکمت بدانیم و شاعر مکتبی را اندیشمندی صاحب فکر و دانش و معرفت شهودی بشناسیم، بیراهه نرفته ایم. بر این اساس، بر شاعر مکتبی و شیعی می سزد که پا به پای رشد ادبی و قوت بیانی و تحصیل زیبایی های واژگان و تعابیر در سروده های خود، بر عمق و محتوای آن هم بیفزاید و تابلو یی از معرفت و شهود خود به نمایش بگذارد. تعهد شعریدر سخن گفتن از شعر شیعی به عنصر تعهد و موضع بر می خوریم. پیشینه پر افتخار شعر شیعی نشان دهنده این عنصر است. در دوران های خفقان بار اموی و عباسی، شاعران مکتبی و پروردگان دامن اسلام و پیروان صدیق حق، با شمشیر شعر به میدان می آمدند و به تأیید حق و عدل و بیان فضایل امامان می پرداختند. کسانی همچون «فرزدق»، «عوف بن عبدالله»، «کمیت»، «عبدالله بن کثیر»، «دعبل» و دیگران، با زیباترین و مؤثرترین وجه، مفاخر، مناقب و صفات والای آل الله را در قالب شعر بیان می کردند و با مهیج ترین شکل ، مظلومیت آل علی و شهیدان راه حق را ترسیم می نمودند. شاعران شیعه، سنگر داران متهد و پرشور و مبارزان نستوه این میدان بودند و جهاد فرهنگی آنان مورد حمایت و توجه و تقدیر و تأیید امامان معصوم(ع) بوده و از زبان پیامبر و ائمه. مشمول دعای خیر و تأیید روح القدس می شوند. تنها کافی است به این یک حدیث اشاره شود که حضرت صادق(ع) فرمود: «من قال فینا بیت شعر بنی الله له بیتا فی الجنه»(4)؛هر کس درباره ما خاندان یک یت شعر بگوید، خداوند در بهشت، به پاداش آن، خانه ای برای او بنا می کند.» استفاده از مدح و مرثیه به یاد امامان و اهل بیت در دوره های پس از امویان و عباسیان در تاریخ شیعه ادامه داشت و از این عنصر، در گسترش فضایل آنان استفاده می شد و جانها با فروغ حیات خاندان رسالت، گرم و روشن می گشت. این تعهد، هنوز هم، تا همواره، ملاک ارزش در« شعرشیعی» است و نباید از آن غفلت شود. این گونه است که جریان شعر شیعی تداوم می یابد، و هرچه بالنده تر و پاینده تر، سیراب کننده ی جان ها ، ذهن ها و زندگی ها می شود. ... همواره چنین باد. "جواد محدثی"پی نوشتها:1- رجال شیخ طوسی، ص 289.2- جامعه احادیث الشیعه، ج 12، ص 567.3- کیهان فرهنگی، شماره 17، ص 109.4- وسائل الشیعه، ج 10، ص 467.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 4130]
صفحات پیشنهادی
شعر شیعی
اگر بپذیریم که شعر و ادبیات هر قوم یا مکتب و آیین، آیینه ی افکار و باورها و گرایش های آن است. درباره (شعر شیعی) نیز می توان گفت که نماد تفکر و اعتقادات و ...
اگر بپذیریم که شعر و ادبیات هر قوم یا مکتب و آیین، آیینه ی افکار و باورها و گرایش های آن است. درباره (شعر شیعی) نیز می توان گفت که نماد تفکر و اعتقادات و ...
گذري بر شعر شيعي
گذري بر شعر شيعي هر انسان آگاهي مي داند که ادبيات شيعي متفاوت است. چرا که ادبيات شيعي آنست که رنگ و بوي تشيع دارد ولي ممکن است که خالق اين ادبيات خود ...
گذري بر شعر شيعي هر انسان آگاهي مي داند که ادبيات شيعي متفاوت است. چرا که ادبيات شيعي آنست که رنگ و بوي تشيع دارد ولي ممکن است که خالق اين ادبيات خود ...
شعر شیعی از منظر ائمه اطهار (ع)(2)
شعر شیعی از منظر ائمه اطهار (ع)(2) نویسنده : کاظم سلطانی نژاد منبع : راسخون بخش دوم : نقش ائمه (علیهم السلام) دررشد و نمو شعر شیعی فصل اول : دیدگاه پیامبر اکرم ...
شعر شیعی از منظر ائمه اطهار (ع)(2) نویسنده : کاظم سلطانی نژاد منبع : راسخون بخش دوم : نقش ائمه (علیهم السلام) دررشد و نمو شعر شیعی فصل اول : دیدگاه پیامبر اکرم ...
مضامين و اسلوب هاي شعر شيعي در ادب اندلس
مضامين و اسلوب هاي شعر شيعي در ادب اندلس نگاهي تاريخي به مضامين و اسلوبهاي شعر شيعي در ادب اندلسنويسندگان: حسين حاتمي(كارشناس ارشد تاريخ ايران اسلامي از ...
مضامين و اسلوب هاي شعر شيعي در ادب اندلس نگاهي تاريخي به مضامين و اسلوبهاي شعر شيعي در ادب اندلسنويسندگان: حسين حاتمي(كارشناس ارشد تاريخ ايران اسلامي از ...
بازتاب حماسه عاشورا در شعر بعضي از شعراي عرب زبان (1)
مقدمه شعر و ادبيات هر قوم با هر مکتب و آيين، آيينه افکار و باورها و گرايش هاي آن است. «شعر شيعي» نيز که نماد تفکر و اعتقادات و فرهنگ مکتبي شيعه مي باشد - در ...
مقدمه شعر و ادبيات هر قوم با هر مکتب و آيين، آيينه افکار و باورها و گرايش هاي آن است. «شعر شيعي» نيز که نماد تفکر و اعتقادات و فرهنگ مکتبي شيعه مي باشد - در ...
نوآوري و شكوفايي در شعر آييني/35محمد بقايي ماكان: لفظ ...
در حال حاضر هم اين نوع ادبيات يعني شعر شيعي كه شامل منقبتها، مديحهها ومرثيههاست بسيار سطحي هستند و در اين نوسرودهها چيزي كه به چشم ميآيد انديشههاي سطحي و بدون ...
در حال حاضر هم اين نوع ادبيات يعني شعر شيعي كه شامل منقبتها، مديحهها ومرثيههاست بسيار سطحي هستند و در اين نوسرودهها چيزي كه به چشم ميآيد انديشههاي سطحي و بدون ...
تجلي عاشورا و انقلاب حسيني در شعر شيعه(4)
تجلي عاشورا و انقلاب حسيني در شعر شيعه(4) نويسنده: دكتر سيدحسين سيدي/هوشنگ استادي 5.بررسي اغراض، مضمون و ساختار لفظي و معنوي شعر حماسي-آييني ...
تجلي عاشورا و انقلاب حسيني در شعر شيعه(4) نويسنده: دكتر سيدحسين سيدي/هوشنگ استادي 5.بررسي اغراض، مضمون و ساختار لفظي و معنوي شعر حماسي-آييني ...
شعر عاشورايي در گذر زمان
امروزه معروفترين شاعر شعر عاشورايي از ابتدا تا زمان حال است. از سوي ديگر شاعران شيعي پرداختن به واقعه عاشورا را بر خود فرض ميدانند و اين جداي از محبت حضرت ...
امروزه معروفترين شاعر شعر عاشورايي از ابتدا تا زمان حال است. از سوي ديگر شاعران شيعي پرداختن به واقعه عاشورا را بر خود فرض ميدانند و اين جداي از محبت حضرت ...
بازتاب حماسه عاشورا در شعر بعضي از شعراي عرب زبان (2)
نتيجه حماسه ي جاوداني عاشورا، يکي از تأثيرگذارترين حادثه هايي است که در ادب شيعه نيز بازتاب داشته و دارد. با نگاهي گذرا به بخشي - و کمتر از عشري- از شعر ...
نتيجه حماسه ي جاوداني عاشورا، يکي از تأثيرگذارترين حادثه هايي است که در ادب شيعه نيز بازتاب داشته و دارد. با نگاهي گذرا به بخشي - و کمتر از عشري- از شعر ...
شعر عاشورایی در گذر زمان
امروزه معروفترین شاعر شعر عاشورایی از ابتدا تا زمان حال است. از سوی دیگر شاعران شیعی پرداختن به واقعه عاشورا را بر خود فرض میدانند و این جدای از محبت حضرت ...
امروزه معروفترین شاعر شعر عاشورایی از ابتدا تا زمان حال است. از سوی دیگر شاعران شیعی پرداختن به واقعه عاشورا را بر خود فرض میدانند و این جدای از محبت حضرت ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها