تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى‏لله‏ عليه ‏و ‏آله و بدترين ام...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1846266806




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

درآمدي بر روش تفسير قرآن به قرآن(2)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
درآمدي بر روش تفسير قرآن به قرآن(2
درآمدي بر روش تفسير قرآن به قرآن(2)     در قسمت قبل با تعريف تفسير، ضرورت آن، شرايط مفسر و مباني، اصول و قواعد تفسير آشنا شديم. در ادامه اين مقاله با اقسام تفاسير قرآن کريم آشنا مي شويم. اقسام تفسير   مفسر قرآن علاوه بر صاحب نظر بودن در مباني، اصول و قواعد تفسير، با توجه به نظريات، فرضيات و سلايق خود دست به گزينش عوامل شکل دهنده تفسير مي زند. عمده ترين مواضع گزينش مفسر به ترتيب اهميت عبارتند از: منابع، جهت گيري هاي عصري، سبک هاي پردازش و پرورش موضوع. گزينش هاي فوق به ترتيب تعيين کننده روش، گرايش و سبک تفسير است. روش   روش تفسيري، امري است فراگير که مفسر آن را در همه آيات قرآن به کار مي گيرد و اختلاف در آن باعث اختلاف در کل تفسير مي شود. روش تفسيري چيزي جز منابع و مستندات تفسير نيست. تقسيم تفاسير به مأثور، قرآن به قرآن، شهودي، ظاهري، باطني، عقلي و اجتهادي را در اين چهار چوب مي توان ارزيابي کرد. گرايش تفسيري   مراد از گرايش تفسيري، سمت و سوهايي است که ذهن و روان مفسر در تعامل با شرايط و مسائل عصر خود، بدان ها تمايل دارد. گرايش ها معلول سه عامل است: 1- دانش هايي که مفسر در آن ها تخصص دارد. 2- روحيات و ذوقيات مفسر. 3- دغدغه هاي مفسر نسبت به مسائل مختلف بيروني. بسياري از اوصافي که براي تفسير ذکر مي شود، نشان گر گرايش خاص مفسران است. مانند: کلامي، تاريخي، اخلاقي، تربيتي، هدايتي، ارشادي، روحاني، علمي، اجتماعي، سياسي، تقريبي. سبک هاي تفسيري   مفسران علاوه بر اختلاف در روش ها و گرايش ها، در نحوه بيان و تنظيم مطالب نيز از شيوه هاي گوناگوني بهره مي برند. مهم ترين عوامل تعيين کننده سبک تفسيري عبارتند از: 1- درک شرايط مخاطب؛ 2- ذوق و سليقه شخصي. سبک هاي بياني به دو قسم جزيي و کلي تقسيم مي شوند. قسم جزيي آن هر گونه طرز بيان را شامل مي شود که تعدد آن به تعدد تفاسير است. اما قسم کلي آن شامل سبک هايي چون تفسير منظوم، منثور، مزجي، مختصر، مفصل، ترتيبي و موضوعي مي گردد. منابع تفسير   مهم ترين منبع تفسير خود قرآن کريم است که مبين، شاهد و مفسر خويش است. منبع ديگر علم تفسير، سنّت معصومين عليهم السلام است و منبع سوم، عقل برهاني است که از گزند مغالطه وهم و از آسيب تخيل مصون باشد. گر چه ره آورد علم را نمي توان بر قرآن تحميل کرد، وليکن براهين قطعي علمي يا شواهد اطمينان بخش تجربي، تاريخي، هنري و مانند آن را مي توان حامل معارف و معاني قرآن قرار داد. به طوري که در حد شاهد، قرينه و زمينه براي درک مطالب مربوط به بخش هاي تجربي، تاريخي و مانند آن باشد نه خارج از اين مطلب. اقسام تفسير بر اساس منابع تفسير   تفاسير قرآن را بر اساس منابع، مي توان به تفسير نقلي و عقلي تقسيم کرد. تفسير نقلي شامل تفسير قرآن به قرآن، تفسير قرآن به سنت و تفسير قرآن به عقل مي شود. در تفسير عقلي نيز عقل به استنباط مبادي تصوري و تصديقي از منبع عقل ذاتي برهاني و علوم متعارفه مي پردازد. در اين تفسير عقل نقش منبع را دارد. روش تفسير قرآن به قرآن   اين روش، بهترين و کارآمدترين شيوه تفسيري قرآن است که شيوه تفسيري اهل بيت عليهم السلام نيز مي باشد. براي فهم يک متن مقدس ديني، بهترين راه تدبر تام در همان متن الهي است. اساس اين تفسير بر دو رکن است: 1- هر آيه از قرآن کريم با تدبر در ساير آيات قرآني و بهره گيري از آن ها باز و شکوفا مي شود. 2- تبيين آيات فرعي به وسيله آيات اصلي و محوري و استدلال به آيات قوي تر است. تفسير قرآن به قرآن، در حال حاضر به عنوان يک منهج و روش مطرح است و منبع ديني بودن قرآن غير از منبع تفسيري بودن خود قرآن است. سوالي که در اين نوع از تفسير پيش مي آيد اين است که آيا چنين تفسيري حجت و معتبر است؟ قرآن کريم چون کلام خدا و معجزه است، منبع ديني است و حجيت آن ذاتي است. البته حجيتي که محصول تدبر در آن و جمع بندي آيات متناسب آن با هم است. هم چنين تفسير قرآن به قرآن منهج تفسيري اهل بيت عليهم السلام نيز بوده است. چهارده معصوم در داوري ها و احتجاج ها و در پاسخ پرسش هاي تفسيري، آيات قرآن را به يک ديگر ارجاع مي دادند و با ساير آيات قرآن، آيه مورد نظر خود را تفسير مي کردند. (وسائل الشيعه، 5، 538) ارجاع مفسران به اين روش نيز در سيره عملي آن ها کاملا مشهود است. منبع: نشريه نسيم وحي، شماره 22 /ن  
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 644]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن